Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttynyt yläasteikäisten käytöksestä

Vierailija
16.06.2014 |

Oltiin viikonloppuna eräässä helsinkiläisessä kauppakeskuksessa. Jokaisessa kerroksessa on penkkejä, sohvia jne kaikkien vapaassa käytössä. Yleensä teinit valtaavat penkit hengaillessaan kyseisessä kauppakeskuksessa.

Viikonloppuna näin, kun joku vanha ja suht heikon näköinen vanhus meni kysymää eräältä porukalta, tekisivätkö he vähän tilaa että vanhus pääsisi istumaan. Joku penaalin terävin kynä (joku 13-15 v poika) sieltä sitten suureen ääneen väläytti, että ''sä oot varmaan jo kerenny elämäs aikana sen verran istua, että jatkappa suosiolla matkaa''.

Mä itse järkytyin tästä niin paljon että hyvä etten pillittämään ruvennut (kävi niin sääliksi sitä vanhusta :D ) mutta mies meni sitten tilanteeseen ja sanoi tälle pojalle kavereineen että suosittelee heidän  nyt joko häipyvän paikalta tai vaihtoehtoisesti antavat vanhempiensa yhteystiedot ja soitetaan vähän terveisiä. Porukka sitten poistui (haistatellen) ja mumisivat jotain siitä, miten menevät tekemään mun miehestä vartijalle ilmoituksen :--D Muilla asiakkailla kuin ei ole oikeutta toisia asiakkaita komennnella.

Oon vieläkin ihan järkyttynyt. Mikä menee kasvatuksessa pieleen, kun jo suhteellisen paljon omaakin järkevä kykenemään käyttävät nuoret käyttäytyy julkisella paikalla näin, ja vielä itseään huomattavasti vanhempaa ihmistä kohtaan?!

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä noita huonosti käyttäytyviä teinejä pyörii? Mä olen törmännyt 90% vain hyvin käyttäytyviin. Mua tervehditään esim. hississä, mulle avataan ovia ja joskus jopa tarjotaan bussissa istumapaikka. Asun Helsingissä ja mulla itselläni on 2 teini-ikäistä tyttöä. Sen sijaan olen useasti pannut merkille miten tökerösti aikuiset kohtelevat nuori.

Vierailija
22/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:27"]

Mikset ap itse mennyt puhumaan teineille? Seurasit ohessa tilannetta.

[/quote]

No johan sanoin tuossa aloituksessakin, olin niin järkyttynyt että hyvä etten itkemään alkanut : D Tuskin olisi mitään järkevää mun suusta tullut, luultavasti olisivat kahta kauheammin nauraneet vetistelevälle änkyttäjälle. Mies taas oli hyvin tiukkana pojille, enkä senkään puolesta kokenut mitään tarvetta mennä itse sekaan kun vanhus tällä tapaa jo ''sai oikeutta''. :)

[/quote]

Aikuisen kuuluu olla jämäkkä tilanteessa, jossa heikompi tarvitsee puolustusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ihana mies <3

Vierailija
24/52 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Ylilauta muka moraalisuuden tyyssija. Vaikkei tuota videota olisi hehkutettu niin sieltä ne teinipojat oppii nuo oksettavat asenteensa. Mm. naisia vihataan siellä avoimesti "miesten kesken"..

Vierailija
25/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:38"]

[/quote]

No johan sanoin tuossa aloituksessakin, olin niin järkyttynyt että hyvä etten itkemään alkanut : D Tuskin olisi mitään järkevää mun suusta tullut, luultavasti olisivat kahta kauheammin nauraneet vetistelevälle änkyttäjälle. Mies taas oli hyvin tiukkana pojille, enkä senkään puolesta kokenut mitään tarvetta mennä itse sekaan kun vanhus tällä tapaa jo ''sai oikeutta''. :)

[/quote]

Aikuisen kuuluu olla jämäkkä tilanteessa, jossa heikompi tarvitsee puolustusta.

[/quote]

No niin tottakai kuuluisi, mutta mä en vielä näin 25 vuoden iässä valitettavasti ole oppinut olemaan sen itkupillin sijaan se jämäkkä osapuoli :D Riitatilanteissakin oon aina parhaimmillani silloin kun asiaa selvitellään kirjallisesti, ei päin naamaa. Kyllähän se on kaikkien helppo sanoa, että ''minä olisin tohon tilanteeseen puuttunut '' - no totta helvetissa kaikki niin haluaisivat tehdä, mutta kyllä siinä tositilanteessa helposti on jo niin järkyttynyt että menee luu kurkkuun.

ap :)

Vierailija
26/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Eli ilman miehen läsnäoloa kukaan ei olisi puuttunut mitenkään.

Vierailija
27/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:45"]

[/quote]

[/quote]

Eli ilman miehen läsnäoloa kukaan ei olisi puuttunut mitenkään.

[/quote]

Mitä helvettiä, onko täällä nyt jollakin joku ongelma asian suhteen? :--D

Etenkin kun nyt kyse ei ollut edes mistään pahoinpitelystä tms fyysisesti vaarallisesta asiasta. Tokihan siis on erittäin tökeröä ja järkyttävää käytöstä, mutta kyllä useat ihmiset sellaista sivuttaa ihan päivittäin, tuntematta pistoakaan sydämessään. Tässä tapauksessa asiaan puututtiin ja vanhukselle tuli varmasti hyvä mieli. Pojat tuskin ottivat opikseen, mutta ei sitä vieraiden lapsia viitsi tukistelemaan mennä ettei pian oo poliisit ihan omalla ovella.

Vierailija
28/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:26"]

Tässä muuten se surullisen kuuluisa Ylilaudalla hehkutettu mummon tönimisvideo 

. Taisi tulla poliisijuttu tuosta. Pojat siis keksivät että on hauskaa tönäistä mummo maahan. Käsittämätöntä.

[/quote]

Siis miten tyhmä voi joku olla. Tuossa ei edes naurata mikään, nauraisin vasta hakatessani kloppia vyöllä perseelle.

Vierailija
29/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teinit saavat hengailla ostokeskuksissa vieden tilaa muilta? Eikö vanhemmat tiedä, missä pennut luuraa?

Vierailija
30/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useammankin kerran olen käskenyt teiniksejä ja idioottimaisesti käyttäytyviä vanhempiakin ihmisiä nousemaan penkiltä ja antamaan paikan selvästi sitä tarvitsevalle vanhukselle / viimeisillään raskaana olevalle. Ja kyllähän ne nousevat. Kulkuvälineessä eivät myöskään uskalla mussuttaa mitään, kun tietävät että eivät pääse pakoon. En pyydä tai kysy, vaan käsken. 

Vierailija
31/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko sanaakaan. Sellossa on penkkejä ja ikinä en ole nähnyt edes huonosti käyttäytyvien ns. Sellopentujen olevan töykeitä vanhuksille.

Vierailija
32/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 20:05"]

Useammankin kerran olen käskenyt teiniksejä ja idioottimaisesti käyttäytyviä vanhempiakin ihmisiä nousemaan penkiltä ja antamaan paikan selvästi sitä tarvitsevalle vanhukselle / viimeisillään raskaana olevalle. Ja kyllähän ne nousevat. Kulkuvälineessä eivät myöskään uskalla mussuttaa mitään, kun tietävät että eivät pääse pakoon. En pyydä tai kysy, vaan käsken. 

[/quote]

Vähän ohis, sillä olen periaatteessa kanssasi samaa mieltä, mutta toivottavasti olet aina 100% varma, ettei se näennäisesti terveennäköinen nuorempi ihminen ihan varmasti tarvitse sitä istumapaikkaa. Kaikki ongelmat eivät nimittäin näy päälle, eikä todellakaan tunnu kivalta, jos ei PYSTY seisomaan bussissa, ja sen lisäksi vielä tuntemattomat alkavat asiasta julkisesti häpäisemään.

Vierailija
33/52 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 05:57"]

Tapahtui porvoon ostarilla

[/quote]

Mitä osaa tarkalleen epäilet keksityksi? Valitettavasti tälläisiä juttuja tapahtuu, ja suurinosa ei asiasta edes eteenpäin kerro..

Vierailija
34/52 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 05:18"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:26"]

Kyllä mä muistan,että jos meillä kotona meno äityi ihan vaan sisaruksienkin kesken liian kovaksi, tai riehaannuttiin julkisella paikalla, niin iskä nappasi korvasta kiinni tai tukisti. Enkä todellakaan koe tulleeni pahoinpidellyksi (nykyäänhän vissiin tukistaminenkin on jo rikos), vaan oppineeni kotoa terveet rajat ja kunnioituksen muita ihmisiä ja tilanteita kohtaan. Jos näkisin tulevaisuudessa tulevan oman lapseni käyttäytyvän noin, niin aivan varmasti nappaisin tukasta kiinni ja mentäisiin yhdessä pyytämään anteeksi. Jos lapsia kasvattaa ilman rajoja, syntyy paljon vaarallisempia ja käytöshäiriöisempiä rikollisia kuin ne lapsensa kurittajat.

(en todellakaan hyväksy lapsen tai kenenkään pieksemistä, mutta tuntuu että luunappi voisi silloin tällöin olla paikallaan yhdelle jos toisellekin)

[/quote]

Voin käsi raamatulla vannoa, ettei meillä koskaan ole tukistettu, annettu lapsille luunappeja tai muuta vastaavaa. Kaikki lapset ovat erittäin hyvin käyttäytyviä ja monen aikuisen kehumia.

En kertakaikkiaan usko, että väkivallalla voi kasvattaa. Esimerkki opettaa ja en voi olla esimerkkinä väkivallalle. En voisi vakuuttavasti lastani kieltää antamasta luunappia toiselle, jos sen toimintamallin olen itse opettanut hänelle.

[/quote]

No en nyt kutsuisi luunappia ja satunnaista tukistamista väkivallalla kasvattamiseksi. Teidän lapset ehkä saitte kuriin ''pelkällä'' puheella, mutta sekin on lapsen luonteesta kiinni, mitä ja miten uskoo. Toiset tarvitsee enemmän muistutusta käytöstavoista.

Vierailija
35/52 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä vanhemmat edellä, sitä lapset perässä :)

Vierailija
36/52 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 09:23"]

mitä vanhemmat edellä, sitä lapset perässä :)

[/quote]

Valitettavasti. :D

Vierailija
37/52 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite olisin ottanu penikkana selekään vanhemmiltani jos olisin yrittäny olla tommonen kusipää:D mutta kun ei saa nykyään edes luunappia antaa niin voi voi

Vierailija
38/52 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 20:13"]En usko sanaakaan. Sellossa on penkkejä ja ikinä en ole nähnyt edes huonosti käyttäytyvien ns. Sellopentujen olevan töykeitä vanhuksille.

[/quote]

No sinähän siellä illat pitkät hengaatkin, niin olet varmasti jokaista mahdollista tilaisuutta ollut todistamassa.. Huoh ja hoh

Vierailija
39/52 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäkin joukossa saattoi olla yksi tyhmä ja monta tilanteesta hämmentynyttä nuorta. Ja muistakaa, että mokan jälkeen nuoren on pakko pitää kasvonsa keinolla millä hyvänsä. 

Vierailija
40/52 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, työskentelin hetken yläasteen opettajana ja ihan kauheetahan se oli. Suurin osa osasi joten kuten käyttäytyä, mutta sitten oli niitä, jotka ihan päin naamaa sanoivat että "vitun lehmä" ja kaikkea muuta mahdollista opettajille. Polttivat tupakkaa ja tekivät kaikkea kiellettyä heti kun silmä vältti. Kiusasivat toisia jne. Oikeasti yleensä jaksoin olla kärsivällinen mutta välillä meni niin hermo että sanoin oppilaille suoraan esim että nyt turpa kiinni. Kummasti hiljenivät. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä