Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätöissä oleville: mitä mieltä, jos etätyösuositus loppuu?

Vierailija
22.06.2021 |

Itse ajattelen, että koronan kannalta etätyösuositus pitäisi jatkaa edelleen.

Varmaan on suuri painostus hallitus kohtaan ravintoloita, että pitää saada ihmisiä lounaille.

Liikennöitsijät vaativat varmaan myös suosituksen poistoa.

Samoin rihkamakauppiaat keskustoissa. Ihmiset matkalla lounaalle ostelevat kaikenlaista.

Valtava ajansäästö, kun ei tarvi työmatkaa. Ei kulu bensaakaan.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei muutu, mulla on etätyösoppari

Vierailija
42/66 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin todella paljon etätöissä olemisesta, mutta olen silti yleistä etätyösuositusta vastaan. Se suositus on monilla työpaikoilla velvoite eikä työntekijät voi itse valita tekevätkö etätöitä vai ei. Näin ollen etätöihin joutuvat hekin, joille se ei syystä tai toisesta sovellu. Siksi minusta on itsekästä vaatia suosituksen jatkumista vain, koska itse tykkää etätöistä. Hyödyt pakkoetätyöstä ovat käytännössä olemattomat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä etätöitä on voinut tehdä ennenkin, mutta itse kyllä menin lähes aina toimistolle. Nyt kuitenkin on osoittautunut aikamoiseksi ajansäästöksi tämä etätyöskentely, kun on tarhassa käyvä lapsi, niin aion jatkossa tehdä etätöitä enemmänkin mikäli mahdollista. Meillä ei vielä mitään virallista linjausta ole annettu, mutta henkilöstökyselyt viittaavat kyllä siihen, että etätyöt ovat tulleet enemmän tai vähemmän jäädäkseen.

Vierailija
44/66 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nautin todella paljon etätöissä olemisesta, mutta olen silti yleistä etätyösuositusta vastaan. Se suositus on monilla työpaikoilla velvoite eikä työntekijät voi itse valita tekevätkö etätöitä vai ei. Näin ollen etätöihin joutuvat hekin, joille se ei syystä tai toisesta sovellu. Siksi minusta on itsekästä vaatia suosituksen jatkumista vain, koska itse tykkää etätöistä. Hyödyt pakkoetätyöstä ovat käytännössä olemattomat. 

Omalla työpaikallani etätyötuositus on ollut nimenomaan suositus. Jos on kokenut, että työnteko ei sysytä tai toisesta kotona onnistu, on koko pandemian ajan saanut mennä myös toimistolle. 100%:sti etätöitä meillä on tehnyt oikeastaan vain ne, joilla ei ole alle 15-vuotiaita lapsia. Muut ovat käyneet tarpeen mukaan toimistolla, yksi pienten lasten isä ei ole ollut etätöissä lainkaan.  Ei ole työnantajan etu, jos työntekijällä ei ole työrauhaa kotona. 

Vierailija
45/66 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa jatkossa tehdä 50% etänä. On sovittu tietyt päivät, jolloin koko tiimin on oltava toimistolla, koska henkilökohtainen tapaaminen ja jutustelu ovat meidän alalla tärkeitä. Parhaat ideat usein syntyy näissä kohtaamisissa. Toisaalta kun kilpaillaan hyvistä työntekijöistä, niin on haluttu antaa myös vapauksia ja monille etätyö on sopinut hyvin. Kenenkään ei ole jatkossa pakko tehdä etätöitä (ellei tule joku uusi kulkutauti).

Vierailija
46/66 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta elämääni mitenkään, mutta koronan takia ihmisiä on tarpeetonta pitää etätöissä. Korona kun ei minnekään poistu vaikka istutaan etätöissä 100 vuotta. Ja osalle etätyö on todella kuormittavaa, joten haitat ovat suuremmat kuin hyödyt. Osalle taasen etätyö sopii erinomaisesti. Siksi etätyön pitäisi olla tapauskohtaista, ei mitään "nyt kaikki etätöihin, halusit tai et". 

t. 8 vuotta etätöitä tehnyt

Juurikin näin. Töissä läsnäolo ei pitäisi olla pakollista, jos läsnäolo ei ole välttämätön. Tällöin työssäolo korkeintaan suositus, että käyhän kerran kuukaudessa poikkeamassa paikalla. Ilmastokin kiittää. 

Vierailija
47/66 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään etätöistä. Meillä on kaksi ihmistä ja 150-neliöinen ok-talo, jossa on omat työhuoneet molemmille. Teen töitä sännölliseen aikaan, aamulla noin 9-12, sitten pidän reilun tauon, eli syön, käyn pihalla tai harjoitetlen vähän jollain kuntosalilaitteella, sitten jatkan noin 13-17. Plussaa on, että aikaa ei mene työmatkoihin. Miinusta on, että ruokailut pitää hoitaa itse, ei ole kävelymatkan päässä lounasravintolaa. 

Vierailija
48/66 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että etätyösuositus koronan vuoksi joskus loppuu, ei tarkoita että etätyö loppuu. Etätyötä on tehty ennen koronaa, ja tehdään myös sen jälkeen.

Vierailija
49/66 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt etätöitä vuodesta 2012, ja tietääkseni tähän ei ole tulossa muutoksia. 

Vierailija
50/66 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on jo tainnut unohtaa miten paskaa elämä oli ennen koronaa. Aika kultaa muistot.

Vierailija
51/66 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on jo sanottu että saa jatkaa etätöitä jos haluaa. Nytkin teen viikossa 2 etäpäivää, ja 3 päivää työpaikalla. Tää on mulle sopiva suhde. Pelkästään etätyötä en haluaisi tehdä.

Vierailija
52/66 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokonttorit ovat huono keksintö. Siellä tarttuu tauteja ja kuuluu kaikki.

Mikä järki oli siirtyä levottomiin avokonttoreihin. Siitä sitten vielä sellisiin, joissa ei edes ole nimettyä paikkaa, vaan kukin valitsee joka päivä työpöytänsä.

Nyt sitten ihmiset hakevat työrauhaa työskentelemällä kodeissaan.

Miksi ei työpaikoilla ole enää omia huoneita.

Vierailija
53/66 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään etätöistä. Meillä on kaksi ihmistä ja 150-neliöinen ok-talo, jossa on omat työhuoneet molemmille. Teen töitä sännölliseen aikaan, aamulla noin 9-12, sitten pidän reilun tauon, eli syön, käyn pihalla tai harjoitetlen vähän jollain kuntosalilaitteella, sitten jatkan noin 13-17. Plussaa on, että aikaa ei mene työmatkoihin. Miinusta on, että ruokailut pitää hoitaa itse, ei ole kävelymatkan päässä lounasravintolaa. 

Voisit tilata ruokaa kotiin.

Vierailija
54/66 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomolle on ihan yksi lysti, missä töitä tehdään, kunhan työt tulee tehtyä. 

Vierailija
55/66 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hyvät ihmiset toivoko sitä etätöiden jatkumista liikaa. Sen löytää pian edestään, minkä taakseen jättää. Oman kokemukseni mukaan tämä etänä tehtävä työ on pitkän päälle huonoa. Tätähän monet firmat on tehneet 2000-luvun alusta asti, että kuviteltu, ettei työntekijän sijainnilla ole merkitystä. Kyllä sillä on pitkän päälle. Nämä ulkoistukset ympäriinsä eivät ole toimineet ajanmittaan ja niitä on purettukin.

Ja jos nyt kävisi niin, että työt voisi tehdä mistä vaan, niin miksi ihmeessä ei sitten sieltä Intiasta tai Kiinasta, jos kerran sijainnilla ei ole merkitystä. Piilaaksossa porukka hehkuttaa etätöitä, koska Kalifornian palkka yhdistettynä asumiseen jossain pikkukaupungissa kuulostaa mukavalta. Herää vaan kysymys, että kuinka kauan sitä palkkaa saa sinne, kun se joku intialainen tekee sen saman murto-osalla siitä rahasta ja jos kerran fyysisellä sijainnilla ei ole merkitystä.

Vierailija
56/66 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli jo ilmoitus että elokuun alusta kaikki takaisin toimistolle!

Etätyöt sujuneet erittäin hyvin, firman tulos kasvanut. Olen erittäin pettynyt, edes hybridiä ei sallita. Työnhaku on päällä...

Vierailija
57/66 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, meillä saa etätöissä jatkaa vast'edeskin, siitä on jo tehty päätös. Tietyissä tilanteissa (läsnäoloa vaativat koulutukset esimerkiksi) on pakko tulla toimistolle/työmaalle, mutta muuten etänä saa olla.

Sai olla jo ennen koronaakin.

Kertokaa nämä kivat työpaikat.

Meillä etätyö loppuu syksyllä. Firman rekryilmoituksissa lukee "mahdollisuus etätyöhön" ja kun olen vedonnut siihen (että annetaanhan siihen myös uusille työntekijöille mahdollisuus), mulle sanotaan että ei se sitä tarkoita että saisi tehdä 100% etätyötä, vaan silloinkin vain 2 pv viikossa max.

Eli silti meille (toimisto pääkaupunkiseudulla) ei kannata hakea jos on koti ja perhe jossain Kiuruvedellä, kun pitäisi rampata stadissa ja yöpyäkin jossain aina pari yötä.

Ja meillä kyse on nimenomaan sellaisesta työstä, jota voi todellakin tehdä etänä ja toimari on kehunut miten on toimitiloissa säästetty nyt koronavuonna ja työteho ollut hyvä. En tajua, miksi kaikki pitää pakottaa toimistolle.

Että kertoisitteko pliis niiden firmojen nimiä, missä saisi tehdä etätyötä.

Vierailija
58/66 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työpaikasssani ollut aina hyvin tiukka linja etätyölle, vain poikkeustapauksissa. Nyt syksyllä siirrytään hybridimalliin eli 2 pvää viikossa saa olla etänä. Ihan hyvä askel eteenpäin.

Vierailija
59/66 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein etätöitä 100% jo ennen koronaa joten ei mitään merkitystä itselle. Samoin mies. En aio palata toimistolle siis. Käyn siellä jos tarve; voi mennä kuukausiakin etten käy.

Vierailija
60/66 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää hyvät ihmiset toivoko sitä etätöiden jatkumista liikaa. Sen löytää pian edestään, minkä taakseen jättää. Oman kokemukseni mukaan tämä etänä tehtävä työ on pitkän päälle huonoa. Tätähän monet firmat on tehneet 2000-luvun alusta asti, että kuviteltu, ettei työntekijän sijainnilla ole merkitystä. Kyllä sillä on pitkän päälle. Nämä ulkoistukset ympäriinsä eivät ole toimineet ajanmittaan ja niitä on purettukin.

Ja jos nyt kävisi niin, että työt voisi tehdä mistä vaan, niin miksi ihmeessä ei sitten sieltä Intiasta tai Kiinasta, jos kerran sijainnilla ei ole merkitystä. Piilaaksossa porukka hehkuttaa etätöitä, koska Kalifornian palkka yhdistettynä asumiseen jossain pikkukaupungissa kuulostaa mukavalta. Herää vaan kysymys, että kuinka kauan sitä palkkaa saa sinne, kun se joku intialainen tekee sen saman murto-osalla siitä rahasta ja jos kerran fyysisellä sijainnilla ei ole merkitystä.

No totta jos se intialainen puhuu ja kirjoittaa sujuvaa suomea ja on perehtynyt suomen lainsäädäntöön - ainakin minun toimenkuvan kohdalla. Mutta mitäs siinä, silloinhan kyse on vain normaalista työnhakutilanteesta jossa parhain kandidaatti sitten valitaan. Itse voisin asua vaikka Malediiveilla ja tehdä työni sieltä.

Harva ainakaan asiantuntija/toimistohomma kuitenkin on, jonka voi täysin ummikolle ulkoistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi