Kylmiä ruokalajeja, ideoita kehiin!
Ei tee tällä helteellä mieli mitään kuumaa ruokaa.
Ehdotuksia siis kehiin, ja ei mitään yleisluontoista tyyliin salaatti, kiitos!
Aloitan: gazpacho, Nizzan salaatti, Cesar-salaatti, kylmä avokado-katkarapukeitto (etsin ketjuun tästä ohjeen).
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää aina olla jotain ulkomaalaista? Kalakukko tai lanttukukko on kylmänä hyvää. Tai piirakka ja munavoi + silli. Ei tarvii mezeä, tex-mexiä, pizzaa, falafelia, kiinalaista tai japanilaista. Ai niin sushi on kylmää. Mutta en tykkää. Graavilohi kyllä kelpaisi.
Pitääkö nyt ensin tehdä kalakukko ja jäähdyttää se, jotta saa kylmää ruokaa? Itse ainakin kyllä osaan ilman neuvojakin syödä vaikka piirakoita kylmänä jos niitä sattuu taloudesta muuten löytymään.
Olen kylmien keittojen ystävä, gazpachoa voisin syödä joka päivä + sitten jugurttipohjaisia keittoja. Ap:n mainitsema Nizzan salaatti on myös tosi hyvää kesäruokaa uusilla perunoilla, sardellilla (tai vaikka sillillä jos kotimaista haluaa), pavuilla ja kananmunilla.
Savukala- tai tonnikalatäytteinen munakasrulla toimii hyvin jääkaappikylmänä.
No niin toimi ja perunamunakas eli tortilla myös, kiitos muistutuksesta!
Ap
- Erilaiset ruokaisat salaatit (laaja skaala tonnikalapastasalaatista tabboulehiin jne)
- Dippivihannekset ja erilaisia kermaviili- ja hummuspohjaisia ym. dippejä, tsatsiki
- Tapas-tyyli: minilihapullia, leikkeleitä, juustoja, oliiveja
- Smoothiet
- Vesimeloni, mansikat, herneet, juustot
- Graavi- ja savukalat, leivän päällä tai yllä mainittujen kaverina
- Wrapit, rieskarullat, kolmioleivät erilaisin täytetahnoin
- Jäätelö, rahkat ja marjat/hedelmät, vispipuuro
Sori, nää nyt ei oo varsinaisia ruokalajeja, mutta turvaavat kyllä ravinnonsaantia näin helteillä, kun vaihtelee ja syö monipuolisesti, vaikkei lämmintä ruokaa tekisikään 😊
Fetasalaatti, kaikki ainekset kylminä, valmis salaattikulhollinen sitten vielä tunniksi pariksi jääkaappiin.
Savustettu lohi kylmänä leivän päällä tai sellaisenaan salaatin kanssa. On hyvää.
Tämä on hyvä couscous -salaatti:
Keitetään tarvittava määrä couscousia. Heti alussa keitinveteen laitetaan rusinoita, ananaspaloja, pala lihaliemikuutiota ja couscousmaustetta (esim. Lidlistä).
Jäähdytetään.
Pilkotaan tomaatti ja kurkku,vihreää salaattia ja grillattua broileria pieneksi paloiksi. Sekoitetaan kaikki ja syödään.
Kylmä nakki ja ananasta.
Kylmä nakki ja kiwi-hedelmää.
Kylmä nakki ja raikkaita voileipiä.
Kylmä nakki ja lasten vanukkaita.
En kyllä ymmärrä, lihapullia voi ehdottaa ja tuskin ne raakana syödään. Eli uuni tai pannu pitää lämmittää. Jos hakee kukkoa valmiina, niin ei tarvii lämmittää kämppää. Tai savulohta saa ehdottaa, kyllä siihenkin lämpöä tarvii. Eli jotkut tuotteet on OK ostaa valmiina, mutta kukko tai piirakat pitäisi itse alusta asti vääntää? En ymmärrä logiikkaa. Mun kukkoehdotus ei ollut yhtään irvailua, miksi hyökkäätte kotimaista vastaan?
Itse tykkään näin kuumina päivinä syödä täytettyjä patonkeja, viinirypäleitä ja vesimelonia. Ja siis teen patongit itse kotona, tomaattia, tonnikalaa/kanaa, juustoa, kurkkua, salaattia, oliiveja, paprikaa yms.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, lihapullia voi ehdottaa ja tuskin ne raakana syödään. Eli uuni tai pannu pitää lämmittää. Jos hakee kukkoa valmiina, niin ei tarvii lämmittää kämppää. Tai savulohta saa ehdottaa, kyllä siihenkin lämpöä tarvii. Eli jotkut tuotteet on OK ostaa valmiina, mutta kukko tai piirakat pitäisi itse alusta asti vääntää? En ymmärrä logiikkaa. Mun kukkoehdotus ei ollut yhtään irvailua, miksi hyökkäätte kotimaista vastaan?
Luepa alkuperäinen kommenttisi ajatuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nälkä kun on kuuma. Mulla on keitettyjä munia, kylmää riisipuuroa, leipää ja leikkeleitä valmiina. Niistä otan jos tulee tarve.
Kylmä riisipuuro on kyllä hyvää!
lautasellinen kylmää velliä aamuin illoin
😬
Keitä uusia perunoita iso satsi, syö kylmänä lohen tai kananmunan kanssa. Lohi kaupasta savulohiviipaleita, kananmunia voi keittää kerralla enemmän.
Meillä oli eilen (ja jääkaapissa on vieläkin) pastasalaattia.
Pastaa, tonnikalaa, maustekurkkua, omenaa, kevätsipulia, majoneesia, vähän suolaa ja pippuria. Taisi mennä raejuuston loputkin sinne.
Yllätyin, tuttavien kesäruokiin kuului rosolli, silloin kun oli jo uusia perunoita ja juureksia saatavilla. Totta kai tuoreet uudet porkkanat, punajuuret ym. ovat maukkaimmillaan. ja rosollia voi tehdä suuren kulhollisen jääkaappiin ja syödä siitä aina, kun tulee nälkä. Oma suosikkini kylmästä ateriasta on kylläkin ruokaisa broiler- tai savulohisalaatti. Kylmäksi jälkkäriksi sopii hyvin pohjoispohjanmaan herkku, juustokeitto, tai sitten raparperikiisseli.