Lastenhoidon tuki ja päivähoitopäätös
Äitiyslomani päättyy pian ja olen jo saanut lapselle syksylle hoitopaikan (syyskuussa alkaa hoito). Onko meillä oikeus saada kelan lastenhoidon tukea tältä väliajalta? Palaan takaisin töihin äippäloman jälkeen, mutta mies hoitaa lasta kesällä.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 11:01"]
Et kerro isän tilanteesta mitään. Mutta oletan, että hän palkkatyössä. Jos hän saa hoitoajalta palkaan tukeen ei ole oikeutta.
[/quote]Kotihoidontukea voi saada, vaikka kävisi työssä ja tienaisi miljoonan. Sen ainoa ehto on, ettei lapsi ole kunnallisessa hoidossa. Hoitolisä sen sijaan on tulosidonnainen ja kun tulot menee tietyn rajan yli, sitä ei voi saada. Hoitorahaa sen sijaan saa kaikki tuloista riippumatta. Itse sain 3 v ajan kotihoidontukea kaikista lapsista. Olen vuorotyössä ja mies kotona työskentelevä yrittäjä joten ei ole tarvittu kunnallista hoitoa kenellekään lapselle.
[/quote]Miksi maksetaan rikkaille lisää tukea niin että rikastuvat entisestään kun esimerkiksi köyhältä työttömältä höylätään työttömyyskorvauksesta pois kotihoidon tuen osuus??? Miksei tästä nosta kukaan meteliä? On järkyn epäreilua maksaa rikkaille ja työssäkäyville tukia joita he ei tarvitse ja köyhiltä ja työttömiltä leikataan nekin vähät mitä saavat. Voi tätä Suomi-menoa nykyisin!
13 jatkaa me emme voineet tästä syystä ottaa tarhapaikkaa vastaan, onneksi lapsen mamma pystyy hoitamaan tuon 4kk jos menen töihin syksyllä haemme sit uutta tarhapaikkaa, kun olen palannut töihin.Paikoitellen turussa ei anneta tarhapaikkaa ees työttömille täytyy olla työpaikka.Miten työtön voi olla työnantajien käytettävissä, jos hoitaa lasta kotona.
Kyllä saa kotihoido tukea vaikka paikka olisi jo tiedossa. Siis jos lapsi on vasta siellä aloittamassa syksyllä.
Tuo kesäksi varattu paikka tarkoittaa sitä, että lapsinon jo ollut hoidossa ja on kesälomalla vaikka 2kk vanhempien kanssa ja jatkaa sitten syksyllä hoidossa, tuolloin ei kesän ajaksi voi hakea kotihoidontukea.
Kotihoidon tukea saa siis tuloista riippumatta kunhan lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, mikään varaus ei vie kotihoidon tukea minnekkään.
Kotihoidontukea ja työttömyyspäivärahaa ei voi saada päällekkäin, mutta palkka ei vaikuta tuohon mitenkään.
t.pph
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 11:26"]Kelan sivuilla lukee jotenkin näin et esim kesäksi varattu tarhapaikka vie oikeuden kotihoidon tukeen.
[/quote]
No vähän? Jos vanhemmat on töissä ja lapsi on hoidossa, niin se hoitopaikka on olemassa ja siitä maksetaan kesälläkin lomien ajasta hoitomaksua (ellei ole ilmaista yhtä kuukautta). Sopimus on voimassa sen kesänkin ajan. Tai voihan sen tietty irtisanoa, jolloi saa kotihoidontukea.
Mutta jos se hoitosopimus alkaa vasta jonakin tiettynä ajankohtana, ei ole mitään laillista perustetta sille, etteikö tukea voisi saada. Se on tietysti eri asia, jos hoitosopimus kirjoitetaan alkamaan heti ja ei sitten vie lasta hoitoon. Silloinhan se hoitopaikka on. Mutta miksi kukaan tekisi niin?
Otapa uudestaan asiasta selvää! Selkeästi sinua on neuvottu VÄÄRIN siellä Turussa. Ei täytä millään lain kirjainta! Eli lapsi vaan hoitoon syksyllä ja saat kotihoidontuen kesältä!
13 jatkaa tarhapaikka meni jo emme ottaneet sitä vastaan
Kunnalta menee tieto suoraan kelaan tarhapaikan vastaan ottamisesta ja kotihoidon tuen maksaminen loppuu, emme voineet ottaa riskiä ettei rahaa tuu kesältä varsinkin kun mamma pystyy hoitamaan enkä jaksanut ruveta kiistelemään.Keloissa näyttää olevan eroja miten pykäliä tulkitaan.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 11:01"]
Et kerro isän tilanteesta mitään. Mutta oletan, että hän palkkatyössä. Jos hän saa hoitoajalta palkaan tukeen ei ole oikeutta.
[/quote]Kotihoidontukea voi saada, vaikka kävisi työssä ja tienaisi miljoonan. Sen ainoa ehto on, ettei lapsi ole kunnallisessa hoidossa. Hoitolisä sen sijaan on tulosidonnainen ja kun tulot menee tietyn rajan yli, sitä ei voi saada. Hoitorahaa sen sijaan saa kaikki tuloista riippumatta. Itse sain 3 v ajan kotihoidontukea kaikista lapsista. Olen vuorotyössä ja mies kotona työskentelevä yrittäjä joten ei ole tarvittu kunnallista hoitoa kenellekään lapselle.