Etätöissä oleville: mitä mieltä, jos etätyösuositus loppuu?
Itse ajattelen, että koronan kannalta etätyösuositus pitäisi jatkaa edelleen.
Varmaan on suuri painostus hallitus kohtaan ravintoloita, että pitää saada ihmisiä lounaille.
Liikennöitsijät vaativat varmaan myös suosituksen poistoa.
Samoin rihkamakauppiaat keskustoissa. Ihmiset matkalla lounaalle ostelevat kaikenlaista.
Valtava ajansäästö, kun ei tarvi työmatkaa. Ei kulu bensaakaan.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 100 neliön kerrostaloasunto on kyllä suoraan sanottuna helvetillinen paikka olla etätöissä. Varsinkin, kun etätyöläisiä on kaksi ja päälle vielä kaksi etäkoululaista. Eli ei etätöitä, kiitos.
Puhu vain omasta puolestasi. Meillä + 70 neliön kolmiossa on ollut hyvinkin viihtyisää ja sopuisaa tehdä etätöitä. Toinen tekee makkarissa ja toinen olkkarissa, etäkoululainen teki keittiössä tai omassa huoneessaan silloin kun etäkoulua oli, mitä ei loppujen lopuksi ollut kovin suurta osaa kouluvuodesta.
No eipä täällä voi kenenkään muu puolesta puhuakaan kuin omastaan :D Töitä on hyvin eri luontoisia ja siksi myös kokemuksia on hyvin erilaisia. Se, että teillä oli sopuisaa ja rauhallista, ei poista sitä tosiasiaa, että monella muulla ei ollut.
Meillä etätyöt jatkuvat suosituksista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä enää etätöistä palaa toimistolle, jos työnantajani sitä vaatii vaihdan kilpailijalle mikäli he vielä sen sallivat.
Mikset vaihda jo nyt, jos kerran olet niin varma, että kyseessä on ilmoitusluonteinen asia?
Miksi vaihtaisin kun meillä on etätyöt sallittu ja nautin kyllä töistäni nykyisellä työnantajalla. Sinänsä ilmoitusluontoinen asia, että olen saanut soittoja tänäkin vuonna kilpailijalta.
Minulle työmatkat ovat kuntoilua (45min kävelyä suuntaansa), joten en nauttinut niiden poisjäämisestä. Etätyönpäivän jälkeen toki mahdollista lenkkeillä niin paljon kuin haluaa, mutta laiskuus tuppaa iskemään, kun ei ole mitään velvoitetta, minkä takia lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 100 neliön kerrostaloasunto on kyllä suoraan sanottuna helvetillinen paikka olla etätöissä. Varsinkin, kun etätyöläisiä on kaksi ja päälle vielä kaksi etäkoululaista. Eli ei etätöitä, kiitos.
Puhu vain omasta puolestasi. Meillä + 70 neliön kolmiossa on ollut hyvinkin viihtyisää ja sopuisaa tehdä etätöitä. Toinen tekee makkarissa ja toinen olkkarissa, etäkoululainen teki keittiössä tai omassa huoneessaan silloin kun etäkoulua oli, mitä ei loppujen lopuksi ollut kovin suurta osaa kouluvuodesta.
Eli pääsit todella helpolla, kun oli vain pikkupätkä etänä. Osassa kouluista etäilyä oli kuukausikaupalla. Lisäksi teette oletettavasti työtä, jossa vain istutaan hiljaa koneella. Silloin voikin olla leppoisaa.
Tämä palaverien määrä voi tosiaan vaikuttaa. En ollut tuo kolmiossa asuja, mutta erittäin hyvin sopi meille myös etäily. Meillä sekä mies että minä teemme töitä, jossa palavereja ei ole jatkuvasti. Mulla on ehkä kaksi viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama tilanne ja tämä on ollut aivan mahtavaa! Joillekkin se vaan sopii paremmin kuin toisille, myös kouluikäisille. Nyt on kyllä aivan järkyttävän kuuma niin kyllä vähän tulee sitä toimiston ilmastointia ikävä.
Miten te hoidatte tilantee, jossa jokaisen neljän pitäisi puhu yhtä aikaa Teams-palaverissa tms. Meillä suurimpana ongelmana ollut nimenomaan tuon tyyppiset tilanteet. Plus se, että lapset eivät ole vielä kovin omatoimisia, vaan vaativat suht paljon varmistelua ja valvontaa.
Meillä lapset olivat olohuoneessa/keittiössä ja minä ja mies eri huoneissa. En ole kyllä muutenkaan mitenkään meluherkkä vaan keskittyminen jopa helpompaa jos ei ole aivan täysin hiljaista. Kaikilla kuulokkeet niin ei palavereissa ole muiden äänet kyllä kuulunut. Meillä molemmat lapset ovat kyllä todella omatoimisia ja hoitavat kouluhommansa ilman patisteluja/apua (lukuunottamatta nuoremman Saksan läksyt, mutta niissäkin eniten auttoi sisarus). Todella vähän tarvitsi niiden tekemiseen puuttua. Kovin pienten lasten kanssa olisi kyllä varmasti todella paljon vaikeampaa.
Sisarus saattoi kokea etäilyn vähän vaikeampana kuin te, kun piti omien hommien lisäksi hoitaa pikkusisaruksenkin opetus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä täällä voi kenenkään muu puolesta puhuakaan kuin omastaan :D Töitä on hyvin eri luontoisia ja siksi myös kokemuksia on hyvin erilaisia. Se, että teillä oli sopuisaa ja rauhallista, ei poista sitä tosiasiaa, että monella muulla ei ollut.
Niin no lainaamani henkilö sanoi että alle 100 neliön kerrostaloasunto on helvetillinen paikka olla etätöissä, joten kommentoin vain siitä oman kokemukseni. Ihmiset usein ajattelevat, että koska heillä jokin asia on yhdellä tapaa, niin se on sillä lailla muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama tilanne ja tämä on ollut aivan mahtavaa! Joillekkin se vaan sopii paremmin kuin toisille, myös kouluikäisille. Nyt on kyllä aivan järkyttävän kuuma niin kyllä vähän tulee sitä toimiston ilmastointia ikävä.
Miten te hoidatte tilantee, jossa jokaisen neljän pitäisi puhu yhtä aikaa Teams-palaverissa tms. Meillä suurimpana ongelmana ollut nimenomaan tuon tyyppiset tilanteet. Plus se, että lapset eivät ole vielä kovin omatoimisia, vaan vaativat suht paljon varmistelua ja valvontaa.
Meillä lapset olivat olohuoneessa/keittiössä ja minä ja mies eri huoneissa. En ole kyllä muutenkaan mitenkään meluherkkä vaan keskittyminen jopa helpompaa jos ei ole aivan täysin hiljaista. Kaikilla kuulokkeet niin ei palavereissa ole muiden äänet kyllä kuulunut. Meillä molemmat lapset ovat kyllä todella omatoimisia ja hoitavat kouluhommansa ilman patisteluja/apua (lukuunottamatta nuoremman Saksan läksyt, mutta niissäkin eniten auttoi sisarus). Todella vähän tarvitsi niiden tekemiseen puuttua. Kovin pienten lasten kanssa olisi kyllä varmasti todella paljon vaikeampaa.
Sisarus saattoi kokea etäilyn vähän vaikeampana kuin te, kun piti omien hommien lisäksi hoitaa pikkusisaruksenkin opetus.
Auttoi yhdessä aineessa ei hoitanut opetusta sentään. Kyllä meillä on asioista keskusteltu ja nautti etäilystä todella paljon hänkin. Vaikka se kyllä harmitti kun ei uimahalliin päässyt ja liikunta muutenkin jäi vähän vähiin kun ei oikein ole lenkkeilystä innostunut. Nuorempi eniten kaipasi kavereita, mutta etäkoulu sinällään oli kuulemma ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pääsit todella helpolla, kun oli vain pikkupätkä etänä. Osassa kouluista etäilyä oli kuukausikaupalla. Lisäksi teette oletettavasti työtä, jossa vain istutaan hiljaa koneella. Silloin voikin olla leppoisaa.
Tämä palaverien määrä voi tosiaan vaikuttaa. En ollut tuo kolmiossa asuja, mutta erittäin hyvin sopi meille myös etäily. Meillä sekä mies että minä teemme töitä, jossa palavereja ei ole jatkuvasti. Mulla on ehkä kaksi viikossa.
