Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen allergia ja isovanhemmat - mikä siinä on niin vaikeaa???

Vierailija
22.06.2021 |

Hain lapsen mummin luota hoidosta. Hän oli siellä pari tuntia ja kivaa oli ollut.

Kotona vaihdettiin lapsen märkä paita pois ja samalla katsoin lapsen ihoa: ihottumaa löytyy. Kyse ei ole hikinäppylöistä, näitä lapseni saa, kun hän on syönyt tai juonut lehmänmaitoa sisältäviä tuotteita. Soitan lapsen mummille, mieheni äidille, ja saan kuulla, että lapsi sai jäätelön, kun "kovasti halusi". En yhtään epäile, että halusi. Totta kai jokainen haluaa kylmää herkkua kuumana päivänä. Siksi meillä on pakkanen täynnä sopivia kylmiä mehujäitä, joissa ei ole maitoa tai jäämiä maidosta.

Nyt kyse on tavallisesta jäätelöstä, jonka isoäiti antoi ihan tarkoituksella, vaikka tietää, että lapsi on allerginen. Iho-oireet ovat vasta alkua. Hieman myöhemmin alkaa levottomuus, itku ja kipu, joka vie yöllä unet. Että kiitos vain, mummi, kiitos aivan valtavasti, kun aiheutit rakkaalle lapsenlapselle kipua ja tuskaa tuntikausiksi, koska "hyvällä mummilla on oltava herkkuja".

Ymmärrän sen, että mummi tahtoo hemmotella, enkä ole sitä kieltänyt, mutta näyttää olevan todella vaikeaa tehdä se tavalla, joka sopii myös tälle lapselle. Kun kerran on etukäteen varta vasten käyty hankkimassa ne jäätelöt, kuinka vaikeaa on samalla hankkia se maidoton, kun niitä kuitenkin on?

Kohtalotovereita?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi saa oireita laktoosittomasta maidosta. Tätä anopin oli todella vaikea ymmärtää, koska sehän nyt sopii kaikille! Juu ei sovi. Aina kun lapsi tuli kotiin hoidosta alkoi illalla kipuilla ja itkeä. Seuraava päivä meni löysän mahan kanssa vessassa istuen. Laitoin lapsen yökylään ja sama tietysti toistui siellä. Ei muuten sen jälkeen ole kyseenalaistanut voiko laktoosittomasta maidosta tulla oireita. 🙈

Vierailija
42/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi niin, että korona nollasi molempien vanhempien allergiamuistin. Se on ihan uskomatonta. Kun juttelimme juhannuksesta, kävi ilmi, että suunnilleen kaikki on unohtunut, joten taitaa tulla pikainen käynti omilla eväillä.

Lapsi 1: maitoallergia ja astma

Lapsi 2: maitoallergia, kananmuna, kaura, pähkinät

Lapsi 3: maitoallergia, km-viljat, soija, maissi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kurjaa ja outoakin. Mun lapsella on keliakia ja hänen ruokavalionsa on aina todella tarkasti muistettu ja noudatettu molemmissa mummuloissa ja muuallakin sukulaisissa. Molemmat mummot opettelivat leipomaan gluteenittomasti ja toisessa mummolassa on vieläkin erillinen herkkulaatikko meidän pikku-keliaakikkoa varten, vaikka hän on jo menossa armejaan :-)

Vierailija
44/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kurjaa ja outoakin. Mun lapsella on keliakia ja hänen ruokavalionsa on aina todella tarkasti muistettu ja noudatettu molemmissa mummuloissa ja muuallakin sukulaisissa. Molemmat mummot opettelivat leipomaan gluteenittomasti ja toisessa mummolassa on vieläkin erillinen herkkulaatikko meidän pikku-keliaakikkoa varten, vaikka hän on jo menossa armejaan :-)

Aivan mahtavaa! =) 

Vierailija
45/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi niin, että korona nollasi molempien vanhempien allergiamuistin. Se on ihan uskomatonta. Kun juttelimme juhannuksesta, kävi ilmi, että suunnilleen kaikki on unohtunut, joten taitaa tulla pikainen käynti omilla eväillä.

No ei tommosia voi mielessä pitää. Itse tietysti elät noiden asoiden kanssa joka päivä, mutta mummuiässä on muutakin muistettavaa, kuten nyt esimerkiksi kaikki omat syötävät, hengitettävät, silmiin tiputettavat ja diveltävät läkkeet, lonkan ja niskan kuntoutusjumpat ja pulison dieettirajoitteet ja lääkärinajat.

Vierailija
46/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan toi elämä allergioiden kanssa ihan syvältä. Meillä ollu myös kaikenlaisia allergioita, jotka onneksi lasten kasvaessa ovat vähentyneet tai hävinneet vallan. Osa sukulaisista uskoi ja osa ei. Siinä kohtaa ei kyllä naurata kun lapsella alkaa naama turvota ja henki ei kulje. Sekä koko vartalon peittää märkivä ihottuma. Todellinen allergia on hieman eri asia kuin nk yliherkkyys. Itsekin olen yliherkkä maidolle sekä muutamille juureksille. Voin kuitenkin nauttia näitä mm kypsennettynä ja kahviin laittaa tilkan maitoa ilman että maha menee pahasti sekaisin tai kurkku alkaa kutiamaan.

Vierailija
47/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi tapaus, missä "allergia"on äidin korvien välissä

Vierailija
48/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kengät oli laadukkaat talvikengät päiväkotiin. että oikein laadukkaat ja ihan päiväkotia varten, unohdit mainita hinnan, oliko oikein nahkaiset entä minkäväriset nauhat oli.

Mainitsin asian koska ne oikeasti oli tarkoitettu päiväkotiin. Kunnolliset ja laadukkaat.

Ideana ei ollut ostaa mitään muovisia blingblingejä joita ei voi käyttää siinä päiväkotitarkoituksessa.

Eikä liian pieniä kenkiä.

En edelleenkään ymmärrä MIKSI ei voitu ottaa niitä siellä jo sovitettuja ja nimellä varattuja lapselle mieluisia oikeankokoisia kenkiä.

Mikä oli se syy että piti itse alkaa säveltää siellä kenkäkaupassa.

Ei aukene. Ei.

Muoviset talvisaapikkaat? Millaiset ne on?

Näin hullua juttua ei usko kukaan. No sen uskon että mummo on ostanutkin jotkut toiset talvikengät mutta että muoviset ja 3 nro liian pienet. Ei kai ne siellä kaupassa sellaisia edes myisi.

Sen uskoisin että mummo on vaihtanut eri kenkiin. Ilmeisesti crocksin talvikenkiin? Vai kummatkin ottaja? Ja ostanut ilman kasvunvaraa.

Järkyttävän isoja kanootteja lapsilla näkeekin.

Vierailija
49/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläni on kuusi lapsenlasta.

Kahdella on keliakia, yhdellä maitoallergia. Kolmella muulla on kaikilla astma, näistä yhdellä pähkinäallergia.

Nykyään jo kelpaa, kun lapset on niin isoja että muistavat itse ruokavalionsa ja lääkkeensäkin. Mutta mieheni ei ole ikinä näitä pystynyt muistamaan tai erottamaan toisistaan, ja on se minullekin vaikeaa, vaikka olen alan ihminen. Lapset ovat kolmesta eri perheestä (perhe 1: keliakia ja astma plus ei pähkinöitä, perhe 2: astma, keliakia ja maidoton ja perhe 3: astma). Kun olivat pienempiä oli meillä kuka milloinkin, ja kun itse tein töitä ja mies oli lasten kanssa, niin olihan se aikamoista. Onneksi lasten vanhemmat ymmärsivät isoisän huonoa muistia ja hyvää tahtoa niin hyvin, että varmistelivat ihan itse joka kerta erikseen, mitä kullekin lapselle milloinkin voi tai piti antaa.

Siinäpä on vahvat geenit suvussa kun joka serkulla on ruokavalio-ongelmia

Vierailija
50/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tommosia voi mielessä pitää. Itse tietysti elät noiden asoiden kanssa joka päivä, mutta mummuiässä on muutakin muistettavaa, kuten nyt esimerkiksi kaikki omat syötävät, hengitettävät, silmiin tiputettavat ja diveltävät läkkeet, lonkan ja niskan kuntoutusjumpat ja pulison dieettirajoitteet ja lääkärinajat.

