Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Entistä useampi suomalainen osaa nauttia "superhelteistä", mikä olisi sinun vinkkisi niille, jotka eivät vielä osaa tai halua?

Vierailija
21.06.2021 |

Helteet ovat tulleet jäädäkseen, ja ihan hyvä niin. Kyse on vain pitkälti tottumisesta. Päivän tasaajan asukkaille 30+ lämpötilat ovat viileitä! Heille helteet yleensä alkavat vasta 40+c. Miksi sitten toiset tykkäävät ja toiset ei?

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos sateet alkaa jo tällä viikolla. Nämä viimeiset pari päivää on ollut ihan yhtä helvettiä.

Vierailija
102/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helteiden vihaajat tulivat alapeukuttamaan ja inisemään :)

Ihmisillä on oikeus vihata hellettä.

Mutta ei oikeutta rakastaa niitä? :) Tämähän se asenne näissä keskusteluissa on.

Missään ei ole sanottu näin. Henkilökohtaisesti ihmetyttää helteestä tykkääjät, jotka yrittävät pakottaa muitakin väkisin tykkäämään niistä.

Nimenomaan tämä. "Nauttimista" ja muita kliseitä hierotaan naamaan sillä tyylillä, että oikeasti pakko ihmetellä helteenrakastajien lapsellisuutta ja itsekkyyttä. Jos MINÄ nautin, muidenkin on opittava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan nauttisi todella kuumasta säästä? On vaara saada vaikka lämpöhalvaus. Koko ajan hikoilee.

Eikä ihmisiä voi pakottaa tykkämään helteistä. Itse tykkään talvesta enemmän kuin kesästä, eikä minun haittaa kylmyys.

Vierailija
104/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan nauttisi todella kuumasta säästä? On vaara saada vaikka lämpöhalvaus. Koko ajan hikoilee.

Eikä ihmisiä voi pakottaa tykkämään helteistä. Itse tykkään talvesta enemmän kuin kesästä, eikä minun haittaa kylmyys.

En hikoile vielä +30 asteessa. Ei tunnu kuumalta. Nautin. Minua haittaa kylmyys eli kaikki alle +17.

Vierailija
105/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä te hellerakastajat olette itsekkäitä. Minä minä minä. Ja itse valitatte kylmästä.

Vierailija
106/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos sateet alkaa jo tällä viikolla. Nämä viimeiset pari päivää on ollut ihan yhtä helvettiä.

Mulle syksy ja talvi on yhtä helvettiä.

Vierailija
107/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä te hellerakastajat olette itsekkäitä. Minä minä minä. Ja itse valitatte kylmästä.

Hellerakastajille muutama hassu hellepäivä vuodessa. Viileässä ja kylmyydessä viihtyville on mukavat olot noin 10-11 kuukautta vuodesta. Eli tosi "minä minä minä", kun muutamana päivänä vuodessa saa nauttia. Tehän tässä itsekkäitä olette, teille ei riitä pitkä talvi eikä sateinen syksy, vaan kesäkin pitäisi olla samaa kylmyyttä...

Vierailija
108/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon kohotus auttaa kestämään helteitä. Eli sivakoimaan ladulle ens talveksi nii jaksaa sitten vuoden päästä paremmin

Riittääkö puolimaratonkunto? Ylipainoa ei ole myöskään, mutta matalan verenpaineen ansiosta nautin helteistä pää kipenä oksennellen ja pyörtymistä peläten. Onneksi ne ei täällä kestä yhtään kauempaa niin onnistuu taas kuntoillakin joskus.

Matala verenpaine taitaa olla todella harvinaista tai sitten vain erittäin vaikeaa ymmärtää, kun tätä saa niin usein olla selittämässä. Minulla on aina ollut matala verenpaine ja esimerkiksi saunassa ja lämpimässä poreammeessa minulle tulee todella huono olo. Tähän ei oikein auta se paljon mainostettu laihduttaminen. 

Minullakin on matala verenpaine, kiihkeimmillään pääsen pääsen niihin ideaalilukemiin, muuten normaalisti voi olla tyyliin 75/40, silti helle (ei edes päiväntasaajan tasoa) tai sauna ei aiheuta minkäänlaista ylimääräistä epämiellyttävyyttä. En vähättele tai väitä vastaan kokemaasi mutta totean silti että mitään korrelaatiomerkkiä matalan verenpaineen ja helteensietokyvyn väliin on ihan turha esittää, ehkä se pelaa jotain roolia kokonaisuudessa mutta silti, mikään yksittäinen selittävä tekijä se ei suinkaan ole. Itse jos lähtisin väittämään kokemuksen perusteella niin väittäisin aivan päinvastaista, mutta nää on näitä mutu-tuntumia ja niinä ne ehkä on parempi pitää...

Meillä on suvussa matala verenpaine ja nuorempana se oireili paljon. Itseäni ei helle häiritse mutta diabeetikkolapseni tilttasi eilen kunnolla. Sokerit on mutta ihan vetämätön, huimasi ja oksetti, mikään ei pysynyt sisällä. Verenpaine 95/46. Se selitti kaiken. Joi sitten lasillisen suolabettä ja toipui nopeasti, vartin oäästä paineet jo 105/50 mikä on ihan normaali

En nyt ihan täysin ymmärrä kumpaa puolta asiaa tässä koitetaan nyt sitten puoltaa tai haastaa. Oikeastaan kuulostaa juurikin toistolle, sinulle, vaikka matala verenpaine ihan sukurasitteena onkin, helle ei tuota ongelmia, lapsesi taas, sukurasitteineen mutta myö diabeetikkona kärsii helteistä. Eli mahtaisiko kuitenkin se juurisyy siihen heikkoon oloon tässä tapauksessa olla se diabetes eikä niinkään se suvussa kulkeva matala verenpaine?

Vierailija
109/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nautin vielä keleistä alueella +20-25 C, mutta kun mennään 30C tasolle niin mun kroppa alkaa reagoimaan tosi voimakkaasti, voisi jopa sanoa että lakkaa toimimasta:

- päätä särkee jatkuvasti

- lihakset on aivan voimattomat

- energiatasot romahtaa ja pientenkin asioiden tekeminen vaatii tosi paljon henkistä voimavaraa

- mieliala on apea ja masentunut

Eli ainakin omalta osaltani voin sanoa että en ole helteiden rakastaja 😀 mutta nauttikaa te ketkä pystytte.

Vierailija
110/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä koska en tiedä miten saisin väännettyä tästä mitään kovin positiivista kun koko iho on pakko olla peitettynä tai sitten on läträttävä koko ajan aurinkorasvan kanssa. Ei tarvi olla kuin hetki ulkona ilman rasvaa tai suojaa niin ilmestyy pigmenttiläiskiä jotka on ja pysyy ja joita pitää olla koepaloittamassa tai poistattamassa vähän väliä kun ei tiedä onko ne ihosyöpää vai jotain muuta.

Vierailija
111/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan hellettä, rakastan toisaalta myös kunnon talvea, pukeutumiskysymys kaikki tyynni. Molemmat tarjoavat nautinnollisia harrastemahdollisuuksia. Sellainen haistapåskånkeli näiden väliltä +/-10 joka on jostain siltä väliltä ei tarjoa paljoakaan mitään mahdollisuuksia yhtään mihinkään (syksyn sienimetsät ja juuri ennen jäätymistä ajoitetut uinnit säännön vahvistava poikkeus)Siis jos tykkää tehdä muutakin kuin möllöttää kotona.

Vierailija
112/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua eniten helteissä harmittaa se, että ne laiskistaa. Rakastan touhuamista. Sekä työpäivänä että vapalla askelia tulee 20 000 - 25 000. Nyt en jaksa siivota, tehdä pihahommia ja urheilla lainkaan niin paljon, kuin yleensä. Paikallaan oleminen ja makoilu on kamalinta, mitä tiedän.

Vierailija
113/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oikeus vihata helteitä. Tykätköön ne jotka tykkää, mutta minä tykkään kylmästä.

Vierailija
114/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastan hellettä, rakastan toisaalta myös kunnon talvea, pukeutumiskysymys kaikki tyynni. Molemmat tarjoavat nautinnollisia harrastemahdollisuuksia. Sellainen haistapåskånkeli näiden väliltä +/-10 joka on jostain siltä väliltä ei tarjoa paljoakaan mitään mahdollisuuksia yhtään mihinkään (syksyn sienimetsät ja juuri ennen jäätymistä ajoitetut uinnit säännön vahvistava poikkeus)Siis jos tykkää tehdä muutakin kuin möllöttää kotona.

Ihan uteliaisuudesta, mitä erityisiä harrastemahdollisuuksia tällainen +30 astetta sinulle tarjoaa? Itse en koe että pystyisin harrastamaan mitään, koska en yksinkertaisesti tässä kuumuudessa jaksa.

Ymmärrän siis toki että näissä asioissa on tietenkin yksilöllisiä eroja, ja että oma tilanne ei ole kaikkien muiden tilanne...

Vierailija
115/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ometus että kaikkien pitäisi haluta nauttia kuumasta. Itse nautin talvesta ja synsystä. Sade ja pakkanen on vaan pukeutumiskysymys, nytkin tässä sohvalla maatessa tekis mieli repiä nahkakin pois päältä jotta jäähtyisi...

Vierailija
116/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sais tulla talvi jo tää hellehelvetti saa mennä takas sinne satanan pyllyyn

Vierailija
117/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan just noilla ±10 lämmöillä pystyy tekemään ihan mitä vain! Pyöräilemään, retkeilemään, patikoimaan, keväällä rakentamaan puutarhaa aamusta iltaan, tekemään polttopuita ym ym ym. Viime syksynä käytiin vielä marraskuussa melomassa. Ja ai vitsit niitä syksyn kuulaita aamuja metsällä. 💚 Noissa lämmöissä jaksaa tehdä ihan loputtomasti fyysisiä hommia, on niin helppo hengittää ja lämpötila just sopiva, ettei liikkeessä ole kuuma, eikä paikallaan kylmä.

Helle on sopivaa vain makoiluun. Talvella taas aukenee kaikki talviurheilulajit - jos on lunta.

Vierailija
118/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta, mitä erityisiä harrastemahdollisuuksia tällainen +30 astetta sinulle tarjoaa? Itse en koe että pystyisin harrastamaan mitään, koska en yksinkertaisesti tässä kuumuudessa jaksa.

Ymmärrän siis toki että näissä asioissa on tietenkin yksilöllisiä eroja, ja että oma tilanne ei ole kaikkien muiden tilanne...

Mitä tahansa kesäisiä ulkoharrasteita, kävely luonnossa, uiminen, jopa rankempi urheilu jos nesteytys on kunnossa, lihakset nimittäin tykkää enemmän lämpimästä. Tietysti kaikkea tuota voi tehdä hieman kylmemmässäkin kelissä, ero on vaan vaatetus, 30+ voit olla vaatetuksen kannalta lähes alasti, vaikka peittävästikin, ihon ja ilman välillä minimi eristystä, lämmönsäätely on esteetöntä. Kun lähdetään ulos ja siellä on 20c pistetään enemmän päälle, pitää pärjätä myös varjoissa ja tuulissa, tämä eristys, ainakin itsellä, tekee olon tukalammaksi.

Vierailija
119/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7

Oikeasti? Musta +10 on oikein jees esimerkiksi kalastamiseen, vaeltamiseen, ylipäätään kaikkeen ulkoliikuntaan, ja tosiaan siihen sieneen. Tällä kelillä lähinnä vithuttaa möllötellä sisällä, kun ulkona ei pysty olemaan. Tänään +33, ei siinä enää mitään tehdä. Ollaan yleensä Jäämerellä kesät, suon toisille helteet ja pakenen paikalta, mutta nyt on vähän viivettä reissussa.

Vierailija
120/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7

Oikeasti? Musta +10 on oikein jees esimerkiksi kalastamiseen, vaeltamiseen, ylipäätään kaikkeen ulkoliikuntaan, ja tosiaan siihen sieneen. Tällä kelillä lähinnä vithuttaa möllötellä sisällä, kun ulkona ei pysty olemaan. Tänään +33, ei siinä enää mitään tehdä. Ollaan yleensä Jäämerellä kesät, suon toisille helteet ja pakenen paikalta, mutta nyt on vähän viivettä reissussa.

Myönnän, meni liian laajalla haitarilla, mutta joo, ois pitänyt sanoa pikemmin 0-10, tuo on se välikkö että ei ole varsinainen nautinto mennä ulos tai tehdä mitään siellä . Ulos tosin menen kelillä kuin kelillä koska jopa loskasadetta enemmän vihaan sisällä möllöttämistä, en ole ikinä vankilassa istunut mutta voisin kuvitella että se on likimain sama tunne. Mutta tosiaan tuossa lähempänä nollaa se pukeutuminen on niin sidottu aina siihen tekemiseen, jos teet aiottua vähemmän, jäädyt, jos teet aiottua enemmän, hikoat kuin sika. Ulkona ei voi vain olla ja tehdä mitä huvittaa.