Ahistaa, että vegaani ostaa kuitenkin kissalleen liharuokaa
Mikä logiikka on siinä, että ryhtyy kasvislinjalle eläinten parempien olojen takia, mutta sitten kuitenkin ostaa kissalleen makoisaa nauta-ankanmuna-sapuskaa? Joo eihän kissa voi vegaaniks ruveta, mutta hemmetti sentään!
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:13"]Syön lihaa. Mulla on hevonen. Hevonen on kasvissyöjä. En syötä sille mun safkoja vaan sen omia. Ahdistaako, ap?
Veljeni on vegaani. Hän on monta kertaa tarjonnut mulle liharuokaa, vienyt kerran nahkakenkäni suutariin, ei pidä eettisenä ongelmana kilparatsastusharrastustani. Ahdistaako, ap?
[/quote]
Voisitko syödä hevosen lihaa?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:13"]
Syön lihaa. Mulla on hevonen. Hevonen on kasvissyöjä. En syötä sille mun safkoja vaan sen omia. Ahdistaako, ap?
Veljeni on vegaani. Hän on monta kertaa tarjonnut mulle liharuokaa, vienyt kerran nahkakenkäni suutariin, ei pidä eettisenä ongelmana kilparatsastusharrastustani. Ahdistaako, ap?
[/quote]
Ahdistaa ja ahdistaa nää provosoituneet mammat.
[/quote]
Kannattaa pysyä poissa tältä palstalta,välillä tuntuu että suurin osa avauksista on provoja :D
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:03"]
Kissaansa lihalla ruokkiva vegaani arvottaa kissan ylemmäksi kuin possun. Miksi? Millä tavalla on eettisempää tappaa sika että kissa pysyisi hengissä, kuin tappaa kissa että sika pysyisi hengissä?
[/quote]
No en mä ainakaan tappaisi kissojani säästäkseni sikoja,koska ne on mun rakkaita lemmikeitä.Ja jos olisi lemmikkisika,syöttäisin sillekin sialle sopivaa ravintoa.Ei tässä ole kyse eläinten "arvojärjestyksestä".Jos sisälukutaito ei ole täysin hukassa,tähän on jo vastattu,mutta kerrataan:ihminen voi tehdä tietoisia valintoja esimerkiksi ruuan eettisyyden suhteen.Muut lajit eivät voi,ja ovat muutenkin ihmisen armoilla.Ihminen voi syödä ja voida hyvin pelkällä kasvisruualla,lihansyöjäelämet eivät voi.Siksi vegaanin kissa syö lihaa,vaikka kuinka moni av-mamma pahoittaisi siitä mielensä.
[/quote]
Väität ettei eläimillä ole "arvojärjestystä", vaikka kuitenkin sanoit itse että et luopuisi rakkaista kissoistasi vaikka se tarkoittaisi sitä että possujen henki säästyisi. Mitä muuta tuo on, ellei arvottamista?
Ei siinä mitään, se on ihan normaalia. Tässä ketjussa on vain se pointti, että miksi vegaani, jolle kaikki elämä pitäisi olla samanarvoista, pitää lemmikkinä kissaa ja syöttää sille possua tms.? Arvojensa mukaan elävä vegaani ei pidä mitään lemmikkiä jolle pitää syöttää lihaa.
[/quote]
Montako kissallista vegaania tunnet?Täällähän jo joku kertoi,että hänen tuntemansa vegaanit vastustavat lemmikkien pitoa.Vai teitkö avauksen vain,koska et keksinyt parempaa provoa?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:11"]
Kissaansa lihalla ruokkiva vegaani arvottaa kissan ylemmäksi kuin possun. Miksi? Millä tavalla on eettisempää tappaa sika että kissa pysyisi hengissä, kuin tappaa kissa että sika pysyisi hengissä?
[/quote]
No en mä ainakaan tappaisi kissojani säästäkseni sikoja,koska ne on mun rakkaita lemmikeitä.Ja jos olisi lemmikkisika,syöttäisin sillekin sialle sopivaa ravintoa.Ei tässä ole kyse eläinten "arvojärjestyksestä".Jos sisälukutaito ei ole täysin hukassa,tähän on jo vastattu,mutta kerrataan:ihminen voi tehdä tietoisia valintoja esimerkiksi ruuan eettisyyden suhteen.Muut lajit eivät voi,ja ovat muutenkin ihmisen armoilla.Ihminen voi syödä ja voida hyvin pelkällä kasvisruualla,lihansyöjäelämet eivät voi.Siksi vegaanin kissa syö lihaa,vaikka kuinka moni av-mamma pahoittaisi siitä mielensä.
[/quote]
Väität ettei eläimillä ole "arvojärjestystä", vaikka kuitenkin sanoit itse että et luopuisi rakkaista kissoistasi vaikka se tarkoittaisi sitä että possujen henki säästyisi. Mitä muuta tuo on, ellei arvottamista?
Ei siinä mitään, se on ihan normaalia. Tässä ketjussa on vain se pointti, että miksi vegaani, jolle kaikki elämä pitäisi olla samanarvoista, pitää lemmikkinä kissaa ja syöttää sille possua tms.? Arvojensa mukaan elävä vegaani ei pidä mitään lemmikkiä jolle pitää syöttää lihaa.
[/quote]
Montako kissallista vegaania tunnet?Täällähän jo joku kertoi,että hänen tuntemansa vegaanit vastustavat lemmikkien pitoa.Vai teitkö avauksen vain,koska et keksinyt parempaa provoa?
[/quote]
En ole avauksen tekijä
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 18:45"]
9) Miten on mahdolista, että ihminen ei pysyisi hengissä ilman lihaa? Oletko muille ruoka-aineille niin valtavan allerginen, ettet saisi ravitsemustasi mistään? Itselläni muuten on lapsi, joka on hengissä vaikka ei ole syönyt periaatteessa mitään oneen vuoteen.
[/quote]
Äärimmäisen yliherkkä makuaisti ja äärimmäisen herkkä oksennusrefleksi, jos suuhun menee jotain koostumukseltaan ja maultaa vääränlaista. Lihan maku on oikeastaan ainut maku, joka saa peitettyä tarpeeksi kaiken muun makua, että voisin sitä syödä. Mausteita voin käyttää vain hyvin rajoitetusti, koska mahani on niille yliherkkä ja liiallinen mausteiden käyttö polttaa mahalaukkuuni reiän.
[/quote]
Eli olet nirso.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:12"]
9) ahaa.... En ole koskaan kuullut tuollaisesta. Mahahaavasta ja syömishäiriöistä toki, anoreksiakin on tappava tauti pahimmillaan. Oma muksuni sen sijaan ei kykene nielemään riittävästi ja tarvitsee lääkeitä, jotta ruoka pysyy vatsassa oksentamatta. Hän käyttää tällaista ravintovalmistetta, se annostellaan letkuston ja pumpun avulla vatsanahan läpi suoraan mahalaukkuun (gastrostoomanapin kautta)
http://nutriciafi.nutricia.fi/images/uploads/Files/Nutrini/Nutrini_EnergyMultiFibre.pdf
Menipäs OT:ksi, mutta mielenkiintoisella tavalla.
[/quote]
Aistiyliherkkyyksiä on todella vähän tutkittu, harva niistä edes on tietoinen. Yleensä nuo aistiyliherkkyydet liittyvät johonkin "häiriöön". Itselläni tämä yliherkkyys liittyy siihen, että minulla on adhd.
Lapsena minua pidettiin vain nirsoni, vasta muuta vuosi sitten ymmärrettiin, että kyseessä on jokin aivan muu.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 18:45"]
9) Miten on mahdolista, että ihminen ei pysyisi hengissä ilman lihaa? Oletko muille ruoka-aineille niin valtavan allerginen, ettet saisi ravitsemustasi mistään? Itselläni muuten on lapsi, joka on hengissä vaikka ei ole syönyt periaatteessa mitään oneen vuoteen.
[/quote]
Äärimmäisen yliherkkä makuaisti ja äärimmäisen herkkä oksennusrefleksi, jos suuhun menee jotain koostumukseltaan ja maultaa vääränlaista. Lihan maku on oikeastaan ainut maku, joka saa peitettyä tarpeeksi kaiken muun makua, että voisin sitä syödä. Mausteita voin käyttää vain hyvin rajoitetusti, koska mahani on niille yliherkkä ja liiallinen mausteiden käyttö polttaa mahalaukkuuni reiän.
[/quote]
Eli olet nirso.
[/quote]
Nirsous on sitä, ettei syö, koska "hyi se on pahaa". Minä maistan aivan kaikkea, vaikka tiedän, että lähes tulkoon kaikki saa minut oksentamaan, koska olisin oikeasti todella onnellinen, jos pystyisi laajentamaan ruokavaliotani. Minä en voi sille mitään, että oksennan.
Oksennan, kun syö karkkia ja oksennan, kun syön keitettyjä vihanneksia ja oksennan, kun syön vaikka mitä muuta.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 18:36"]
Sanoitkin sen jo itse. Kissa ei voi alkaa vegaaniksi (tarvitsee lihaa hengissä pysymiseen), ihminen voi. Toki vegaani omistaja voi yrittää hankkia kissaalleen mahdollisimman eettisesti tuotettua liharuokaa.
[/quote]
Eettisintä ravintoa on päästää kisu vapasti ulos saalistamaan hiiriä ruoakseen.
[/quote]
Mitä eettistä on siinä, että kissa riehuu metsässä tuhoamassa lintujen pesinnät ja tärvelee ekosysteemin?
[/quote]
Kissa ei mitään tuhoa (se ei ole minkki), vaan tappaa ja syö ravinnokseen. Onhan se nyt eettisempää kissan toteuttaa lajillensa luonteenomaista käyttäytymistä (metsästää) vapaana luonnossa kasvaneita saaliseläimiä kuin syödä tehotuotettujen eläinten lihaa (vaikka niitä teurasjätteitä).
[/quote]
Ei niitä lemmikkikissoja nyt vaan voi luontoon päästää! Nehän kuolisi viimeistään talven tullessa kylmyyteen, vaikka ehkä ruokaa kesäisin osaisivatkin metsästää. Lemmikkien tuottaminen tulee lopettaa ja nykyisten lemmikkien tulee antaa luonnollisesti kuolla pois hyvässä hoidossa.
[/quote]
Kyllä mun mielestä "lemmikit" on ihan tarpeellisia. Mites opaskoirat, vihikoirat, huumekoirat, kaverikoirat ja muut koirat jotka ovat jalostettu ihmisten avuksi ja selvästi nauttivat työstään? Entä luuletko että kellään on varaa pitää tuotantoeläimiä hyvässä hoidossa jos niistä ei saa tuloja? Siinä mielessä en taas ymmärrä vegaaneja.. Jos haluaa auttaa eläimiä, tukekaa eläintuotantoa, ostakaa Suomalaisia maataloustuotteita niin tilallisilla on varaa pitää eläimistään parempaa huolta. Eläinlääkärilaskut eivät ole mitään kissan/koiran luokkaa maatilalla. Se ei auta tilallisia yhtään että vaan käydään napsimassa salakuvia ja päästämässä eläimiä vapauteen. Menkää tiloille töihin, menkää auttamaan niitä ihmisiä jotka yrittävät pitää eläimistä huolta. Älkää vaikeuttako sitä aktivisti toimillanne!
Siinä oli, hieman aiheesta poiketen.
Niin ja mitäs kaikkia myrkkyjä puutarhoilla käytetäänkään esim. porkkanantuotannossa? Oletteko ottaneet selvää mitä myrkkyjä niistä kaikista löytyy...
Ihan ohiksena vaan sellainen että kissa tarvitsee lihaproteiinia elääkseen, ihminen ei.
Johan sua nyt ahdistaa jos jokin turhaakin turhempi asia. Suosittelen sulle ainoastaan ammattiauttajaa niin loppuu nää ihme ahdistelut ja elämä näyttää taas aurinkoisemmalta. Antavat sulle lääkityksen tuohon pääpipiin ja terapiaa jossa voit sitten keskustella näistä milloin mistäkin ahdistuskokemuksista. Saa nähdä mikä sua seuraavaksi ahdistaa ja tulet siitä asiasta av:lle avautumaan koska et omista enää kavereita koska ne ei jaksaneet kuunnella sun jatkuvia ahdistuksia ihan ääliöistä asioista.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 18:48"]
Sanoitkin sen jo itse. Kissa ei voi alkaa vegaaniksi (tarvitsee lihaa hengissä pysymiseen), ihminen voi. Toki vegaani omistaja voi yrittää hankkia kissaalleen mahdollisimman eettisesti tuotettua liharuokaa.
[/quote]
[/quote]
Mitä eettistä on siinä, että kissa riehuu metsässä tuhoamassa lintujen pesinnät ja tärvelee ekosysteemin?
[/quote]
Tuhoamassa lintujen pesinnät? :DD Enempi tuhoa linnuille aiheuttaa oravat, ei siinä. Ja ulkona olemisesta on kissalle sekä ihmiselle hyötyä, saadaan jyrsijäkantaa pienemmäksi ja kissa saa toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään.
[/quote]
Suomessa on arviolta satoja tuhansia kissoja, joiden kulkualue vapaana on keskimäärin noin neliökilometri. Kissoja ei saa pitää vapaana. Suomessa kissat tappavat arviolta yli miljoona lintua vuosittain, Ruotsissa tutkimuksen mukaan noin 7 miljoonaa, ja Englannissa arviolta 27 miljoonaa lintua kesäisin (BirdLife Suomi). Jos kissa ei ole puutarhassasi tai et näe kissaasi se on lain vastaisesti heitteillejätetty.
-
Kissat voivat tappaa myös uhanalaisia eläinlajeja. Omistaja on vastuussa kissan aiheuttamista vahingoista (esim. metsäsopuli 34 €, peltohiiri 67 €, kottarainen 84 €, jne.)... Aika kalliiksi tulee kissan vapaana pito. :)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 18:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tuhoamassa lintujen pesinnät? :DD Enempi tuhoa linnuille aiheuttaa oravat, ei siinä. Ja ulkona olemisesta on kissalle sekä ihmiselle hyötyä, saadaan jyrsijäkantaa pienemmäksi ja kissa saa toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään.
51, nyt et kyllä ymmärrä vegaani uutta ollenkaan :D vegaanit nimenomaan eivät halua tukea eläintuotantoa, sillä eläinten käyttäminen itsekkäästi ihmisen omaksi hyödyksi on väärin ja vegaanit toivovat eläintehtaiden katoavan. Eli periaatteessa halutaan, että tuotantoeläinten pito loppuu kokonaan.
Toisaalta taas lihan hintaa voisi nostaa, jotta maatilalliset saisivat kunnon tuotot työstään ja jotta maatilallisilla olisi mahdollisuus pitää hyvää huolta eläimistään vielä kun lihatuotteita käytetään. Tällä voisi olla myös positiivinen vaikutus ihmisten terveyteen, koska ei olisi enää niin paljon varaa käyttää lihatuotteita ja kasviksia syötäisiin enemmän. Tällöin myös lihantuotanto vähenisi ja maatillisten taakka kevenisi kun ei tarvii huolehtia niin monesta eläimestä kuin tällä hetkellä,koska pienempi määrä tekisi yhtälaiset tuotot tilalliselle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kasvisruokaa kissoille voisi syöttää? Eihän mikään latz whiskas sheba royal canin kitkat jnjne tee mitään kasvisruokaa. Kissani tykkää kyllä kaurapuurosta, leivästä, juustosta, voista, kermasta, salaatista ja quornista, mutta ei niil elä koska protskut, eikä ne noita syö kun joskus. Soijaa ja tofua eivät syö, olen kyllä yrittänyt :D t: kissojenomistaja kasvissyöjä
Idiootti. Kissojen ruokavalioon ei kuulu hiilarit.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai sen kissan vegaani tarvi olla vaikka omistaja olisikin.
Eettinen vegaani ei ainakaan voi hommata lihaa syöviä lemmikkejä. Kyllähän niillekin tehotuotetaan ruokaa muiden eläinten kustannuksella. Eli vegaani sitten kuitenkin tukee eläinten kärsimystä hommaammalla lihansyöjälemmikin.
Eettiselle vegaanille ei kyllä lemmikkien pitäminen sovi muutenkaan. Se on eläimen lukitsemista pienemmälle aluelle, joka sille on luontaista.
Kaikesta sitä pitkin ahdistua. Parasta olisi jos ihmisiä ei lokeroitaisi ryhmiin sen perusteella mitä "saa" tehdä ja mitä "ei saa". Ja keskityttäisi siihen että esimerkiksi vegaanipainotteisesti syövä tekee niin paljon hyviä valintoja jo omilla ruokaostoksilla, että se, käyttääkö nahkakenkiä tai syöttääkö lihaa kissalleen EI ole mikään miinus. Ahdistutko ap omasta lihansyönnistäkin yhtä paljon? Lopeta muiden kyttääminen ja keskity niihin omiin pieniin hyviin eettisiin valintoihin joita voit tehdä joka päivä, jokainen niistä on arvokas!
Voisi verrata siihen että jos ihminen käyttää kestokasseja mutta ostaa muoviin pakattua ruokaa kuten jogurtteja, häntä katsottaisiin kieroon, kun taas kertakäyttöisiä muovikasseja käyttävä joka ostaa ne samat muoviin pakatut ruoat, on ns. normi ja hänen valintojaan ei kukaan kritisoi. Pitäisi aina olla jotain ääripäätä vaikka loppujen lopuksi se, että JOKAINEN tekisi niitä pieniä arjen valintoja, olisi tärkeämpää kuin se että muutama valitsee sen "hyvän" ääripään (muovittomuuden, lihattomuuden tms).
Vierailija kirjoitti:
51, nyt et kyllä ymmärrä vegaani uutta ollenkaan :D vegaanit nimenomaan eivät halua tukea eläintuotantoa, sillä eläinten käyttäminen itsekkäästi ihmisen omaksi hyödyksi on väärin ja vegaanit toivovat eläintehtaiden katoavan. Eli periaatteessa halutaan, että tuotantoeläinten pito loppuu kokonaan.
Toisaalta taas lihan hintaa voisi nostaa, jotta maatilalliset saisivat kunnon tuotot työstään ja jotta maatilallisilla olisi mahdollisuus pitää hyvää huolta eläimistään vielä kun lihatuotteita käytetään. Tällä voisi olla myös positiivinen vaikutus ihmisten terveyteen, koska ei olisi enää niin paljon varaa käyttää lihatuotteita ja kasviksia syötäisiin enemmän. Tällöin myös lihantuotanto vähenisi ja maatillisten taakka kevenisi kun ei tarvii huolehtia niin monesta eläimestä kuin tällä hetkellä,koska pienempi määrä tekisi yhtälaiset tuotot tilalliselle.
51 kuoli vanhuuteen tammikuussa. Ei ole täällä enää kommentoimassa.
Onneksi olkoon, tyhmin aloitus pitkään aikaan!