Häiden budjetti yli 20 000€!!!
Siis en vaan tajua. Ystäväni käyttää häihinsä yli 20 000€!! Mitä järkeä?? Vaikea edes kuunnella suunnitteluista... Häämatkallekin pitää päästä Malediiveille niin nyt kuulemma arvio on 25000€. Järjetöntä
.
Kommentit (30)
Mä en ymmärrä miten toisten raha-asiat kuuluu toisille... Ei, en ole sitä mieltä että hienot häät täytyy olla kalliit mutta jos jollain on varaa niin SO WHAT??? Musta on ainakin ihanaa käydä hienoissa juhlissa jossa tarjotaan laadukasta ruokaa ja juomaa.
Meidän hääpaikassa maksoi ruuat 110:lle hengelle 7000€. Hyvä maksaa.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 00:51"]
Millaiseen ruokaan saa uppoamaan 8 000 e?
[/quote]
Pöytiin tarjoiltu kolmen ruokalajin menu on normaalisti minimissään 65-85€/hlö. Siihen pari kaatoa viiniä ja kahville avec, niin kahdeksalla tonnilla ei vielä hirmu isoa sukua ruokita. Nyt ei kuitenkaan puhuta mistään maamiesseurojen talolla tarjotusta buffapöydästä?
Ärsyttää just tällaset hienostelijat.
Meidän häiden kustannukset:
Itse häät 750
Hääpuku 50
Sormukset 500
Mutta meillä olikin tiukka budjetti ja aluksi en halunnut juhlia ollenkaan.
Jos varaa on ja upeat häät unelmien täyttymys, miksipä ei käyttäisi 25 000. Sen sijaan jos tuo summa on lainaa, niin sitten en tajua.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 00:51"]
Millaiseen ruokaan saa uppoamaan 8 000 e?
[/quote]
Meillä ruoka + tarjoilu maksoi muistaakseni 55 e/hlö (sisälsi alkumaljan) ja väkeä oli 150 => ruokaan meni 8250 e. Kaiken lisäksi otimme listalta sen keskihintaisen tarjottavan, joten tuo 8000 e on varsin tavallinen summa, jos ei oleta sukulaisten toimivan nyyttikestiperiaatteella ja kavereitten tiskaavan ja kaatavan kahvia.
En ole itse mikään hääihminen enkä edes menossa naimisiin, kuitenkaan 20t häistä kuulostaa ihan mahdolliselta. Ja mikäs siinä, jos siihen on varaa. Ja jos menisin häämatkalle takuulla menisin jonnekin Malediiveille tai vastaavaan kohteeseen, enkä millekään Pariisin matkalle.
Kyllähän ns. halvoissa ja kotitekoisissa häistä näkee, että on tehty halvasti. Mutta jos oikeasti mieltää häänsä kerran elämässä tapahtuvaksi, niin siihen saa satsata. On se ihan erilaista syödä ravintolaruokaa ja viiniä hienossa tilassa kuin jossain isossa työväentalossa eripari pöytien ääressä niitä ainaisia lohia, coctail-piirakoita, kotikaljaa ja kotiviiniä tiimarikoristeiden keskellä.
En missään nimessä kuitenkaan ajattele, että nämä halvemmat häät olisivat jotenkin huonompia tai mitään. Mutta jos parilla on varaa tarjota itsellensä ja vieraillensa vähän luksusta niin onhan se mukavaa. Eikä 20 000 ole mikään mahdoton summa kerätä kasaan, häälaina kuulostaa epäilyttävältä.
En ymmärrä kuinka jotkut jaksaa miettiä toisten rahankäyttöä. Olisit ap vaan iloinen, kun pääset tuollaisiin häihin vieraiksi. Minä ainakin olisin.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:22"]Ärsyttää just tällaset hienostelijat.
[/quote]
Miksi ärsyttää? Kyllähän 25000 todella on iso summa rahaa, enkä itse olisi valmis laittamaan noin suurta summaa häihini. Jos olisin kuitenkin huomattavasti rahakkaampi ja tuollainen menoerä ei aiheuttaisi ahdistusta, niin miksi ei? Elämä on tehty elettäväksi eikä rahan käyttäminen ikimuistoiseen hääjuhlaan ole mikään maailman typerin investointi. Eri asia on tietenkin se, jos joku järjestää täysin oman budjetin ylittävät ökyhäät vain siksi, että sillä yrittää tavoitella jotain sosiaalista statusta ja loppupeleissä käteen jää vain hirveä ahdistus ja rahavaikeuksia - tämä nyt onkin silkkaa tyhmyyttä. Tehköön jokainen oman budjettinsa mukaan. Jos rahaa on, miksei sitä käyttäisi iloisen, ikimuistoisen tapahtuman järjestämiseen itselleen ja rakkaimmilleen? Ja tosiaan, jos rahaa on ja hääjuhla on itselleen tärkeä, ymmärrän hyvin, että ei haluta tyytyä toiseksi parhaimpiin vaihtoehtoihin esimerkiksi hääpuvun, bändin tai juhlapaikan suhteen. Jos se itselleen mieluisin vaihtoehto on kallein, niin miksei siihen sitten laittaisi rahaa.
Tuo, että hääpäivä on vain yksi päivä ja miksi siihen nyt pitää panostaa niin paljon, on mielestäni aika masentava ajattelutapa. Kyllähän häitä järjestellään pitkään ja häitä muistellaan vielä pidempään. Ei se, kuinka kauan itse hääjuhla kestää, ole välttämättä se tärkein asia. Tuollaisella asenteella elämä olisi aika tylsää: miksi hypätä laskuvarjohyppy, kun se on kuitenkin ohi kymmenessä minuutissa, miksi lähteä viikonlopuksi lomalle, kun maanantaina kuitenkin on jo takaisin töissä, miksi ostaa suklaata, kun se maksaa ja kohtahan se olisi kuitenkin syöty. Eikö ne muistoy siitä hääjuhlasta ole muka lainkaan arvokkaita?
Mulle tuli niin paha mieli tästä alotuksesta... Me ollaan järkkäämässä isot häät ensi vuonna ja varmasti paukkuu yli 20 000€... Ja ensisijaisena ajatuksena on ollut nimenomaan järjestää meidän VIERAILLE ihanat juhlat! Juhlat jossa on hoidettu lastenhoito, joissa ihmiset saa nauttia, rentoutua ja nauttia ruuasta ja juomasta. En halua juhlia joissa sukulaiset tekee duunia ja ystävät hoitaa kuvaamisen ja musisoinnin. Haluttiin upeat puitteet ja rento tunnelma. Mielestämme kaikki on sen arvoista.
Meidän häät maksoivat n. 100 000 €. Sisältäen häämatkan. Halusimme hienot häät, joissa vieraatkin viihtyvät, eli esim. pöytiintarjoilu, juomat ihan laadukkaita viinejä ja shampanjaa yms. En ymmärrä mitä se ketään liikuttaa mihin toiset rahansa pistävät.
Ai niin ja kihlasormuskin oli tuhansien eurojen öky...
No voi voi. En itse käyttäisi noin paljoa häihin, mutta en jaksa märehtiä muiden rahankäyttöä. Unohtumaton, ylellinen ja mielellään pitkä häämatka on minusta kyllä sellainen elämys, johon kannattaa laittaa rahaa!
Meillä ruokiin 1 300 e, mun puku 500 e, miehen 145 e, se siitä. Miksi ihmeessä tuhlata yhteen päivään noin mielettömästi rahaa, ei kukaan niitä pippaloita muista enää vuoden päästä, ellei ole joku oikea syy rahanmenoon, joku kunnon bändi tms.
Niin.. Jokainen käyttää omat rahansa niin kuin haluaa..
Jotain 20k€ meni aikoinaan (sis. matkat, tarjoilut, bändin jne).
Hauskaa oli ja on edelleen.
Meillä on kans menossa yli 20 000€, kenelle se kuuluu??
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 00:09"]
Meillä on kans menossa yli 20 000€, kenelle se kuuluu??
[/quote]
Eihän se kenellekään kuulu, onneksi, mutta saahan sitä jeesustella. Ei mua henk. koht. haittaa, jos joku tuhlaa rahaa yhteen päivään, naurattaa kyllä. Mitä ihmettä siihen 20 000 euroon sisältyy?
Kukin laittaa mitä tykkää. Meidän hääreissumme maksoi kokonaisuudessaan yli 4000 euroa, mutta itse vihkimiseen, vaatteisiin, sormuksiin ja syömiseen (ei vieraita) saatiin kulumaan 700e.
Yhteensä siis 5000e budjetti.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 01:54"]Kyllä siinä mies joutuu painamaan pitkää päivää, että saa vaimonsa prinsessapäivän maksettua. Joo, ei niillä rahoja tilillä tarvi makuuttaa, mutta tuskinpa täälläkään kirjoittelevista kovinkaan moni on täysin velaton.
[/quote]
Kiitos mutta meillä molemmat on hyväpalkkaisissa töissä! :) Meidän ei tarvinnu ottaa lainaa ja juhlat oli joka sentin arvoiset. Lainakim musta ok, juhlat on ihania. Meillä oli ravintola Saaristossa bileet ja loppulasku sieltä oli jotain 13000€. Siihen päälle sitten kaikki muu. Meillä oli tähän varaa ja ei yhtään harmita! Oli kivaa tarjota vieraille ihanat juhlat, viini virtasi ja musiikki soi. Ja asuntokin meillä jo on, en ymmärrä missä sitä rahaa täytty oikein piilotella jos sitä on?? Tuntuu että köyhät taas kitisemässä. Jokainen tulojensa mukaan.