Mikä lämpötila teillä on auton ilmastonnissa päällä ja kuinka hyvin auto saavuttaa sen näillä helteillä
Kommentit (19)
16 astetta, menee noin 5 minuuttia, että on viileää. Mersulla ajelen.
22 astetta, en ole mitannut lämpömittarilla mutta kyllä siellä mukavan viileää tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä on ollut ilmastoinnit autoissa ja kodeissa jo 50-luvulta
Mutta ei ole vieläkään ilmanvaihtoa vain kiertoilmakone, jota kutsuvat a/c, eli ilmankunnostajaksi
minulla 24, sisarellani 19, mitä en tajua yhtään, koska näillä helteillä tuo 24:kin tuntuu viileältä. sisareni on vain fiksoitunut ajattelemaan ettei voi olla niin. Oma autoni saavuttaa 24 hyvin nopeasti, en ole aikaa koskaan ottanut, mutta ei kauaa mene, koska pidän huolta ilmastointilaitteen (ja autonkin) huolloista.
Vierailija kirjoitti:
16 astetta, menee noin 5 minuuttia, että on viileää. Mersulla ajelen.
Unohtui mainita, että sen jälkeen laitan ilmastoinnin pois päältä, sille ei ole enää tarvetta.
Ikkunat auki niin aika nopeasti tasaantuu samaksi kuin ulkoilma :D t. Ei koneellista ilmastointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä on ollut ilmastoinnit autoissa ja kodeissa jo 50-luvulta
Mutta ei ole vieläkään ilmanvaihtoa vain kiertoilmakone, jota kutsuvat a/c, eli ilmankunnostajaksi
No mut niinhän se on nää meidänkin pumput
20 astetta. 20,5 astetta välillä. 21 alkaa olla jo liian kuuma.
Edellisessä autossa 22 oli just sopiva. Auto ja mittarikohtaisia eroja. Ennen VW nyt Ford.
Moni luulee, että auton ilmastoinnin pitää varsinkin helteillä puskea mahdollisimman kylmää. Ei. Yleensä suositellaan, että ulko- ja auton sisälämpötilan ero olisi max. 5 astetta, eli vaikkapa 27 asteen helteessä semmoinen 21-22 autossa on sopiva, ei mikään 17 astetta.
Nähtävästi ilmastoinnin tehoissa on eroja.. mulla on musta auto ja pidän ilmastointia +22 vain kuskin puolelle päällä.. melkein 30 asteen helteessä on kohta jo liian kylmä, ei todellakaan tarvetta säätää alemmaksi
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä on ollut ilmastoinnit autoissa ja kodeissa jo 50-luvulta
Suomi vaan on edistyksen karjessa joka asiassa. :D
Kesällä 19, talvella 21. Oma auto ei osaa huomioida paahtavaa auringonpaistetta tarpeeksi hyvin. Vaikka automaattinen ilmastointi, kesällä 19 tuntuu lämpimämmältä kuin talven 21. Tietysti tulikuumat pellit ja kojelauta lämmittää paljon, auringonpaisteesta puhumattakaan. Kovimmilla helteillä voi puhaltaa kovaa yli puoli tuntia ennen kuin rauhoittuu. Toki auto on niitä ensimmäisiä missä automaattinen ilmastointi vakiona.
Jos ulkona +30 pidän 24-25 ettei kurkku kipeydy liian kovasta lämpatilaerosta, mutta jos tarkoitat että omasi on tehoton, niin käy täyttämässä.