Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Entistä useampi suomalainen osaa nauttia "superhelteistä", mikä olisi sinun vinkkisi niille, jotka eivät vielä osaa tai halua?

Vierailija
21.06.2021 |

Helteet ovat tulleet jäädäkseen, ja ihan hyvä niin. Kyse on vain pitkälti tottumisesta. Päivän tasaajan asukkaille 30+ lämpötilat ovat viileitä! Heille helteet yleensä alkavat vasta 40+c. Miksi sitten toiset tykkäävät ja toiset ei?

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki on asennetta.

Etkö osaa matikkaa? Korjaa asenteesi, niin hups, johan osaat. Etkö saa työpaikkaa? Oma vika, korjaa asenteesi. Etkö tule raskaaksi, vaikka toivot lasta? Jostain syystä tuohon ei vielä ole ehdotettu lääkkeeksi asennemuutosta. Varmaan kohta joku ehdottaa.

Vierailija
62/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin kärsin helteistä kovasti. Kuumista maista olen kuitenkin oppinut tapoja, joilla elämän saa siedettäväksi.

Kannattaa herätä aikaisin.. Aamulla on monta raikasta tuntia hoitaa asioita ja käydä vaikka lenkillä.

Kuumimpana aikana ikävystyy. On hyvä varata lukemista, käsitöitä jne. jotta malttaa pysyä varjossa. Jos ei altistu suoralle paahteelle ollenkaan, ei kuumuus rasita niin paljon. Päivätorkut on suotavia. Suolaisia keittoja kannattaa nauttia pitkin päivää.

Illoista kannattaa nauttia. Kaunis pukeutuminen, grillaus, musiikki jne. piristävät.

Kahdeksan päivää menee minullla siedättymiseen. Ilmastointi vaan hidastaa prosessia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteistä oli helppo tykätä lapsena ja teininä, kun sai loikoilla ja leikkiä järvivedessä suurimman osan hellepäivistä. Asuin hyvin ilmaistoidussa omakotitalossa.

Kun kasvoin aikuiseksi ja muutin omilleni, niin hellekesät ovat olleet vähän toinen juttu. Parina kesänä siivosin vanhoja kerrostaloja hellepäivät. Ne ovat SAUNOJA. Sieltä sitten kotiin illaksi ja yöksi, ylimmän kerroksen kerrostaloyksiöön, joka oli myös kuin sauna... Ne kesäviikot olivat suunnilleen Helvetin esikartanoita.

Tänä kesänä pitäis tehdä ajatusta vaativaa asiantuntijatyötä eikä ajatus vain kulje samalla tavalla kuin muissa lämpötiloissa.

Vierailija
64/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteet tuntuvat eri maissa silti erilaisilta. Mutta vinkkinä on että asuu viileässä asunnossa.

Vierailija
65/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin outo argumentti tuo, etä täälläkin pitää helteistä selvitä, kun päiväntasaajallakin voi olla yli 40 astetta. Noilla leveysasteilla aurinko on ylhäällä 12 tuntia, jonka jälkeen lämpötila putoaa huomattavasti. Sama vaikutus on nähtävissä jo Etelä-Euroopassa, vaikka päivä vähän pidempi onkin. Ihmiset ovat liikkeellä myöhään illalla ja aikaisin aamulla, ja kumimpaan aikaan vietetään siestaa. Täällä tämänpäiväisissä sääennusteissa on + 28 astetta kello kymmenestä aamulla kahdeksaan illalla, ja siinä välissä käydään yli kolmessakymmenessä. Hellelukemat alkavat vieläkin aikaisemmin. Tänä kesänä on ensimmäistä kertaa ilmalämpöpumppu helpottamassa sitä tosiasiaa, että lännen suuntaisista koko seinän levyisistä ikkunoista on mahdotonta saada viileää ilmaa sisään edes parin tunnin mittaisen "yön" aikana.

Vierailija
66/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tåmäkin hellejakso menee ohi.

Vierailija
67/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vinkeistä ole mitään hyötyä jos ei yksinkertaisesti pidä helteistä kuten minä. Mua ei se kiinnosta yhtään jos jotkut helteistä nauttivat kuten mua ei muiden elämä kiinnosta muutenkaan yhtään. Mitä vähemmän helteitä ja mitä enemmän myrskyjä ja viileetä/kylmää sen parempi.

Vierailija
68/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helteistä tarvitse nauttia, mutta voi yrittää keksiä jotain kivaa tekemistä sisätiloissa, jos on ilmastoitu koti. Itse en viihdy ulkona ollenkaan helteillä. Viileämpiä kelejä odotellessa..

Vierailija
69/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helteet tuntuvat eri maissa silti erilaisilta. Mutta vinkkinä on että asuu viileässä asunnossa.

Mitä helteistä nauttivat tekevät viileällä asunnolla? Heidänhän pitäisi nauttia kuumasta kodista. Helteiden välttelijät haluavat viilentää kodin ja pysyä siellä turvassa helteiltä. Minä en mene ulos kuin sen verran että juoksen ilmastoituun autoon ja autosta ilmastoituun kauppaan ja takas autoon ja ilmastoituun kotiin.

Vierailija
70/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon kohotus auttaa kestämään helteitä. Eli sivakoimaan ladulle ens talveksi nii jaksaa sitten vuoden päästä paremmin

Miksi alapeukut? Helteiden vihaajat eivät ole ikinä valmiita tekemään asioiden eteen mitään vaan tyytyvät valittamaan?

Lukekaapa vaikka tuolta:

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005781559.html

"Lämmönsieto vaihtelee ihmisten välillä, kertoo Mehiläisen lääkäri Patrik Währn.

– Hoikat ja pitkät sietävät lämpöä paremmin, koska heidän ihon pinta-alansa suhteessa painoon on suurempi ja heillä on vähemmän lämpöä eristävää rasvaa. Heillä on enemmän pinta-alaa, josta kehon ylimääräinen lämpö pääsee poistumaan.

Lisäksi hoikat ihmiset käyttävät vähemmän lämpöä tuottavaa energiaa sekä peruselintoimintojen ylläpitämiseen että liikkumiseen.

Naisilla on keskimäärin suurempi ihon pinta-ala kuin samanpainoisella miehellä. Tämän takia naiset sietävät yhtä hyvin lämpöä kuin miehet, vaikka naiset hikoilevat miehiä vähemmän.

– Hyvä fyysinen kunto ja eristävän rasvakerroksen puuttuminen auttavat selviytymään kuumissakin olosuhteissa, kun sydän jaksaa pumpata lämmintä verta sisuskaluista raajojen pintaan viilenemään, Währn valaisee."

Ihmisillä on oikeus valittaa, jos ne haluavat. Miksi sinä jakelet typeriä ja loukkaavua laihdutusneuvoja?

Lihavilla on myös isompi ihon pinta-ala kuin laihoilla... Pitäisi siis sietää lämpöä yhtä hyvin kuin laihempien.

Vierailija
71/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottuminen ja nauttiminen on aivan eriasioita. Kyllä mä siedän näitä ilmoja valittamatta, mutten mä näistä nauti.

Toisekseen päiväntasaajan ihmisillä on kroppa suunniteltu sietämään kuumia säitä, kuten meillä on kylmää sietävä kroppa. Syystä se ihokin on eri värinen..

Vierailija
72/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lämpö luita riko! Kannattaa nauttia nyt, kohta tulee taas pakkaset.

Vierailija
73/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteet elokuussa oliskin ok, kun iltalämpötilat laskee alas. On jo oikeasti viileät illat, vaikka päivällä oliskin 30 astetta. Mahdollisuus trooppisiin öihin on todella pieni.

Vierailija
74/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lämpö luita riko! Kannattaa nauttia nyt, kohta tulee taas pakkaset.

Totta, krematorioissakin on erikseen luun murskaimet, kun ei luut mene tarpeeksi pieneksi kuumuudessa.

Lämpö valitettavasti kyllä tappaa ihmisiä, jos sitä ei pääse karkuun. Kylmään kuolleet ovat yleensä väärin varustautuneet säähän.

Vierailija
75/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin kärsin helteistä kovasti. Kuumista maista olen kuitenkin oppinut tapoja, joilla elämän saa siedettäväksi.

Kannattaa herätä aikaisin.. Aamulla on monta raikasta tuntia hoitaa asioita ja käydä vaikka lenkillä.

Kuumimpana aikana ikävystyy. On hyvä varata lukemista, käsitöitä jne. jotta malttaa pysyä varjossa. Jos ei altistu suoralle paahteelle ollenkaan, ei kuumuus rasita niin paljon. Päivätorkut on suotavia. Suolaisia keittoja kannattaa nauttia pitkin päivää.

Illoista kannattaa nauttia. Kaunis pukeutuminen, grillaus, musiikki jne. piristävät.

Kahdeksan päivää menee minullla siedättymiseen. Ilmastointi vaan hidastaa prosessia.

Nyt kaikki torkkumaan töissä.

Vierailija
76/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok olla pitämättä helteestä. Suosittelen silti ilmastointilaitteen hankkimista sekä pimennysverhoja, että helteistä saa itselleen edes jokseenkin siedettävää. Suosittelen myös iltauinteja, jos se on mahdollista ja uimapaikka lähellä.

Silti, kun yöunet jää lyhyiksi ja on migreeniherkkyytä, elämä on lähinnä ohikiitävää hönöttämistä ja kestämistä päivästä toiseen. Vaikka ilmastointi helpottaa, ei pitkä väsymys tila ja hereillä oleminen ole helppoa.

Vierailija
77/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helteistä tarvitse nauttia, mutta voi yrittää keksiä jotain kivaa tekemistä sisätiloissa, jos on ilmastoitu koti. Itse en viihdy ulkona ollenkaan helteillä. Viileämpiä kelejä odotellessa..

Se on yksi helteiden huono puoli, että mitään ei oikein voi tehdä. Jos menee ulos, palaa, vaikka olisi mitkä voiteet päällä. Uida voisi, mutta rannallakin palaa. Liikkuminen on liian hikistä, ihan kuin yrittäisi saunassa treenata. Mieli kaipaa tekemistä ja puuhaa. Sohvalla makaaminen alasti tuulettimen vieressä ei ole mikään hauska tapa viettää aikaa. 

Vierailija
78/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vinkkini on huuhdella ranteet välillä kylmällä vedellä ja laittaa kylmä rätti niskaan.

Vierailija
79/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon kohotus auttaa kestämään helteitä. Eli sivakoimaan ladulle ens talveksi nii jaksaa sitten vuoden päästä paremmin

Riittääkö puolimaratonkunto? Ylipainoa ei ole myöskään, mutta matalan verenpaineen ansiosta nautin helteistä pää kipenä oksennellen ja pyörtymistä peläten. Onneksi ne ei täällä kestä yhtään kauempaa niin onnistuu taas kuntoillakin joskus.

Vierailija
80/122 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia mun nautinto on joltain muulta pois, en käsitä mikä siinä risoo jos tykkää lämpimästä. Kertokaa, mikä risoo?

No mikä siinä risoo, jos joku ei tykkää helteistä vaan pakkasista?

Kun tässä ketjussa ei keskustella pakkasista. Voit aloittaa toisen ketjun, jossa kaipaatte pimeää ja loskaa. Sää ei muutu miksikään vaikka kuinka vihaatte. 

Minä pidän sekä helteistä että pakkasesta, mutta ei mua harmita, jos joku toinen ei tykkää. Jatkuva valitus sen sijaan on ankeaa.