Sinä nuori nainen, tässä se, miksi vanhempana naisena katson sinua kun olet pienissä bikineissä (liittyy ylen juttuun aiheesta)
Ylellä on juttu bikineistä, jotka peittävät pyllyn vain osittain. Tekstissä kuvataan sitä, miten nuorten naisten hartioilla on menneisyydessä ollut koko yhteisön maine ja naisten pukeutumista on arvioitu ja arvostelu milloin mistäkin syystä.
Jutussa lukee mm. näin: "Joskus vanhemmat naiset ovat katsoneet, että mitä tuolla on päällä, mutta suoraan ei ole arvosteltu, Tervamaa kertoo."
Jos minä, keski-ikäinen nainen katson nuorempaa naista, pohdin yleensä ihan muuta kuin tuomitsevia ajatuksia, kuten jutussa oli vihjattu. Saatan pohtia, ovatko uikkarit millään mittarilla miellyttävät päällä (inhoan stringejä). Ehkä mietin sitä, että toivottavasti nuori nainen ei kohtaa ällöttävää käytöstä miehiltä, kuten valitettavasti usein käy. Saatan miettiä, että onpa kiva kuosi. Tai vaikka ihailla nuoren naisen upeita hiuksia. Ja mietin myös sitä, miten nuoria naisia aina syytetään jostain. Sama toki jatkuu vanhempana. Liian vähän/paljon vaatteita. Väärä tyyli. Oletpa rupsahtanut. Kyllä nyt on meikattu ihan överisti ja varmaan naamaakin leikelty. Jne. Ei se lopu koskaan, valitettavasti.
Jne. Tuntemani keski-ikäiset eivät ole nuoria naisia vastaan, vaan myötätuntoisia. On suuri huijaus, että naiset olisivat toistensa vihollisia ja kadehtisivat 24/7 365. Osa varmasti tekee niin, mutta se on todella vain pieni osa.
Kommentit (338)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi tästäkin osapuolet eivät voi puhua ihan niinkuin asiat ovat. Lue hitaasti niin oivallat. Joo, 49 v naisena musta olisi helvetin kiva, että näyttäisin samalta kuin nuoret naiset. Joo, se on ihan paska puhetta että mä 20 v istun tässä rannalla kiristävä epämukava naru perseessä ja pikku nännilaput tissien päällä jotka lipsahtaa paikoiltaan jos liikahdan jostain muusta syystä kuin esitelläkseni kaunista vartaloani. Mitä pahaa on myöntää tosiasiat? Ei, musta on kiva olla vanha akka ja ei, en mä halua miehiä kiihottaa, kun alasti olen uimarannalla.
Tätä ei miehet ymmärrä. Luulevat että 40-50+ naiset kadehtivat itseään esitteleviä teinejä. Ei ei. Se miesten miellyttäminen ei enää ole ykkösprioriteetti elämässä. Aikansa kutakin. Itse en kyllä nuorena ja hyvännäköisenäkään tykännyt olla kuolaamisen kohteena. Siksi en viihtynyt naru p e r s e e s s ä silloinkaan.
No kyllä mulle on erittäin tärkeää, näyttää miesten silmissä hyvältä
N36
Hyvä että myönnät asian.
Tätä ei kuitenkaan tarvitse yleistää koskemaan kaikkia.
Mitä sinä et siis tehnytkään, tämä huomio koski muita kirjoittajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten talvella eräällä naistensalilla yksi keski-ikäinen nainen seurasi haukan katseella kun joku nuori nainen tuli treenirintsikoiden ja leggingsien kanssa urheilemaan? Kateutta varmaan, koska naisten sali.
Ai miksi? Noh, itse olen katsonut nuoria naisia salilla esim siksi, että katson, millaisilla painoilla hän mitäkin liikettä tekee, millaisilla sarjoilla ja millaisella tekniikalla. Saatan myös katsoa, miten joku tietty laite toimii tai mistä hän löysi tankoon jousilukot ja minne ne jätetään liikkeiden jälkeen. Ja olenpa saattanut joskus katsoa, että vau, tuollapa on hyvän näköiset lihakset, miten kaukana oma treenini on hänen treenistään, tekeekö esim erilaisia kyykkyjä enemmän kuin minä.
Salilla ollessani sarjojen välillä, katselen yksinkertaisesti ihan mihin sattuu.
Joskus näköpiiriin osuu nuori nainen, joskus vanhempi nainen, joskus peili ja joskus vain tyhjä kuntopyörä. Mietiskelen ihan omia juttuja. Lähinnä seuraavan sarjan aloitusta.
Pahoittelut, jos olen ollut ajatuksissani ja katseeni on tulkittu arvostelevaksi tuijotukseksi.
Mulla ihan sama. Salilla ja julkisissa saatan olla ihan omissa ajatuksissa ja tuijottaa ajatuksissani johonkin ja joskus havahdun, että tuijotan jotakin ihmistä.
Toinen mulle paha on, kun naisilla on T-paita, jossa on rinnuksessa jokin teksti. Varsinkin töissä on noloa, jos saa itsensä kiinni tai jää kiinni siitä että tuijottaa naisen rinnusta, kun yrittää tavata t-paidan tekstiä.
Kukaan ei ole koskaan valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska elämme yhteisönä yhteiskunnassa, jossa on normit, säännöt ja lait. Ne on sovittu, jotta myös jatkossa voisimme elää yhteisönä yhteiskunnassa mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti ja rauhassa. Mutta nyt, ovat ikuisesti jollain ilveellä voimaantuvat intersektionaaliset feministit päättäneet, että NYT naisen pitääkin saada paljastella mielinmäärin missä vain ja vaikka myydä itseään onlyfansissa, koska silloin naisella on valta ja voima! Ja tätähän käyttävät heti hyväkseen ne naiset, jotka ovat ekshibitionisteja, huomiota vailla tms. Ihanko oikeesti koko muu yhteisö ei pistäisi vastaan, jos yksi pieni ryhmä alkaa vaatia ihan omia "sääntöjään"?
Mitäs jos setämiehet alkavat vaatia oikeutta tuijottaa ja huudella, koska se voimaannuttaa heitä? Meinaatko, että ei yhtä lailla muu yhteisö laittaisi vastaan?
Lopettakaa jo väsyneet juttunne, koko intersektionaalinen feminismi on ylittänyt rajat aika päiviä sitten.
T. Kyllästynyt ex-feministi
Sun jutuissa ei oo kyllä mitään järkeä. Et voi verrata huutelua ja ahdistelua vapaasti pukeutumiseen. Se että joku laittaa mielummin stringit kuin bokserit ei satuta ketään millään tavalla. Huutelu, tuijottelu ja ahdistelu on haitallista muille. Miks ihmeessä se olis voimaannuttavaa
Onhan. Ihan tarkoituksella laitoin älyttömän vertauksen, koska kaikki nää tiettyjen naisten "voimaantumisjutut" on aivan yhtä älyttömiä. Naurettavia. Tekisivät jotain elämällään, sivistäisivät itseään vaikka, mutta ei. Tissejä ja takapuolia näytellään ja kappas, olo on voimaantunut. Hip hip hurraa.
Ei, jos aiot yrittää jotain pointtia tyrkyttää, niin ei tuo käy järkeen. Sillon täytyy keksiä joku oikeanlainen vertaus, mutta et taida keksiä joten olet väärässä. Me naiset ollaan myös vähän moniulotteisempia, kato me voidaan samaan aikaan olla sivistyneitä sekä näyttää "paljasta pintaa" ja "voimaantua". Ihme naisvihaaja sinäkin kun et näitä perus asioita tajua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi naisvaltaisilla työpaikoilla on kiusaamista ja kiusaajina yleensä vanhempi nainen. Kiusaavat nuorta sijaista, herkkää/kilttiä, you name it. Aivan varmasti on myös kateutta näissäkin katseissa.
Tuo on totta että naisvaltaisilla työpaikoilla ilmenee joskus aika hurjaakin kiusaamista. Pahimmillaan tuollaiset paikat voi olla aikamoisia käärmeenpesiä.
En osaa varmasti sanoa mikä tuota kiusaamista aiheuttaa, mutta kateus voisi hyvinkin olla yksi syy.
Jostain syystä kateutta on äärimmäisen vaikea myöntää. Tässäkin keskustelussa moni yrittää valehdella myös itselleen.
On olemassa myös naisia, jotka eivät kestä sitä, ettei kukaan kadehdi heitä.
He eivät usko sitä, että vanhemmat naiset eivät katsokaan heitä kateellisena, tai sitä, etteivät miehet kiinnostu heistä - vaikka heillä olisi ne narubikinit.
Katsoipa sellaista naista miten tahansa, hän tulkitsee naisen katseen kateudeksi, vihaksi, ärtymykseksi yms tai jos katsoja on mies, niin hän tulkitsee sen esim. ihailuksi ja/tai kiinnostukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse katson pyllybikinejä surullisena. Feminismiään toitottavat nuoret naiset kokevat enemmän kuin koskaan tarvetta mukautua patriarkaaliseen normiin, jossa naisen kehon on oltava näytillä miehen ja ylipäänsä muiden ihmisten katseelle. Tärkeintä on miellyttää ja saada ihailua, näyttää hyvältä. Miksi nuoret miehet eivät julkaise alusvaatekuvia instassa jatkuvalla syötöllä? Peittävä pukeutuminen on nykyään mummomaista, osoitus hiekkapilluisuudesta. Bikinit ovat normi nuorille naisille, siitä on vaikeaa poiketa koska ryhmäpaine. En näe tuossa huomionhakuisuudessa mitään kateutta herättävää, vain surullista alistumista.
Samanlaisia ajatuksia itselläkin herää. Tuolla kesäkaduilla pojat ja miehet näyttävät pärjäävän vallan mainiosti rennoissa, polviin asti ulottuvissa shorteissa ja t-paidassa. Tyypillisesti (ei tietenkään aina) pariskunnasta naiselle on puolet vähemmän päällä. On narutoppia ja mikroshortsia. Mikroshortseja näkyy myös pikkutytöillä ja vanhemmilla naisilla, ne ovat naisen normaali asu, eivät tarkoita mitään.
Miehen kohdalla saattaisi yllättyä, että onpa lyhyet lahkeet.
Normi on että naisen iho on esillä, ja jotenkin se edustaa vapautta. Miehet eivät sitä samaa vapautta näytä tarvitsevan.
Oon tarkoituksella seurannut samaa. Viime viikolla oli se Facebookin Kansallispuistot tutuksi-ryhmän mekko-poru ja joku "sisko" päätti puolustaa siskoa julkaisemalla itsestään myös mekko-kuvan. Mutta! Hänellä oli mekko vedetty vyötärölle ja oli siis pitkospuilla tissit paljaana. Selkä kuvaajaan päin, mutta silti. Siihen ketjuun muutkin naiset laittoi mekko-kuvia ja osa TIETENKIN naiset tuntien myös alastonkuvia. No, meni kai pari päivää niin eräs mieskin puolusti oikeutta pukeutua metsään tavallaan; hänelläkin oli hame, miesten malli, ja kappas! Hänellä oli myös asiallisesti yläosa t-paidalla peitettynä. Kyllä jäin miettimään mikä tää on tää naisten tarve paljastella itseään heti, kun on pienikin mahdollisuus?
No kun se on niin kovin VOIMAANNUTTAVAA.
Itse en tätä ymmärrä lainkaan, mutta näin minulle on kerrottu.
Kohta varmaan joku porukka keksii leiriytyä alastomana Mannerheimintiellä ja vaatia LiSÄä OiKeUKsiA vOimAAntuNeiLLe nAisiLLe.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ihan naisena saatan katsella ihaillen jonkun toisen naisen upeaa kroppaa tai kauniita bikineitä, tai vaikka rohkeutta pukea sellaiset. Ihan ilman mitään ilkeitä ajatuksia, suurimmaksi osaksi ajatukseni muista ihmisistä ovat positiivisia tai neutraaleja.
Ajattelen juuri samoin kuin tuossa lainauksessa.
Miten ajattelevat he, jotka ovat laittaneet tuolle kirjoitukselle alapeukun?
Vierailija kirjoitti:
Eli siis ap miettii, saavatko nuoret naiset osakseen inhottavaa käytöstä miehiltä, ja samalla itse käyttäytyy inhottavasti tuijottamalla kulmat kurtussa.
Miten onnistuit lukemaan aloituksen noin totaalisesti väärin?
Kyky siinäkin, ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ihan naisena saatan katsella ihaillen jonkun toisen naisen upeaa kroppaa tai kauniita bikineitä, tai vaikka rohkeutta pukea sellaiset. Ihan ilman mitään ilkeitä ajatuksia, suurimmaksi osaksi ajatukseni muista ihmisistä ovat positiivisia tai neutraaleja.
Ajattelen juuri samoin kuin tuossa lainauksessa.
Miten ajattelevat he, jotka ovat laittaneet tuolle kirjoitukselle alapeukun?
Jouduin alapeukuttamaan, koska en ihan oikeasti katsele toisten kroppaa tai bikineitä.
Minua ei vain kiinnosta. Olen sitten varmaan outo, mutta ei. Toisten kropat tai vaatteet eivät kiinnosta.
Tässä ketjussa todella typeriä juttuja.
Ihmiset on ihmisiä. Antakaa kaikkien olla mitä haluaa ja keskittykää olemaan rehellisiä itsellenne.
Kaikki haluaa näyttää hyvältä noin lähtökohtaisesti. Tai tuntea itsensä hyväksi.
Naisille se on hieman tärkeämpää.
Kaikki ihmiset haluavat olla jollakin tavalla merkittäviä ja yleensä naiset nauttivat positiivisesta huomiosta liittyen ulkonäköönsä/ olemukseensa.
Elämän kirjoitti:
Kaikki haluaa näyttää hyvältä noin lähtökohtaisesti. Tai tuntea itsensä hyväksi.
Kaikki ihmiset haluavat olla jollakin tavalla merkittäviä ja yleensä naiset nauttivat positiivisesta huomiosta liittyen ulkonäköönsä/ olemukseensa.
johtuu siitä että yhteiskunnassa kauneus ja hyvännäköisyys on arvostetuin asia naisessa. Surullista
Vierailija kirjoitti:
Elämän kirjoitti:
Kaikki ihmiset haluavat olla jollakin tavalla merkittäviä ja yleensä naiset nauttivat positiivisesta huomiosta liittyen ulkonäköönsä/ olemukseensa.johtuu siitä että yhteiskunnassa kauneus ja hyvännäköisyys on arvostetuin asia naisessa. Surullista
Ei pidä paikkaansa. Kyllä naisissa arvostetaan muita asioita ennen ulkonäköä.
Persoona, luonne, älykkyys jne.
Eräänä päivänä oli iltapäivä lehdessä juttu kuinka lappu malliset bikini ylä osat puetaan muodikkaasti. ns. väärin päin, oli kuvakin että ne kangas laput oli sivuilla. Odotan nyt vaan että koskahan tulee muotiin pukea nuo ns. pylly bikinit väärinpäin. Mies 57v
En ole vanha, mutta en pidä tyrkyistä.
En rannalla, enkä muualla. Itsensä tyrkyttäminen on vastenmielistä ja säälittävää.
Musta pyllybikinit on rumat ja epäkäytännölliset, mutta en mä kenenkään uimavaatteita rannalla tai uimahallissa näe ilman silmälaseja, niin ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta kertaa muuten minun on luultu katsovan nuoria naisia vihaisen kateellisena, kun kun aika monta kertaa on tullut katsottua jotain tyylikästä vaatetta tai asustetta ja mietittyä, että mistähän samanlaisen voisi ostaa? Ja ei miehet, en ole suunnitellut hankkivani nuorisovaatteita vaan olen katsellut klassisen tyylikkäästi pukeutuneiden nuorten naisten vaatteita (nuorilla on nykyään paljon myös tätä tyyliä ja jotkut ovat valtavan elegantteja), enkä kuvittele, että näyttäisin samalta kuin se nuori siinä vaatteessa tai yrittäisin hakea sillä miesten huomiota. Mutta minä pidän tyylikkäistä ja kauniista vaatteista samalla tavalla kuin pidän kauniista sisustusesineistä.
Yhteen aikaan tarkkailin paljon ihmisten pukeutumista juuri tässä mielessä esimerkiksi julkisissa kulkuvälineissä, mutta sitten kun luin näitä nettikirjoituksia siitä, että ikäisteni naisten uskotaan kyyläävän nuorempia ja kauniimpia kateellisina, niin säikähdin ja aloin varoa muihin päin katsomista.
Ihan samoin olen itsekin toiminut, mutta sitä en aiemmin tiennyt, että jos vanhempi nainen katselee nuorempia tai ehkä muitakin kauniita tai tyylikkäästi pukeutuvia naisia, niin häntä luullaan kateelliseksi kyylääjäksi. Aika kamala väärinkäsitys.
Kaikissa naisissa on jotakin "viehättävää".
Yleensä huomaan jokaisesta naisesta jotakin viehittävää; silmät/ katse, ääni/puhe, hiukset, muodot, itsevarmuus, miten kantaa itsensä, tuoksut, iho, hehku (karisma), nauru jne.
Jokaisesta naisesta löytyy jotakin.
Not true kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämän kirjoitti:
Kaikki ihmiset haluavat olla jollakin tavalla merkittäviä ja yleensä naiset nauttivat positiivisesta huomiosta liittyen ulkonäköönsä/ olemukseensa.johtuu siitä että yhteiskunnassa kauneus ja hyvännäköisyys on arvostetuin asia naisessa. Surullista
Ei pidä paikkaansa. Kyllä naisissa arvostetaan muita asioita ennen ulkonäköä.
Persoona, luonne, älykkyys jne.
Kyllä se on niin että kaunis nainen pääsee helpommalla kuin se että on vähemmän kaunis vaikka oiski mukava persoona
Vierailija kirjoitti:
Nuorena naisena ketuttaa kyllä lukea vuonna 2021 aina samaa lorua mitä mm. tässäkin ketjussa. Aina kun aiheena on nuoren naisen vähäpukeinen vartalo, joko koetaan oikeudeksi tuijotella, kommentoida tai jopa koskea, koska itsehän pukeudun näin. (rannalla?!?) tai sitten on joku setä/täti tuomitsemassa ja kertomassa mitä toisen täytyy laittaa päälle ja että koska stringit tuntuu hänestä inhottavalta, myös tästä naisesta on pakko tuntua siltä. Sitten on vielä kirsikkana kakun päällä niitä miehiä jotka väittää että vanhemmat naiset kadehtivat näitä jotka kuolaa puolet nuorempiaan rannoilla yms. Ei, kukaan ei kaipaa Pena 50v katseita pätkääkään. Miksi on vaikeaa antaa jokaisen vain olla ja pukeutua miten haluaa, ilman että TÄYTYY kommentoida tai häiritä saati tehdä joku hiton artikkeli asiasta
Mutta miksi sinua ei saisi katsoa? Minä katson kaikenlaisia ihmisiä, rumia, kauniita ja kaikkia siltä väliltä. Ethän sinä katsomisesta katoa tai rumene tai mitään ikävää. Niin se vain on, että jos laittaa erikoiset vaatteet päälle, niin sinua katsoo vielä useammat kuin vain kaltaiseni kaikkien katselijat. Ihmisiä, kuten luontoakin on kiva katsoa. T. Taiteilija
Jos suoraan sanotaan, niin onhan nuo pyllybikinit todella härskit.
Joskus (ehkä aika pian) tälle muodille nauretaan kovaa.