Tätiläskistä eroon?
Onko kukaan oikeasti onnistunut? Siis että on ensin turvonnut iän myötä ja sitten päässyt OIKEASTI onnellisesti eroon alleista, yläselkäheltoista ja pömpöttävästä tätimahasta? Ketuttaa kun vaikka miten yrittää syödä (tai olla syömättä) ja treenata, niin tuo saakelin alavatsarasvapömppö ei katoa. Ja allitkin väpättävät, jos ei jännitä käsivartta koko ajan. Ällöttää. Varsinkin nyt helteellä.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Tässä iässä ei saa enää syödä muuta kuin ituja, ja liikunnan pitää mielellään olla tosi pitkäkestoista ja rasvaa kuluttavaa.
Silti on vaikeeta. Tsemppiä!
N50, kestävyysurheilija ja kasvissyöjä
Hmm, en tiedä onko edellä mainittu ihan vitsillä kirjoitettu. Mun äiti pysyi hoikkana hyötyliikkumalla töihin ja tekemällä suht' fyysistä työtä. Ruoka tavallista kotiruokaa. Nyt eläkkeelle jäätyään hyötyliikkumista on, mutta tavallaan se ekstra on jäänyt pois ja ruoka pysynyt samana. Kiloja tullut jonkin verran, ei huolestuttavasti, mutta jonkin verran.
Minä olen kokeillut tiukkkaa dieettiä+ liikuntaa KUUKAUSIA. Kokeilin myös "lempeää" asennetta: liikuntaa, terveellistä ruokaa mutta ei itsensä piiskaamista (ts. söin herkkujakin mutta kohtuudella). En laihtunut kummallakaan tavalla mutta olo oli parempi metodilla nro 2. Jatkan sillä ja yritän hyväksyä vartaloni joka muuttui keski-iän kynnyksellä tiimalasista pötköksi - paitsi rinnoista jotka kasvoivat jotenkin liian suuriksi (sukuvika) omaan makuuni. En käsitä kuka haluaa tällaisia emäntäturboja joiden väliin voisi tukehduttaa ihmisen helposti. Haluaisin laihtua jotta rinnat pienenisivät edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
Maikkis kirjoitti:
Minkähän takia joku laittaa alapeukkuja höttöhiilareiden poistolle? Ai siksi kun on kiva mussuttaa herkkuja....no joo, mutta se läski ei siksi lähde ja aika moni nuori nainekin on aika läski tästä syystä. Nuorilla naisilla näkee selluliittia reisissä. Puuroa ei muuten tartte jättää pois, eikä edes perunaa. Ihmisen pitää kuitenkin saada hiilareitakin ja varsinkin kuituja. Tiedän kyllä mistä puhun kun olen terkkari.
Parahin terkkaritäti, kaiken ikäisillä naisilla on selluliittia reisissä. Ei se ole nuorilla sen suurempi synti, eikä välttämättä liity mitenkään liikunnan/ruoan laatuun tai määrään. Jännä ettei terkkari sen vertaan tiedä.
Selluliitti kyllä liittyy ruuan sisältöön. Se, että sitä on kaikenikäisillä, ei muuta sitä tosiasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan laihana pysytteleminen ei paljonkaan poikkea rangaistusvangin elämästä. Jotkut kestävät sitä, toiset eivät.
Pitää olla kurinalainen. Huonoa mielialaa ei voi säädellä syömällä ja juomalla. Liikkua pitää, vaikkei huvittaisi. Illalla nukkumaan aikaisin, sillä valvominen lisää keskivartalolihavuutta. Sosiaalisissa tilanteissa olet kummajainen, koska et vapaasti voi syödä, mitä on tarjolla.
Takaan, että lihavuuteen taipuvaisen ihmisen on yksinkertaisesti mahdoton laihtua, koska hänen mielenlaatunsa ei salli sitä.
