Etätöissä oleville: mitä mieltä, jos etätyösuositus loppuu?
Itse ajattelen, että koronan kannalta etätyösuositus pitäisi jatkaa edelleen.
Varmaan on suuri painostus hallitus kohtaan ravintoloita, että pitää saada ihmisiä lounaille.
Liikennöitsijät vaativat varmaan myös suosituksen poistoa.
Samoin rihkamakauppiaat keskustoissa. Ihmiset matkalla lounaalle ostelevat kaikenlaista.
Valtava ajansäästö, kun ei tarvi työmatkaa. Ei kulu bensaakaan.
Kommentit (66)
Meille tehtiin kysely, minkä pitäisi muuttua, jotta suostuisin pysyvästi lisäämään etätöiden määrää. Vastasin siihen, että suostun, jos työnantaja maslkaa minulle isomman asunnon, eli ostaa työhuoneen ja siihen työergonomiset kalusteet.
Muuten olen ilmoittanut, että voin jatkaa hankkeiden vetäjänä ja tiiminvetäjänä, jos saan päättää itse järjestämistäni tilaisuuksista, ovatko etänä vai lähinä. Järjestän työpajat ja kokoukset lähinä, muut työt kaikki voivat tehdä niin kuin haluaavat.
Jos kuitenkin tehdään linjaus, että kaikkin tilaisuuksiin on järjestettävä etäosllistumismahdollisuus, niin voin osallistua hankkeisiin, mutten toimia niiden tai tiimin vetäjänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset toivoko sitä etätöiden jatkumista liikaa. Sen löytää pian edestään, minkä taakseen jättää. Oman kokemukseni mukaan tämä etänä tehtävä työ on pitkän päälle huonoa. Tätähän monet firmat on tehneet 2000-luvun alusta asti, että kuviteltu, ettei työntekijän sijainnilla ole merkitystä. Kyllä sillä on pitkän päälle. Nämä ulkoistukset ympäriinsä eivät ole toimineet ajanmittaan ja niitä on purettukin.
Ja jos nyt kävisi niin, että työt voisi tehdä mistä vaan, niin miksi ihmeessä ei sitten sieltä Intiasta tai Kiinasta, jos kerran sijainnilla ei ole merkitystä. Piilaaksossa porukka hehkuttaa etätöitä, koska Kalifornian palkka yhdistettynä asumiseen jossain pikkukaupungissa kuulostaa mukavalta. Herää vaan kysymys, että kuinka kauan sitä palkkaa saa sinne, kun se joku intialainen tekee sen saman murto-osalla siitä rahasta ja jos kerran fyysisellä sijainnilla ei ole merkitystä.
No totta jos se intialainen puhuu ja kirjoittaa sujuvaa suomea ja on perehtynyt suomen lainsäädäntöön - ainakin minun toimenkuvan kohdalla. Mutta mitäs siinä, silloinhan kyse on vain normaalista työnhakutilanteesta jossa parhain kandidaatti sitten valitaan. Itse voisin asua vaikka Malediiveilla ja tehdä työni sieltä.
Harva ainakaan asiantuntija/toimistohomma kuitenkin on, jonka voi täysin ummikolle ulkoistaa.
Ei kaikkia tietenkään, mutta esim. it-alan työt voi aika helposti. Suurimman osan. Tietysti sielläkin on niitä, joita ei voi ulkoistaa.
Toinen juttu on, että työnantajahan kiihdyttää työtahtia tällä. Haetaan sitä saturaatiopistettä, kuinka paljon ihmiset tekee siitä hyvästä, että saa olla kotona. Totuus on, että harvassa työssä oikeasti tehdään töitä koko päivä. Suurin osa sluibitaan. Sen tietää jokainen. Ja jos kotona työskentely on se paras juttu työssä, niin tottakai yksi tekee jatkossa kahden työt. Jos väittää, ettei ehdi, voi tulla toimistolle.
Vierailija kirjoitti:
En ole menossa enää koskaan minnekään toimistolle 5 päivänä viikossa. Sanoin kehityskeskustelussa, että jos etätyömahdollisuus otetaan pois niin en ole enää kauaa firman käytettävissä, tai sitten saavat maksaa 500€ nettona kuukaudessa enemmän. Menen vaikka hetkeksi te-toimiston virkkauskursseille samalla kun haen uutta työpaikkaa sitten. Tai McDonaldsiin flippailemaan hampurilaisia.
Vapaa-aikani ei ole enää halvalla myytävissä. Työmatkohiin menee n. 50 min - 1 h yhteen suuntaan ja vaikka onkin liukuva työaika niin se n. 11 tuntia päivästä menee töiden armoilla kuitenkin. Ei enää koskaan.
Toimistopäivä:
05:15 herätys, suihku, aamutoimet
06:00/07:00 lähtö pihasta töihin (riippuen siitä torkutanko puhelinta vai en)
07:00/08:00 perillä töissä
15:30/16:30 lähtö töistä kotiin
17:15/18:15 kotona, usein kaupan kautta
18:15/19:15 - 19:15/20:15 sitten ruuan tekemistä, kotitöitä ja muuta.
19:15/20:15 -> omaa aikaa
Klo 22:00 nukkumaan.
Etätyöpäivä:
06:30 herätys, aamutoimet
07:00 työpisteellä
12:00 ruokatauko (kaupassa käynti, ruuan valmistelu, kotitöitä jne)
15:00 Kone kiinni
15:00 -> omaa aikaa
Mulla on täsmälleen sama juttu! Olen niin nauttinut kun turha ajaminen on jäänyt pois, olen paljon pirteämpi ja jaksan töitäkin paremmin. Valitettavasti tämä ilo loppuu kesän jälkeen. Joo, saa jatkaa osittain etätöitä mutta niin se oli ennen koronaakin. todellisuudessa pystyit pitämään ehkä kaksi päivää kuukaudessa etänä, kun firman johto ja muutamat työkaverit vaativat aina että palaverit on syytä pitää kasvotusten.
Sama täällä, ”takaisinkutsu” 100% läsnä elokuusta alkaen on jo kuulunut. Olen etsinyt uutta työpaikkaa jo pidemmänkin aikaa muistakin syistä, mutta ei ole vielä tärpännyt. Kaipaan sosiaalisuutta ja muutamaa työkaveria, mutta en MITÄÄN muuta ko. mestan mölyisästä avokonttorista.
Tuo 11h työpäivä 8h sijasta aiemman heräämisen ja ajelun vuoksi pitää aika hyvin paikkaansa 😐 Pahimmillaan meni yli 1h yhteen suuntaan, pk-seudulla. Mikä tarkoittaa sitä että pitää herätä aivan ”turhan” aikaisin että ylipäänsä ehtii toimistolle aloitusaikaan.
Aion kyllä yrittää neuvotella etätyön jatkamisesta, edes 4 pvää 5:stä.
En ymmärrä miks etätyökäytäntö pitäis purkaa. Jos työ onnistuu vallan hyvin kotoa käsin ja jopa työn tehokkuus on tutkitusti kasvanut, en vain käsitä miksi pitäisi palata 100% takaisin toimistoille hikoilemaan.
En ole menossa enää koskaan minnekään toimistolle 5 päivänä viikossa. Sanoin kehityskeskustelussa, että jos etätyömahdollisuus otetaan pois niin en ole enää kauaa firman käytettävissä, tai sitten saavat maksaa 500€ nettona kuukaudessa enemmän. Menen vaikka hetkeksi te-toimiston virkkauskursseille samalla kun haen uutta työpaikkaa sitten. Tai McDonaldsiin flippailemaan hampurilaisia.
Vapaa-aikani ei ole enää halvalla myytävissä. Työmatkohiin menee n. 50 min - 1 h yhteen suuntaan ja vaikka onkin liukuva työaika niin se n. 11 tuntia päivästä menee töiden armoilla kuitenkin. Ei enää koskaan.
Toimistopäivä:
05:15 herätys, suihku, aamutoimet
06:00/07:00 lähtö pihasta töihin (riippuen siitä torkutanko puhelinta vai en)
07:00/08:00 perillä töissä
15:30/16:30 lähtö töistä kotiin
17:15/18:15 kotona, usein kaupan kautta
18:15/19:15 - 19:15/20:15 sitten ruuan tekemistä, kotitöitä ja muuta.
19:15/20:15 -> omaa aikaa
Klo 22:00 nukkumaan.
Etätyöpäivä:
06:30 herätys, aamutoimet
07:00 työpisteellä
12:00 ruokatauko (kaupassa käynti, ruuan valmistelu, kotitöitä jne)
15:00 Kone kiinni
15:00 -> omaa aikaa