Satuttaako siskoni lastani?? Olen kauhean ahdistunut,
ja ymmälläni. Mulla lapsi n. vuoden ikäinen ja siskolla saman ikäinen ja ollaan nyt muutama kk menty niin että sisko hoitaa päivisin omansa ohella myös mun lasta kun oon tehny työkeikkoja ja opiskellut etänä.
Tosi outoja juttuja vaan alkanu lapsessa ilmaantua, ruhjeita ja naarmuja ja lapsi on tosi itkuinen ja minuun tarrautuva ja itkee nykyisin aina kun vien siskolleni :( Sisko selitellyt jälkiä millon mitenkin mutta myös tosi paljon moittinut lastani "hankalaksi" ja vertaa omaansa joka siis kaikin puolin hämnen mielestä helpompi. Ei kuitenkaan haluis lopettaa lapseni hoitoa kun sitä kysyin (maksan pienen korvauksen). En haluis uskoa että tahallaan satuttaa mutta tuntuu todella kummalliselta kun nää "tapaturmat" jatkuvia :(
Jos otan lapsen pois siskon hoidosta ja laitan muualle, menee välit aika varmaan.
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:20"]
Mitä meinaat sanoa siskollesi? Tulethan kertomaan meille hänen reaktionsa?
[/quote]
Sanon varmaan vaan jotain sellaista, että koen nyt ettei lapsi ole vielä "kypsä" olemaan hoidossa, kun reagoi niin vahvasti (se itkuisuus ja muhun takertuvuus), ja että tarkemmin ajatellen haluan itse olla vielä hänen kanssaan, että töitä ja opiskeluja ehdin kyllä myöhemminkin. Tai jotain. Sisko ottaa tosi herkästi itseensä kaiken joten en nyt ala häntä arvostelemaan. Vaikka tiedän kyllä, että ottaa tosi pahana sen, että otan lapsen pois hoidostaan, kun on niin moneen kertaan tuonut esiin miten kipeästi tarttee sen rahan joka ollaan maksettu. :( ap
[/quote]
Hyvä, kuulostaa hyvältä. Pysy kovana. Sinun oikeutesi palata takaisin kotiin lapsesi kanssa, eikä myöskään ole sinun velvollisuutesi elättää siskoasi, vaikka nyt harmistuisikin.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:20"]
[/quote]
Sanon varmaan vaan jotain sellaista, että koen nyt ettei lapsi ole vielä "kypsä" olemaan hoidossa, kun reagoi niin vahvasti (se itkuisuus ja muhun takertuvuus), ja että tarkemmin ajatellen haluan itse olla vielä hänen kanssaan, että töitä ja opiskeluja ehdin kyllä myöhemminkin. Tai jotain. Sisko ottaa tosi herkästi itseensä kaiken joten en nyt ala häntä arvostelemaan. Vaikka tiedän kyllä, että ottaa tosi pahana sen, että otan lapsen pois hoidostaan, kun on niin moneen kertaan tuonut esiin miten kipeästi tarttee sen rahan joka ollaan maksettu. :( ap
[/quote]
Mutta hänenkin pitäisi ymmärtää, ettei sitä voi tehdä pelkästään rahasta, jos ei oikeasti pysty ja jaksa. Mutta hyvin toimittu ap! :)
Minusta tuossa on jo monta aihetta hätäännykseen, ja teet hyvin mikäli et enää vie lastasi siskolle. Ehtivälle lapselle sattuu ja tapahtuu, mutta ei kenellekään niin että isojakin ruhjeita alkaa ilmestyä mitä kummallisimpiin paikkoihin tiheään tahtiin.
Ja lapsen oma käytös on selkeä merkki, että kaikki ei ole hyvin. Se että lapsi on muuttunut takertuvaksi ja itkuiseksi tai että hoitoon vieminen on jo ison työn takana... Kuulostaa hälyttävältä, eikä tuota ihan kevyesti voi leimata pelkkään eroahdistukseen tai lapsen vilkkauteen.
Aina on heitä, jotka näissä tapauksissa vetoavat hysteeriseen äitiyteen, mutta minä väitän että jos se ihan pieni hiljainen ääni pään sisällä sanoo että kaikki ei ole hyvin, niin asiat eivät ole hyvin. Ja tuossa tarinassasi on jo monta kohtaa, missä sitä pientä ääntä kannattaa todella kuunnella. Siskosi kenties menettää pienen tulonlähteensä, mutta sinä saat mielenrauhan ja lapsi turvallisemman ympäristön.
Pikaisesti silmäilin, sellaista mahdollisuutta ei kukaan tainnut ehdottaa, että siskon lapsi on aggressiivinen, ehkä mustasukkainen lastasi kohtaan ja mustelmat tulevat tämän lapsen käytöksestä? Voisiko olla? Tällaisen asian siskosi saattaa myös ehkä haluta salata.
AP, miten siskosi kertoo lapsesi loukkaantumisista? Onko Han aina sits mielta Etta lapsen vika? Soittiko esim hatasntyneena sinulle kun lapsesi sormet paloivat, pahoitteliko asiaa?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:45"]
AP, miten siskosi kertoo lapsesi loukkaantumisista? Onko Han aina sits mielta Etta lapsen vika? Soittiko esim hatasntyneena sinulle kun lapsesi sormet paloivat, pahoitteliko asiaa?
[/quote]
Ei soittanut mulle, kertoi vasta kun menin hakemaan ja ihmettelin kovasti itkevää lasta. Kertoi soittaneensa päivystykseen ja sieltä annettu ohjeet miten toimia/hoitaa palovammaa, ei siis käytetty lasta edes päivystyksessä kun siskon mukaan ei tarvinnut - asia joka jälkeenpäin jäi mua vaivaamaan tosi paljon, etten sitten tyhmyykissäni lähtenyt viemään. No, ne sormet sitten parani kyllä. Yleisesti ottaen on suhtautunut ruhjeisiin ja mustelmiin tosi vähättelevästi ja jopa harmistuneesti, että "taas se kohelsi niin ja näin". ap
Hyvä kun et enää vie siskolle! Siskohan saattaa vaikka olla kateellinen sinulle, maksat hänelle "taskurahaa" lapsesi hoidosta ja kostaa sen lapsellesi. Varmasti ainoastaan hyvä ratkaisu jäädä lapsen kanssa kotiin!
Palkatkaa kotiin hoitaja välillä? Lapsi hoitoon vasta kun osaa puhua. Hyvin vähällä ja suunnitelmallisuudella pärjää pitkään kotona eikä ole "pakko" lähteä töihin. Vanhempana arvostat että olet keskittynyt lapsesi hyvinvointiin ja ollut hänen kanssaan paljon hänen ollessa pieni.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:45"]
[/quote]
Ei soittanut mulle, kertoi vasta kun menin hakemaan ja ihmettelin kovasti itkevää lasta. Kertoi soittaneensa päivystykseen ja sieltä annettu ohjeet miten toimia/hoitaa palovammaa, ei siis käytetty lasta edes päivystyksessä kun siskon mukaan ei tarvinnut - asia joka jälkeenpäin jäi mua vaivaamaan tosi paljon, etten sitten tyhmyykissäni lähtenyt viemään. No, ne sormet sitten parani kyllä. Yleisesti ottaen on suhtautunut ruhjeisiin ja mustelmiin tosi vähättelevästi ja jopa harmistuneesti, että "taas se kohelsi niin ja näin". ap
[/quote]
mieti miten AP toimisit itse Jos sun siskon lapsi sun luona loukkaantuisi. Pieni ero, vai mita?
Ei sormenpään polttamat ole päivystysasia! Siinä siskosi on ihan oikeassa ja on jopa soittanut ja pyytänyt ohjeet, eli on toiminut ihan esimerkillisesti jälkihoidossa.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:57"]Ei sormenpään polttamat ole päivystysasia! Siinä siskosi on ihan oikeassa ja on jopa soittanut ja pyytänyt ohjeet, eli on toiminut ihan esimerkillisesti jälkihoidossa.
[/quote]
mutta normaali hoitaja kertoisi aidille tallasen vahingon tapahtuneen ja valittaisi be ohjeet eteenpain...
Niin. Siskon mukaan minä olen ylihysteerinne ja naureskeleekin sille aina että "joojoo sulla eka lapsi ja opit kyllä sitten relaamaan kun niitä tulee enemmän" - tyyliin. Muutenkin meillä aika sellanen perus isosisko-pikkusisko-asetelma, eli hän mielestään tietää kaikesta suunnilleen enemmän kuin minä, ja että minä olen päässyt elämässä niin paljon helpommalla kun mulla on mies, enkä ole jäänyt yh:ksi kuten hän, ja me tullaan taloudellisesti paremmin toimeen jne.. Tavallaan ymmärrän, tavallaan en. Sisko on rakas, mutta vaikea suhde on myös monilta osin. ap
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 20:10"]Kuuntelisin lastani ja äidinvaistoani. Itselläni oli vähän vastaava tilanne, kun vein lapsen päivähoitoon eräälle perhepäivähoitajalle. Ihana, iloinen ja reipas lapseni muuttui hyvin pian itkuiseksi, takertuvaksi ja pelokkaaksi ja itki kaikki automatkat hoitoon. No, joku voisi sanoa, että ihan normaalia pienelle hoitolaiselle. Mutta jokin siinä hommassa tökki. En oikein osaa selittää sitä, sillä jotenkin vain vaistosin, ettei lapsella ole siinä paikassa hyvä olla. Puhua hän ei silloin vielä osannut, eikä siis voinut itse kertoa, mistä oli kyse. Onneksi puolen vuoden päästä saatiin paikka päiväkodissa ja silloin muuttui meidän perheen elämä ihan totaalisesti ja sain oman ihanan lapseni takaisin. En tänäkään päivänä tiedä, mikä siinä toisessa hoitopaikassa tökki, mutta päiväkotiin lapsi meni aina mielellään.
[/quote]meilläkin kävi näin. Vaihto päiväkotiin ei onnistunut, tilanne jatkuu pitkään. Tykätty lähes eläkeikäinen hoitaja. Esim. Ruokaa ei saanut ellei syönyt ensin kaksi leipää.pyllyä ei pyyhitty, monenlaista pahaa, en viitsi pahimpia kertoa ettei tunnisteta.
Niin selkeä sisaruuskateus keissi. Sisko on ap:lle kateellinen ja kostaa lapselle. Surullista.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:57"]
Ei sormenpään polttamat ole päivystysasia! Siinä siskosi on ihan oikeassa ja on jopa soittanut ja pyytänyt ohjeet, eli on toiminut ihan esimerkillisesti jälkihoidossa.
[/quote]
Mistä tiedät että on soittanut päivystykseen...?! Ihan hyvin on voinut keksiä päästään tuon. Mutta jos on soittanut, niin siitä jää aina merkintä. Kysytään lapsen nimi, henkilötunnus, ja kirjataan mitä on sattunut. Vaikka vaan sanottaisiin, että voi jäädä kotiin seuraamaan tilannetta. Omasta mielestäni tuo tapaus haisee sen verran, että tarkistaisin tämän tapauksen lapsen tiedoista. Eli siis että onko sisko todella soittanut palovamman jälkihoidosta ja hoitotarpeesta. Ihan summassa heittäisin että ei ole soittanut...
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:04"]
[/quote]
Mistä tiedät että on soittanut päivystykseen...?! Ihan hyvin on voinut keksiä päästään tuon. Mutta jos on soittanut, niin siitä jää aina merkintä. Kysytään lapsen nimi, henkilötunnus, ja kirjataan mitä on sattunut. Vaikka vaan sanottaisiin, että voi jäädä kotiin seuraamaan tilannetta. Omasta mielestäni tuo tapaus haisee sen verran, että tarkistaisin tämän tapauksen lapsen tiedoista. Eli siis että onko sisko todella soittanut palovamman jälkihoidosta ja hoitotarpeesta. Ihan summassa heittäisin että ei ole soittanut...
[/quote]
Täysin mahdollista!
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:04"]
[/quote]
[/quote]
"Mutta jos on soittanut, niin siitä jää aina merkintä. Kysytään lapsen nimi, henkilötunnus, ja kirjataan mitä on sattunut. Vaikka vaan sanottaisiin, että voi jäädä kotiin seuraamaan tilannetta."
Ei todellakaan jää. Meiltä ei ainakaan ole kysytty ikinä mitään henkilötunnuksia, vaikka ollaa soitettu ja mentykin päivystykseen soiton jälkeen.
Meillä lapsella infektioastma eli usein soiteltiin kun lapsi oli nuorempi.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:04"]
[/quote]
[/quote]
"Mutta jos on soittanut, niin siitä jää aina merkintä. Kysytään lapsen nimi, henkilötunnus, ja kirjataan mitä on sattunut. Vaikka vaan sanottaisiin, että voi jäädä kotiin seuraamaan tilannetta."
Ei todellakaan jää. Meiltä ei ainakaan ole kysytty ikinä mitään henkilötunnuksia, vaikka ollaa soitettu ja mentykin päivystykseen soiton jälkeen.
[/quote]toisinaan kirjataan toisinaan ei, ole huomannut että kirjaavat oudot asiat, kun lapselle sattunut jotain erikoista tai asiat jotka olennaista kirjata, yleisjuttuihin ei kysy nimeä ja hlötunnusta.
En tiedä mitä ap:n sisko touhuaa, mutta kerronpa nyt kuitenkin, että minun ehtiväiset poikani ovat kyllä saaneet ihan kotihoidossa ties mitä ryhjeita. Toisella on naamaa tikattu pienenä vissiin neljä kertaa ennen kun kolme ehti täyttää, toisella paloi koko kämmen patteriin. Mustelmia ja ruhjeita oli molemmilla jatkuvasti pienenä. Enkä todellakaan pahoinpidellyt. Olivat vaan kovia koheltamaan ja ehtiväisiä. Nyt kouluikäisinä ihan normi lapsia.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]toisinaan kirjataan toisinaan ei, ole huomannut että kirjaavat oudot asiat, kun lapselle sattunut jotain erikoista tai asiat jotka olennaista kirjata, yleisjuttuihin ei kysy nimeä ja hlötunnusta.
[/quote]
Jos näpit on palanut niin se kuuluu näihin ihan yleisjuttuihin eli ei todella kysellä tunnuksia.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:20"]
[/quote]