Olisin muuten samaa mieltä mut keroruokavalion löytäminen oli itselle se ahaa-elämys, ei tarvinnut enää kärvistellä kylmimmän ja nälkäsenä vaan homma oikeesti toimii ja paino putoaa silti. On kylläinen ja hyvä olo, krooninen sokerihimo katos. Silti syön mm marjoja melkein joka päivä ja punaista lihaa hyvin vähän. Sellaista ruokaa mistä tykkään muutenkin mutta vähän modattuna.
Mä aloitin eilen VHH:lla. Ylipainoa ei ole paljon, olen 162/63, mutta ärsyttäähän se kun oli nuorempana hoikempi. Nytkin on ihania mekkoja kaappi pullollaan enkä vaan saa itselleni hyvää fiilistä, kun muffin top tervehtii peilistä. En ole syönyt erityisen epäterveellisesti, mutta aivan liian hiilaripainotteisesti ja toki jonkin verran roskaruokaa (esim. Kerran pari viikossa).
Tästä se siis lähtee! Olen kateellinen heille joilla on litteät vatsat vaikka syövät leipää, pastaa, karkkia jne. Itse en näköjään todellakaan kuulu heihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allien poistoon kuntosalille! Taljavetoja ja vaatii, että oikeasti lisää sitä vastusta siihen liikesarjaan....
Lihaskasvu ei poista venyneitä alleja. Kuntosalit on täynnä hieman iäkkäämpiä naisia, jotka ovat lihaksikkaita, mutta allit roikkuu. En usko, että niihin auttaa oikein muu kuin kirurginen toimenpide.
Kyse ei olekaan lihaskasvusta. Et saa naisena kovin paljoa lihasta kasvamaan vaikka tekisit kuinka töitä, mutta tosiaan ne ylimääräiset höllöt kyllä sulaa! Nimimerk. kokemusta on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta auttaa tosi vähän laihtumiseen. Se on kyllä hyväksi mielelle ja tuo lihaksia. Mutta helpoin tapa mielestäni pitää paino kurissa on syödä vain pari kolme kertaa päivässä ja mahdollisimman vähän sokeria ja muita "nopeita" hiilareita.
Samaa mieltä. Ruokavalio on tärkein. Voit liikkua ja jumppailla ja lenkkeillä kuinka vaan, mutta jos syöminen on kuralla, niin rasvakerros peittää kaikki treenillä hankitut "edut". Eli ruokavalio viilaukseen ja sitten siihen kulloinkin mukavalta tuntuvaa treeniä päälle. Pieni edistys kannustaa jatkamaan eteen päin!
Silloin kun liikuin todella paljon, pystyin syömään mitä vain ja olin todella hoikka. Liikunta oli lähinnä pitkiä kävelyitä ja todella satunnaisia jumppahetkiä.
Nyt en juurikaan liiku, muutamia kävelylenkkejä hyvin satunnaisesti. Nyt syön vähän (kerran päivässä leivän ja 17-18 aikaan ruuan + 2 kuppia kahvia ja 2 kuppia vihreää teetä) ja läskit ovat tiukassa. Väitän kyllä, että liikunnalla on suuri merkitys laihtumisen kannalta, sillä se polttaa kaloreita.
Itselleni joskus nuorena salilla käydessäni pt sanoi, että aina liikunnan jälkeen energian palaminen on aina suurempaa ajan x (muista näutä aikoja enää) kuin ilman liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia ikääntymistä. Yritä jaksaa.
Voi olla normaalia ja tavallista mutta ei se tarkoita ettei tee mitään korjatakseen asian. Laihduttaminen korjaa usein myös sisäistä epätasapainoa.
Minä en myöskään suostu hyväksymään sitä, että "läskistyminen" olisi jotenkin väistämätön ja normaali kehitysvaihe ihmisen elon kaaressa. Joka päivä kaupungilla näkee oikein hyväryhtisiä ja ikäisekseen hyväkuntoisia ja jopa hoikkia senioreja. Sitä kohti!
Kannattaa muistaa että toiset ovat jo perintötekijöiltään kuivakampia kuin toiset. Osa oikein terävöityy iän myötä, naisilla usein vaan se keskikroppa kerää rasvaa vaikka olisi muuten sirompi.
Kannattaa muistaa armo. Kasvot ovat oma lukunsa, monelle naiselle pieni pyöreys sopii. Itse uskon siihen että säännöllinen liike tekee aina hyvää ulkonäölle, ihosta sen jo huomaa. Eli kävelyä, pyöräilyä, kaikkea hyötyliikettä (kuten puutarha) reilusti päiviin. Ja ainakin minua piitkät kävelyt kyllä laihduttavat kun samalla keventää syömisiä. Tuosta rääkistä pitäisi kuitenkin nauttia, silloin siitä voi tulla tapa. Jos liikunta tympäisee periaatteessa sitten jää vaan syömisten väheneminen. Itse uskon vakaasti että se toimistotyö on monen passiivisen elämäntavan ytimessä. Yhdistettynä stressiin ja huonoon uneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan laihana pysytteleminen ei paljonkaan poikkea rangaistusvangin elämästä. Jotkut kestävät sitä, toiset eivät.
Pitää olla kurinalainen. Huonoa mielialaa ei voi säädellä syömällä ja juomalla. Liikkua pitää, vaikkei huvittaisi. Illalla nukkumaan aikaisin, sillä valvominen lisää keskivartalolihavuutta. Sosiaalisissa tilanteissa olet kummajainen, koska et vapaasti voi syödä, mitä on tarjolla.
Takaan, että lihavuuteen taipuvaisen ihmisen on yksinkertaisesti mahdoton laihtua, koska hänen mielenlaatunsa ei salli sitä.
Laihuuttaan vaalivat ihmiset on helvetin tylsää seuraa. Mennään syömään niin syöminen on ruuan pyörittelyä lautasella. Juomaksi vedellä jatkettua valkoviiniä, jos ollaan oikein riehakkaalla tuulella. Joka paikassa katse hakee omaa peilikuvaa, häiritsevää.
Justiinsa taas. Eli olen narsisti, kun en halua olla läski? No ilmeisesti AV:lla tämäkin parhaiten tiedetään.
Narsismia ja syömishäiriötä. Nykyihmisen vitsaus.
Näen salilla keski-ikäisiä naisia, jotka käytännössä tekevät 0kg painoilla liikesarjat läpi ja hypätään saman tien seuraavaan laitteeseen ja toistetaan sama. Ei sillä tavoin mitkään löysät sula pois. Korkeintaan vastaa jotain verryttelyä
Nyt riitti, meinaan selluliitti!
Vierailija kirjoitti:
Ala liikkua tehokkaasti ja KUNNOLLA! Ei mitään sauvakävelyä vaan kunnon juoksulenkkejä, vähintään 15 km 2-3 kertaa viikossa ja punttisalia ihan kunnolla, kyllä siinä saa allit ja pömppöpötsi kyytiä. Eikä tarvii enää varoa syömisiään kun keskimääräinen kalorinkulutus huitelee siinä 3000 per päivä.
No, mä olen 45-vuotias maratoonari. Juoksen 40-50 km viikossa ja painoindeksi on 26. Grammaakaan ei paino putoa vaikka mitä tekisi. Jatkuvalla nälällä voi kilon tulla paino alas, mutta yksikin normipäivä ja takaisin tuli. Olen luovuttanut ja todennut, että tällä mennään. Juoksua harrastan edelleen. Istumatyötä tekevän perheellisen naisen on kyllä todella vaikea saada mitään 3000 kcal päiväkulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitin tuon terveydenhoitajan. Tuollaista asennetta ei saa päästää lapsien kanssa tekemisiin - ei ihme että on syömishäiriöitä.
Kyllä minun mielestäni suurempi "vaaratekijä" on tämä nykyinen hyssynhyssyn-asenne, että ei saa sanoa, vaikka selkeästi ylipainon tiellä ollaan. Ammatti-ihmiselle pitää sallia totuuden kertominen. Moni oppilas kiitollisena muistelee, jos painokäyrä saadaan kääntymään normaaliksi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Eikä tämän tarvitse aina tarkoittaa syömishäiriötä.
Ei ole ollut tarvetta. Sen sijaan setäläskistä pääsin eroon eroamalla miehestä.
Vierailija kirjoitti:
Näen salilla keski-ikäisiä naisia, jotka käytännössä tekevät 0kg painoilla liikesarjat läpi ja hypätään saman tien seuraavaan laitteeseen ja toistetaan sama. Ei sillä tavoin mitkään löysät sula pois. Korkeintaan vastaa jotain verryttelyä
No parempi kai sekin kuin ei mitään. Kunhan saa itsensä liikkeelle eikä jää sängyn tai sohvan pohjalle mussupussin kanssa. Salikäynnistä voi myös saada henkistä hyvinvointia. Minusta kaikki tämä on kotiin päin!
Minä suosittelen veden hörppimistä pitkin päivää (ihan muutamia kulauksia vaan kerrallaan - ei tarvitse kannukaupalla vetää) suolen toiminnan vauhdittamiseksi. Toinen asia on nukkuminen, se vaikuttaa huomattavasti painoon. Kunnon yöunet edesauttavat myös painonhallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allien poistoon kuntosalille! Taljavetoja ja vaatii, että oikeasti lisää sitä vastusta siihen liikesarjaan....
Lihaskasvu ei poista venyneitä alleja. Kuntosalit on täynnä hieman iäkkäämpiä naisia, jotka ovat lihaksikkaita, mutta allit roikkuu. En usko, että niihin auttaa oikein muu kuin kirurginen toimenpide.
Kyse ei olekaan lihaskasvusta. Et saa naisena kovin paljoa lihasta kasvamaan vaikka tekisit kuinka töitä, mutta tosiaan ne ylimääräiset höllöt kyllä sulaa! Nimimerk. kokemusta on...
Niin, eikö lainaamassasi tekstissä puhuttu juuri samasta asiasta, mistä sinä puhuit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eikö lainaamassasi tekstissä puhuttu juuri samasta asiasta, mistä sinä puhuit.
Vastaaja varmaan oletti, että allien tilalle pitäisi syntyä uutta lihasta. Uskokaa nyt naiset. Ette saa hartioita levenemään ja habaa kasvamaan ihan pienellä tekemisellä, mutta kropan saatte kiinteytymään eikä siihen mitään jättimäistä lihaskasvua tarvita
Vierailija kirjoitti:
Minä suosittelen veden hörppimistä pitkin päivää (ihan muutamia kulauksia vaan kerrallaan - ei tarvitse kannukaupalla vetää) suolen toiminnan vauhdittamiseksi. Toinen asia on nukkuminen, se vaikuttaa huomattavasti painoon. Kunnon yöunet edesauttavat myös painonhallintaa.
Mulla putosi korona-ajan kotitoimiston myötä 10kg kolmessa kuukaudessa tekemättä mitään erikoista, ihan vain nukkumalla 9h yössä entisen kuuden sijaan. Stressi katosi, aamuisin ei tarvi tungeskella joukkoliikenteessä, joka aamu saa herätä levänneenä. Jatkuisipa tämä ikuisesti... Liikunta väheni kun koko päivä kökitään kotona ja ruokailuja en muuttanut. Lepo oli ratkaiseva tekijä!
Ja sitten tulee syöpä ja tappaa. Surullista. Kaikki aika meni läskejä vahtiessa.
Näin juuri. Jos kyseessä on venynyttä nahkaa, ei se siitä enää kiinteydey muuten kuin veitsellä. Mutta jos allilla tarkoitetaan vain epäkiinteää käsivartta, niin sillehän on tehtävissä paljonkin. Ja loppujen lopuksi, kuinka paljon alleilla on merkitystä ihmiseloon.