Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Satuttaako siskoni lastani?? Olen kauhean ahdistunut,

Vierailija
14.06.2014 |

ja ymmälläni. Mulla lapsi n. vuoden ikäinen ja siskolla saman ikäinen ja ollaan nyt muutama kk menty niin että sisko hoitaa päivisin omansa ohella myös mun lasta kun oon tehny työkeikkoja ja opiskellut etänä.

Tosi outoja juttuja vaan alkanu lapsessa ilmaantua, ruhjeita ja naarmuja ja lapsi on tosi itkuinen ja minuun tarrautuva ja itkee nykyisin aina kun vien siskolleni :( Sisko selitellyt jälkiä millon mitenkin mutta myös tosi paljon moittinut lastani "hankalaksi" ja vertaa omaansa joka siis kaikin puolin hämnen mielestä helpompi. Ei kuitenkaan haluis lopettaa lapseni hoitoa kun sitä kysyin (maksan pienen korvauksen). En haluis uskoa että tahallaan satuttaa mutta tuntuu todella kummalliselta kun nää "tapaturmat" jatkuvia :(

Jos otan lapsen pois siskon hoidosta ja laitan muualle, menee välit aika varmaan.

Kommentit (224)

Vierailija
21/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 19:39"]

kuulostat kyllä ihan hysteeriseltä akalta! Tuon ikäiset kaahii jokapaikassa pää edellä ja kolhuja sattuu, kun just on vasta oppinut kävelemään! Ei tuossa mielestäni nyt ole mitään ihmeellistä! Eikä siskollasi varmasti ole kovin helppoa khden 1 vuotiaan perässä, joista toinen kävelee ja toinen ei ja saattavat vielä nukkua päiväuniakin ihan eriaikaan. Lisäksi lapsellasi saattaa olla eroahdistusta.

[/quote]

Ja sinä haukkumisinesi ja useine huutomerkkeinesi taas vaikutat äärimmäisen syylliseltä... 

Vierailija
22/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oli tasan 2v. kun poltti sormensa hellalle eli juuri ne sormen päät palaa ja oli kyllä vahdittu, mutta se sekuntti riitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi joku muu ratkaisu! Itselläni on vuoden ikäinen lapsi myös ja erittäin villi ja aktiivinen (jopa neuvolassa kuulen usein, että on jopa liian villi) ja silti todella harvoin tulee mustelmia tms jälkiä.

Vierailija
24/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ihmetyttää toi hellajuttu... Kuinka pitkä lapsesi on?

Vierailija
25/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 19:44"]

Hankala sanoa. Onko siskon oma lapsi eka myös? Hänellekin on voinut tulla yllätyksenä, että lapsesi on liikkuvainen kun ei ole omansa kanssa vielä päässyt siihen kehitysvaiheeseen. Menevälle lapselle toki voi sattua paljonkin, etenkin jos sisko ei ole tajunnut vielä lapsivarmistaa asuntoa kunnolla, kyllähän pienet lapset onnistuu mustelmia keräämään usein kahmokaupalla vaikka olisi hyvät ja rakastavat vanhemmat perässä.

Onko siskosi muuten jotenkin äkkipikainen tai onko hänen aikaisemmassa käytöksessä ollut jotain sellaista, joka tukisi ajatustasi siitä, että hän saattaisi satuttaa lasta? 

Onko uusia mustelmia joka kerta? Joka viikko? Harvemmin, useammin? Miten käyttäytyy lapsesi seurassa jos olette molemmat paikalla?

[/quote]

Siskolla on edellisestä suhteesta lisäksi yksi kouluikäinen. Sisko on temperamentiltaan esim mua äkkipikaisempi, mutta ei nyt sillä perusteella voi vielä mennä pahoinpitelystä syyttämään. Mun ollessa paikalla käyttäytyy ihan tavallisesti, tosin kauheasti valittaa kyllä lapseni "hankaluutta", silti ei halua lopettaa hoitamistakaan. Alkanut vaan tuntua että lapseni suorastaan pelkää siskoa, tai sitten vaan kuvittelen ja se on normaalia eroahdistusta kun oon lähdössä pois. Kai mun pitää lopettaa työt ja opinnot toistaseks ja jäädä ite lapsen kans kotiin kun tää asia vaivaa jo niin paljon. ap

[/quote]

Sinuna jäisin kotiin, ei tarvitsis enää miettiä onko lapsella asiat hyvin vai ei.

Meidän nuoremmalle sattuu milloin mitäkin haavereita, kun on isovanhemmilla. Eivät vain millään käsitä, että on tosi meneväinen ja omatoiminen lapsi, koska esikoinen ei ollut, eikä kukaan heidän omistaankaan ole ollut. On sellainen, ettei voi kääntää katsetta hetkeksikään tai sattuu. Kotona ei taas tule mustelmia, kun olen jo ehtiny laittaa kaiken sellaiseksi ettei kiinnosta tai onnistu ja muutenkin osaan varautua.

Molempien jälkeen olen tehnyt vähän töitä ja opiskellut. Kumpikin jäänyt mieheni eli isänsä kanssa kotiin ja silti alun jälkeen alkaneet huutamaan töihin lähdöstäni aivan järkyttävästi. Olen hoitanut lapset pääsääntöisesti ennen töihin ja kouluun osittaista paluuta. Varmasti myös epäsäännöllisyys näissä aiheuttanut lapsille ongelmia.

Ei siskosi välttämättä mitään pahaa tee, mutta en ikinä ottaisi sitä riskiäkään jos vähänkin epäilyttää.

Vierailija
26/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ota pois hoidosta ja hoida itse. Eipä tarvitse ketään sitten syytellä. Mä luulen et sun siskosikin olisi tyytyväinen jos vaan tietäisi et syyttelet häntä tällä palstalla.

Vierailija
27/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjia syytteitä. Onko kukaan muu ollut paikalla kun siskosi hoitaa vauvoja, ja voisi todentaa miten sisko kohtelee sinun lastasi?

Ei liene muita realistisia vaihtoehtoja kuin ottaa pois hoidosta. Sano ettet kestä olla erossa.

Vierailija
28/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi. Hyi saatana. Oma lapsi tulee aina ensin eikä se (siskosten) veriside siinä tee asioita mitenkään autuaaksi. Sekopäitä riittää.

Vierailija
29/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika oli 3 vanha, kun poltti yhden sormen pään vahingossa kuumalla levyllä. Terveyskeskuksessa kuulustelivat aika tavalla, ettei vain kyseessä ollut pahoinpitely. Eikö teiltä kyselty mitään, ap, kun veit lapsen lääkäriin tuosta vammasta? Vai veikö sisaresi lapsesi lääkäriin oletetun tapaturman jälkeen?

Vierailija
30/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni voisit sanoa siskollesi hoitopaikan vaihdolle syyksi sen, että ajattelet lastasi ja siskoasikin joka ei selvästi pärjää kahden pienen kanssa ja lapselle sattuu jatkuvasti jotain.

Itse olen pph ja minulla aloitti viime syksynä 10kk ja tasan 1v lapset ( ovat nyt siis vajaa 2 vuotiaita) lisäksi oli kaksi 3 vuotiasta. Ei noille pienille silti jatkuvasti ruhjeita tullu vaikka hyvin vauhdikkaita tapauksia ovat. Toki silloin tällöin joku kolhu tulee, mutta ei edes viikottain. Jos ruhjert ei tule tahallisesti siskosi osalta vaan siskon huolimattomuutta niin hoitopaikan vaihto on yhtä aiheellinen! Vahinkoja ei ole hyväksyttävää sattua noin usein. Esim. Tuo sormien palaminen, aikuisen pitää olla tarkkana ettei lapi pääse itseään polttamaan ja hellalle ei tosiaan yleensä noin pieni edes itse yllä.

Tai tuo kissan raapiminen, jos siskosi haluaa huolehtia lapsestasi hänen täytyy pitää huolta ettei kissa pääse pientä raapimaan.

Sinuu takertuminen voi johtua ihan siitäkin että lapsella on ikävä ja tietää, että kun menette sisko luo niin njoutuu sinusta eroon. Tosin tämä vaihe menee kormaalisti ohi, kun lapsi tottuu tilanteeseen.

Joka tapauksessa tilanne kuulostaa sellaiselta, että siskosi ei nyt pärjää lapsesi hoitajana. Joko hermostuu kun pieniä on kaksi ( jolloin vahtimista on huomattavasti enemmän kuin yhdessä), tai sitten ei pysty/kykene huolehtimaan kahdesta pienestä jolloin vahinkoja pääsee sattumaan usein sinun lapsellesi.

Sinuna vaihtaisin ehdottomasti hoitopaikkaa ja sanoisin siskolle syyksi sen,että lapselle sattuu hänen hoidossaa aivan liian paljon vahinkoja.

Vierailija
31/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ammatti hoitaa toisten lapsia, saa vaikka millaisia syytöksiä!

Vierailija
32/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkkiä enemmän ruhjeita, itkee hoitoon viedessä, sisko sanoo lasta hankalaksi. Siis kyllä mun äidinvaistot huutaa ja lujaa ja ottaisin pois hoidosta.

Vierailija
33/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap tästä ketjusta. Nyt varmistui asia etten ota kaverin 2v. meille hoitoon. On liian vastuullista hommaa ja ei sen arvosta että siihen rupeaisin vaikka ilmaiseksi olisi hoitanut, mutta kun meillä on ne kissat ja mustelmiakin voi tulla.

Vierailija
34/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se itkee sinne mennessä? Se on mahd. jo merkki. Ja haukkuu lastasi hankalaksi, se on merkki asiasta että pahoinpitelee.

Moni ihminen käyttäytyy nätisti muiden ollessa paikalla, mutta sitten onkin ilkeä kun muita aikuisia ei ole.

Vierailija
35/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelisin lastani ja äidinvaistoani. Itselläni oli vähän vastaava tilanne, kun vein lapsen päivähoitoon eräälle perhepäivähoitajalle. Ihana, iloinen ja reipas lapseni muuttui hyvin pian itkuiseksi, takertuvaksi ja pelokkaaksi ja itki kaikki automatkat hoitoon. No, joku voisi sanoa, että ihan normaalia pienelle hoitolaiselle. Mutta jokin siinä hommassa tökki. En oikein osaa selittää sitä, sillä jotenkin vain vaistosin, ettei lapsella ole siinä paikassa hyvä olla. Puhua hän ei silloin vielä osannut, eikä siis voinut itse kertoa, mistä oli kyse. Onneksi puolen vuoden päästä saatiin paikka päiväkodissa ja silloin muuttui meidän perheen elämä ihan totaalisesti ja sain oman ihanan lapseni takaisin. En tänäkään päivänä tiedä, mikä siinä toisessa hoitopaikassa tökki, mutta päiväkotiin lapsi meni aina mielellään. 

Vierailija
36/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenna kamera siskosi kämppään.Niitä saa halvalla netistä.

Vierailija
37/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entistä kurjempi olo tuli nyt teidän joidenkin vastauksista :( Siis enhän minä ole syyttänyt siskoa suoraan vaan kysyin mielipiteitä ja todellakin voi olla että kuvittelen vaan mutta tää asia todellakin vaivaa kun on tullut yllätyksenä että koko ajan on jotain ihme haaveria jota ei kotona ole. Lapsi on mun eka ja hoitopaikka eka, joten en tiedä mikä on "normaalia".Aloite lapseni hoitoon tuli siskolta itseltään ja ei halua sitä lopettaa vaikka oon kysynyt useamman keraan, jos kerran on niin hankala hänen mielestään. Mutta sisko sanoo että menee kyllä ja että tarttee pienituloisena sen rahan jonka hoidosta hänelle maksan.

Lapseni on n.80cm pitkä, sitä joku kysyi.

ap

Vierailija
38/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 19:31"]

Millaisia selityksiä? Voihan olla että hyysää omaansa ja sinun muksusi jää vähän vaille huomiota jolloin tapaturmia sattuu?

[/quote]

olin "siskosi" kaveri ja sain kuulla, että hän päästi toistuvasti lapsen kiipeämään mm korkealle ja moitti vain vajaaksi kun loukkasi. Enää hän ei hoida tätä lasta, mutta minua vavasi asia ja olisin halunnut kertoa siitä lapsen äidille, mutta en saanut tilaisuutta. En tunne häntä.:(

Vierailija
39/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolla on varmaan rahat vähissä, ja haluaa pikkuisen extraa (aika pieni määrä kuukaudessa riittää, että saa syötyä vähän paremmin, ostettua kevätvaatteet tms.), mutta hermostuu kun on oman lapsen lisäksi toinenkin hoidettava. Hänelläkin kun on vielä eka lapsi, niin ei ole yhtään kokemusta liikkuvista lapsista, tai siitä että on joku toinen oman lapsen huomiota syömässä. Itse en olisi pystynyt/jaksanut ekan alle vuoden ikäisen lisäksi hoitaa kenenkään muun lasta. Nyt kun on kolme lasta, niin ei ole enää samaa ongelmaa, kun on niin paljon kokemusta itsellä, omilla lapsilla ei ole aikoihin ollut ainokaisen asemaa, ja hermojen menemiseen tarvitaan kyllä jo aikamoinen katastrofi.

En todellakaan veisi lastani enää tuonne hoitoon. Keksisin selitysen, jollen halua välejä pilata. Sitäpaitsi siskosi voi olla myös helpottunut, kun toinen hoidettava jää pois. Ellei sitten tosiaan ole rahasta tiukkaa, hänellähän on juuri vanhempainraha loppunut, jos lapsi on alle vuoden ikäinen...

Vierailija
40/224 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ajateltava vain ja ainoastaan lasta. Ei sitä että siskosi menettää tulonlähteen. Mua huolestuttaa kovasti tuo pikkuisen hätä. Luota vaistoosi ja vaihda hoitopaikkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän