Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökille juhannuksena to-su, mitä ruokia tekisi?

Vierailija
15.06.2014 |

Eli olemme menossa suvun mökille torstaista sunnuntaihin ja porukkaa on 6 aikuista ja 3 lasta. Mitä nopeita helppoja ruokia olette aikoneet juhannuksen aikana valmistaa. Toki grillaamme, mutta ei sitä grilliruokaa jokapäivä viitsi syödä. Vinkkejä kehiin!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 20:15"]Olenko minä ainoa jonka mielestä jotkut täällä ehdotetut ruuat on ihan älyttömiä juhannusruokia? Esimerkiksi tuo jauhelihakeitto, nopeuden ymmärrän mutta voiko tylsempää olla? Useimmilla jauhelihakeitto on sellaista arjen pikaruokaa työpaivän jälkeen olettaisin. Sitten tuo lasagne ja karjalanpaisti, tulee uunissa juu mutta ei sovi juhannukseen sitten yhtään ja kuka haluaa syödä uuniruokaa mökillä luonnon helmassa? Jos mökillä on grilli tms niin ehdottomasti ruuat siinä, esivalmistelut kotona tietty. Itse olen mm. keittänyt osan uusista perunoista jo kotona perunanyyttejä varten, sanoin olen saattanut pilkkoa ja pussittaa kasviksia mukaan. Valmiiksi siistitty lohi ja pihvilihat helppo heittää suoraan grilliin, jätettä tulee pakkausmateriaalien ja pahvilautasten verran. Jos ei ole rahasta kiinni, kannattaa salaattiaineetkin ottaa mahd. valmiissa muodossa mukaan, eli valmiita salaattisekoituksia, kirsikkatomaatteja, maustettua fetaa jne. Nämä on helppo kipata isoon kulhoon ilman sen kummempia pilkkomisia. Yllättävän paljon saa kotona tehtyä etukäteen kun viitsii vähän suunnitella etukäteen, paikanpäällä ei tarvitse käyttää aikaa esivalmisteluihin lainkaan.[/quote]

No, kun mökkejä ja porukoita on vaan  niin erilaisia. Meillä tuo karjalanpaisti on traditio, vähän niinkuin joulukinku. Ja mökillä taloja on useita, kenenkään nukkumapaikkaa ei karjalanpaistin tekeminen  tukahduta kuumaksi, sitä varten on ilmalämpöpumppu, joka viilentää. 

Tämä on vähän turha aloitus, koska osalle mökki on pikkuinen talo + pallogrilli, toiselle talo, jossa kunnollinen keittiö uuneineen, astianpesukoneineen ja muine mukavuuksineen.

Minulla on molemmat, kummassakin on mahtavaa.

Siinä vaatimattomammassa ei tosiaan tehdä lasagnea tai karjalanpaistia. Muta ongitaan ahvenia ja halstrataan niitä nuotiolla. Molempi parempi.

Vierailija
22/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyviä vinkkejä! Aloitajalla on tosiaan mökki, missä on kunnon tupakeittiö sähköuunilla, eli uuniruuat onnistuu. Unohtui laittaa aloituksesta. Tosiaan joku keitto yhtenä päivänä voisi olla hyvä ja sitten joku nopea uuniruoka tai pataruoka myös. Grillausta toki varmasti iltaisin, mutta tuo päiväruoka mietityttää... Kiitos vinkeistä!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika julmaa rangaista lähimmäisiä kesäkeitolla.

Vierailija
24/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hemmetin kiire sulla siellä mökillä on, kun kaikki pitää saada niin nopeesti jostain kälyisistä puolivalmisteista pöytään?? Tuo jos joku kuulosaa siltä arkiselta, kiireiseltä pikaruokamätöltä! Musta on osa hupia valmistaa kaikessa rauhassa porukalla ruokaa mökillä.

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 20:15"]Olenko minä ainoa jonka mielestä jotkut täällä ehdotetut ruuat on ihan älyttömiä juhannusruokia? Esimerkiksi tuo jauhelihakeitto, nopeuden ymmärrän mutta voiko tylsempää olla? Useimmilla jauhelihakeitto on sellaista arjen pikaruokaa työpaivän jälkeen olettaisin. Sitten tuo lasagne ja karjalanpaisti, tulee uunissa juu mutta ei sovi juhannukseen sitten yhtään ja kuka haluaa syödä uuniruokaa mökillä luonnon helmassa? Jos mökillä on grilli tms niin ehdottomasti ruuat siinä, esivalmistelut kotona tietty. Itse olen mm. keittänyt osan uusista perunoista jo kotona perunanyyttejä varten, sanoin olen saattanut pilkkoa ja pussittaa kasviksia mukaan. Valmiiksi siistitty lohi ja pihvilihat helppo heittää suoraan grilliin, jätettä tulee pakkausmateriaalien ja pahvilautasten verran. Jos ei ole rahasta kiinni, kannattaa salaattiaineetkin ottaa mahd. valmiissa muodossa mukaan, eli valmiita salaattisekoituksia, kirsikkatomaatteja, maustettua fetaa jne. Nämä on helppo kipata isoon kulhoon ilman sen kummempia pilkkomisia. Yllättävän paljon saa kotona tehtyä etukäteen kun viitsii vähän suunnitella etukäteen, paikanpäällä ei tarvitse käyttää aikaa esivalmisteluihin lainkaan.[/quote]

Vierailija
25/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vinkit on olleet tosi hyviä! Just keitot ja karjalanpaisti (tulee mökki tosiaan lämmitettyä samalla, kun on luvassa pirun kylmää keliä ja on kiva heittää uuniin, kun ei tarvi sitten emännän huolehtia mistään). Me ei grillata ollenkaan, en vaan tykkää sitä sotkua parilalla/ritilällä/millä-lie-grillialustalla, hirvee homma aikataulutuksessa ja tulen sopivassa ylläpidossa yms. Sähköllä sisätiloissa tulee niin kätsysti.

Meillä on purkki-hernekeitto joku päivä, saunamakkarat takassa illalla. Uusia perunoita ja silliä (lohta osalle). Makaroonilaatikko. Possupiffejä. Ja joka päivä leivotaan jotain hyvää. Ehkä kotipullaa, raparperipiirakkaa, keksejä jne.

Vierailija
26/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 21:43"]

Mikä hemmetin kiire sulla siellä mökillä on, kun kaikki pitää saada niin nopeesti jostain kälyisistä puolivalmisteista pöytään?? Tuo jos joku kuulosaa siltä arkiselta, kiireiseltä pikaruokamätöltä! Musta on osa hupia valmistaa kaikessa rauhassa porukalla ruokaa mökillä.

[/quote]

Nyt vasta oikein tätä luin. Joku tarjoaa edellisenä päivänä keittämiään perunoita? Ei voi olla totta? Voiko olla mitään kamalmpaa, kuin peruna, joka on kertaallleen keitetty ja uudelleen lämmitetty?

Vierailija
27/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 20:30"]

Esivalmistelut kotona? Millaisia mökkejä teillä on? Terveisin, hyvin varusteltu mökki keittiöineen

[/quote]

Meillä mökki jossa ei sähköä eikä juoksevaa vett,ä ellei jaksa vesiämpäreiden kanssa juosta kaivolta rappuja ylös mökkiin.

Kertakaikkisen upea mökki. Ja oloa helpottaa kotona tehty suunnittelu ja esivalmistelu, esim salaattiainesten pesu.

Ps. hyvänä kylmäkallena toimii kotona valmistettu kastike tai keitto, jonka pakastaa ja lämmittää sitten mökillä

Vierailija
28/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 21:46"]

Minusta vinkit on olleet tosi hyviä! Just keitot ja karjalanpaisti (tulee mökki tosiaan lämmitettyä samalla, kun on luvassa pirun kylmää keliä ja on kiva heittää uuniin, kun ei tarvi sitten emännän huolehtia mistään). Me ei grillata ollenkaan, en vaan tykkää sitä sotkua parilalla/ritilällä/millä-lie-grillialustalla, hirvee homma aikataulutuksessa ja tulen sopivassa ylläpidossa yms. Sähköllä sisätiloissa tulee niin kätsysti.

Meillä on purkki-hernekeitto joku päivä, saunamakkarat takassa illalla. Uusia perunoita ja silliä (lohta osalle). Makaroonilaatikko. Possupiffejä. Ja joka päivä leivotaan jotain hyvää. Ehkä kotipullaa, raparperipiirakkaa, keksejä jne.

[/quote]

Ottamatta kantaa yhtään mihinkään, ilmeisen erilaisia kuin olemme. Mitä te leivotte päivittäin ja kuka sitä syö??? Kysyn ihan siksi, että minulle mökeillä ei tulisi mieleenkään leipoa oikeastaan ikinä, enkä keksi kuka jotain pullaa tai piirakkaa edes söisi.Mitä te leipojat leivotte? Ja kuka niitä syö?nTe itse?

Vierailija
29/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa pyydettiin  nopeaa ja helppoa, ei mulla mihinkään kiire ole. 

edellisenä päivänä "esikeitetyt" perunat otin esimerkiksi noiden perunanyyttien kanssa kun sitä helppoa pyydettiin, ne siis pilkotaan ja laitetaan foliossa voinökäreen kera grilliin, meillä tämä on ollut menestys joka vuosi. En minäkään kertaalleen lämmitetystä pidä, mutta nuo nyytit nyt vaan vaatii valmiiksi hieman pehmeät perunat.

En myöskään kehottanut käyttämään puolivalmisteita vaan tekemään osan ruokien esikäsittelystä kotona, sitä nopeaa ja helppoa kun pyydettiin aloituksessa johon vastasin:)

Vierailija
30/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusia perunoita ja kalaa, leivinuunissa nyhtöpossua, grillipihvit ja -perunat, lipstikkakeittoa alkuruuaksi jonain päivänä. Sellaisia.

Vierailija
31/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

torstaina ruokaisaa salaattia ja gulassia (teen aina naudan jauhelihasta, voi laittaa vanhan perunan, hautuu meheväksi mökillä)

aattona: graavikalaa, lohiviettelystä ja uusia perunoita, salaatit, grillissä makkarat, lihat, perunat ja bearnaisekastike (tosin viime jussina oli kanttiksia jo!!!) ja aurapekoniherkkusienet + täytekakkukahvit tai tiramisua

lauantaina: grillataan kanaa ja kasvisvartaita. on toivon mukaan saatu verkoilla paistettavaa kalaa!! lettuja pannulle jossain välissä

sunnuntaina: voi syödä kotiin mennessä teboililla :DD

Vierailija
32/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 22:09"]

Ottamatta kantaa yhtään mihinkään, ilmeisen erilaisia kuin olemme. Mitä te leivotte päivittäin ja kuka sitä syö??? Kysyn ihan siksi, että minulle mökeillä ei tulisi mieleenkään leipoa oikeastaan ikinä, enkä keksi kuka jotain pullaa tai piirakkaa edes söisi.Mitä te leipojat leivotte? Ja kuka niitä syö?nTe itse?

[/quote]

Me tarvitaan joka päivä mökillä päiväkahvin kanssa joku makea kahvileipä. Ei olla siis niitä ihmisiä, jotka syö kahvin kanssa leipää tai muuta suolasta. Ja ei tykätä kaupan kahvileivistä ja mun on pakko saada leipoa, alkaa käsiä syyhyttämään, jos en pääse työntämään niitä taikinaan. Se on mun harrastus. Mökillä me leivotaan yleensä pullaa tai marjapiirakoita. Täytekakkuja ei koskaan ja noita keksejäkin ehkä enemmin kaupunkiolosuhteissa. Joskus oikein pitkinä päivinä tuntuu, että tarvitaan kahdetkin kahvit: ensimmäiset jälkkäriksi lounaan jälkeen ja sitten vielä illansuussa toiset kahvit. Niin että meneehän sitä pullaa tällä porukalla, meitä on siis viisi.

Jos me oltais jossain mökkivieraina, niin sillon kyllä kelpaisi kaupan kahvileipäkin, eli en mä nyt mikään fanaattinen ruokafriikki ole. Mutta jotain makeaa olisi pakko saada. Varmuuden vuoksi ottaisin sitten mukaan viemisiksi, jos isäntäperheessä ei olisi totuttu makeisiin kahvileipiin. Veisin niitä omaleipomiani marjapiirakoita ja saataisi varmaan sitten syödä ne itse, nam =).

Vierailija
33/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulled pork koko juhannes

Vierailija
34/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Coleslaw kannattaa tehdä kotona valmiiksi, mehevöityy vaan ja käy monien grilliruokien lisukkeeksi. Lettuja muurikassa ja jotain ruokaisaa salaattia lisukkeeksi, savukalaa, pulled pork hampurilaisia, halloumi-mansikkasalaattis. Tällaisia tuli mieleen niiden perinteisten grilliruokien lisäksi...

Vierailija
35/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

To: grillimakkaraa. Pe: lihaisampaa grillimakkaraa. La: mausteisempaa grillimakkaraa. Su: jotain kevyttä, vaikka kevytgrillimakkaraa

Vierailija
36/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meinasin, että tehdään trendiruoka-nyhtöpossua. On hyvää! Sen kera pottuja ja coleslawia.

Seuraavana päivänä hampurilaisia, joihin tota samaa possua väliin, kun sitä kuitenkin jää yli. Myös jauhelihasta hampurilaispihvejä. Sämpylöitä en varmaan jaksa tehdä ite, vaikka ois nekin ihan jees. Väliin myös salaattijuttuja, suolakurkkuja, kastikkeita ja cheddaria.

Sit varmaan jotain perus-grillausta: potut, maissi, salaatti, lihat/kanat, sieni-pekoni-aura-nyytit.

Ja makkaraa myös. Voi grillata sit ku huvittaa.

Kahvin kanssa ehkä letut joku päivä.

Ähky taitaa taas tulla. Onneks juhannus on vaan kerran vuodessa. ;)

Vierailija
37/38 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina melkoisen perinteinen setti juhannukselle:

savustettua lohta (paljon), erilaisia salaatteja, uusia perunoita, kasvisgratiinia, kasvis/kanavartaita, grillimakkaraa, muurinpohjalättyjä. Hyvin simppeliä, kaikki maistuu sekä lapsille että aikuisille. Edellisen illan ruokien loput hyödynnetään seuraavan päivän lounaalla.

Vierailija
38/38 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset tarvitsee lämpimän ruuan kyllä kaksi kertaa päivässä, joten varmaan grillataan jotain toinen kerta ja sitten jotain arkiruokaa toinen kerta:) 

Tyyliin -makaronilaatikko/ grillissä kanaa ja maissia ja pekoniin pyöriteltyä parsaa

-jotain keittoa(tai sitä samaa laatikkoa, jos tekee reilummin) / grillissä ribsejä, maissia ja paprikaa

-uudet perunat ja lämmitetyt lihapullat / makkarat grillissä jotain kasviksia myös

väissä sitten menee jugurtit/leivät, vesimelonit yms. välipaloina...meillä lapset syö 4-5 kertaa päivässä jotain.

Sitten annan vielä herkkuja, kuten sipsiä  ja karkkia syödä jonkun verran aattona, kun on paljon kavereita paikalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan