Järkyttynyt yläasteikäisten käytöksestä
Oltiin viikonloppuna eräässä helsinkiläisessä kauppakeskuksessa. Jokaisessa kerroksessa on penkkejä, sohvia jne kaikkien vapaassa käytössä. Yleensä teinit valtaavat penkit hengaillessaan kyseisessä kauppakeskuksessa.
Viikonloppuna näin, kun joku vanha ja suht heikon näköinen vanhus meni kysymää eräältä porukalta, tekisivätkö he vähän tilaa että vanhus pääsisi istumaan. Joku penaalin terävin kynä (joku 13-15 v poika) sieltä sitten suureen ääneen väläytti, että ''sä oot varmaan jo kerenny elämäs aikana sen verran istua, että jatkappa suosiolla matkaa''.
Mä itse järkytyin tästä niin paljon että hyvä etten pillittämään ruvennut (kävi niin sääliksi sitä vanhusta :D ) mutta mies meni sitten tilanteeseen ja sanoi tälle pojalle kavereineen että suosittelee heidän nyt joko häipyvän paikalta tai vaihtoehtoisesti antavat vanhempiensa yhteystiedot ja soitetaan vähän terveisiä. Porukka sitten poistui (haistatellen) ja mumisivat jotain siitä, miten menevät tekemään mun miehestä vartijalle ilmoituksen :--D Muilla asiakkailla kuin ei ole oikeutta toisia asiakkaita komennnella.
Oon vieläkin ihan järkyttynyt. Mikä menee kasvatuksessa pieleen, kun jo suhteellisen paljon omaakin järkevä kykenemään käyttävät nuoret käyttäytyy julkisella paikalla näin, ja vielä itseään huomattavasti vanhempaa ihmistä kohtaan?!
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 00:14"]Siinäkin joukossa saattoi olla yksi tyhmä ja monta tilanteesta hämmentynyttä nuorta. Ja muistakaa, että mokan jälkeen nuoren on pakko pitää kasvonsa keinolla millä hyvänsä.
[/quote]
Joukossa tyhmyys tiivistyy, mutta ikävää että kasvojensa säilyttämiseen nykypäivänä tarvitaan joko henkistä tai fyysista väkivaltaa muita kohtaan.
Tuollaisissa tilanteissa, jossa suurempi määrä teinejä alkaa hyppimään silmille, niin tilanteeseen kannattaa nimenomaan puuttua isolla aikuisjoukolla.
Helppo se on yhdelle tädille tai sedälle aukoa päätään, mutta kun lähiympäristöstä muutkin aikuiset sitten puuttuvat tilanteeseen, alkaakin nuoria arvelluttaa. Samalla tulette osoittaneeksi, ettei kyse ole yhden ihmisen kannasta asiaan vaan yleisemmistä käyttäytymissäännöistä, joista isompi osa ihmisistä on samaa mieltä.
Ei kaikilla ole napakkaa auktoriteettia ja sana valmista suuta. Ihme oletus, että nuo kuuluu automaattisesti aikuisuuteen.
Tuommoset teinit ovat vielä pahoja suustaan, että hiljaisempi puuttuja jäisi reippaasti kakkoseksi.
Onneksi herkällä ap:lla oli mies matkassa mukana, että kakarat saivat edes vähän kasvatusta ja vanhus hyvänmielen, kun joku puolusti. Tiukka vanhus, kun edes uskalsi pyytää paikkaa teineiltä. Monelta olisi sekin jäänyt tekemättä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:00"]
No jaa, kyllä te varmaan omasta nuoruudestakin muistatte miten armottomia ja kovia teinit ovat. Se kuuluu siihen ikään. Kyllä suurimmasta osasta kasvaa ihan järkeviä.
[/quote] 70-80 luvun taitteessa minä olen nuoruuteni elänyt, eikä todellakaan nuoret käyttäytyneet noin typerästi. kotikasvatukseen jo kuului vanhempien ihmisten kunnioittaminen, eikä ajateltu typerästi huonon käytöksen kuuluvan ikään vaan siitä seurasi rangaistus aivan varmasti.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 01:32"][quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:00"]
No jaa, kyllä te varmaan omasta nuoruudestakin muistatte miten armottomia ja kovia teinit ovat. Se kuuluu siihen ikään. Kyllä suurimmasta osasta kasvaa ihan järkeviä.
[/quote] 70-80 luvun taitteessa minä olen nuoruuteni elänyt, eikä todellakaan nuoret käyttäytyneet noin typerästi. kotikasvatukseen jo kuului vanhempien ihmisten kunnioittaminen, eikä ajateltu typerästi huonon käytöksen kuuluvan ikään vaan siitä seurasi rangaistus aivan varmasti.
[/quote]
sä et kaikkia nuoria silloin tuntenut, kuten et nytkään. Toki ajat ovat muuttuneet, mutta oli idiootteja kasarillakin. Valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:26"]
Tässä muuten se surullisen kuuluisa Ylilaudalla hehkutettu mummon tönimisvideo . Taisi tulla poliisijuttu tuosta. Pojat siis keksivät että on hauskaa tönäistä mummo maahan. Käsittämätöntä.
[/quote]
Tuota videotahan ei siis mitenkään hehkutettu Ylilaudalla, vaan siitä järkytyttiin samalla tavalla kuin täälläkin. Näiden jonnejen henkilöllisyydet jne kaivettiin Ylilaudalla ja nimenomaan Ylilaudalta tästä videosta vinkattiin iltapäivälehdille jne ;) Ei sekään sentään kaiken pahan tyyssija ole.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:26"]
Kyllä mä muistan,että jos meillä kotona meno äityi ihan vaan sisaruksienkin kesken liian kovaksi, tai riehaannuttiin julkisella paikalla, niin iskä nappasi korvasta kiinni tai tukisti. Enkä todellakaan koe tulleeni pahoinpidellyksi (nykyäänhän vissiin tukistaminenkin on jo rikos), vaan oppineeni kotoa terveet rajat ja kunnioituksen muita ihmisiä ja tilanteita kohtaan. Jos näkisin tulevaisuudessa tulevan oman lapseni käyttäytyvän noin, niin aivan varmasti nappaisin tukasta kiinni ja mentäisiin yhdessä pyytämään anteeksi. Jos lapsia kasvattaa ilman rajoja, syntyy paljon vaarallisempia ja käytöshäiriöisempiä rikollisia kuin ne lapsensa kurittajat.
(en todellakaan hyväksy lapsen tai kenenkään pieksemistä, mutta tuntuu että luunappi voisi silloin tällöin olla paikallaan yhdelle jos toisellekin)
[/quote]
Voin käsi raamatulla vannoa, ettei meillä koskaan ole tukistettu, annettu lapsille luunappeja tai muuta vastaavaa. Kaikki lapset ovat erittäin hyvin käyttäytyviä ja monen aikuisen kehumia.
En kertakaikkiaan usko, että väkivallalla voi kasvattaa. Esimerkki opettaa ja en voi olla esimerkkinä väkivallalle. En voisi vakuuttavasti lastani kieltää antamasta luunappia toiselle, jos sen toimintamallin olen itse opettanut hänelle.
Nuoret ovat nuoria. Huonosti käyttäytyvä nuori voi pahoin. Syitä siihen voi olla esim lapsuutta varjostanut väkivaltainen kasvatus, mikä aiheuttaa arvottomuuden tunteen.
Kamalia aikuisia tässä ketjussa. Muutama vuosisata sitten olisitte olleet noitavainojen suuriäänisiä johtajia?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:00"]
[/quote]kuulu mihinkaan ikaan! Omani jos puhuisi vanhukselle noin jarkyttavan epakunnioittavasti saisi kylla pitkin korvia! Vanhemmista se lahtee. Nykyvanhemmat pelkaavat rankaista lapsiaan kun aina pitaa olla kaveri! Omaltani (13v) lahti puhelin juuri tanailtana enka tieda milloin saa takaisin. Kylla se minua viela rakastaa :)
VITTU MINÄ _VIHAAN_ TUOLLASIA PENTUJA!
Käyttäytyisivät jo niin kuin aikuiset! mokomat "ipanat". ja olevinaan niin aikuisia.
Harmi et kaikki joutuvat käymään tuollaisen mun tekis mieli hakata tuota ihmistä - iän läpi.