Meillä ongelma oli nimenomaan se, että molempien työssä paljon palavereja (pahimmillaan koko päivä pelkkiä niitä) ja kumpikaan ei voi niihin osallistua vain kuuntelemalla. Pahimmillaan siis neljä tyyppiä kalkatti samaan aikaan koneelle. Vaikka oli kuinka hyvät kuulokkeet, se häiritsi jo ihan siksi, että se kalkatus kuului myös muulle palaveriväelle, vaikka oltiinkin eri huoneissa. Etenkin kun lapsilla oli "hieman" haasteita sen suhteen, millä voimakkuudella mikrofoniin on hyvä puhua ja seinät meillä melkoista paperia :D
-Se alle 100 neliöisessä asuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palavereja on 1-4 päivässä mutta onneksi minun ei täydy niissä olla koko aikaa äänessä ja meillä saa ovet kiinni huoneissa. Joku kouluttajan homma voi varmasti olla todella haastavaa jos ei ole suljettavia ovia ja monta ihmistä samassa avotilassa etänä.
Kerroin pomolle, että jatkan etätöissä riippumatta hänen mielipiteestään. Tyypillisen beta-miehen tapaan hän aika nopeasti nöyrtyi minun edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no lainaamani henkilö sanoi että alle 100 neliön kerrostaloasunto on helvetillinen paikka olla etätöissä, joten kommentoin vain siitä oman kokemukseni. Ihmiset usein ajattelevat, että koska heillä jokin asia on yhdellä tapaa, niin se on sillä lailla muillakin.
Anteeksi, unohdin vääntää rautalangasta, että tarkoitin nimenomaan meidän asuntoamme. En olettanut, että joku kuvittelisi minun puhuva esim. naapurin Jorman asunnosta, vaikka se saman kokoinen onkin kuin meidän.
Mun mielestä etätyösuositus pitäisi olla viimeinen joka poistetaan. Siitä ei ole mitään haittaa (koska se on SUOSITUS) ja kuitenkin se koskee suurta määrää ihmisiä, jotka muussa tapauksessa mahdollisesti menisivät aivan turhaan tapaamaan toisiaan ja talouskaan ei siitä kovin paljon hyötyisi (toki lounasravintolat jne).
Itse toivoisin, että työnantajani säätäisi mahdollisimman vapaat etätyökäytännöt, mutta tiedän, että jonkin verran toimistolle joutuu menemään. Siksikin toivon, että suositus pysyisi mahdollisimman pitkään, koska ei todellakaan houkuta paluu toimistolle. Voin käydä siellä silloin tällöin, mutta joku 3 kertaa viikossakin kuulostaa ihan kammottavalta.
Ajansäästö etänä on ollut hyvä. Tehokkuuden lisäys on ollut hyvä. Se, että etäoloissa, ainakin meidän 3000 ihmisen työpaikalla, työntekijå maksaa kaikki työntekemisen kulut ja välineet ei ole hyvä. Sähkölaskut on nousseet ihan sietämättömiksi kun tietokoneet ja netti raksuttaa koko ajan. Sitä nettiäkään työnantaja ei tarjoa (tai tarjoaa kämäisen puhelimesta jaettavan, joka ei riitä normaalien kokousten pitämiseen, saati esim opettamiseen), puhumattakaan esim sellaisista näytöistä tai näppäimistä, joilla töitä voisi tehdä tulematta kipeäksi. Tähän on kulunut paljon enemmän rahaa kuin mitä työhuonevähennyksellä saa veroista nipistettyä (ja verovahennyshön on, määritelmällisesti, joka tapauksessa vain veroprosentin verran todellisista kuluista. Omalla kohdallani siis viidenneksen.)
Nauran partaani kun pari kaveria joutuu takaisin oikeasti tekemään töitä, nyt hengaavat harrastuksissa somettavat ym. Jonninjoutavaa paskaa, itse olen koko korona ajan joutunut käymään töissä, ramppaamaan turhaan kaupoissa hakemassa eväitä, hakenut noutoruokaa, kantanut himasta eväitä joita joutunut paskasessa pajassa syömään.
Olisin niin toivonut että koko maa olisi pantu kiinni ja olisi voinut olla kotona vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä etätyösuositus pitäisi olla viimeinen joka poistetaan. Siitä ei ole mitään haittaa (koska se on SUOSITUS) ja kuitenkin se koskee suurta määrää ihmisiä, jotka muussa tapauksessa mahdollisesti menisivät aivan turhaan tapaamaan toisiaan ja talouskaan ei siitä kovin paljon hyötyisi (toki lounasravintolat jne).
Itse toivoisin, että työnantajani säätäisi mahdollisimman vapaat etätyökäytännöt, mutta tiedän, että jonkin verran toimistolle joutuu menemään. Siksikin toivon, että suositus pysyisi mahdollisimman pitkään, koska ei todellakaan houkuta paluu toimistolle. Voin käydä siellä silloin tällöin, mutta joku 3 kertaa viikossakin kuulostaa ihan kammottavalta.
Aika moni työnantaja (omani mukaan lukien) on ottanut suorituksen velvoitteena eikä aio siitä joustaa ennen kuin suositus poistetaan. Itsellä tuntuu välillä, että pää räjähtää, kun täällä pienessä asunnossa töitä ei oikein saa piiloonkaan kun työpäivä on ohi. Olen siis melkein 24/7 työpaikalla, koska ei ole erillistä työhuonetta.
Vierailija kirjoitti:
Ajansäästö etänä on ollut hyvä. Tehokkuuden lisäys on ollut hyvä. Se, että etäoloissa, ainakin meidän 3000 ihmisen työpaikalla, työntekijå maksaa kaikki työntekemisen kulut ja välineet ei ole hyvä. Sähkölaskut on nousseet ihan sietämättömiksi kun tietokoneet ja netti raksuttaa koko ajan. Sitä nettiäkään työnantaja ei tarjoa (tai tarjoaa kämäisen puhelimesta jaettavan, joka ei riitä normaalien kokousten pitämiseen, saati esim opettamiseen), puhumattakaan esim sellaisista näytöistä tai näppäimistä, joilla töitä voisi tehdä tulematta kipeäksi. Tähän on kulunut paljon enemmän rahaa kuin mitä työhuonevähennyksellä saa veroista nipistettyä (ja verovahennyshön on, määritelmällisesti, joka tapauksessa vain veroprosentin verran todellisista kuluista. Omalla kohdallani siis viidenneksen.)
Miksi olet suostunut tuohon?
Olisit sanonut ettet pysty tekemään ilman kunnon vehkeitä ja olisit käyttänyt sitä työpuhelimen nettiä, ei olisi ollut sinun homma rahoittaa töiden tekoa.
Toivon todellakin, että etätyö tuli jäädäkseen. Semmoisena vapaaehtoisena asiana, kaikille se ei sovi. Meille se on ollut valtava helpotus ja vähentänyt myös poissaoloja töistä, kun pikkunuhassa tai vähän flunssaisen lapsen kanssa on voinut tehdä etätöitä saikkupäivän sijaan. Meillä rivarikolmio nelihenkiselle perheelle, ja hyvin onnistuu puhua teams-palavereissa molempien aikuisten yhtä aikaa sillä välin kun lapsi vaikka katsoo telkkaria. Välillä on tosin mukavaa käydä toimistolla näkemässä työkavereita, semmoinen n. puolet ajasta etänä sopisi minulle parhaiten.
M kirjoitti:
Nauran partaani kun pari kaveria joutuu takaisin oikeasti tekemään töitä, nyt hengaavat harrastuksissa somettavat ym. Jonninjoutavaa paskaa, itse olen koko korona ajan joutunut käymään töissä, ramppaamaan turhaan kaupoissa hakemassa eväitä, hakenut noutoruokaa, kantanut himasta eväitä joita joutunut paskasessa pajassa syömään.
Olisin niin toivonut että koko maa olisi pantu kiinni ja olisi voinut olla kotona vaan.
Luuletko ettei ne etätöissä somettavat somettaisi ja lusmuilisi myös työpaikalla? Itsepä olet alasi valinnut, ihan turha kadehtia.