Sinä nuori nainen, tässä se, miksi vanhempana naisena katson sinua kun olet pienissä bikineissä (liittyy ylen juttuun aiheesta)
Ylellä on juttu bikineistä, jotka peittävät pyllyn vain osittain. Tekstissä kuvataan sitä, miten nuorten naisten hartioilla on menneisyydessä ollut koko yhteisön maine ja naisten pukeutumista on arvioitu ja arvostelu milloin mistäkin syystä.
Jutussa lukee mm. näin: "Joskus vanhemmat naiset ovat katsoneet, että mitä tuolla on päällä, mutta suoraan ei ole arvosteltu, Tervamaa kertoo."
Jos minä, keski-ikäinen nainen katson nuorempaa naista, pohdin yleensä ihan muuta kuin tuomitsevia ajatuksia, kuten jutussa oli vihjattu. Saatan pohtia, ovatko uikkarit millään mittarilla miellyttävät päällä (inhoan stringejä). Ehkä mietin sitä, että toivottavasti nuori nainen ei kohtaa ällöttävää käytöstä miehiltä, kuten valitettavasti usein käy. Saatan miettiä, että onpa kiva kuosi. Tai vaikka ihailla nuoren naisen upeita hiuksia. Ja mietin myös sitä, miten nuoria naisia aina syytetään jostain. Sama toki jatkuu vanhempana. Liian vähän/paljon vaatteita. Väärä tyyli. Oletpa rupsahtanut. Kyllä nyt on meikattu ihan överisti ja varmaan naamaakin leikelty. Jne. Ei se lopu koskaan, valitettavasti.
Jne. Tuntemani keski-ikäiset eivät ole nuoria naisia vastaan, vaan myötätuntoisia. On suuri huijaus, että naiset olisivat toistensa vihollisia ja kadehtisivat 24/7 365. Osa varmasti tekee niin, mutta se on todella vain pieni osa.
Kommentit (338)
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin. Itse kolmekymppisenä "vanhempana" naisena näin uimarannalla hädintuskin täysi-ikäisen tytön käyttävän todella paljastavaa ja yliseksikästä uima-asua, ensimmäinen ajatukseni ei ollut paheksua epäsiveellisyyttä vaan huoli siitä että toivottavasti arvottaa itsessään muitakin asioita kuin sitä että miten paljon miellyttää miehiä. Nuorille naisille edelleen vain tuputetaan uskomusta että vanhat kurpat vain tuijottavat kateellisena jotta eivät luottaisi kokeneemman naisen näkemykseen.
Onhan sellainen nuori hyväkroppainen nainen tuore kuin kevään pajun vitsa. Tulee mieleen toisaalta saman iän tuoma epävarmuus omasta ulkonäöstä... mitä minullakin oli nuorena.
En ymmärrä kyllä niitä stringi-bikineitä, eikö ole epämukavaa pitää sellasia päällä? Miksei voi pitää tavallisia bikineitä? Vai onko tarkoitus esitellä peppuaan?
Ketä kiinnostaa mitä ajattelet? Todella tylsä aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Itse katson pyllybikinejä surullisena. Feminismiään toitottavat nuoret naiset kokevat enemmän kuin koskaan tarvetta mukautua patriarkaaliseen normiin, jossa naisen kehon on oltava näytillä miehen ja ylipäänsä muiden ihmisten katseelle. Tärkeintä on miellyttää ja saada ihailua, näyttää hyvältä. Miksi nuoret miehet eivät julkaise alusvaatekuvia instassa jatkuvalla syötöllä? Peittävä pukeutuminen on nykyään mummomaista, osoitus hiekkapilluisuudesta. Bikinit ovat normi nuorille naisille, siitä on vaikeaa poiketa koska ryhmäpaine. En näe tuossa huomionhakuisuudessa mitään kateutta herättävää, vain surullista alistumista.
Samanlaisia ajatuksia itselläkin herää. Tuolla kesäkaduilla pojat ja miehet näyttävät pärjäävän vallan mainiosti rennoissa, polviin asti ulottuvissa shorteissa ja t-paidassa. Tyypillisesti (ei tietenkään aina) pariskunnasta naiselle on puolet vähemmän päällä. On narutoppia ja mikroshortsia. Mikroshortseja näkyy myös pikkutytöillä ja vanhemmilla naisilla, ne ovat naisen normaali asu, eivät tarkoita mitään.
Miehen kohdalla saattaisi yllättyä, että onpa lyhyet lahkeet.
Normi on että naisen iho on esillä, ja jotenkin se edustaa vapautta. Miehet eivät sitä samaa vapautta näytä tarvitsevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska elämme yhteisönä yhteiskunnassa, jossa on normit, säännöt ja lait. Ne on sovittu, jotta myös jatkossa voisimme elää yhteisönä yhteiskunnassa mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti ja rauhassa. Mutta nyt, ovat ikuisesti jollain ilveellä voimaantuvat intersektionaaliset feministit päättäneet, että NYT naisen pitääkin saada paljastella mielinmäärin missä vain ja vaikka myydä itseään onlyfansissa, koska silloin naisella on valta ja voima! Ja tätähän käyttävät heti hyväkseen ne naiset, jotka ovat ekshibitionisteja, huomiota vailla tms. Ihanko oikeesti koko muu yhteisö ei pistäisi vastaan, jos yksi pieni ryhmä alkaa vaatia ihan omia "sääntöjään"?
Mitäs jos setämiehet alkavat vaatia oikeutta tuijottaa ja huudella, koska se voimaannuttaa heitä? Meinaatko, että ei yhtä lailla muu yhteisö laittaisi vastaan?
Lopettakaa jo väsyneet juttunne, koko intersektionaalinen feminismi on ylittänyt rajat aika päiviä sitten.
T. Kyllästynyt ex-feministi
Sun jutuissa ei oo kyllä mitään järkeä. Et voi verrata huutelua ja ahdistelua vapaasti pukeutumiseen. Se että joku laittaa mielummin stringit kuin bokserit ei satuta ketään millään tavalla. Huutelu, tuijottelu ja ahdistelu on haitallista muille. Miks ihmeessä se olis voimaannuttavaa
Onhan. Ihan tarkoituksella laitoin älyttömän vertauksen, koska kaikki nää tiettyjen naisten "voimaantumisjutut" on aivan yhtä älyttömiä. Naurettavia. Tekisivät jotain elämällään, sivistäisivät itseään vaikka, mutta ei. Tissejä ja takapuolia näytellään ja kappas, olo on voimaantunut. Hip hip hurraa.
eipä vanhoissa naisissa ole muuta eroa kuin vanhoihin
kaavoihin kaatuminen ja kihertelyn loppuminen.
monet naiset eivät ole nuorena tai vanhana
ulkonäöllisesti viehättäviä kuten eivät miehetkään.
ja seksikään ei vanhoja miehiä tai naisia
niin kovasti enää kiehdo.
Aika turhaa vääntää mielipiteistä kuka mihinkin
pukeutuu kunhan ei lakia riko..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse katson pyllybikinejä surullisena. Feminismiään toitottavat nuoret naiset kokevat enemmän kuin koskaan tarvetta mukautua patriarkaaliseen normiin, jossa naisen kehon on oltava näytillä miehen ja ylipäänsä muiden ihmisten katseelle. Tärkeintä on miellyttää ja saada ihailua, näyttää hyvältä. Miksi nuoret miehet eivät julkaise alusvaatekuvia instassa jatkuvalla syötöllä? Peittävä pukeutuminen on nykyään mummomaista, osoitus hiekkapilluisuudesta. Bikinit ovat normi nuorille naisille, siitä on vaikeaa poiketa koska ryhmäpaine. En näe tuossa huomionhakuisuudessa mitään kateutta herättävää, vain surullista alistumista.
Samanlaisia ajatuksia itselläkin herää. Tuolla kesäkaduilla pojat ja miehet näyttävät pärjäävän vallan mainiosti rennoissa, polviin asti ulottuvissa shorteissa ja t-paidassa. Tyypillisesti (ei tietenkään aina) pariskunnasta naiselle on puolet vähemmän päällä. On narutoppia ja mikroshortsia. Mikroshortseja näkyy myös pikkutytöillä ja vanhemmilla naisilla, ne ovat naisen normaali asu, eivät tarkoita mitään.
Miehen kohdalla saattaisi yllättyä, että onpa lyhyet lahkeet.
Normi on että naisen iho on esillä, ja jotenkin se edustaa vapautta. Miehet eivät sitä samaa vapautta näytä tarvitsevan.
Oon tarkoituksella seurannut samaa. Viime viikolla oli se Facebookin Kansallispuistot tutuksi-ryhmän mekko-poru ja joku "sisko" päätti puolustaa siskoa julkaisemalla itsestään myös mekko-kuvan. Mutta! Hänellä oli mekko vedetty vyötärölle ja oli siis pitkospuilla tissit paljaana. Selkä kuvaajaan päin, mutta silti. Siihen ketjuun muutkin naiset laittoi mekko-kuvia ja osa TIETENKIN naiset tuntien myös alastonkuvia. No, meni kai pari päivää niin eräs mieskin puolusti oikeutta pukeutua metsään tavallaan; hänelläkin oli hame, miesten malli, ja kappas! Hänellä oli myös asiallisesti yläosa t-paidalla peitettynä. Kyllä jäin miettimään mikä tää on tää naisten tarve paljastella itseään heti, kun on pienikin mahdollisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska elämme yhteisönä yhteiskunnassa, jossa on normit, säännöt ja lait. Ne on sovittu, jotta myös jatkossa voisimme elää yhteisönä yhteiskunnassa mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti ja rauhassa. Mutta nyt, ovat ikuisesti jollain ilveellä voimaantuvat intersektionaaliset feministit päättäneet, että NYT naisen pitääkin saada paljastella mielinmäärin missä vain ja vaikka myydä itseään onlyfansissa, koska silloin naisella on valta ja voima! Ja tätähän käyttävät heti hyväkseen ne naiset, jotka ovat ekshibitionisteja, huomiota vailla tms. Ihanko oikeesti koko muu yhteisö ei pistäisi vastaan, jos yksi pieni ryhmä alkaa vaatia ihan omia "sääntöjään"?
Mitäs jos setämiehet alkavat vaatia oikeutta tuijottaa ja huudella, koska se voimaannuttaa heitä? Meinaatko, että ei yhtä lailla muu yhteisö laittaisi vastaan?
Lopettakaa jo väsyneet juttunne, koko intersektionaalinen feminismi on ylittänyt rajat aika päiviä sitten.
T. Kyllästynyt ex-feministi
Sun jutuissa ei oo kyllä mitään järkeä. Et voi verrata huutelua ja ahdistelua vapaasti pukeutumiseen. Se että joku laittaa mielummin stringit kuin bokserit ei satuta ketään millään tavalla. Huutelu, tuijottelu ja ahdistelu on haitallista muille. Miks ihmeessä se olis voimaannuttavaa
Onhan. Ihan tarkoituksella laitoin älyttömän vertauksen, koska kaikki nää tiettyjen naisten "voimaantumisjutut" on aivan yhtä älyttömiä. Naurettavia. Tekisivät jotain elämällään, sivistäisivät itseään vaikka, mutta ei. Tissejä ja takapuolia näytellään ja kappas, olo on voimaantunut. Hip hip hurraa.
True that
Vierailija kirjoitti:
Kummasti vain se kateus nousee pinnalle vanhoilla naisilla, jos mies katselee niitä nuoria naisia… AP elää valheessa.
Jaa-a, kai niitä kateellisia on aina, ikävää että sinä ja ystäväsi kuulutte tuohon joukkoon. On varmaan raskas tunne.
Minua taas ei kertakaikkiaan kiinnosta, mitä teineillä tai parikymppisillä on päällään tai jos joku mies tuijottaa heitä.
Joskus ehkä käy sääliksi, mutta siinä se.
Naiset osaa huijata itseään. Tottakai naiset haluaa huomioo pukeutumalla paljastavasti. Vähintään haluavat tuntea katseita iholla.
Kaikki muu on turhaa selittelyä. Ja se suotakoon kaikille naisille.
Minä yleensä olen aamuisin bussissa matkalla töihin nähnyt yhden 60+ naisen, josta ajattelin että WAU. Haluan itsekin näyttää tuolta kunhan tulen siihen ikään. Olen itse nelikymppinen. Tuo nainen on todella kaunis ja viimeisen päälle tyylikäs ilmestys. Hiukset puolipitkät, harmaita raitoja, kauniit kasvot ja hoikka vartalo. Ihania asuja päällä, joista laatu näkyy kauas.
Eli siis ap miettii, saavatko nuoret naiset osakseen inhottavaa käytöstä miehiltä, ja samalla itse käyttäytyy inhottavasti tuijottamalla kulmat kurtussa.
Olen nainen ja kohta seitsemänkymppinen. Minusta on yksinkertaisesti silmänilo katsoa kauniita nuoria naisia ja miksei kauniita vanhempiakin naisia. Kaihoisasti ajattelen nuorta kaunista hoikkaa sileää minääni, mutta aikaa ei valitettavasti saa takaisin.
Eli kaikkea kaunista ympärillä on mukava ihailla ja siitä saa sen katsomisen ilon.
Ehdottomasti samaa mieltä. En tajua jankutusta vanhempien naisten kateudesta nuorempia kohtaan. En minä ainakaan vertaa itseäni eri ikäisiin vaan oman ikäryhmän sisällä. Nuoremmat tuntuvat lapsilta, vanhemmat mummoilta. Kummatkaan ei tunnu relevanteilta vertailukohdilta. Ja sitä mukaan kun itse vanhenen siirtyy myös ne lapsiksi/mummoiksi kokemieni ihmisten iät ylöspäin. Parikymppisenä pidin nelikymppisiä ikäloppuina, nyt nelikymppisenä pidän parikymppisiä lapsina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nuoruus on ohi!
En todellakaan kadehdi omia lapsianikaan, joilla se kaikki vaivannäkö on vielä edessä.Enkä kaipaa miesten katseitakaan. Olen onnellinen jos saan elää niin kauan, että näen lapsenlapseni.
Ajatukset muuttuvat vanhemmiten.
No ihmisiä on erilaisia. Itse itkin melkein vuoden, kun täytin 35v. Nyt olen 36v ja helpottaa, kun ajattelen, etten sentään ole 40v.
Ja kyllä, olen kateellinen mun 15v tytölle, kun kahdestaan liikkuessa, ne miesten katseet menee tytölle, ei mulle. Hirveää, ahdistaa ja itkettää oma "Vanhuus "
N36
Pahoittelut, että elämä on sinulle noin kamalaa. Tuohon kannattaa hakea ammattiapua.
Vanhenemista kun ei voi pysäyttää.
Sitä saa elämässään aika paljon varoa, jos jokaisesta katseesta loukkaantuu ja alkaa vielä kuvittelemaan mitä se katse tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten talvella eräällä naistensalilla yksi keski-ikäinen nainen seurasi haukan katseella kun joku nuori nainen tuli treenirintsikoiden ja leggingsien kanssa urheilemaan? Kateutta varmaan, koska naisten sali.
Ai miksi? Noh, itse olen katsonut nuoria naisia salilla esim siksi, että katson, millaisilla painoilla hän mitäkin liikettä tekee, millaisilla sarjoilla ja millaisella tekniikalla. Saatan myös katsoa, miten joku tietty laite toimii tai mistä hän löysi tankoon jousilukot ja minne ne jätetään liikkeiden jälkeen. Ja olenpa saattanut joskus katsoa, että vau, tuollapa on hyvän näköiset lihakset, miten kaukana oma treenini on hänen treenistään, tekeekö esim erilaisia kyykkyjä enemmän kuin minä.
Salilla ollessani sarjojen välillä, katselen yksinkertaisesti ihan mihin sattuu.
Joskus näköpiiriin osuu nuori nainen, joskus vanhempi nainen, joskus peili ja joskus vain tyhjä kuntopyörä. Mietiskelen ihan omia juttuja. Lähinnä seuraavan sarjan aloitusta.
Pahoittelut, jos olen ollut ajatuksissani ja katseeni on tulkittu arvostelevaksi tuijotukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi naisvaltaisilla työpaikoilla on kiusaamista ja kiusaajina yleensä vanhempi nainen. Kiusaavat nuorta sijaista, herkkää/kilttiä, you name it. Aivan varmasti on myös kateutta näissäkin katseissa.
Tämä on jo eri juttu kuin nuorten naisten bikinivartaloiden kadehtiminen.
Tässä on mukana paljon muutakin, eikä kuulu tämän ketjun aiheeseen.
Pieniä bikineitä jo oli 50-luvullakin joita vain lähinnä stripparit tohti käyttää ja tangat 70-luvulla sitten yleistyivät.
Sisälukutaito ei taida olla vahvuuksiasi, sitä kannattaisi kehittää itsetunnon lisäksi. Tässä ketjussa keskustellaan ulkonäön herättämästä huomiosta. Maailma on täynnä ihmisiä, joilla on hyvä itsetunto huolimatta siitä, että eivät ole erityisen komeita tai kauniita, eivätkä näin ollen saaneet jatkuvasti hyvää palautetta ulkonäöstään.
Ihminen, jonka itsetunto rakentuu vain ulkonäön varaan, tulee oleman todella onneton siinä vaiheessa, kun ikä tuo mukanaan roikkuvan ihon, sairaus turmelee ulkonän, raskauskilot jäävät pysyväksi tms. Huomaan tämän omasta äidistäni, joka oli nuorena hyvin kaunis ja rakensi kaiken elämässään sen kauneuden varaan. Nyt päälle 70-kymppisenä vain oman ikäiset miehet katselevat ja se ei hänelle kelpaa, ei kuulemma kiinnosta vanhojen ukkojen huomio. Hän ei ole hyväksynyt omaa vanhenemistaan ja ulkonäön rapistumista iän myötä, vaan haikailee jatkuvast nuoruuden perään ja on harmissaan, kun nuoret miehet eivät katsele, tee palveluksia jne.