Isovanhemmat kuulostavat enemmän kasikymppisiltä kuin kuusikymppisiltä. Työelämässä noin huonokuntoiset eivät enää ole.

Vierailija
51/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella oli myös pienenä maidoton ruokavalio. Kun vein lapsen sovitusti mummille ja näin mitä ruokaa pöydässä oli, kysyin vähän epäilevänä, onko nää tosiaan maidotonta. Mummi vastasi: kaikki on hylaa!

Meillä puolestaan mummi yritti väkisin syöttää voileipää maitoallergiselle ja laktoosi-intoleranssia potevalle pojalle. Voissa ei kuulemma ole maitoa.

Sitä leipää tosiaan yritettiin survoa väkisin suuhun. Onneksi lapseni oli jo sen verran iso, että osasi pistää hanttiin mummille. Siis anopille.

Vierailija
52/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kengät oli laadukkaat talvikengät päiväkotiin. että oikein laadukkaat ja ihan päiväkotia varten, unohdit mainita hinnan, oliko oikein nahkaiset entä minkäväriset nauhat oli.

Mainitsin asian koska ne oikeasti oli tarkoitettu päiväkotiin. Kunnolliset ja laadukkaat.

Ideana ei ollut ostaa mitään muovisia blingblingejä joita ei voi käyttää siinä päiväkotitarkoituksessa.

En edelleenkään ymmärrä MIKSI ei voitu ottaa niitä siellä jo sovitettuja ja nimellä varattuja lapselle mieluisia oikeankokoisia kenkiä.

Ei aukene. Ei.

Näin hullua juttua ei usko kukaan. No sen uskon että mummo on ostanutkin jotkut toiset talvikengät mutta että muoviset ja 3 nro liian pienet. Ei kai ne siellä kaupassa sellaisia edes myisi.

Sen uskoisin että mummo on vaihtanut eri kenkiin. Ilmeisesti crocksin talvikenkiin? Vai kummatkin ottaja? Ja ostanut ilman kasvunvaraa.

No ne on kirjaimellisesti muoviset kengät. Siis muovia. Sellaiset blingbling-saapikkaat, joita ei voi käyttää ulkona.

Ja kai ne siellä kassalla rahastaa sen mitä sinne joku kiikuttaa.

Tämä kokojuttu oli kaiken kanssa sama. Aina liian pientä.

Ne minun varaamani oli myyjän kanssa sovitettu.

Vierailija
53/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teehän mummosta huoli-ilmoitus. Kyllähän tämä käytös herättää huolta, alkava muistisairaus? Siinä sitten selittelee.

Vierailija
54/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tuo on sekä asenneongelma että ymmärrysongelma. Ei ymmärretä mitä allergiat ja muut ruokavaliorajoitteet tarkoittavat, miksi ne on olemassa ja mitä seurauksia siitä on.

Välillä näitä ketjuja lukiessa oikein hämmentää. Omat edesmenneet isovanhemmat, 20-30-luvulla syntyneet, sekä äidin että isän vanhemmat, muisti täysin ongelmitta minun keliakiani. Ja se todettiin ysärillä, olin alle kouluikäinen. Isänäiti oikein varta vasten keräili gluteenittomia reseptejä, hankki reseptikirjoja ja opiskeli aiheesta. Äidin äiti ei niin paljon panostanut, mutta oli silti hyvin tarkka että gluteeniton ruokavalio piti. Olipa äidin äidin onnikin lopulta, sillä hänellä itsellään todettiin seitsemäkymppisenä keliakia - oireeton, löytyi muiden tutkimusten yhteydessä. vaan helpottihan se asiaan sopeutumista, kun sairaus oli ennestään tuttu. Vain ruisleivästä luopuminen oli haaste - varsinkin kun ei montaa vuotta mennyt ennenkuin muistisairaus iski. Sehän toi jo omat haasteensa... 

Isovanhemmilleni oli kunnia-asia että laittoivat sopivaa ruokaa myös minulle. 

Luulisi että nykyisten pikkulasten isovanhemmille olisi erilaiset sairaudet ja allergiat jo yhä tutumpia. Ainahan on joku, jolla niitä on. Mutta asenne voi toki olla sitä että oli niitä vatsavaivoja ja ihottumia ennenkin, eikä kukaan kuollut? Tai vaikea kuvitella että kukaan tahallisesti omaa lapsenlastaan haluaisi kiusata, kyse on varmasti enemmän siitä ettei hahmoteta miten suuria ongelmia lapselle väärä ruoka voikaan tuottaa, ja miten lopulta oliskaan helppo ne ongelmat välttää.

Vierailija
55/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi saa oireita laktoosittomasta maidosta. Tätä anopin oli todella vaikea ymmärtää, koska sehän nyt sopii kaikille! Juu ei sovi. Aina kun lapsi tuli kotiin hoidosta alkoi illalla kipuilla ja itkeä. Seuraava päivä meni löysän mahan kanssa vessassa istuen. Laitoin lapsen yökylään ja sama tietysti toistui siellä. Ei muuten sen jälkeen ole kyseenalaistanut voiko laktoosittomasta maidosta tulla oireita. 🙈

Yllättävän monen on vaikea ymmärtää allergiaa todelliseksi jos oireet tulevat viiveellä. Heidän täytyy saada nähdä oireet ihan itse ennenkuin uskovat.

Vielä vaikeampaa näyttää olevan sen ymmärtäminen, että sitä allergisoivaa ainetta voi sietää pienen määrän satunnaisesti, mutta ei isompaa määrää eikä päivittäin. Sitten kytätään, että "se söi yhden palan maitosuklaata vaikka väitti olevansa maitoallergikko" ..eikä enää uskota allergiaa todelliseksi.

Valitettavasti tätä porukkaa on myös ravintola-alalla.

Vierailija
56/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aukene. Ei.

No ne on kirjaimellisesti muoviset kengät. Siis muovia. Sellaiset blingbling-saapikkaat, joita ei voi käyttää ulkona.

No mikset ostanut niitä itse? Kun jo sovititkin.

Vierailija
57/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omien vanhempien kanssa meillä samanlaista. Hysteriaa ja panikiintia allergiat - lapsen oireet johtuvat minun paniikistani. Mitään sääntöjä tai kasvatusperiaatteitamme ei myöskään kunnioiteta. Olemme sokerittomia, mutta isäni hakee aina ekana kilon narkkilaatikon lapsille, jos menemme sinne.

Emme ole yli vuoteen nähneet perhettäni, sattuneesta syystä. Itkevät ja uhkailevat im tämän takia. Sitä niittää mitä kylvää

Kilon narkkilaatikko lapsille kuulostaa hivenen huolestuttavalta.

- Ohis, kiitos ja anteeksi.

Sokerittomalle periaatteessa sama asia.

Vierailija
58/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monen on vaikea ymmärtää allergiaa todelliseksi jos oireet tulevat viiveellä. Heidän täytyy saada nähdä oireet ihan itse ennenkuin uskovat.

Vielä vaikeampaa näyttää olevan sen ymmärtäminen, että sitä allergisoivaa ainetta voi sietää pienen määrän satunnaisesti, mutta ei isompaa määrää eikä päivittäin. Sitten kytätään, että "se söi yhden palan maitosuklaata vaikka väitti olevansa maitoallergikko" ..eikä enää uskota allergiaa todelliseksi.

Valitettavasti tätä porukkaa on myös ravintola-alalla.

Tai jos oireita ei tule ollenkaan, kuten keliaakikoilla voi olla.

Vierailija
59/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ompas teille arvon henkilöt sairaita lapsia kun joka asia allerginen tai muuta.

Vierailija
60/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aukene. Ei.

No mikset ostanut niitä itse? Kun jo sovititkin.

Ei ollut rahaa mukana. Kengät oli varattu ja tarkoitus hakea myöhemmin.

Mummo nimenomaan kerjäsi jotain missä voisi auttaa. Tunki ja tunki. Tuli kutsumatta. Kuten niin usein ennenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan