Aikuisia jotka tykkää lasten kirjoista?
Onko täällä? Minua viehättää vanhat perinteiset lastensadut esim. Grimmin alkuperäisversiot, Tuhannen ja yhden yön sadut (nämä nyt ei ehkä ihan lasten kirjoja olekaan kun koko ajan sekstaillaan ja petetään ja tapetaan). Lällyistä lastenkirjoista tykkään mm. Janoscheista ja 70-luvun ihanasti kuvitetuista kuvakirjoista, ja Camilla Mickwitzin (kirjoitinkohan edes oikein?) Jason -kirjoista. Ja monista muista ihanista. Mutta olenkohan ainut aikuinen joka lastenkirjoista tykkää?
Kommentit (48)
Monet aikuiset pitävät lastensaduista, minäkin. Minä tosin pidän nimenomaan lapsille suunnatuista saduista, en Grimmeistä enkä Tuhannesta ja yhdestä yöstä.
Tove Janssonin muumikirjat on luettu moneen kertaan. Tosin ne on kyllä tarkoitettukin myös isommille syvällisyytensä takia. Niin ja Mauri Kunnaksen kirjat! Ihania, kuvat ihania myös..
Mä tunnustan pitäväni kertomuksista, ja jostain syystä niitä kirjoitetaan hauskemmin nuorille/ nuorille aikuisille kuin vakavahenkisille :) aikuisille
Tykkään! Jasonit ihania, samoin ne nallekarhut ihanasti piirretyt, Ainoja rakastan..
Erityisellä tavalla piirretyt nallekarhkirjat lienevät Uppo-Nalleja? Nalle puhin kuvituksissa ei ole mitään erityistä.
Itse pidän ihan saduista, marjatta kurenniemi, kirsi kunnas jne. Grimeistä ja h.c. andersenista en pidä.
Rakastan Laura Ingalls-Wilderin Pieni talo preerialla-sarjaa ja C S Lewisin Narnia-sarjaa. Aivan ihania aikuisillekin rentoutumislukemikseksi.
Jeps, kahlaan just läpi Harry Pottereita ties kuinka monetta kertaa. Rakastan myös Ronja Ryövärintytärtä, Pikku Pietarin pihaa, Muumeja, Onnelia ja Annelia...
Pieni talo preerialla -sarja on ihana<3 pitääkin taas lukea alusta loppuun
Richard Scarryn iloinen autokirja, Mauri Kunnaksen Koiramäki, Kolme kokkia ja Värikäs päivä, Elsa Bescovin kirjat, erilaiset lasten Raamatut.
Disneyt on liibalaabaa mutta ei kyllä tässä ketjussa mainitut kirjat! Monissa vanhoissa kuvakirjoissa ne kuvatkin on upeita taideteoksia, varsinkin 70-80-luvun kirjoissa. Nykyiset kirjat onkin aika paskoja tietokonepiirroksia, samoin nykyajan tietokoneella piirretyt lastenohjelmat.
Kyllä nykykirjallisuudestakin löytyy paljon helmiä, jos niille vaan antaa mahdollisuuden. Moni hyvä, oivaltava lastenkirja jää vaan monelta bongaamatta, kun tietyt kirjailijat ja brändit keikkuvat muita enemmän julkisuudessa. Mielestäni Suomessa on myös useampi loistava nykykuvittaja. Ja ei, en ole alalla, olen vain äiti. :)
Itsekin "sorrun" oman lapsuuteni kirjojen hypetykseen, mutta kyllä jokaisen sukupolven tulee muodostaa siteet myös juuri sen aikakauden kirjoihin. Tällä hetkellä monet lastenkirjat ovat aika kantaaottavia (esim. opettavat suvaitsevaisuutta ja yhdenvertaisuutta) sekä informatiivisia (yleissivistäviä), kyllä minä niitä mielelläni luen lapsilleni klassikoiden rinnalla.
Jos liikaa sensuroi ja varjelee lapsia "liibadaapalta", niin monelta lapselta saattaa jäädä todellinen eläytyminen ja rakastuminen kirjoihin kokematta. Tämän takia tykkään, kun klassikoista ilmestyy uusia painoksia "nykyaikaisemmalla" kuvituksella, koska ainakin meillä tuo esikoinen innostuu silloin myös tarinasta enemmän. Ei kannata olla puritanisti liiallisuuksiin asti, siloin jää moni uusi hyvä löytö kokematta. :)
N. 17.
^Mutta eikös nyt puhuttu lastenkirjoista joista aikuiset tykkää. Minulla ei itsellä edes ole lapsia, mutta vanha lastenkirjallisuus viehättää silti.
Olen lukenut nyt lasten kanssa Enid Blytonin Faraway tree sarjaa ja pakko tunnustaa etta nautin itsekin noista kirjoista, samoin kuin tyttoni joka hyvin harvoin jaksaa keskittya lukemaan/ kuuntelemaan pidempia tarinoita mutta nuo on loistavia!
just sitä mietin että kuka AIKUINEN saa noista mitään irti, esim. kuvakirjoista.
Mä pidän kamalasti pikkulapsille tarkoitetuista Aino-kirjoista. Tompat on liian lällyjä.
Nykykirjoissakin on hyviä, mutta niitä ei ole helppo löytää, paitsi jos menee jonnekin Akateemiseen ostoksille.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:38"]
just sitä mietin että kuka AIKUINEN saa noista mitään irti, esim. kuvakirjoista.
[/quote]
Jos kysymys on että kuka niin vastaus on että minä. Minusta jotkut on kauniita teoksia.
Joskus muistan iloinneeni, kun lapsi nukahti, että sain lukea Tatun ja Patun rauhassa.;-)
Et ole ainut! Rakastan lasten kirjoja ja pienellä vauvallani on jo melkein kokonainen kirjahylly täys :D