Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Satuttaako siskoni lastani?? Olen kauhean ahdistunut,

Vierailija
14.06.2014 |

ja ymmälläni. Mulla lapsi n. vuoden ikäinen ja siskolla saman ikäinen ja ollaan nyt muutama kk menty niin että sisko hoitaa päivisin omansa ohella myös mun lasta kun oon tehny työkeikkoja ja opiskellut etänä.

Tosi outoja juttuja vaan alkanu lapsessa ilmaantua, ruhjeita ja naarmuja ja lapsi on tosi itkuinen ja minuun tarrautuva ja itkee nykyisin aina kun vien siskolleni :( Sisko selitellyt jälkiä millon mitenkin mutta myös tosi paljon moittinut lastani "hankalaksi" ja vertaa omaansa joka siis kaikin puolin hämnen mielestä helpompi. Ei kuitenkaan haluis lopettaa lapseni hoitoa kun sitä kysyin (maksan pienen korvauksen). En haluis uskoa että tahallaan satuttaa mutta tuntuu todella kummalliselta kun nää "tapaturmat" jatkuvia :(

Jos otan lapsen pois siskon hoidosta ja laitan muualle, menee välit aika varmaan.

Kommentit (224)

Vierailija
41/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie lapsesi johonkin muualle hoitoon, päiväkotiin tai perhepäivähoitoon. Kyllä 1- vuotias on jo kypsä siihen. Voit jaksaa opiskeluasi ja työkeikkojasi. Näissäkin hoitopaikoissa saat sovittua lyhyet hoitopäivät tai lapsi on hoidossa vain joinakin päivinä, jos hoidat lasta itse, kun et opiskele tai työskentele. Siskollesi voit perustella asian, kuten haluat. Itse sanoisin kuitenkin, niinkuin asia on.

Vierailija
42/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan hankala juttu.. Itselläni on kävelevä ja koheltava 9kk ikäinen tyttö ja säheltävä 3v poika. Molemmilla naarmuja, kolhuja ja mustelmia, enemmän ja vähemmän.

Jos asia vaivaa noin paljon, ota lapsi pois hoidosta. En usko pahoinpitelyyn mutta huolimattomuuteen ja välinpitämättömyyteen kyllä.

Välttämättä siskosi ei tarkoita pahaa, mutta resurssit eivät riitä 2 pienen hoitamiseen. Ottamalla lapsen pois, teet palveluksen sekä lapselle, itsellesi ja siskollesi, ennenkuin jotain pahempaa vielä sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vähänkin epäilyttää, ota pois, ihan oman omatuntosi takia. Vaikka siitä koituisi sinulle vaikeuksia, tiedät että teit parhaasi lapsen eteen.

Vierailija
44/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinkoja sattuu jokaisessa hoitopaikassa mut jos noin usein ni en veis hoitoon enää. Ei varmasti siskosi tahallaan satuta mut ei varmaan ymmärrä tai kerkeä tarpeeksi vahtia kahta pikkusta.

Vierailija
45/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samantyyppinen epäily isääni, tyttäreni kanssa. Otin heti pois kun 1.5v. alkoi puhua outoja juttuja ja olemaan pelokas isäni lähellä. Ja hän oli siellä van satunnaisesti hoidossa.

En koskaan voi olla varma mitä siellä oikein tapahtui, mutta olen siitä varma että heti kun jotain outoa ilmestyi, en sinne enää tyttöäni vie hoitoon. Surullista että tällaista pitää tapahtua ollenkaan mutta omaa lasta pitää suojella vaikka ei olisi varma totuudesta. Parempi olla hysteerinen ja arvata väärin kuin välinpitämätön mahdollisen totuuden edessä.

Vierailija
46/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että äidinvaistosi ovat oikeassa. Sanon tämän vuosikymmenien kokemuksella. Kun olen lukenut kaikki kommentisi sitä varmemmaksi tulen.

On erittäin hankala yhdistelmä hoitaa omaa ja "vierasta" lasta, kun ovat lähes saman ikäiset ja noin pieniä. Vaatii hoitajalta oikeudenmukaisuutta, ettei jompi kumpi jää oman onnensa nojaa. Hoitajatkin ovat vain ihmisiä, myös oma sisko, omine heikkouksineen ja vahvuuksineen. Päiväkodissa on se hyvä puoli, jos yhdeltä menee "hermot", toinen astuu remmiin.

Palovammat, mustelmat ja ruhjeet eivät ole lapselle normaalia, sillä hoitajan tehtävä on valvoa lasta, kaikissa olosuhteissa. Enkä usko itkukohtausten johtuvan päiväunien puutteesta, vaan lapsen turvattomuuden tunteesta. Sisaresi ei kuitenkaan ole ventovieras lapselle, ainakin oletan hänen tutustuneen lapseen jo ennen hoitoa. Ei kuulosta normaalilta hoitosuhteelta ja sinuna olisin huolissani lapsen hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.

Vierailija
47/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luota omiin vaistohin ja ota lapsesi pois siskosi hoidosta!! Heti!! Tuo kuulostaa ihan kamalalta! Minulle sattui aikoinaan, että olin hullun perhepäivähoitajan  hoidossa, hän teki minulle kaikkea kamalaa ja aina sai seliteltyä kaiken parhain päin, olin milloin milläkin ruhjeella enkä edes vilkas tyttölapsi. Kotona minua ei meinattu uskoa, tämä täti jäi kiinni kun kerran suutuspäissään riuhtaisi karvahatusta nauhat irti ja unohti ommella ne oikeinpäin kiinni, äitini huomasi huonosti korjatun hatun ja koko vyyhti alkoi purkautua. Jäi paska kiinni teoistaan. Tästä on jäänyt iluiset traumat minulle, jotka alkoivat 2v iässä. En ikikuuna päivänä haluaisi samanlaista omalle lapselleni, vaikka sitten saisinkin hysteerisen akan leiman niin oman rakkaan pienen turvallisuus hoitopaikassa tärkeintä!!

Vierailija
48/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toi hellajuttu on totta niin en päästäisi lastani sinne. Vaikka olisi tahatonta, niin eihän siskosi pysty vahtimaan kahta lasta.

Vierailija
49/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää kotiin, oot todella nopeasti palannut työelämään. Lapsi vasta 1 v.

Vierailija
50/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala kirjottaa näin mutta luulenpa ap että siskosi todellakin voi satuttaa lastasi, ja ihan vaikka vaan huvikseen/sairaasta nautinnosta. Mun äiti, persoonallisuushäiriöinen, kaikille ulospäin niin mukava ja empaattinen, toimi aikoinaan hiukan liiankin avuliaasti kaikkien tuttujen ja naapurien pienten lasten hoitajana ("siinä ne menee missä omatkin, rakastan lapsia "!), minä ja veljeni oltiin jo vähän isompia, joten hyvin muistan tapahtumat. Meitä äiti ei ikinä kiusannut/satuttanut silloin kun niitä vieraita taaperoita oli paikalla joten tavallaan meillekin niistä oli hyötyä, vaikka pahalta se tuntui katsoa vierestä sitä simputusta, tukistelua, tönimistä, lyömistä, vaikka mitä. Oikein nautti niiden pienten hädästä. Ja tämä sattui jo 80-luvulla. Hulluja on aina ollut ja tulee olemaan.

Vierailija
51/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 20:12"]

Entistä kurjempi olo tuli nyt teidän joidenkin vastauksista :( Siis enhän minä ole syyttänyt siskoa suoraan vaan kysyin mielipiteitä ja todellakin voi olla että kuvittelen vaan mutta tää asia todellakin vaivaa kun on tullut yllätyksenä että koko ajan on jotain ihme haaveria jota ei kotona ole. Lapsi on mun eka ja hoitopaikka eka, joten en tiedä mikä on "normaalia".Aloite lapseni hoitoon tuli siskolta itseltään ja ei halua sitä lopettaa vaikka oon kysynyt useamman keraan, jos kerran on niin hankala hänen mielestään. Mutta sisko sanoo että menee kyllä ja että tarttee pienituloisena sen rahan jonka hoidosta hänelle maksan.

Lapseni on n.80cm pitkä, sitä joku kysyi.

ap

[/quote]

Mulla on hella joka on 90 cm korkea eli tuollainen vahinkohan sattuu ihan huomaamatta, mutta tietenkin koen että siskon olisi heti siitä pitänyt sulle kertoa.

Mustelmat voi osin selittyä sillä että touhuaa saman ikäisen kanssa ja kumpikin kompuroi. Jos sulla kuitenkin sellainen olo on, että lapsi ei ole turvassa niin toki jää kotiin tai vaihda paikkaa! 

Vierailija
52/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sen lapsen isä on? Voisiko hän hoitaa niinä päivinä kun sinä opiskelet? Kuulostaa siltä et päiväkotikin olisi lapselle turvallisempi paikka kuin siskonsi koti. Onko mahdollista et siskon vanhempi lapsi vahingoittaa lasta? 

Vierailija
53/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 19:39"]kuulostat kyllä ihan hysteeriseltä akalta! Tuon ikäiset kaahii jokapaikassa pää edellä ja kolhuja sattuu, kun just on vasta oppinut kävelemään! Ei tuossa mielestäni nyt ole mitään ihmeellistä! Eikä siskollasi varmasti ole kovin helppoa khden 1 vuotiaan perässä, joista toinen kävelee ja toinen ei ja saattavat vielä nukkua päiväuniakin ihan eriaikaan. Lisäksi lapsellasi saattaa olla eroahdistusta.

[/quote]

Oletko sinä tämä sisko? ? Kyllä lapsista pitää pystyä pitämään huolta, jos niitä hoitaa, onnettomuudet on pyrittävä minimoimaan, pienetkin kolhut ja naarmut. Teki ap:n sisko tämän tahallisesti tai tahattomasti, ei mun mielestä ole kykeneväinen huolehtimaan ap:n lapsesta.

Vierailija
54/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:00"]

Missä sen lapsen isä on? Voisiko hän hoitaa niinä päivinä kun sinä opiskelet? Kuulostaa siltä et päiväkotikin olisi lapselle turvallisempi paikka kuin siskonsi koti. Onko mahdollista et siskon vanhempi lapsi vahingoittaa lasta? 

[/quote]

Mieheni on yrittäjä ja tekee tosi pitkiä päiviä. En usko että siskon vanhempi lapsi meidän lasta satuttaa, on päivät koulussa. Ja joo, yhä varmemmaksi tulen siitä, että jään nyt itse kotiin. En mä vakitöihin toki olekaan vielä palannut, mutta keikkaluontoisesti oon tehnyt hommia ja opiskeluja oisin ihan mielelläni tehnyt ohessa.. Mutta tottakai lapsi menee edelle.Alkuun tuo vaan vaikutti niin hyvältä ratkaisulta kun sisko itse vielä ehdotti. Kiitos vastauksista kaikille! ap

Vierailija
55/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Ottakaa myös huomioon, että toisille lapsille tulee herkemmin mustelmia. Meidän lapset (4) on olleet usein mustelmilla ja naarmuilla. Joku enemmän kuin toinen. Se kuuluu elämään. Lasten pitää saadakin touhuta niin, että motoriikka kehittyy, ja joskus se tarkoittaa sitä, että kolhuja tulee. Mustelmat eivät ole mikään vakava asia. Sormien polttaminen hellalle toki on sellainen juttu, että sellaista ei pitäisi päästä tapahtumaan. 

Mutta periaatteessa myös sitä mieltä, että lapselle olisi parasta olla kotona sun kanssa :-)

Vierailija
56/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika varma, että sisko pahoinpitelee lasta, valitettavasti.

Vierailija
57/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli miten oli, niin kuulostaa että sun pienellä ei ole hyvä olla tuolla hoitopaikassa. Ota ehdottomasti pois. Jo se on riittävä syy että noita kolhuja tulee liikaa, vaikka ne olisivatkin onnettomuuksia.

Vierailija
58/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itselläni on pikkasen päälle vuoden ikäinen lapsi ollut nyt hoidossa kaksi kuukautta pph:lla ja itkee joka kerta vieläkin kun vien aamulla hoitoon. Veikkaisin siis tuota itkemistä ihan normaaliksi reaktioksi. Kolhuja ei tosin ole saanut hoidossa ollessaan.

Vierailija
59/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma kuulostaa vähintäänkin epäilyttävältä. Kaikki vaihtoehdot mahdollisia. Oma lapsi pph:ssa ja vielä äidin perään enemmän kuin isoveljensä oli. Silti aina tasapainoisen ja hyväntuulisen oloinen, kun tulee kotiin. Vilkuttaa iloisesti "tädille". Hoitotäti raportoi kaiken pienintäkin yksityiskohtaa myöten. Hoitanut lapsia kylällä 30 v ajan, joten kyllä jo "juoruakkain" puheista kuulunut, että lapsia rakastaa ja hyvä hoito ollut jo sukupolvien ajan. Vielä entisten hoitolasten rippijuhliin, lakkiaisiin ja jopa näiden lasten ristiäisiinkin saanut kutsuja:)

t. neuvolalääkäri ja 1 v lapsen äiti

Vierailija
60/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä meinaat sanoa siskollesi? Tulethan kertomaan meille hänen reaktionsa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme