Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
421/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ehdotti 6 tunnin työpäiviä. Samalla palkalla, mutta ilman pekkasia. En aio suostua, pekkasista luopuminen on lopun alku.

Ymmärsinkö oikein? Ta tarjoa 100 tunnin pekkasten sijaan n 400 tuntia pekkasia, ja sä et suostunut?

Eihän kuuteen tuntiin kuulu edes ruokatauko. Sekin on vähän inhottavaa kyllä. Ei tämä tietysti kaikkia haittaa, eihän toisten vissiin tarvitse edes syödä paljon mitään.

riippuu tessistä ja työpaikasta. Meille kuuluu 2x12 minuuttia kahvitauko

Vierailija
422/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuren hotelliketjun ravintolapäällikkö pisti viemään snapseja venäläisryhmälle saunan lauteille asti. Kaikki alasti ja tulkki kyseli, olenko käytettävissä työvuoron jälkeen. Kun kerroin tämän pomolle, hän nauroi. Eipä ollut MeeToota 2000-luvun alussa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pekkaspäivän pitämistä ehdotti pomo kun kerran lapsen ollessa sairas ehdotin jääväni häntä hoitamaan.

Meillä ei ollut esimies, vaan kolleega, jonka mukaan hammaslääkärissä ei käydä työaikana, vaan sitä varten pitää ottaa pekkaspäivä tai puolikas.

Vierailija
424/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vain ehdottanut, vaan kaksikin entistä työnantajaani on käytännössä pakottanut työntekijät maksamaan työmatkoilla työnantajalle kuuluvat menot omalla kortilla. Rahat on sai vasta jälkikäteen työnantajalta laskuttamalla. Luottokortteja ei annettu, ei vaikka töihin sisältyi pakollista matkustamista. Melko reilua joutua lainaamaan rahaa isoille ja vakavaraisille työnantajille. 

Meillä oli tuo sama käytäntö.. Itsehän menin sitten ja nostin matkakassan etukäteen käteisenä, koska mulla ei luottokorttia ollut. No myöhemmin tuli sitten käyttöön ihan firman luottokortitkin.

Vierailija
425/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ehdotti minulle alkeiskurssia softaan, jota olin opettanut yliopistossa. 

Mitä "softaa" opetetaan yliopistossa?

Vierailija
426/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppias yritti, että ylityöt korvataan PALKATTOMALLA vapaalla. Tästä on aikaa 30 vuotta ja vieläkin panee naurattamaan kun tuonkin jutun muistaa. 

Siis mitä? Ylimääräisistä töistä tulee siis kaksinkertainen taloudellinen tappio työntekijälle?

Vierailija
427/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukauden työkokeilun päätteeksi tuli sanomaan "Töitä olisi tosi paljon, mutta valitettavasti palkkaa meillä ei ole varaa maksaa, jatkettaisiinko kokeilua vielä 6kk?"

Ei todellakaan jatkettu. Soitti vielä pariin otteeseen perään uusista työkokeilu pätkistä, mutta palkkaa ei ole varaa maksaa.

Nämä työkokeilut on orjatyövoiman vastike.

Tähän se johtaa, kun tietyt poliittiset tahot haluavat pitää työttömyystuet vastikkeellisina. Valitettavan monelle näyttää tulevan yllätyksenä, miten työnantajilla ei yht'äkkiä olekaan varaa maksaa palkkaa ja yhä useampi on "työkokeilussa" oikean palkkatyön asemesta. Miksi ihmeessä palkata työntekijä kun voi ottaa työkokeilijoita? Ilmeisesti vastikkeeton työttömystuki herättää niin paljon tunteita, että se sumentaa loogisen päättelykyvyn.

Eihän työttömyyskorvaus ollut ennen työkokeilupelleilyäkään vastikkeetonta. Sitä sai sitä vastaan, että haki töitä. Kun sai töitä, pystyi elättämään itsensä palkallaan. Nyt ei saa töitä, koska ne vapaat paikat täyttyvät orjatyöpalkalla töitä tekevillä "kokeilijoilla".

Vierailija
428/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään 12h työpäivä, mutta kirjataan vain 10h

Vierailija
429/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä työssä ei ollut töitä hetkeenja mulla oli lomapäiviä niin esari ehdotti että otanko lomapäivän niin ei tarvitse tulla töihin. Sanoin että haluan lomat rahana.

Yhdessä paikassa esimies sanoi kahden viikon jälkeen, voitko irtisanoutua. Sanoin että en, mulla on 8 kk soppari ja olen loppuun asti. Lopussa mun ei tarvinut tehdä muuta ku käydä kääntymässä ja palkka juoksi

Eräässä paikassa vikana työpäivänä esimies ehdotti että voinko tiskata tiskit. Sanoin että nuo eivät ole minun tiskejä. Hän sanoi voit silti tiskata. Tokaisin siihen: Hei nyt on mun tauko en tiskaa yhtään mitään.

