Akateeminen, uusi työpaikka?
Tämä on nyt ihan naurettava kysymys, mutta mihin akateemiset yleensä sijoittuu työelämässä? Mulla olis työpaikan vaihto edessä, mutta tutkinnot on sellaselta alalta, mistä ei suoraan löydy yhtäân mitään. Tähän saakka olen tehnyt ihan täysin oman alan töitä, mutta nyt se sektori ei työllistä enää ollenkaan. Aina väitetään, että akateemiset työllistyvät helpommin, mutta toinen puoli on se, että tietysti olen ylikoulutettu moniin hommiin, joten ihan mitä vaan tuskin saa näillä papereilla, kun eihän kukaan usko, että sitä tekisi mitä vaan pidempään kuin pakko... arg, olisi varmaan pitänyt aikonaan suorittaa joku amiskoulutus ihan vain pahan päivän varalle. Katsoin työkkärin sivuja, enkä edes tiedä, minkä tyyppisiä töitä voisin alkaa hakemaan... täytyy varmaan varata aika sieltä ja pyytää neuvoa.
Kommentit (3)
Kyllä on sulle hyvät neuvot tarpeen, yksi typerämmistä aloituksista täällä vähään aikaan.
Akateemisia on monenlaisia, esimerkiksi tekniikan alalta myös. Varmasti kun hiukan pinnistelet pystyt kuvittelemaan että maisterin tutkinto rakennustekniikasta työllistää erilailla kuin maisterin tutkinto suomalaisesta kirjallisuudesta. Huoh ...
Akattemisten sijoittuminen työelämässä riippuu aika paljon siitä, millä alalla heidän koulutuksensa on, miltä alalta on sivuaineita ja mitä ovat ne läheltä liippaavat alat. Ts. yhteiskuntatieteissä ne on aika erilaisia paikkoja kuin biotieteissä, vaikka tietty jotkut perusjutut on samojakin.
Sun kannattaa mennä katsomaan oman oppiaineesi opinto-opasta entisen opinahjosi sivuilla. Siellä on yleensä selitetty sivun tai parin verran yleisellä tasolla, mihin tältä alalta työllistytään.