Lapsettomat, mikä nykyvanhemmissa tai -lapsissa ärsyttää eniten?
Millainen on ulkopuolisen näkökulmasi siihen, millaista perhe-elämä on 2010-luvulla?
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:22"]
Oon ihmetelly ihan samaa, aika lepsua taitaa olla nykyajan kasvatus. Meillä ei riehuttu kaupassa saatikka kotona..ja jos ei osannu käyttäytyä niin sapiskaa tuli. Näin oli vielä 90-luvulla. Äitini on tehnyt lastenhoitajan töitä 30v ja alkanut ihmetellä ihan samaa..viimeisen kymmenen vuoden aikana lapsista on kuulemma tullut levottomampia ja uhmakkaampia, mikään ei mene perille. Mikä näissä nykyajan vanhemmissa oikein mättää?
[/quote]
Mun mielestä ei ihan hirveästi kannattaisi arvioida nykylasten käytöstä vertaamalla sitä siihen, miten on itse käyttäytynyt lapsena, koska eihän lapsi nyt osaa arvioida, millaista hänen käytöksensä on aikuisten silmissä.
Mun äiti on saanut lapsensa välillä 1978-1991, ja hän on sitä mieltä, että nykyään lapset keskimäärin kasvatetaan paljon paremmin ja vanhemmat kiinnittävät huomiota paljon olennaisempiin asioihin kuin ennen. Juuri viime viikolla hän kertoi, miten he keskustelivat aiheesta erään ystävänsä kanssa, joka on koululääkäri. He (ovat suunnilleen saman ikäisiä) olivat molemmat sitä mieltä, että heidän sukupolvensa helmasynt kasvatuksessa oli se, että heidät itsensä oli kasvatettu melko ankarassa asenneilmapiirissä, joten omille lapsilleen he halusivat antaa enemmän vapauksia, ja siinä sitten mentiin metsään.
On helppo sanoa, että minä olin lapsena kiltti ja tottelin aina, vaikka totuus saattaa olla ihan toinen.
[/quote]
Sanoinko, että olin lapsena aina ns. herran enkeli? Sen voi sanoa, että meillä oikeasti oli kuria. Ja kyllä sitä joskus kokeiltiin ns. kepillä jäätä..vaan eipä kokeiltu toista kertaa. Vanhemmille ei sanottu vastaan. Mitä olen läheltä tuttava perheitä seurannut, niin kyllä nykyään on lepsumpaa. Ja äitini on samaa mieltä, hänellä on varmaan aika hyvä näkemys asiasta, kuitenkin vuosikymmeniä lapsia hoitanut. Sisälukutaito voisi olla hyvä, sun kannattas sitä harjotella :D
T: lapsuutensa elänyt 90-luvulla
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:22"]
Oon ihmetelly ihan samaa, aika lepsua taitaa olla nykyajan kasvatus. Meillä ei riehuttu kaupassa saatikka kotona..ja jos ei osannu käyttäytyä niin sapiskaa tuli. Näin oli vielä 90-luvulla. Äitini on tehnyt lastenhoitajan töitä 30v ja alkanut ihmetellä ihan samaa..viimeisen kymmenen vuoden aikana lapsista on kuulemma tullut levottomampia ja uhmakkaampia, mikään ei mene perille. Mikä näissä nykyajan vanhemmissa oikein mättää?
[/quote]
Mun mielestä ei ihan hirveästi kannattaisi arvioida nykylasten käytöstä vertaamalla sitä siihen, miten on itse käyttäytynyt lapsena, koska eihän lapsi nyt osaa arvioida, millaista hänen käytöksensä on aikuisten silmissä.
Mun äiti on saanut lapsensa välillä 1978-1991, ja hän on sitä mieltä, että nykyään lapset keskimäärin kasvatetaan paljon paremmin ja vanhemmat kiinnittävät huomiota paljon olennaisempiin asioihin kuin ennen. Juuri viime viikolla hän kertoi, miten he keskustelivat aiheesta erään ystävänsä kanssa, joka on koululääkäri. He (ovat suunnilleen saman ikäisiä) olivat molemmat sitä mieltä, että heidän sukupolvensa helmasynt kasvatuksessa oli se, että heidät itsensä oli kasvatettu melko ankarassa asenneilmapiirissä, joten omille lapsilleen he halusivat antaa enemmän vapauksia, ja siinä sitten mentiin metsään.
On helppo sanoa, että minä olin lapsena kiltti ja tottelin aina, vaikka totuus saattaa olla ihan toinen.
