Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikki! Yläkulmahampaan puudutus & poraus!

Vierailija
26.06.2014 |

Apua!

Yläleuan kulmahampaassa purupinnalla on reikä, mutta en uskalla mennä hammaslääkärille, kun pelkään sekä puudutusta että porausta ihan törkeästi. Kuulemma yläleuan etuhampaiden puudutus ja paikkaus on erityisen kivuliasta.

Onko kellään kokemuksia yläleuan kulmahampaan paikkauksesta? Sattuuko puudutuspiikki enemmän kuin poraus? Onko tuo sellainen alue, jossa olisi jopa kivuttomampaa porata ilman puudutusta?

Ja tosiaan olen jo saanut yhden paniikkikohtauksen ihan vaan tätä hommaa miettimällä. En tajua, miten ikinä selviän itse hammaslääkäristä. Tiedän, että pelko ylittää kaikki järkevät mittasuhteet, mutta järkeistäminen ei nyt valitettavasti auta...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne nyt yhden reijän takia puuduttaisi? Se puudutushan siinä eniten sattuu ja inhottavimmilta tuntuu..

Vierailija
2/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut hammaslääkärifirmat käsittääkseni nukuttaa asiakkaan jos pyytää. Eli jos jaksat maksaa... En oo kyllä varma koskeeko paikkausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:16"]Apua!

Yläleuan kulmahampaassa purupinnalla on reikä, mutta en uskalla mennä hammaslääkärille, kun pelkään sekä puudutusta että porausta ihan törkeästi. Kuulemma yläleuan etuhampaiden puudutus ja paikkaus on erityisen kivuliasta.

Onko kellään kokemuksia yläleuan kulmahampaan paikkauksesta? Sattuuko puudutuspiikki enemmän kuin poraus? Onko tuo sellainen alue, jossa olisi jopa kivuttomampaa porata ilman puudutusta?

Ja tosiaan olen jo saanut yhden paniikkikohtauksen ihan vaan tätä hommaa miettimällä. En tajua, miten ikinä selviän itse hammaslääkäristä. Tiedän, että pelko ylittää kaikki järkevät mittasuhteet, mutta järkeistäminen ei nyt valitettavasti auta...

[/quote]

Millaisen paniikkikohtauksen sait?

Vierailija
4/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on etuhammasta paikattu ja sattuihan se, mutta ei siihen mitään puudutusta tarvi. En ole ottanut koskaan puudutusta paikkaamista varten, vaikka isojakin paikkoja on jouduttu takahampaisiin tekemään.

Vierailija
5/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta paikattiin takaa alahammas ja todellakin pyysin puudutuksen. Lääkäri sanoi jälkikäteen, että hyvä kun laitettiin, oli sen verran hankala tapaus.

Vierailija
6/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:20"]

[/quote]

Kun piti soittaa ajanvaraukseen, en pystynyt, koska kädet alkoi täristä & tuntui, etten pysty hengittämään. Tärisin ja haukoin henkeä ja yritin ryömiä sängyn alle piiloon (sinne ei edes mahdu oikeasti), ahdisti ja tuntui että katto tippuu päälle. Nurkassa myttynä istuessa olo vähitellen rauhoittui. Olen ennenkin saanut paniikkikohtauksia ahdistavien ajatusten takia, mitään paniikkihäiriötä tms. ei ole diagnosoitu kylläkään.

ap

Vierailija
7/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on puudutettu etuhammas ja se sattui vähän mutta ei sen enempää kuin muidenkaan hampaiden. Parempi kärsiä neulan pisto ikeneen kuin poraamisen viiltävä vihlonta.

Vierailija
8/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen puudutuspiikkiä voi ikenen/limakalvon puuduttaa geelillä. Opin tämän juuri tänään... lapselle (7v) siis laitettiin ja ilmekään ei värähänyt, kun piikki tungettiin ikeneen. 

(ja ennen kuin joku miettii, ei ole reikiä meidän 7 veelle, yksi maitohammas piti poistaa rautahampaan tieltä)

Vierailija
9/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:20"]

[/quote]

Kun piti soittaa ajanvaraukseen, en pystynyt, koska kädet alkoi täristä & tuntui, etten pysty hengittämään. Tärisin ja haukoin henkeä ja yritin ryömiä sängyn alle piiloon (sinne ei edes mahdu oikeasti), ahdisti ja tuntui että katto tippuu päälle. Nurkassa myttynä istuessa olo vähitellen rauhoittui. Olen ennenkin saanut paniikkikohtauksia ahdistavien ajatusten takia, mitään paniikkihäiriötä tms. ei ole diagnosoitu kylläkään.

ap

[/quote]

Jep jep. On ihmisiä joilla oikeasti paniikkihäiriötä. Heillä myös lääkitys jms kohdallaan.

Kuulostat vain huomionhakuiselta teiniltä. Jos oikeasti kärsit paniikkihäiriöstä, hakeudu lääkäriin ja hoida se. Saa lääkityksen tms ja elämänlaatusi paranee.

Kykenet kohtaamaan elämän pienetkin vastoinkäymiset kuten hammaslääkärillä käynnin kuten me muutkin aikuiset.

[/quote]Musta kyllä kuulostaa ihan aidolle paniikkikohtaukselle ap:n kohtaus. Ootko miettinyt, että moni ahdistuneisuudesta tai paniikkihäiriöstä kärsivä ei uskalla mennä lääkäriin juuri noiden ongelmien takia! Tällaiset epäempaattiset kommentit ei auta ketään, ymmärtäisit sen jos osaisit itse toimia kuten me muutkin myötätuntoon kykenevät aikuiset.

Vierailija
10/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:20"]

[/quote]

ap

[/quote]

Jep jep. On ihmisiä joilla oikeasti paniikkihäiriötä. Heillä myös lääkitys jms kohdallaan.

Kuulostat vain huomionhakuiselta teiniltä. Jos oikeasti kärsit paniikkihäiriöstä, hakeudu lääkäriin ja hoida se. Saa lääkityksen tms ja elämänlaatusi paranee.

Kykenet kohtaamaan elämän pienetkin vastoinkäymiset kuten hammaslääkärillä käynnin kuten me muutkin aikuiset.

[/quote]Musta kyllä kuulostaa ihan aidolle paniikkikohtaukselle ap:n kohtaus. Ootko miettinyt, että moni ahdistuneisuudesta tai paniikkihäiriöstä kärsivä ei uskalla mennä lääkäriin juuri noiden ongelmien takia! Tällaiset epäempaattiset kommentit ei auta ketään, ymmärtäisit sen jos osaisit itse toimia kuten me muutkin myötätuntoon kykenevät aikuiset.

[/quote]

Jos apllä on paniikkihäiriö, ei se auta että voivotellaan. Mars lääkäriin vaan.

Vierailija
11/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:35"]

Ennen puudutuspiikkiä voi ikenen/limakalvon puuduttaa geelillä. Opin tämän juuri tänään... lapselle (7v) siis laitettiin ja ilmekään ei värähänyt, kun piikki tungettiin ikeneen. 

(ja ennen kuin joku miettii, ei ole reikiä meidän 7 veelle, yksi maitohammas piti poistaa rautahampaan tieltä)

[/quote]

Suosittelen tuota geeliä myös, sen jälkeen ei puudutuspiikki tunnu ollenkaan. Ja sit reilu puudutus niin ei tunnu poraaminenkaan. Pyydä jo aikaa varatessasi sellaiselle lääkärille joka ymmärtää pelkopotilaita.

Vierailija
12/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida hammas kuntoon, pian. 

Juuri olen kantapään kautta oppinut ettei vitkuttelu kannata. Mulla vaivasi yksi hammas puruarkuudella ja vihlonnalla ja menin liian myöhään, vasta hampaan lohjetessa hammaslääkäriin. Hammas meni juurihoitoon joka epäonnistui(keräsi mätää ja luu tulehtui) ja hammas revittiin eilen irti. 

Vierailija
13/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paikattu pariakin etuhammasta, kun olen yöllä narskutellut ne rikki ja sitten lähtenyt reikiintymään lohkeamispaikasta.... En ole ottanut puudutusta, ja ihan ok on mennyt niinkin. Toki se vähän vihloo mutta ei mitenkään sietämätöntä ole. Toisaalta, minä olen synnyttänytkin kahdesti ilman kipulääkitystä, joten en taida olla kovin herkkä kyllä kivulle ,enkä mitenkään pelkää kipua. Puudutuksia kyllä pelkään, lähinnä allergisen reaktion mahdollisuutta. 

Ap:n kohtaus kuulostaa kyllä paniikkikohtaukselta, mutta ei yksittäinen kohtaus joka liittyy oikeasti pelottavaan tilanteeseen ole paniikkiHÄIRIÖ. Häiriössä niitä kohtauksia tulee missä vaan, jopa täysin ei-pelottavassa tilanteessa kuten lähikaupan kassajonossa. Mutta toki tuollaisiin yksittäisiinkin kohtauksiin voi saada lääkitystä, paras olisi vain tarvittaessa otettava bentso. Mitään jatkuvaa masennuslääkitystä ei pidä kyllä alkaa syömään siksi, että joskus kun joutuu menemään hammaslääkäriin voi iskeä paniikki. Tai sitten voi tehdä kuten itse tein nuorempana, hoitaa viinalla.... 

Vierailija
14/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule ei huolta! Hammaslääkäri voi itsekin arvioida tarviiko puudutusta vai ei. Piikki nippaa hetken, sen jälkeen poraus ei satu. Mä vaadin aina puudutuksen, vaikka olis pieni. Ja olen suunnattoman hammaslääkärikammoinen, mutta menen tyytyväisenä hampilääkäriin, että hoitavat hampaat kuntoon! Se ei todellakaan ole niin kauhea mörkö, kuin nyt pelkäät. Hymyilet itsellesi jälkeen päin.

Vierailija
15/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärän sinua täysin, entinen hammaslääkäripelkoinen kun olen. jo aikaa varatessasi sano että haluat hammaslääkärin, joka on erikoistunut pelkopotilaisiin. Puudutusta varten saa tosiaan ensin ikeneen levitettävän geelin, joka auttaa puudutuspiikin kipuun. Ja sen jälkeen reilu puudutus, niin ei oikeasti tunnu missään. Eli kerro avoimesti pelostasi lääkärille,, niin hän osaa ottaa tämän huomioon. Itse tosiaan löysin ihanan lääkärin, jonka käsissä en enää pelkää edes juurhoitoa, kun tiedän voivani luottaa häneen ja siihen että ei satu!

Vierailija
16/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua ap! Mulla on kanssa ihan järjetön hammaslääkärikammo, kaikki muut asiat pystyn hoitamaan, mutta hammaslääkäriin menoa aina lykkään ja lykkään! Mulle oli pakko tehdä mittava suuremontti tuossa puoli vuotta sitten, kun en ollut hoidattanut hampaitani tän pelon takia... Älä anna pelon hallita elämääsi! Mä ratkaisin asian niin, että menin yksityiselle, pelkopotilaisiin erikoistuneelle lääkärille. Jos sulla on siihen varaa, niin suosittelen. Kun käyt muutaman kerran asiantuntevalla ja empaattisella lääkärillä, joka kuuntelee sun pelkoja, puuduttaa aina tarvittaessa ja seuraa sun vointia hoidon aikana, niin vähitellen pelko hälvenee!

Vierailija
17/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ap särkylääke noin 45 min ennen hammaslääkäriä ja toinen just ennen, niin ei ole niin kivuliasta. Hammaslääkäriltä voi myös ihan suoraan kysyä, että onko reikä sellainen, että menee pienellä porauksella ja ilman puudutusta. Aina puuduttavat, jos sitä erikseen pyytää, joten sitä ei tarvi murehtia. Hyvin se menee!

Vierailija
18/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina puudutettu, kun hammasta on paikattu. Onko tosiaan niin, että aina ei automaattisesti puuduteta? Miltä se poraus sitten ilman puudutusta tuntuu?

Vierailija
19/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 16:37"]

Mulla on aina puudutettu, kun hammasta on paikattu. Onko tosiaan niin, että aina ei automaattisesti puuduteta? Miltä se poraus sitten ilman puudutusta tuntuu?

[/quote]

En mä ole ottanut ikinä puudutusta. Poraaminen ilman puudutusta vihloo sillälailla terävästi jonkun verran, mutta ei se mitään sietämätöntä kipua tosiaan ole. 

Vierailija
20/22 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puudutukseen saa esipuudutuksen mikä laitetaan vanutupolla. Ei syytä pelätä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi