Oulun alueella tapahtui laajoja tuhoja ja kuolonuhrin aiheuttanut myrksy. Epäonnistuiko viranomaiset, kun eivät varoittaneet ihmisiä asiasta?
Etelä-Suomessa aina varoitetaan jos tämänkaltaista tapahtuu, mutta ei näemmä Pohjois-Suomessa. On Suomi näemmä eriytynyt enemmän kuin arvasinkaan.
Kommentit (51)
Kai tuo nyt pitäisi aikuisen ilman varoitustakin ymmärtää.
Kova tuuli voi kaataa puita päälle. Sen verran pitäisi ymmärtää.
Jos olet liikenteessä autolla ja puu kaatuu yllättäen päälle niin se voi käydä aika monelle varautuneellekin jos on ollut pakko mennä töihin tai vastaavaa. Tämän luokan myrskyihin ei ole totuttu.
Vierailija kirjoitti:
Eivät epäonnistuneet. Varoittivat. Eri asia on, että ihmiset eivät usko.
Ei siitä eilen varoitettu niin paljon kuin tänään. Selkeästi opittu eilisestä. Ja mitä ihmiset eivät usko? Olisiko pitänyt jäädä töistä kotiin? Jättää pakolliset menot, esimerkiksi lääkäri väliin? Se myrsky nousi TODELLA hetkessä. Äkkiä se oli ohikin, mutta pahoittelut jokaiselle myrskystä fyysisesti ja henkisesti kärsineelle.
Koko juttu kesti n.10 min eli kukaan tohon kerkeä reagoimaan
En tajua miten ihminen saa päähänsä lähteä ulkoilemaan tai kaupungille hengailemaan, kun iso myrskyrintama lähestyy.
Kauppakeskuksestakin evakuoitiin satoja ihmisiä, ja puiden alle jääneet olivat tietysti ulkona.
Itse seurailin ukkosten etenemistä ukkostutkasta ja oli ihan nähtävissä, että kohta Oulussa rytisee.
Kateeksi käy kun Oulussa on kunnon ukkosia ja myrskytuulia, täällä sisä-suomessa ei ole juuri koskaan.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten ihminen saa päähänsä lähteä ulkoilemaan tai kaupungille hengailemaan, kun iso myrskyrintama lähestyy.
Kauppakeskuksestakin evakuoitiin satoja ihmisiä, ja puiden alle jääneet olivat tietysti ulkona.
Itse seurailin ukkosten etenemistä ukkostutkasta ja oli ihan nähtävissä, että kohta Oulussa rytisee.
Minä tajuan. Kaikki ei seuraa uutisia tai sääennusteita ja ukkoskuurot kehittyy nopeasti.
En minä ainakaan mitään varoituksia nähnyt. Säätiedotuksissa oli mielestäni sateita ja ukkosta luvattu vasta tälle päivälle. Ja se myrsky tuli sitten hetkessä, ja oli kyllä ohikin hetkessä täällä.
Tänään on varoitettu, mutta onhan ihmisten pakko käydä töissä jne.
Kovista myrskyistä julistetaan niin usein turhaan, ettei kukaan usko enää kun oikeasti sellainen on tulossa!
Sinänsä joo, koska normisti möykätään peräsuoli pitkällä hui kamalaa ja kuinka nyt on ihan kamala myrsky tulossa kun todellisuudessa ei juuri edes tuule.
Sitten kun myräkkä oikeasti nousee niin kukaan ei inahda mitään. Ja samapa tuo, koska kuka sitä enää uskoo noiden turhien meuhkaamisten takia.
Vierailija kirjoitti:
Kivat sulle! Itsehän olin lääkärissä. En tosiaan pystynyt / ehtinyt siinä ukkostutkaa seuraamaan. Lisäksi ukkonen tai tavallinen vesisade on ihan eri asia kuin se hetkellinen riepottelu mitä eilen tapahtui. Siinäkään vaiheessa kun pääsin lääkäristä, en jäänyt ukkostutkoja seuraamaan vaan yritin ehtiä keskustasta pois, siinä onnistumatta. Onneksi kuitenkaan mitään ei käynyt. Lisäksi, sitä nyt kuvittelisi, että ostoskeskus jos mikä ON turvallinen paikka. Kukaan tuskin arvasi sitä, että ensinnäkään nousee tuollainen myrsky, saatikka sitä, että Valkean kaivot vetää väärään suuntaan.
Kyllä säävaroitus eli ukkosvaroitukset ja sateet annetaan aina.
Koskaan ei kuitenkaan voi tietää, millainen paikallinen ja kuinka kova myrsky sattuu kohdalle.
Sitä eivät voi ennustaa eikä varoittaa edes meteorologit.
Vierailija kirjoitti:
Kateeksi käy kun Oulussa on kunnon ukkosia ja myrskytuulia, täällä sisä-suomessa ei ole juuri koskaan.
Sinustakin olisi kiva kokea puun kaatuminen päällesi?
Vierailija kirjoitti:
Äärimmäisen typerä kommentti, ottaen huomioon vauriot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse seurailin ukkosten etenemistä ukkostutkasta ja oli ihan nähtävissä, että kohta Oulussa rytisee.Kivat sulle! Itsehän olin lääkärissä. En tosiaan pystynyt / ehtinyt siinä ukkostutkaa seuraamaan. Lisäksi ukkonen tai tavallinen vesisade on ihan eri asia kuin se hetkellinen riepottelu mitä eilen tapahtui. Siinäkään vaiheessa kun pääsin lääkäristä, en jäänyt ukkostutkoja seuraamaan vaan yritin ehtiä keskustasta pois, siinä onnistumatta. Onneksi kuitenkaan mitään ei käynyt. Lisäksi, sitä nyt kuvittelisi, että ostoskeskus jos mikä ON turvallinen paikka. Kukaan tuskin arvasi sitä, että ensinnäkään nousee tuollainen myrsky, saatikka sitä, että Valkean kaivot vetää väärään suuntaan.
Tuohan ei ollut Valkean ensimmäinen sadevesivahinko. Montako kertaa sen pitää käydä, että sen voisi jo arvata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan seuraisin tilannetta turvallisesta paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse seurailin ukkosten etenemistä ukkostutkasta ja oli ihan nähtävissä, että kohta Oulussa rytisee.Kivat sulle! Itsehän olin lääkärissä. En tosiaan pystynyt / ehtinyt siinä ukkostutkaa seuraamaan. Lisäksi ukkonen tai tavallinen vesisade on ihan eri asia kuin se hetkellinen riepottelu mitä eilen tapahtui. Siinäkään vaiheessa kun pääsin lääkäristä, en jäänyt ukkostutkoja seuraamaan vaan yritin ehtiä keskustasta pois, siinä onnistumatta. Onneksi kuitenkaan mitään ei käynyt. Lisäksi, sitä nyt kuvittelisi, että ostoskeskus jos mikä ON turvallinen paikka. Kukaan tuskin arvasi sitä, että ensinnäkään nousee tuollainen myrsky, saatikka sitä, että Valkean kaivot vetää väärään suuntaan.
Tuohan ei ollut Valkean ensimmäinen sadevesivahinko. Montako kertaa sen pitää käydä, että sen voisi jo arvata?
Sulla selkeästi on aikaa lukea uutisia ja seurata kaikkea mahdollista netissä. Paikallisena ihmisenä en todellakaan tiedä Valkean kaivoista tai sadevesivahingoista. Anna mä arvaan, olet työtön tai etätyössä oleva, jolla ei ole tarvetta poistua kotoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan seuraisin tilannetta turvallisesta paikasta.
Selkeästikään osa ei edes ymmärrä tilannetta. Ihmisillä hajoili ikkunoita, kattoja lensi rakennusten päältä. puita kaatui talojen päälle jne.
Eivät epäonnistuneet. Varoittivat. Eri asia on, että ihmiset eivät usko.