Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teen väärin, kun olen aivan naatti 1-vuotiaan kanssa?

Vierailija
22.06.2021 |

Elämä on mukavaa, lapsi aivan ihana ja valtavan rakas ja lisäksi hauskaa seuraakin. Hän siis täytti juuri 1 vuotta ja olen häntä hoitanut pääasiassa yksin (mies on kauempana töissä, joten pitkien työpäivien lisäksi aikaa menee työmatkoihin myös) viikot ja tarkoitus on jatkaa näin ainakin vuoden verran vielä. Olen kuitenkin aivan sairaan poikki koko ajan. Lapsi on kovasti huomiota kaipaava, tekee hetkessä tuhoja jos selän kääntää eli minulla ei ole lepohetkeä päivässä kuin silloin, kun lapsi nukkuu päiväunet 1-1,5 tuntia. Hän haluaa jatkuvasti syliin, jotta näkisi paremmin joka paikkaan, haluaa minun viihdyttävän ja leikittävän ja lukevan kirjoja ihan koko ajan. En esim. käytä puhelinta muulloin kuin päiväuniaikaan tai illalla, koska lapsi hermostuu heti, jos vaikka kirjoitan tekstiviestin eli keskitän hetkeksi huomion johonkin muuhun kuin häneen. Ruuanlaitto on ihan älytöntä, kun lapsi joko huutaa jaloissani ja haluaa syliin tai tekee tuhojaan keittiössä. Tätä elämä on kutakuinkin joka päivä. Ja varmasti sellaista sen kuuluukin olla juuri nyt.

Oma jaksaminen on eniten kiinni nukkumisesta kuitenkin. Ennen nukuin hyvin, lapsen saannin jälkeen en enää ollenkaan. Lapsi nukkuu yöt hyvin heräämättä mutta oma uni on ohutta koiranunta vaikka mitä tekisin. Ennen nukuin joka yö 8 tuntia vähintään, nyt 6-7 tuntia ihan joka yö maksimissaan. Aivot ovat välillä sumuiset ja esim. sanojen löytäminen on vaikeaa. Herään joka aamu liian aikaisin enkä saa enää unta, vaikka väsyttää aivan järkyttävästi. Uni on jotenkin hajalla. Onneksi pian alkaa miehellä loma ja se helpottaa mutta mitäs sitten sen jälkeen?

Mitä ihmettä teen väärin? Haluaisin niin nauttia tästä ainutlaatuisesta ajasta elämässä mutta olen niin naatti koko ajan. Vessaankaan en pääse yksin, sekin olisi aikamoista luksusta.

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti jos koetat tehdä jotain omaa, lapsi vaatii huomiota. Annat huomiota.

Hmm, missähän vika.

Vierailija
2/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hotelliin yhdeksi yöksi yksin, kun miehen loma alkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti jos koetat tehdä jotain omaa, lapsi vaatii huomiota. Annat huomiota.

Hmm, missähän vika.

No kerro nyt ihmeessä! En mä täällä huvikseni neuvoa kysy!

Vierailija
4/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin teet, kun et vaadi miestä tekemään osaansa. Ei ihme, että olet väsynyt.

Vierailija
5/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tee mitään väärin. Tarvitset omaa aikaa.

Vierailija
6/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko mieltää, mistä unettomuus johtuu?

Auttaisiko, että saat illalla vähän omaa aikaa ja rauhoittua?

Vai stressaatko tulevaa päivää?

Vai onko liian yksipuolisia virikkeitä sinun omassa päivässä, jotta uni maistuisi?

Vai tarviitko lääkärin apua unettomuuteen?

Vierailija
7/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolapsykologiin heti yhteys. Lapsi kaipaa leikkiseuraa ja sinä lepoa. Harkitkaa lapsen laittamista päiväkotiin aluksi niin että saat levätä ja voisit sitten hiljalleen alkaa palata töihin ja kouluun.

Vierailija
8/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tee mitään väärin, tuollaista se on. Tai väärin on se, että yrität selvitä yksin. Lähde hotelliin nukkumaan viikonlopuksi ja mies hoitaa sillä välin lapsen ja kodin. Myös aina iltapäivällä/illalla, kun mies tulee töistä kotiin, sinun pitää saada levätä ja omaa aikaa. Itse jouduin hakemaan myös unilääkkeitä, jotta pystyin nukahtamaan uudestaan heräilyjen jälkeen.

Vierailija
9/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voit tuon ikäiselle jo sanoa että äiti tekee nyt ruuan, enkä voi ottaa syliin. Protestoi alkuun kyllä varmasti mutta ei se lasta vahingoita jos muuten olet noinkin paljon henkisesti ja fyysisesti läsnä! Jaksaako katsoa piirrettyjä? Ihan hyvin voit niitäkin välillä näyttää että saat hengähdettyä. Meillä esikoinen oli just tollanen ja on nyt 5v edelleen tosi sosiaalinen ja seurallinen. Kuopus 2v aivan erilainem: viihtyy välillä itsekseen kirjoja selaillen ja leluja tutkien. Uskon että esikoisen kanssa tein kans virheen että joka inahdukseen vastasin ja olin huomioimassa. Mutta nyt lomalla tosiaan teet omia juttuja ja mies hoitakoon enemmän lasta! Unet nyt ainakin saatava kuntoon.

T. Kahden äiti

Vierailija
10/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin sinua, ap. 1-vuotias on todella vaativa ja lepohetket ja "oma-aika" on vähissä. Unettomuus voi johtua juuri siitä, että koko päivä on yhtä menoa, etkä saa aivoja nollattua. Ylivirittyneisyys jää päälle ja vaikuttaa uniin.

Mutta se neuvo täytyy sanoa näin jo kahden isomman lapsen äitinä, että lapsen pitää kestää se, ettei äiti anna koko ajan huomiota. Kyllä se kitinä ainakin vähenee, kun annat vähän huutaa :)

Mutta saisitko mistään apuja kotiin, onko kunnalla esim avointa päiväkotia tai voisitko palkata jonkun tulemaan esim 2 tunniksi, että pääsisit vaikka kävelylle? Itse tein näintoisen lapsen kanssa ja oli hyvä juttu.

Vierailija
11/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ohi.

Vierailija
12/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolapsykologiin heti yhteys. Lapsi kaipaa leikkiseuraa ja sinä lepoa. Harkitkaa lapsen laittamista päiväkotiin aluksi niin että saat levätä ja voisit sitten hiljalleen alkaa palata töihin ja kouluun.

Ihme kommentti. Ei tuon ikäinen mitään leikkiseuraa kaipaa. Ja mihin kumman kouluun ap on menossa?

Vierailija
13/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita keittiössä lapsilukot niihin laatikoihin, joihin ei turvallisuussyistä saa päästää. Sit johonkin muovipurkkikaappiin vapaa pääsy. Lapsi viihtyy kun saa leikkiä ja sä saat tehdä ruuan rauhassa. 

Opettele sanomaan lapselle ei. Nyt ei pääse syliin, koska pilkon sipulia. Nyt ei lueta kirjaa, voit kattella sitä itseksesi. jne.

Vierailija
14/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan huomioida myös miestäsi!

Vierailija
15/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi sun unet on ihan perus lapsiperheunet.

1-vuotiaat on tuollaisia. Ei siihen mitään ratkaisua ole.

Hyvä, että olet läsnä lapselle. Teet siis ihan oikein.

Vierailija
16/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta voi myös opettaa siihen että ei saa huomiota sulta minuuttiin tai pariin. Kyllä saa käydä vessassa yksin ja sanoo vaan lapselle että äiti käy nyt vessassa ja tulee kohta takaisin. Ei mene rikki vaikka huutaisikin oven takana. Ei ennenkään ole ehditty ihan heti vastaamaan jokaiseen lapsen toiveeseen, eikä nykyäänkään ehdi ne joilla on monta lasta. 

Vierailija
17/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itse opettanut lapsellesi että olet koko ajan hänen viihdykkeenään. Muuta omaa käyttäytymistäsi.

Vierailija
18/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tee mitään väärin.

Pitkäkestoinen univaje vaikuttaa tosi paljon eikä siitä toivu hetkessä.

Lisäksi unentarve on yksilöllistä ja levontarve on myös yksilöllistä. Jotkut tarvitsevat omaa aikaa, lepoaikaa enemmän palautuakseen.

Pienten lasten vanhempien lepoaika voi olla aktiivista tekemistäkin, kunhan siinä saa levätä siitä, että on koko ajan vahtimassa toista ja huolehtimassa toisen hyvinvoinnista.

Alle kouluikäisiä lapsia täytyy koko ajan vahtia, keho on koko ajan "tuntosarvet pystyssä", valmiustilassa. Jatkuva valmiustila uuvuttaa.

Vierailija
19/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot tarvitseva lepoa ja sitä sinulla ei ole, kun joudut koko ajan olemaan kuulolla, mitä lapsi tekee. Miehen pitää tehdä enemmän lapsen kanssa. Muuten tuohon auttaa aika, minusta kaikkein työläin vaihe lasten kanssa oli toinen ikävuosi.

Vierailija
20/88 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet itse opettanut lapsellesi että olet koko ajan hänen viihdykkeenään. Muuta omaa käyttäytymistäsi.

Kyseessä on vuoden ikäinen lapsi, siis vauva.