Mistä johtuu että nykyäänkin "tasa-arvon" aikana miehen parisuhteeseen kelpaava rooli on todella kapea?! Esimerkiksi työtön/vähemmän tienaava mies ei kelpaa, vaikka nainen on kelvannut kautta aikain samanmoisena
Tulee väkisinkin olo, että toinen sukupuoli haluaa sekä syödä että säästää kakun.
Kommentit (525)
Aika kaavamaisia odotuksia vastauksissa: mies olisi edelleen se Puuha-Pete, joka korjaa kaiken itse. 1950-luku soitti.
Kaikki haluavat avain ajaa aina omaa etuaan.
Sukupuolet ovat yksinkertaisesti liian erilaisia. Siinä voi jokainen miettiä mitä tapahtuu kun 50% väestöstä alkaa repiä yhteiskuntaa aivan toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Miehen rooli ei ole kapea. Se on laajempi kuin naisilla. Miehiltä odotetaan sekä tasa-arvoista osallistumista perinteisesti naisille kuuluvilla tehtäväkentillä ETTÄ lähes yksinomaan perinteisen miehen tehtäväkentän huolehtiminen (ns. miesten työt eli kunnostus- ja huoltotyöt, naisen paapominen, palvominen, kosiminen, turvallisuus (maanpuolustuksesta lähtien)
Kyllä naiset ovat valinneet rusinat pullasta näissä asioissa.
Kaupungissa, kerrostalossa: Mitkä miesten työt? Avainsanat huoltoyhtiö, rengasliike.
Kaikkien laitteiden korjaaminen esimerkiksi. Kyllä niitä hommia riittää, niitä ei tule huomanneeksi, kun ei itse tee.
Lisäksi mies passitetaan katsomaan, jos tapahtuu jotain epäilyttävää. Miehen tehtävä on ostaa kukkia hääpäivänä, kosia.. jne. kaikkea vanhanaikaista sössötystä.
Laitteiden korjaaminen :D En tunne yhtään kaupunkilaista miestä, joka elektroniikkaanda korjaa :D
Kerrostalossa ovi pidetään kiinni, jos kuuluu epämääräistä mölinää.
Suomalainen mies ei myöskään yleensä harrasta mitään romanttisia yllätyksiä.
Ei tästä tarvitse väitellä. Tämä on tutkittua faktaa: "miesten työt" mielletään edelleen miesten töiksi.
Veikkaanpa et varmaan edelleen joku 80-90 % mies kosii. Tästä minulla ei tosin ole tilastotietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki kelpaa. Laiska mies ei kelpaa.
Äläpä selitä siellä
No mutta selityksiähän tuossa aloituksessa pyydettiin. Miksi ne muka ei kelpaa 😂
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Miehen rooli ei ole kapea. Se on laajempi kuin naisilla. Miehiltä odotetaan sekä tasa-arvoista osallistumista perinteisesti naisille kuuluvilla tehtäväkentillä ETTÄ lähes yksinomaan perinteisen miehen tehtäväkentän huolehtiminen (ns. miesten työt eli kunnostus- ja huoltotyöt, naisen paapominen, palvominen, kosiminen, turvallisuus (maanpuolustuksesta lähtien)
Kaupungissa, kerrostalossa: Mitkä miesten työt? Avainsanat huoltoyhtiö, rengasliike.
Kaikkien laitteiden korjaaminen esimerkiksi. Kyllä niitä hommia riittää, niitä ei tule huomanneeksi, kun ei itse tee.
Lisäksi mies passitetaan katsomaan, jos tapahtuu jotain epäilyttävää. Miehen tehtävä on ostaa kukkia hääpäivänä, kosia.. jne. kaikkea vanhanaikaista sössötystä.
Kenen miehen? Jokainen mies on ihan vapaa itse päättämään, millaisen naisen kanssa on halukas sitoutumaan. Ja sitoutua voi muuttamatta yhteen, jos haluaa varmistaa, ettei joudu korjaamaan laitteita ja katsomaan, jos jotain epäilyttävää tapahtuu.
Totta, mutta kyse olikin kaksinaismoralistisista asenteista, joissa monella on korjattavaa. Varsinkin naisilla. Huolto- ja kunnostustyöt ovat kaikkein eniten sukupuolittuneita töitä tilastojen mukaan. Samoin moni varmasti turvautuu mielellään miehiseen apuun ongelmitta. Se kertoo juuri tuosta etujen shoppailusta. Luulis hävettävän, mutta ei. Kaikki otetaan mitä irti saadaan.
Mikä etujen shoppailu? Ei mun luona kukaan mies käy mitään huoltohommia hoitamassa ilman rahapalkkaa. Ex-mies oli kaikessa teknisessä tumpelo ja vielä säikkykin. Itse hoidin laitteiden asennukset, huonekalujen kokoamiset, pintarempat sun muut.
Vierailija kirjoitti:
Aika kaavamaisia odotuksia vastauksissa: mies olisi edelleen se Puuha-Pete, joka korjaa kaiken itse. 1950-luku soitti.
Niinhän se on tutkitusti. Miehelle kuuluu miesten työt edelleen. Kas kun ei feministejä kiinnosta lisätä naisten velvollisuuksia, vaan miesten. Toisin kuin naisten oikeuksia toki edistetään. Tämä johtaa epätasa-arvoon
Seurustelin nuorena miehen kanssa, joka oli armeijan (keskeytti sen) jälkeen vain hengaillut. Ei tehnyt päivääkään töitä.
Hän jankutti päivästä toiseen siitä, kuinka
1. Tuet on liian pienet. Ei kuulemma ole varaa normaaliin elämään pelkillä tuilla. Ja se on yhteiskunnan vika.
2. Kuinka yhteiskunta yrittää patistaa häntä töihin. Ei kiinnostanut.
3. Kuinka hänellä on tähän täysi oikeus. Yhteiskunta syrjii häntä ja blaablaa.
Hänellä ei ollut siis aikomustakaan saada elämässään jotain aikaan, vaikuttaa asioihin tms, hän vain hengaili ja valitti, vaikka sai kaiken ilmaiseksi.
Kestin sitä jotenkin, kun itsekin opiskelin, mutta kun pääsin töihin (haluamalleni alalle) ja mies vaan jatkoi valitustaan siitä, miten yhteiskunta kyykyttää häntä, en vain jaksanut.
Maksa siinä sitten toisen paremmat sapuskat, auto, edes kylpylälomaan ei ikinä ollut rahaa. Ei kiitos. Se ei todella ollut tasa-arvoinen suhde, vaan mies halusi päästä rahapussilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen miehen? Jokainen mies on ihan vapaa itse päättämään, millaisen naisen kanssa on halukas sitoutumaan. Ja sitoutua voi muuttamatta yhteen, jos haluaa varmistaa, ettei joudu korjaamaan laitteita ja katsomaan, jos jotain epäilyttävää tapahtuu.
Totta, mutta kyse olikin kaksinaismoralistisista asenteista, joissa monella on korjattavaa. Varsinkin naisilla. Huolto- ja kunnostustyöt ovat kaikkein eniten sukupuolittuneita töitä tilastojen mukaan. Samoin moni varmasti turvautuu mielellään miehiseen apuun ongelmitta. Se kertoo juuri tuosta etujen shoppailusta. Luulis hävettävän, mutta ei. Kaikki otetaan mitä irti saadaan.
Mikä etujen shoppailu? Ei mun luona kukaan mies käy mitään huoltohommia hoitamassa ilman rahapalkkaa. Ex-mies oli kaikessa teknisessä tumpelo ja vielä säikkykin. Itse hoidin laitteiden asennukset, huonekalujen kokoamiset, pintarempat sun muut.
Lue aiheesta. Tulet huomaamaan karut faktat. Miesten työt nähdään miesten töinä edelleen. Ne ovat kaikkein eniten sukupuolittuneita töitä. Ei muuta sun kertomus tätä faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitteiden korjaaminen :D En tunne yhtään kaupunkilaista miestä, joka elektroniikkaanda korjaa :D
Kerrostalossa ovi pidetään kiinni, jos kuuluu epämääräistä mölinää.
Suomalainen mies ei myöskään yleensä harrasta mitään romanttisia yllätyksiä.
Ei tästä tarvitse väitellä. Tämä on tutkittua faktaa: "miesten työt" mielletään edelleen miesten töiksi.
Veikkaanpa et varmaan edelleen joku 80-90 % mies kosii. Tästä minulla ei tosin ole tilastotietoa.
Eiköhän pariskunnat nykyään ihan avoimesti keskustele avioitumisesta, ainakin näin on mun kaveripiirissä, eikä kukaan varsinaisesti kosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ap: lle kelpaa oman tasoinen nainen? Työtön, kouluttamaton, syrjäytynyt, mt- ongelmainen, kelan tuilla elävä? Aivan.
Koska hekin odottavat sitä omaa lentäjä-kirurgiaan.
Nimenomaan odottavat- se pitää tuoda ûlimiehelle kotiin, kun itse ei voi vaivaa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue aiheesta. Tulet huomaamaan karut faktat. Miesten työt nähdään miesten töinä edelleen. Ne ovat kaikkein eniten sukupuolittuneita töitä. Ei muuta sun kertomus tätä faktaa.
Laita linkki tutkimukseen aiheesta, kiitos, muuten tämä on vain sinun henkilökohtainen mielipiteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahkerasti työtön mies kelpaa siinä missä nainenkin. Sellainen tomera
Tomera, ahkera? Jatkuva touhuaminen miehessä ei ole mikään itseisarvo. Päinvastoin. Japanilaiset käsittävät tämän hyvin: tarvitaan tasapaino levon (Yin) ja aktiivisuuden (Yang) välille.
Japanilaiset. Siis ne jotka kuolee joukolla työstressin ja ympäripyöreisiin päiviin?
Mistä tieto, että työ tappaa japanilaisia jotenkin erityisen paljon?
Itsemurhatilastoissa Japani on korkealla.
Toinen juttu sieltä on, että sinkkuja, joita ei parisuhde, lapset ja seksi kiinnosta, on siellä todella paljon. Työura ja muut menevät parisuhteen edelle. Ei jää aikaa, kun pitää notkua ja torkkua töissä pitkää päivää.
Kyllähän tässä on pointtia. Naiset ovat myös esimerkiksi juuri niitä jotka haluavat kasvattaa julkista sektoria koska yksinkertaisesti itse hyötyvät siitä eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mieheni ostaa minulle kukkia usein, ei vain hääpäivänä. Tulee ajoittain myös pieniä lahjoja. Lisäksi mielellään kokkaa ja usein saan hänen tekemänsä aamiaisen. Ei tuo koe olevansa mitenkään riistetty. Ihan tyytyväisen oloinen aviomies ja perheenisä.
Niin, miksi Suomessa miesten työt ovat pysyneet miesten töinä, mutta naiset saavat touhuta vapaammin? Voisitteko kuvitella, että esimerkiksi Ruotsissa miehiltä odotettaisiin talonrakennus, korjaus, remppatöitä tai muuten runsasta pikku puuhailua? Sen sijaan että mies "vain olisi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on tutkitusti. Miehelle kuuluu miesten työt edelleen. Kas kun ei feministejä kiinnosta lisätä naisten velvollisuuksia, vaan miesten. Toisin kuin naisten oikeuksia toki edistetään. Tämä johtaa epätasa-arvoon
Mistä ihmeestä te nuo puuha-petet repäisitte kun en itse tällaisia vaatimuksia tässä ketjussa nähnyt. Sitä paitsi ainakin omalle ikäpolvelleni ns. Miesten työt ovat yks iso läppä. Varaa oo asua ku kerrostaloissa ja sen oman auton osaa ajaa sukupuolesta riippumatta öljyn- ja renkaanvaihtoon. En tunne niin tumpeloa naista kuka ei pystyisi sitä yhtä uutta hyllykköäkään kokoamaan kerran kymmeneen vuoteen.
Nää on kaikki niin valintakysymyksiä, että haluatko ylipäänsä olla parisuhteessa, asua millaisessa talossa, rassata vanhaa autoa, hankkia neljää lasta... Ottakaa vastuu ihan omasta elämästä koska epäreiluudesta valittaminen ei vie mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde THL:
Naiset tekevät perheasemasta riippumatta enemmän kotitöitä kuin miehet.
Vuosien 2009–2010 ajankäyttötutkimuksen mukaan kotitöihin ja lastenhoitoon käytetty aika vuorokaudessa oli
naisilla keskimäärin 221 minuuttiamiehillä 153 minuuttia.
Niin on sukupuolittunutta, koska naiset edelleen joutuvat tekemään enemmän. Sitten nämä kehtaa vielä ulista, että on sukupuolittunutta. Hohijakkaa.
AP ihmettele, että miksi naisille ei kelpaa työtön mies, vaikka miehille kelpaa työtön nainen.
Hyvä kysymys. Samanlaisia on paljon muutakin..
Miksi miehille ei kelpaa lihaksikas, karvainen nainen, vaikka naisille kelpaa lihaksikas, karvainen mies?
Miksi miehille ei kelpaa teknisellä alalla menestyvä hyvin toimeentuleva nainen, vaikka naisille kelpaa teknisellä alalla menestyvä hyvin toimeentuleva mies?
Miksi naisille ei kelpaa panoksi kuka hyvänsä, vaikka miehille kelpaa panoksi kuka hyvänsä. Vaikka se työtön henkilö.
Miksi naiset pitävät erilaisista ominaisuuksia puoleensavetävänä kuin miehet?
Miksi parrakas nainen ei kelpaa miehille, vaikka parrakas mies kelpaan naisille?
Miksi miehellä saa olla kainalokarvat, mutta naisella ei?
Miksi naiset eivät ole samanlaisia kuin miehet?
Miksi miehille ei kelpaa nainen joka on samanlainen kuin mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahkerasti työtön mies kelpaa siinä missä nainenkin. Sellainen tomera
Tomera, ahkera? Jatkuva touhuaminen miehessä ei ole mikään itseisarvo. Päinvastoin. Japanilaiset käsittävät tämän hyvin: tarvitaan tasapaino levon (Yin) ja aktiivisuuden (Yang) välille.
Japanilaiset. Siis ne jotka kuolee joukolla työstressin ja ympäripyöreisiin päiviin?
Mistä tieto, että työ tappaa japanilaisia jotenkin erityisen paljon?
Itsemurhatilastoissa Japani on korkealla.
Toinen juttu sieltä on, että sinkkuja, joita ei parisuhde, lapset ja seksi kiinnosta, on siellä todella paljon. Työura ja muut menevät parisuhteen edelle. Ei jää aikaa, kun pitää notkua ja torkkua töissä pitkää päivää.
On toki, muttei maailman kärkeä (Itä-Eurooppa, USA edellä?).
Työ syynä sinkkuuteen? Olisiko Suomessa kuitenkin enemmän sinkkuja kuin Japanissa suhteutettuna väkilukuun?
Miksi nämä suututtaa näin älyttömästi naisia? Minusta tuossa oli pointtia. Ei haukuttu ketään mutta sinä alat haukkumaan?
Miksi? Kukaa haluaa tuollaisen naisen joka haukkuu muita, ja varsinkin henkilökohtaisesti?