Esari on esinahka...

Viittasi ilmeisesti siihen, että esimies oli mulkku?

Vierailija
430/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä teknisessa tuessa, iltavuorossa oltiin yksin. Systeemeissä oli ongelmia ja sähköpostit ei tullut läpi omaan koneeseen, puhelut tuli ja ne aukesi automaattisesti 2 sekunnin kuluessa, eli piti olla kokoajan luurit päässä valmiina. Työnantaja ehdotti että iltavuorossa tekisin toiselta työpisteeltä sähköposteja ja aina kun puhelin soi niin juoksen siihen omaan- ja taas takaisin ja takaisin. Joo ei 

Vierailija
431/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pekkaspäivän pitämistä ehdotti pomo kun kerran lapsen ollessa sairas ehdotin jääväni häntä hoitamaan.

Meillä ei ollut esimies, vaan kolleega, jonka mukaan hammaslääkärissä ei käydä työaikana, vaan sitä varten pitää ottaa pekkaspäivä tai puolikas.

Hammaslääkärissä käynti ei ole peruste sairauspoissaoloon.

Vierailija
432/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritti käskeä lääkäriin vaikka meillä saa saikuttaa 3 päivää pelkällä puhelunsoitolla. Muka liikaa poissaoloja. Ohjeet on ohjeet ja olen vain 3 päivää kerrallaan poissa.

Esimiehellä on tähän oikeus. Vaikka tuollainen yleisohje olisi, kuka tahansa esimies voi pyytää ketä tahansa alaistaan hakemaan todistuksen ja jopa hakemaan UUDEN todistuksen valitsemaltaan (työterveys) lääkäriltä.

Työntekijänä voin myös hakea aina uuden saikkulapun uudelta valitsemaltani lääkäriltä (ei työterveys).

Tässä työnantajan määräysvalta menee oman valinnan edelle. Työnantaja voi siitä huolimatta sanoa, että vain hänen määräämän lääkärin sairauslomatodistus kelpaa.

Tekstistäsi saa kuvan niin kuin tämä olisi hyväkin asia. Sitten kuitenkin, kun vakuutusyhtiön lääkäri hylkää korvaushakemuksen potilasta näkemättä, tämä diagnosoivan lääkärin yksipuolinen valinta ei yht'äkkiä olekaan enää hyvä asia.

-ohis

Vierailija
433/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pomo pyytää mua muistuttamaan häntä että hän muistaa tehdä työnsä. Esim. tarkistamaan ostolaskut. En ole muistuttanut. Tyyppi saa ihan itse muistaa tehdä ne hommat jotka hänelle kuuluu. Eihän se minun ongelmani ole jos jättää hommansa tekemättä. Keskityn vain omiin töihini. 

Yrittää lisäksi koko ajan työntää omia vastuitaan minun niskoilleni ja ilman että tulisi lisää palkkaa niiden vastuiden mukana. Hohhoijaa. Valittaa myös että on jatkuva kiire, mutta siihen on kyllä syy joka löytyy ihan hänen omasta peilistään. Ehkä jos laiskottelisi vähemmän ja käyttäisi työaikaansa työnsä tekemiseen, niin ehtisi saada enemmän tehdyksi.

Totta puhuen en tiedä miten vieläkin jaksan häntä ja työtäni.

Minun työsopimuksessa lukee "ja muut työnantajan määräämät tehtävät". Mulle on siunaantunut jonkin verran tähän sarjaan kuuluvia töitä, mutta itse tuon allekirjoitin, joten tehtävä on. Jos osaaminen ei riitä, sitten voin kieltäytyä ja pari kertaa olen sen tehnyt, mm. en tee käännöstöitä hänen toiselle firmalleen, kun en ole niin taitava kielissä, että osaisin kääntää ammattitasoisesti. Kehotin kääntymään ammattilaisen puoleen, vaikka se maksaakin. 

Vierailija
434/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osataan sitä valtiollakin. Valtiontalouden tuottavuusohjelman seurauksena virastossamme oli pitkään porukka pienentynyt samalla kun työtehtävät olivat lisääntyneet. Eläköityneiden ja irtisanoutuneiden muualle töihin lähteneiden tilalle ei palkattu uusia eikä määräaikaisuuksia jatkettu. Koska säädetyt tehtävät oli kuitenkin pakko hoitaa eikä ylityömääräyksiin ollut varaa, työaikasaldot paukkuivat. Ongelmaa puitiin viraston johdossa. Lopputuloksena työnantajan edustaja esitti, että leimaisimme itsemme ulos virka-ajan päättyessä vaikka työt jatkuisivat vielä tunnin-pari. Samoin, jos oli lounaalla puoli tuntia, pitäisi leimata ulos tunnin lounasaika puolen tunnin sijasta. Näin saataisiin saldot kuriin. Kyseisen viraston vastuulla oli myös työsuojeluasioita. Näin siis valtiolla. Lopputuloksena koko sotkusta oli työsuojelutarkastus kyseiseen virastoon.

Vierailija
435/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ehdotti 6 tunnin työpäiviä. Samalla palkalla, mutta ilman pekkasia. En aio suostua, pekkasista luopuminen on lopun alku.

Pekkaset kuuluu ainoastaan 8h vrk/40h viikko työaikaan.

Mulla on työaika 39.5h/viikko ja 10 pekkaspäivää vuodessa.

Vierailija
436/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein erään yrityksen viestintähommia. Toimipisteitä oli useammassa kaupungissa. Päätettiin tehdä kiva juttusarja meidän työntekijöistä niin, että menen useampaan eri kaupunkiin juttukeikoille ja saadaan näin esiteltyä toimintaa.

Pomon mielestä piti mennä paikan päälle ja matka-aikaa ei lueta työajaksi niin saisin käytännössä tyyliin parin tunnin työpäivän vaan kirjattua järjestelmään, jos menin satojen kilometrien päähän tekemään juttua ja käytännössävtästä johtuen oikeasti vetäisin 10h päivän. Että puuttuvat tunnit joko vähennetään palkasta tai joudun tekemään myöhemmin korvaavia töitä. Kuusi tuntia vajausta.

Ilmoitin, että jos minä en saa korvausta niin en suostu lähtemään paikan päälle varsinkaan, jos minun pitää myöhemmin vielä tehdä lisätunteja. Että teen haastattelut sitten puhelimitse ja joku muu kuvaa.

Pomo suuttui tästä.

Samoin etätyö oli käytännössä kielletty. Jos olin toisella paikkakunnalla juuri tällaisen viestinnän juttuvierailun takia, minun piti jotenkin järjestää itseni yötä myöten tai tosi aikaisin aamulla takaisin työpisteelleni, vaikka olisi kolme vaihtoa ja yöunet jäisivät neljään tuntiin. Minulla ei ollut autoa. Ja ei puhettakaan siitä, millainen tauko pitää olla välissä kun yöllä tulee jostain ja aamulla pitää taas olla hommissa. Olin ehdottanut, että jäisin paikkakunalla asuvien sukulaisteni luo yöksi ja tekisin heidän luonaan etäpäivän. Ei käynyt.

...

Laskin muuten päiviä sen määräaikaisuuden päättymiseen.

Matkustaminen varsinaisella työajalla esim. Klo 8-16 on työaikaa. Eli jos työpäivä 7:30 tai 8h mittainen, se aika luetaan työajaksi. Ala-sopimuskohtaista sitten, miten tuon yli menevä aika korvataan, jos korvataan.

Päivärahat maksetaan aina todellisen matkallaoloajan mukaan esim klo 6:15-18:30.

Vierailija
437/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkärissä käynti ei ole peruste sairauspoissaoloon.

Kyse ei ollutkaan sairauspoissaolosta.

Vierailija
438/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pekkaset pitää antaa, jos työviikko 40h. Muutoin työnantaja saa antaa työntekijälle mitä etuja haluaa vaikkei mikään laki tai tes määrääkään mutta pekkasia ei ole pakko antaa alle 40h viikolla.

Aikoinaan työterveyshoitaja ihmetteli, etteikö mulla ole pekkasia. Vastasin, ettei ole, koska työviikkoni on 37,5h. Hän kertoi itsellään olevan saman, mutta on pekkaset. Vastasin tuon, mitä yllä.

Vierailija
439/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pekkaset pitää antaa, jos työviikko 40h. Muutoin työnantaja saa antaa työntekijälle mitä etuja haluaa vaikkei mikään laki tai tes määrääkään mutta pekkasia ei ole pakko antaa alle 40h viikolla.

Aikoinaan työterveyshoitaja ihmetteli, etteikö mulla ole pekkasia. Vastasin, ettei ole, koska työviikkoni on 37,5h. Hän kertoi itsellään olevan saman, mutta on pekkaset. Vastasin tuon, mitä yllä.

Ei meilläkään ole 37.5h tuntia tekevillä pekkasia, mutta 39.5 - 40h tekevillä on.

Vierailija
440/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan pohjakassassa oli vajausta. Luultavasti joku oli varastanut. Esimies ehdotti, että työntekijät antaisivat omista rahoistaan, jotta vajaus saataisiin korjattua.

Sama ehdotettu mulle ja vaadittiin! Olin silloin parikymppinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi