Voisikohan nimen vaihtaminen auttaa työnsaantia?
Nimeni on outo, tyyliin Pirkko Pökkö tai Irmeli Mölsä. Etunimi viittaa paljon vanhempaan ihmiseen kuin oikeasti olen, sitä esiintyy lähinnä vain eläkeikäisillä.
Keksikää minulle "myyvä" nimi, sellainen, josta työnantajalle tulisi heti positiivinen mielikuva!
Nimen vaihtaminen sinänsä kävisi kovin helposti, täytän vain verkkolomakkeen ja maksua menee vähän päälle 100 €.
Kommentit (42)
Mulle tulee Kaisasta hyvä fiilis. Tunnen tasan yhden Kaisan, joka on jo n. 60-vuotias ja tosi kiva tyyppi.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 18:11"]
Kai niissä hakemuksissa on kuitenkin syntymäaika, joten ei pitäisi olla ongelma. Tosin, jos nimi on Åkerblom, suosittelen nimenvaihtoa.
[/quote]
Toki, mutta jos haen esim. yritykseen jolle nuorekas imago on tärkeä, ei "Lyylikki" ehkä ole se kaikkein vakuuttavin nimi.
ap
Ei nimi miestä pahenna ellei mies nimeä. Päinvastoin, nimesi johdosta voit jäädä helpommin mieleen Vrt perinteiset tusinanimet.
Ei nimi miestä pahenna ellei mies nimeä. Päinvastoin, nimesi johdosta voit jäädä helpommin mieleen Vrt perinteiset tusinanimet.
Pimpsadoora petraliina. Noei, vaikka: suvi, laura, leena, aino, paula, ilona, meri, jade, mandi, olivia, kerstin, karin, moona, nea, noora, elina, alice, alina, louise, fanny, hanna tai satu. Onhan niitä vaikka mitä hienoja, normaaleja nimiä jotka sopii työhakemukseen. Onnea valintaan :)
Ruotsissahan toi on jo ihan arkipäivää. Maahanmuuttajat ovat ruvenneet käyttämään ruotsalaisia nimiä juuri samasta syystä. Työpaikkahakemuksen lähettänyttä Yussufia tai Ahmedia ei useinkaan kutsuta edes työhaastatteluun, mutta göran svenssoneita kyllä kutsutaan.
Mulla on ulkomaalainen nimi, tai no etunimi on Mona ja sukunimi pitkä ja hankala afrikkalainen. Yleisvaikutelma nimestä on siis että olen kaikkea muuta kuin suomalainen. Työhakemuksen ja cvn laitan kuitenkin suomeksi, ja mukaan liitän kuvani josta voi nähdä mun olevan ihan tyypillisen suomalaisen näköinen. Lisäksi cvstä ilmenee että olen syntynyt ja opiskellut suomessa. Ei ole ikinä ollut ongelmia päästä haastatteluihin ja saada töitä, eikä kukaan ole hakemukseni saatuaan epäillyt ettenkö olisi suomalainen vaikka nimi onkin itä-afrikkalainen
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 17:40"]
Nimeni on outo, tyyliin Pirkko Pökkö tai Irmeli Mölsä. Etunimi viittaa paljon vanhempaan ihmiseen kuin oikeasti olen, sitä esiintyy lähinnä vain eläkeikäisillä.
Keksikää minulle "myyvä" nimi, sellainen, josta työnantajalle tulisi heti positiivinen mielikuva!
Nimen vaihtaminen sinänsä kävisi kovin helposti, täytän vain verkkolomakkeen ja maksua menee vähän päälle 100 €.
[/quote]
En usko, että mikään suomalainen nimi vähentää mahdollisuuksiasi työnhakemisessa. Panosta mieluummin siihen työhakemukseen!
Voitko ottaa toisen nimen kutsumanimeksesi? Vähän outoa vaihtaa etunimi kokonaan uuteen. Itse palkkaisin mielummin sen "Lyylikin" kuin nimenvaihtajan, josta tulee vähän epätasapainoinen fiilis. Kyllähän ikä hakemuksesta tulee muutenkin yleensä ilmi esim. valmistumisvuodessa ja työhistoriassa, jos ei suoraan laita syntymävuotta tai kirjoita olevansa 34-vuotias nainen.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 18:17"]Kaisa, Laura, Elina ja Elsa miellyttävät. Noista katsoin että Kaisa olisi kaikkein ajattomin, ei selkeästi minkään ajankohdan suosikkinimi, vaan hyvin tasaisesti annettu perusnimi. Ja toisaalta tuttavapiirissäni ei ole yhtään Kaisaa, joten ei tule vaikutelmaa, että "varastan" jonkun nimen.
Voiko kenellekään tulla Kaisasta negatiivinen mielleyhtymä?
ap
[/quote]
Mulle ei tuu mitään positiivista mieleen. Ainoa kaisa jonka tunsin (lapsena) oli aivan kamala. Koko perhe oli jotenki kummallisia. Tosin vanhemmalla iällä oon alkanut ajatella että joku kehityshäiriö sillä oli pakko olla. Ei sellasii ihmisii vaan voi olla.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 18:28"]Pimpsadoora petraliina. Noei, vaikka: suvi, laura, leena, aino, paula, ilona, meri, jade, mandi, olivia, kerstin, karin, moona, nea, noora, elina, alice, alina, louise, fanny, hanna tai satu. Onhan niitä vaikka mitä hienoja, normaaleja nimiä jotka sopii työhakemukseen. Onnea valintaan :)
[/quote]
Jade, mandi, kerstin, alice, louise, fanny normaaleja suomalaisia nimiä?!!! Ei meillä päin.
Elina, Satu tai Anne kelpaavat ainakin nimen puolesta työpaikkoihin. Useimmat 60-luvun nimet myös.
Ei se nimi vaikuta jos haet nuorekkaaseen työyhteisöön. Mulla on ajaton suht harvinainenkin, mut suomalainen etunimi ja sukunimi yksi suomen yleisimmistä. Sointuu hyvin yhteen. Hain kaksi kertaa yhtä paikkaa (ensin vakituiseen työsuhteeseen ja sitten äitiysloman sijaiseksi) jota juurikin mainostettiin nuorekkaan ilmapiirin omaavana työpaikkana.
Itse olen nuorekas, mutten enää nuori, lapset tehty jne. aina luullaan ikäistäni nuoremmaksi. Joko tehtävään oli tiedossa heti joku ja oli haussa ns. muodon vuoksi tai sitten mulla on katsottu vain syntymävuotta ja torpattu koko asia siihen, niin nopeasti sain viestin "kiitos mielenkiinnosta valitettavasti valintamme ei kohdistunut...jne"
Kyllä varmasti tärppää omalla nimelläsikin kun on tärpätäkseen. Musta tuon yhden vastaajan suosittelijoihin viittaava kommentti oli hyvä. Heidät pitää ainakin pitää nimenmuutoksesta ajantasalla ettei tule kiusallisia tilanteita.
Alexandra Stubb.
Saat varmasti töitä vaikka oisit millanen tunari :)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 18:48"]
Voitko ottaa toisen nimen kutsumanimeksesi? Vähän outoa vaihtaa etunimi kokonaan uuteen. Itse palkkaisin mielummin sen "Lyylikin" kuin nimenvaihtajan, josta tulee vähän epätasapainoinen fiilis. Kyllähän ikä hakemuksesta tulee muutenkin yleensä ilmi esim. valmistumisvuodessa ja työhistoriassa, jos ei suoraan laita syntymävuotta tai kirjoita olevansa 34-vuotias nainen.
[/quote]
Siis ongelma nyt ei olekaan se, etteikö työnantaja näkisi oikeaa ikääni, vaan se minkä mielikuvan nimeni antaa. Jos työskentelen jonkinlaisena firman "keulakuvana" niin sillä voi olla merkitystä olenko "Kyllikki Saastamoinen" vai "Kaisa Koivulehto".
ap
Minusta mummonimi nuorella ihmisellä on vaan söpö! Entä joku väännös omasta nimestä? Voit kaikille sanoa, että mua on aina sanottu siksi.
Esim. Tellervo > Tellu, Elle
Kyllikki > Kyle
Maija-Liisa> Maija, Maili
Ritva > Rilla
Raija> Raita, aija
Aulikki> Alli, aija
Pirkko> Pike
Kaarina>Kata, Riina
Nuorekkaassa firmassa joku mummonimi tai persoonallisempi omasta nimestä väännetty on takuulla myyvempi kuin keksitty perusnimi.
Ei pahalla, mut mulla on myös tuollainen mummonimi ja ei vaikuttanut työsaantiin mitenkään vaikka paljon esillä olenkin. Ei se nimi vaan työhakemus ja millaisen vaikutelman itsestä annat, luuleeko joku tosiaan et nimellä on yhtään mitään merkitystä. Jos olet varteenotettava työntekijä kuka tahansa palkkaa sut.
Siinä vaiheessa kun on monta tasavahvaa hakijaa, voi nimi hyvinkin ratkaista, etenkin jos työssä paljon edustustehtäviä.
Kaisa, Laura, Elina ja Elsa miellyttävät. Noista katsoin että Kaisa olisi kaikkein ajattomin, ei selkeästi minkään ajankohdan suosikkinimi, vaan hyvin tasaisesti annettu perusnimi. Ja toisaalta tuttavapiirissäni ei ole yhtään Kaisaa, joten ei tule vaikutelmaa, että "varastan" jonkun nimen.
Voiko kenellekään tulla Kaisasta negatiivinen mielleyhtymä?
ap