Lastenhoidon tuki ja päivähoitopäätös
Äitiyslomani päättyy pian ja olen jo saanut lapselle syksylle hoitopaikan (syyskuussa alkaa hoito). Onko meillä oikeus saada kelan lastenhoidon tukea tältä väliajalta? Palaan takaisin töihin äippäloman jälkeen, mutta mies hoitaa lasta kesällä.
Kommentit (27)
Kyllä te saatte lastenhoidon tukea kunnes lapsi on kunnallisella hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 10:53"]
Et saa kodinhoitotukea, jos lapsi on päivähoidossa.
[/quote]
Eikä ap:n lapsi olekaan, vaan isi hoitaa kotona.
Et kerro isän tilanteesta mitään. Mutta oletan, että hän palkkatyössä. Jos hän saa hoitoajalta palkaan tukeen ei ole oikeutta.
Kotihoidontukea ei saa jos tarhapaikka on varattu.vaikka tarhapaikka olisikin vasta syksyllä jo tuo varaus vie mahdollisuuden kotihoidon tukeen ainakin turussa, kunnissa voi olla eri käytäntöjä.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 11:03"]
Kotihoidontukea ei saa jos tarhapaikka on varattu.vaikka tarhapaikka olisikin vasta syksyllä jo tuo varaus vie mahdollisuuden kotihoidon tukeen ainakin turussa, kunnissa voi olla eri käytäntöjä.
[/quote]
Kotihoidontukea saa niin kauan kunnes lapsi aloittaa päiväkodissa. Näin on ainakin Helsingissä. Tietysti päivähoitopaikka pitää hakea ennen hoidontarvetta. Mullakin on lapsi menee syksyllä hoitoon ja silloin loppuu kotihoidontuki.
Kotihoidontukea saa niin kauan kuin lapsi on kotihoidossa. Kyllä täällä taas on tietämättömiä ihmisiä.
Minulle turun kelassa sanottiin et kotihoidontuki loppuu siihen kun otat tarhapaikan vastaan, vaikka lapsi menisi vasta syksyllä tarhaan, koska varaus estää paikan antamisen toiselle lapselle tällöin lapsella tavallaan on jo tarhapaikka.
Lastenhoidon tukea voi hakea siltä ajalta, jolloin lapsi ei ole päivähoidossa vaan hoidossa kotona.
Lastenhoidon tuen perusosan voi saada, jos palkkatulot eivät ylitä Kelan määrittämiä rajoja. Sen sijaan lastenhoidon tuen lisäosaa ei saa, jos on palkkatuloja. Itse nimittäin saan lastenhoidon tuen perusosan, vaikka olen elokuussa vuosilomalla ja saan siltä ajalta palkan. Tähän toki vaikuttaa, että puolisoni tulot ovat myös sen verta pienet, etteivät ne vaikuta tuen maksatukseen.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 11:01"]
Et kerro isän tilanteesta mitään. Mutta oletan, että hän palkkatyössä. Jos hän saa hoitoajalta palkaan tukeen ei ole oikeutta.
[/quote]
Kotihoidontuella ei ole mitään tekemistä palkkatulojen ja työssäolon kanssa. Sitä voi saada jopa ap itse kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.
http://www.kela.fi/vanhempainvapaan-jalkeen_kotihoidon-tuki
Jos isä hoitaa lasta kotona eikä ole samalla työssä, niin isä voi saada alkuun myös isyysrahaa, joka on ansiosidoinnainen tuki.
Mä ainakin hain ja sain hoitopaikkan alkaen 1.9.2014 ja aion nostaa kotihoidontukea siihen asti! Hoito ja hoitosopimus alkaa vasta syksyllä. Miksi ihmeessä en saisi nyt tukea kun hoidan lastani kotona? Ajatella jos jossain kunnissakin ollaan noin ulalla neuvonnan kanssa....huh!
[quote author="pallero1982" time="13.06.2014 klo 11:13"]
Lastenhoidon tuen perusosan voi saada, jos palkkatulot eivät ylitä Kelan määrittämiä rajoja.
[/quote]
Ei vaan kotihoidontuen hoitarahan saa aina tuloista riippumatta, jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Hoitolisään vaikuttavat perheen tulot, ja kuntalisästä ehtoineen päättää kunta.
En usko, että on lainmukaista estää kotihoidontuen saaminen kesältä, jos hoito alkaa vasta SYKSYLLÄ! Meidän tyttö aloittaa yksityisellä perhepäivähoitajalla 1.8. ja nostan kotihoidontukea ja kuntalisää 31.7. saakka ihan Kelan päätöksellä. Ja hoitosopimus on allekirjoitettu jo huhtikuussa.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 11:12"]
Minulle turun kelassa sanottiin et kotihoidontuki loppuu siihen kun otat tarhapaikan vastaan, vaikka lapsi menisi vasta syksyllä tarhaan, koska varaus estää paikan antamisen toiselle lapselle tällöin lapsella tavallaan on jo tarhapaikka.
[/quote]
Ei kovin ammattitaitoista. Tuolla menetelmällä kaikilta loppuisi kotihoidon tuki viimeisen 3kk ajaksi (yleensä ajoissa haetun paikan ilmoitus tulee noin 3kk ennen). Itse olen saanut tukea aina hoidon aloittamista edeltävään päivään saakka. Kerran lyhyeltä ajalta 30.5.- 3.8. Tuosta ajasta sain vielä viideltä viikolta lomapalkan ja siihen päälle kotihoidon tuen.
Kelan sivuilla lukee jotenkin näin et esim kesäksi varattu tarhapaikka vie oikeuden kotihoidon tukeen.
Tietenkin, sen nimi on kotihoidontuki, sitä haetaan kelasta.