[/quote]
Sanoinko, että olin lapsena aina ns. herran enkeli? Sen voi sanoa, että meillä oikeasti oli kuria. Ja kyllä sitä joskus kokeiltiin ns. kepillä jäätä..vaan eipä kokeiltu toista kertaa. Vanhemmille ei sanottu vastaan. Mitä olen läheltä tuttava perheitä seurannut, niin kyllä nykyään on lepsumpaa. Ja äitini on samaa mieltä, hänellä on varmaan aika hyvä näkemys asiasta, kuitenkin vuosikymmeniä lapsia hoitanut. Sisälukutaito voisi olla hyvä, sun kannattas sitä harjotella :D
[/quote]
Mitä jos keskusteltaisiin aiheesta ihan ilman äksyilyä?
Mä en kyllä tunne yhtäkään perhettä, joissa ei kuria olisi, tiedän kyllä, että semmoisiakin on. Nykyään suurin osa vanhemmista kyllä panostaa enemmän kasvatukseen ja normit ovat paljon tiukemmat esim. koskien lasten valvontaa.
Se ettei lapsille uskalleta pitää kuria, lässytetään ja mukulat saa ottaa pöydästä ekana jne
Miten varmistat ei hoitajan/open tarvitse sitä kertoa[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:12"]Ihanaa kun lapsettomat alkavat ammattikasvattajiksi :P
[/quote]
Aika moni vastavalmistunut lto on vielä lapseton...
[/quote]
Totta, mutta kummasti teoreetikon sisältä paljastuu empatia ja ymmärrys kun palaavat ä-lomalta töihin.
Todellakin jos eläisin pikkulapsiajan uudelleen varmistaisin että lapseni hoitajalla nimenomaan on oma kokemus äitiydestä ja oman lapsen kasvattamisesta. Sillä on iso etu, näen sen vasta nyt kun ko aika on itselläni takana päin.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 20:25"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitä jos keskusteltaisiin aiheesta ihan ilman äksyilyä?
Mä en kyllä tunne yhtäkään perhettä, joissa ei kuria olisi, tiedän kyllä, että semmoisiakin on. Nykyään suurin osa vanhemmista kyllä panostaa enemmän kasvatukseen ja normit ovat paljon tiukemmat esim. koskien lasten valvontaa.
[/quote]
En mie äksyilly. Siitä sisälukutaidosta vois ihan oikeesti olla apua sulle, ystävällinen vinkki vastaavan varalle.
T:-90
Mä olen kai tosi vanha kun nää kersat höpöttää lapsuudestaan 90-luvulla (what??!!) ja kuinka äiti sanoi sitä ja äidin lääkäri-kaveri varsinkin tätä.
Apua, suositelkaa mulle jokin mummosaitti minne siirtyä!
Vitun hokeminen. Lapsille sana on tullut tutuksi kotoa, joten vittu on joka toisena sanana keskusteluissa. Jotkut harvat ovat oppineet sanan kavereiltaan.
Todella alkeellista ja tympeää käytöstä.
Se, miten jotkut (onneksi eivät suinkaan kaikki) vanhemmat eivät esim. kaupassa tai kirjastossa ollenkaan välitä, mitä jälkikasvu puuhaa. Sitten kun lapsi löytyy vaikka irtokarkkihyllyltä nuolemasta karkkeja, nämä supervanhemmat eivät edes toru lasta, vaan luikkivat vain vähin äänin pois paikalta. Uskomatonta välinpitämättömyyttä joidenkin vanhempien "kasvatus"!
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:12"]Ihanaa kun lapsettomat alkavat ammattikasvattajiksi :P
[/quote]
Täh? Eiköhän suurin osa ammattikasvattajista ole ainskin uransa alussa lapsettomia?
Se ärsyttää, että lapsille ei opeteta edes alkeellisimpia käytöstapoja. Ei tervehditä, ei sanota kiitosta tai ole hyvää. Juntit vanhemmat kasvattavat juntteja lapsia...
Vanhemmat, jotka olettavat, että kaikki haluavat ottaa syliin heidän kuolaavat ja paskavaipalta haisevat kakaransa...
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 20:37"]
Mä olen kai tosi vanha kun nää kersat höpöttää lapsuudestaan 90-luvulla (what??!!) ja kuinka äiti sanoi sitä ja äidin lääkäri-kaveri varsinkin tätä.
Apua, suositelkaa mulle jokin mummosaitti minne siirtyä!
[/quote]
Sulla ei ole äitiä?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 19:25"][quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 19:23"]
Ikäluokkani lapset usein huitelivat päivät pitkät keskenään pihalla, eikä vanhemmat juuri vahtineet.
[/quote]
Tämähän oli lapsuudessa parasta. Kahdeksankymmentäluvun lapsuus oli varmasti parempaa kuin lapsuus nykyään on jatkuvine "harrastuksineen" ja menoineen.
[/quote]
Minustakin se oli kivaa, tarkoitin kuitenkin sitä, että nykyisin siihen suhtauduttaisiin eri tavalla. Siinä on kuitenkin riskinsä. Vanhempaa pidettäisiin välinpitämättömänä ja laiskana. Täälläkin on usein valitusketjuja kertostalon pihalla yksin leikkivistä lapsista.