Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen allergia ja isovanhemmat - mikä siinä on niin vaikeaa???

Vierailija
22.06.2021 |

Hain lapsen mummin luota hoidosta. Hän oli siellä pari tuntia ja kivaa oli ollut.

Kotona vaihdettiin lapsen märkä paita pois ja samalla katsoin lapsen ihoa: ihottumaa löytyy. Kyse ei ole hikinäppylöistä, näitä lapseni saa, kun hän on syönyt tai juonut lehmänmaitoa sisältäviä tuotteita. Soitan lapsen mummille, mieheni äidille, ja saan kuulla, että lapsi sai jäätelön, kun "kovasti halusi". En yhtään epäile, että halusi. Totta kai jokainen haluaa kylmää herkkua kuumana päivänä. Siksi meillä on pakkanen täynnä sopivia kylmiä mehujäitä, joissa ei ole maitoa tai jäämiä maidosta.

Nyt kyse on tavallisesta jäätelöstä, jonka isoäiti antoi ihan tarkoituksella, vaikka tietää, että lapsi on allerginen. Iho-oireet ovat vasta alkua. Hieman myöhemmin alkaa levottomuus, itku ja kipu, joka vie yöllä unet. Että kiitos vain, mummi, kiitos aivan valtavasti, kun aiheutit rakkaalle lapsenlapselle kipua ja tuskaa tuntikausiksi, koska "hyvällä mummilla on oltava herkkuja".

Ymmärrän sen, että mummi tahtoo hemmotella, enkä ole sitä kieltänyt, mutta näyttää olevan todella vaikeaa tehdä se tavalla, joka sopii myös tälle lapselle. Kun kerran on etukäteen varta vasten käyty hankkimassa ne jäätelöt, kuinka vaikeaa on samalla hankkia se maidoton, kun niitä kuitenkin on?

Kohtalotovereita?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsenlapset saa mummolassa vettä, sekin kaupasta ostettua, ettei tule sanomista. Joka kerta on vietävä eväät kylmälaukussa, mummi ei edes lämmitä mitään, ettei vain tee väärin. Siksi meillä lapsi ei saa helteellä mummolassa jäätelöä, hän saa huoneenlämpöistä vettä.

Vierailija
22/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä näissä on syynä se, että isovanhempi ei ole kunnolla tiedostanut, miten hankalia lapsen allergiaoireet ovat. Hän helposti mieltää, että lapselle voi tulla pari harmitonta näppyä, joten ei sillä nyt niin väliä. Suosittelen ihan oikeasti täällä ollutta ideaa lapsen kuvaamisesta. Lisäksi kannattaa tehdä lista lapsen heräilystä ja valvomisesta parin seuraavan yön aikana.

En mitenkään halua puolustella isovanhemman käyttäytymistä - vanhempaa pitäisi kyllä uskoa, mutta asioiden konkretisointi helposti auttaa isovanhempaa ymmärtämään allergian vakavuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi ei saa syödä ohraa ja ruista, suoli ei yksinkertaisesti kestä niitä. Sitten kun lapsi on isänsä kanssa ilman minua anoppilassa, niin tälle ei anneta kahvipöydästä mitään, koska isä ja anoppi ei varmaksi muista mitä ei saanut olla ja muutenkin varuiksi, ettei vaan mitään tule. No ei kyllä hyvä tämäkään, vähän kiehahdin kun kuulin.

Siis lapsen isä ei tiedä mitä lapsi voi syödä? Mitä hemmettiä

Vierailija
24/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni äiti on muuten aivan ihana, mutta tässä asiassa ei millään muista tarkistaa, että mitä tarjoaa lapselleni. Olemme itse asiassa koittaneet vaikka mitä: vieneet sopivia juttuja, näyttäneet videoita, antaneet reseptejä, mutta ei toimi, ei.  Miehelläni on sisaruksia, joiden lapsilla ei pahemmin ole allergioita, joten mummin kaapissa ja pakastimessa on vaikka mitä heille. 

Osa epäili, että on pakko olla miehen äiti ja niin onkin, mutta yhtä hyvin voisi olla minun äitini, mutta hän on oppinut tarkaksi, sillä veljeni kaksosilla on liuta allergioita, toisella maidosta anafylaksia. Äitini ratkaisi asian niin, että hän ja isäni luopuivat myös lehmänmaitoa sisältävistä tuotteista kokonaan, joten riski on siellä hyvin pieni. 

Normaalisti viemme lapsen hoitoon vanhempieni luokse, mutta tällä kertaa he olivat jo mökillä ja miehen äiti oli nyt lähempänä ja vapaa auttamaan. Taas muistaa olla tarkempi. 

Vierailija
25/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten varmaan viisasta, että sopivalla hetkellä juttelemme uudelleen tämän mummin kanssa allergioista. Meillä on siis ihan allergialääkärin kanssa tehty suunnitelma allergian hoidosta ja kyllä, meillä on molemmilla puhelimessa videomateriaalia reaktiosta, joten pitää katsoa ne uudelleen mummin kanssa ja muistuttaa, että mikä ihottumasta alkaa, tuskaitkuun päätyy. Se on totta, että jos mummi ei ole sopivana aikana läsnä, niin ei taas myöhemmin muistu se kipuitku mieleen.

Ap

Vierailija
26/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen äiti on ongelma sen takia, että hän luottaa omaan äitiyteensä, sekä omien tytärtensä äitiyteen, koska on itse heidät kasvattanut. Eli tämä porukka on lähtökohtaisesti kaikessa oikeassa. Muiden äitiyttä sen sijaan voidaan kritisoida ja väheksyä, niin kuin nyt toisten äitiyttä mollataan naisten kesken. Siksi anoppi ei luota miniän taitoihin lastensa kanssa samoin, kuin omien tytärtensä. Myös oma poika vs. vävy -kuvio toistuu näin.

Vierailija
27/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen äiti on ongelma sen takia, että hän luottaa omaan äitiyteensä, sekä omien tytärtensä äitiyteen, koska on itse heidät kasvattanut. Eli tämä porukka on lähtökohtaisesti kaikessa oikeassa. Muiden äitiyttä sen sijaan voidaan kritisoida ja väheksyä, niin kuin nyt toisten äitiyttä mollataan naisten kesken. Siksi anoppi ei luota miniän taitoihin lastensa kanssa samoin, kuin omien tytärtensä. Myös oma poika vs. vävy -kuvio toistuu näin.

No meillä ongelma on nimenomaan minun äitini. Besserwisser.

Vierailija
28/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi ei saa syödä ohraa ja ruista, suoli ei yksinkertaisesti kestä niitä. Sitten kun lapsi on isänsä kanssa ilman minua anoppilassa, niin tälle ei anneta kahvipöydästä mitään, koska isä ja anoppi ei varmaksi muista mitä ei saanut olla ja muutenkin varuiksi, ettei vaan mitään tule. No ei kyllä hyvä tämäkään, vähän kiehahdin kun kuulin.

Siis lapsen isä ei tiedä mitä lapsi voi syödä? Mitä hemmettiä

Aivan! Onkin nykyään ex.

Vierailija
29/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisipa edes se mummi.

Vierailija
30/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viekää sinne itse pakastimeen varastoon lapsen lempijäätelöitä.

Ajattelin samaa,valokuvat ja sitten lista pakastimen kanteen ja kauppalappuun että EI MUUTA!

JA vie kopio lääkärintodistuksesta,jos sitten uskoo!

Tai sit vaan samalla vaivalla ei vie sitä lasta sinne välinpitämättömän ja vastuuttoman isovanhemman luo. Voi sit keskenään miettiä et missäs tulikaan mokattua, kun ei lapsenlasta enää näy. 

Juuri näin. Ohjeet annetaan kerran, ja jos mummo ei muista ja kysyy itse tarkennusta, niin silloin tietysti neuvotaan. Ei voi olettaa, että normaalisti syövä osaisi tai muistaisi aina varmuudella mitä kaikkea rajoite tarkoittaa (esim. tuoteselosteiden lukeminen ei ole kaikille ihan itsestäänselvää), mutta asenne ratkaisee.

Normaalin kuusikymppisen pitää kyllä ymmärtää, mistä lapsen allergiassa on kyse ja mitä hänelle saa antaa ja mitä ei. Kyllä lapsen vanhemmat kertovat. Jos isovanhempi ei muista, niin kirjoittaa sitten muistiin.

Mun mummilla (s. -29) oli mun lapsuusaikoina lompakossa lista mun kielletyistä ruoka-aineista ja minkä eri nimien takana niitä voi elintarvikkeissa esiintyä. Siihen aikaan ei vielä ollut näitä lihavoituja allergeenimerkintöjä, joten ihan itse piti olla hereillä kaseiinien ja maltodekstriinien kanssa, mutta hyvin onnistui. Mummi kehitteli mulle sopivia versioita eri ruokalajeista ja leivonnaisista ja mm. teki mulle itse karkkeja, kun ei kaupan karkit sopineet. Tämä siis joskus ysärillä ja nollanollarilla. No, kyseessä kylläkin äidin äiti, mutta ei se isän äitikään huono näissä ollut. Ei ole mitään järkevää syytä, miksi allergian käsitteen hahmottaminen yhtäkkiä olisi ehkä 30 vuotta myöhemmin syntyneelle ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Vierailija
31/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien vanhempien kanssa meillä samanlaista. Hysteriaa ja panikiintia allergiat - lapsen oireet johtuvat minun paniikistani. Mitään sääntöjä tai kasvatusperiaatteitamme ei myöskään kunnioiteta. Olemme sokerittomia, mutta isäni hakee aina ekana kilon narkkilaatikon lapsille, jos menemme sinne.

Emme ole yli vuoteen nähneet perhettäni, sattuneesta syystä. Itkevät ja uhkailevat im tämän takia. Sitä niittää mitä kylvää

Vierailija
32/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuota asennetta nähnyt nuoremmillakin ihmisillä, lasten allergioihin suhtaudutaan niin, että kyse on vaan hysteriasta ja "ei kai se pieni määrä haittaa". Ja kuten joku sanoikin maidottomuutta on monien vaikea käsittää, ajattelevat ilmeisesti, että maidoton on vaan toinen tapa sano laktoositon tai hyla.

Vierailija
33/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kertonut asiaa tarpeeksi painokkaasti mummolle.

Kerro mummolle, että ostaa lasta varten vegaanijäätelöä.

Eli maidotonta jäätelöä.

Kannattaa myös huomata, että maitoa on monissa tuotteissa.

Maitojauhetta on valmiissa perunamuusijauheissa, suklaassa, kekseissä, useissa säilykkeissä.

Leivonnaisissa, erityisesti pullassa, ellei sitä ole tehty kasvismaitoon.

Myös voissa on maitoa.

Jos on todella maitoallerginen, ei voi paistaa mitään tavallisessa voissa eikä sitä voi myöskään käyttää leivonnassa.   On käytettävä kirkastettua voita, eli voita, josta maitoproteeni on poistettu.

Kokemusta asiasta on runsaasti, maitoallergia on erittäin tunnettu perheessämme.

Vierailija
34/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, ap. Meillä anoppi on aivan mahtava, siellä on toki allergisia lapsenlapsia muitakin, joten oli jo totuttu, kun meidän esikoinen syntyi. Äitini taas kysyi vielä 7 vuoden jälkeen, että onko laktoositon sama kuin maidoton... 

Äitini osaa kyllä antaa oikeita tuotteita, kun vie eväät/antaa kuvallisen listan.  Onneksi meillä vanhimmat lapset ovat jo sen verran isoja, että osaavat varmistaa, että mitä äitini antaa, joten kuopus pääsee helpommalla sen suhteen. Eli pitkälle on päästy, mutta vielä on matkaa kuljettavana.

Vierailija
35/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummilla voi olla jo dementia. Se oireilee juuri noin, että ei pysty noudattamaan ohjeita.

Vierailija
36/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole kertonut asiaa tarpeeksi painokkaasti mummolle.

Kerro mummolle, että ostaa lasta varten vegaanijäätelöä.

Eli maidotonta jäätelöä.

Kannattaa myös huomata, että maitoa on monissa tuotteissa.

Maitojauhetta on valmiissa perunamuusijauheissa, suklaassa, kekseissä, useissa säilykkeissä.

Leivonnaisissa, erityisesti pullassa, ellei sitä ole tehty kasvismaitoon.

Myös voissa on maitoa.

Jos on todella maitoallerginen, ei voi paistaa mitään tavallisessa voissa eikä sitä voi myöskään käyttää leivonnassa.   On käytettävä kirkastettua voita, eli voita, josta maitoproteeni on poistettu.

Kokemusta asiasta on runsaasti, maitoallergia on erittäin tunnettu perheessämme.

Minulle ei sovi myöskään kirkastettu voi eikä suklaassa oleva maitoöljy/maitorasva. En kyllä saa kuolettavia oireita, mutta oireita joka tapauksessa. EI myöskään sovi feta eikä bufala mozzarella. 

Vierailija
37/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä näissä on syynä se, että isovanhempi ei ole kunnolla tiedostanut, miten hankalia lapsen allergiaoireet ovat. Hän helposti mieltää, että lapselle voi tulla pari harmitonta näppyä, joten ei sillä nyt niin väliä. Suosittelen ihan oikeasti täällä ollutta ideaa lapsen kuvaamisesta. Lisäksi kannattaa tehdä lista lapsen heräilystä ja valvomisesta parin seuraavan yön aikana.

Jos oikein ilkeä olisin, videoinnin lisäksi soittaisin mummolle joka kertaa keskellä yötä, kun lapsi kipuunsa herää. "Kuuntele nyt, mitä sait aikaan!" Ja perään pari valittua kirosanaa...

Videon kopio jokaisena äitien- ja syntymäpäivänä + joulu "lahjaksi" muutaman vuoden ajan.

Vierailija
38/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on kuusi lapsenlasta.

Kahdella on keliakia, yhdellä maitoallergia. Kolmella muulla on kaikilla astma, näistä yhdellä pähkinäallergia.

Nykyään jo kelpaa, kun lapset on niin isoja että muistavat itse ruokavalionsa ja lääkkeensäkin. Mutta mieheni ei ole ikinä näitä pystynyt muistamaan tai erottamaan toisistaan, ja on se minullekin vaikeaa, vaikka olen alan ihminen. Lapset ovat kolmesta eri perheestä (perhe 1: keliakia ja astma plus ei pähkinöitä, perhe 2: astma, keliakia ja maidoton ja perhe 3: astma). Kun olivat pienempiä oli meillä kuka milloinkin, ja kun itse tein töitä ja mies oli lasten kanssa, niin olihan se aikamoista. Onneksi lasten vanhemmat ymmärsivät isoisän huonoa muistia ja hyvää tahtoa niin hyvin, että varmistelivat ihan itse joka kerta erikseen, mitä kullekin lapselle milloinkin voi tai piti antaa.

Vierailija
39/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien vanhempien kanssa meillä samanlaista. Hysteriaa ja panikiintia allergiat - lapsen oireet johtuvat minun paniikistani. Mitään sääntöjä tai kasvatusperiaatteitamme ei myöskään kunnioiteta. Olemme sokerittomia, mutta isäni hakee aina ekana kilon narkkilaatikon lapsille, jos menemme sinne.

Emme ole yli vuoteen nähneet perhettäni, sattuneesta syystä. Itkevät ja uhkailevat im tämän takia. Sitä niittää mitä kylvää

Kilon narkkilaatikko lapsille kuulostaa hivenen huolestuttavalta.

- Ohis, kiitos ja anteeksi.

Vierailija
40/77 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hemmetti! En kyllä ikinä enää antaisi lastani hänelle! Että suututtaa. Meilläkin hirveät ongelmat anoppimummon kanssa ja lapseni ei toivon mukaan koskaan mene hänelle hoitoon, ainakaan ei ollessa pieni. Ainut syy ymmärtää mitään tuollaista on dementia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan