Sinä nuori nainen, tässä se, miksi vanhempana naisena katson sinua kun olet pienissä bikineissä (liittyy ylen juttuun aiheesta)
Ylellä on juttu bikineistä, jotka peittävät pyllyn vain osittain. Tekstissä kuvataan sitä, miten nuorten naisten hartioilla on menneisyydessä ollut koko yhteisön maine ja naisten pukeutumista on arvioitu ja arvostelu milloin mistäkin syystä.
Jutussa lukee mm. näin: "Joskus vanhemmat naiset ovat katsoneet, että mitä tuolla on päällä, mutta suoraan ei ole arvosteltu, Tervamaa kertoo."
Jos minä, keski-ikäinen nainen katson nuorempaa naista, pohdin yleensä ihan muuta kuin tuomitsevia ajatuksia, kuten jutussa oli vihjattu. Saatan pohtia, ovatko uikkarit millään mittarilla miellyttävät päällä (inhoan stringejä). Ehkä mietin sitä, että toivottavasti nuori nainen ei kohtaa ällöttävää käytöstä miehiltä, kuten valitettavasti usein käy. Saatan miettiä, että onpa kiva kuosi. Tai vaikka ihailla nuoren naisen upeita hiuksia. Ja mietin myös sitä, miten nuoria naisia aina syytetään jostain. Sama toki jatkuu vanhempana. Liian vähän/paljon vaatteita. Väärä tyyli. Oletpa rupsahtanut. Kyllä nyt on meikattu ihan överisti ja varmaan naamaakin leikelty. Jne. Ei se lopu koskaan, valitettavasti.
Jne. Tuntemani keski-ikäiset eivät ole nuoria naisia vastaan, vaan myötätuntoisia. On suuri huijaus, että naiset olisivat toistensa vihollisia ja kadehtisivat 24/7 365. Osa varmasti tekee niin, mutta se on todella vain pieni osa.
Kommentit (338)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mielestäni pukeutujien pitäisi ottaa huomioon se, että ihmisiä on moneen lähtöön, ja jos jollakin on monttu auki ja silmät selällään esim. siksi, että kaupan tai kahvilan kassajonossa on edessä tai takana näinen, jolla näkyy puolet pakaroista ja yläosassa on läpinäkyvä paita eikä rintsikoita, niin joku saattaa tätä pukeutujaa katsoa vähän ihmeissään."
"Miksi pukeutujan pitää nostaa niin iso meteli siitä, ettei hänen anneta pukeutua siten kuin hän haluaa, kun se kuitenkin häntä niin voimaannuttaa."
"Tärkeintä mielestäni olisi se, että pukeudutaan tilanteeseen sopivasti. Narubikinit käy rannalle, mutta ei silloinkaan pitäisi alkaa pyllistellä naapuriviltillä oleville."
Olen just samaa mieltä. Eikä ole kyse siitä, etteikö anneta muiden pukeutua sillä tavalla, miten he haluavat, vaan usein on kyse spontaanista reaktiosta siihen, kun joku tulee vaikka kahvilaan tai kauppaan liian paljastavissa vaatteissa. Ei siinä oikein voi nauttia kahvilassa perheen kanssa ruokailuhetkestä, kun vieressä seisoo nainen tai mies per_se paljaana. Väkisin se kerää huomiota ja lapset kyselevät, miksi tuolla tätillä näkyy pyl_ly.
Sitten nämä alipukeutuneet ovat loukkaantuneita kun heitä katsotaan.
Ihan oikeesti ihmiset, miten paljon näette porukkaa uima-asuissa kaupassa tai kahvilassa? Itse en ole koskaan törmännyt moiseen ilmiöön. Koskaan ei ole kahvilassa kukaan seisonut pöydän vieressä prse paljaana, vaikka paljon liikun ympäri Suomea kesäisin. Missä tätä tapahtuu?
Useamman kerran olen nähnyt kaupassa tyttösiä ja naisia, joilla on puolet pakaroista paljaana, mutta narubikineissä - en vielä. En yllättyisi vaikka heitäkin näkyisi. Isoissa kaupungeissa näkee monenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mielestäni pukeutujien pitäisi ottaa huomioon se, että ihmisiä on moneen lähtöön, ja jos jollakin on monttu auki ja silmät selällään esim. siksi, että kaupan tai kahvilan kassajonossa on edessä tai takana näinen, jolla näkyy puolet pakaroista ja yläosassa on läpinäkyvä paita eikä rintsikoita, niin joku saattaa tätä pukeutujaa katsoa vähän ihmeissään."
"Miksi pukeutujan pitää nostaa niin iso meteli siitä, ettei hänen anneta pukeutua siten kuin hän haluaa, kun se kuitenkin häntä niin voimaannuttaa."
"Tärkeintä mielestäni olisi se, että pukeudutaan tilanteeseen sopivasti. Narubikinit käy rannalle, mutta ei silloinkaan pitäisi alkaa pyllistellä naapuriviltillä oleville."
Olen just samaa mieltä. Eikä ole kyse siitä, etteikö anneta muiden pukeutua sillä tavalla, miten he haluavat, vaan usein on kyse spontaanista reaktiosta siihen, kun joku tulee vaikka kahvilaan tai kauppaan liian paljastavissa vaatteissa. Ei siinä oikein voi nauttia kahvilassa perheen kanssa ruokailuhetkestä, kun vieressä seisoo nainen tai mies per_se paljaana. Väkisin se kerää huomiota ja lapset kyselevät, miksi tuolla tätillä näkyy pyl_ly.
Ihan oikeesti ihmiset, miten paljon näette porukkaa uima-asuissa kaupassa tai kahvilassa? Itse en ole koskaan törmännyt moiseen ilmiöön. Koskaan ei ole kahvilassa kukaan seisonut pöydän vieressä prse paljaana, vaikka paljon liikun ympäri Suomea kesäisin. Missä tätä tapahtuu?
Useamman kerran olen nähnyt kaupassa tyttösiä ja naisia, joilla on puolet pakaroista paljaana, mutta narubikineissä - en vielä. En yllättyisi vaikka heitäkin näkyisi. Isoissa kaupungeissa näkee monenlaista.
Jos on kaupassa tai kahvilassa on neito, jonka päällä on vain pieni yläosa ja pakarat paljastavat "shortsit", niin on se jotenkin epäsopiva asu. Sopii rannoille, parvekkeelle ja kotipihalle tai kaverin pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kaupassa tai kahvilassa on neito, jonka päällä on vain pieni yläosa ja pakarat paljastavat "shortsit", niin on se jotenkin epäsopiva asu. Sopii rannoille, parvekkeelle ja kotipihalle tai kaverin pihalle.
Olisi mielenkiintoista nähdä tyyliin piilokamerassa, miten ihmiset suhtautuisivat, jos miehet tulisivat kauppaan tiukoissa housuissa, puolet pakaroista näkyen. Luultavasti ihmiset olisivat vielä enemmän ihmeissään kuin mitä ovat näin pukeutuvia naisia nähdessään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi naisvaltaisilla työpaikoilla on kiusaamista ja kiusaajina yleensä vanhempi nainen. Kiusaavat nuorta sijaista, herkkää/kilttiä, you name it. Aivan varmasti on myös kateutta näissäkin katseissa.
Tuo on totta että naisvaltaisilla työpaikoilla ilmenee joskus aika hurjaakin kiusaamista. Pahimmillaan tuollaiset paikat voi olla aikamoisia käärmeenpesiä.
En osaa varmasti sanoa mikä tuota kiusaamista aiheuttaa, mutta kateus voisi hyvinkin olla yksi syy.
Ja miehillä myös!! Nuoret miehet, varsinkin jos hauskannäköisiä ja vanhat ukot huomaavat, että nuoret naiset kiinnostuneina tuijottelevat heitä ja hymyilevät, on selviä kateuden puuskia ja katkeruutta. Yleensä haukkuvat nuorten miesten työtekoa, vaikka nuori olisi kuinka ahkera ja hyvä. Heidän selvästi vaikeaa ikääntyä ja huomata, etteivät nuoria, nättejä naisia kiinnosta. Päinvastoin...
Vierailija kirjoitti:
Ja miehillä myös!! Nuoret miehet, varsinkin jos hauskannäköisiä ja vanhat ukot huomaavat, että nuoret naiset kiinnostuneina tuijottelevat heitä ja hymyilevät, on selviä kateuden puuskia ja katkeruutta. Yleensä haukkuvat nuorten miesten työtekoa, vaikka nuori olisi kuinka ahkera ja hyvä. Heidän selvästi vaikeaa ikääntyä ja huomata, etteivät nuoria, nättejä naisia kiinnosta. Päinvastoin...
Ei pidä paikkaansa. Ei vanhempia miehiä kiinnosta tippaakaan jonkun nuoren kollin menestys naisten suhteen.
Se mikä oikeasti aiheuttaa kränää on nykyisen z-sukupolven ylimielisyys ja kykenemättömyys tajuta oma asemansa tilanteessa kuin tilanteessa.
Kun minä olin nuori, ei siellä kyllä työpaikalla kenelläkään vanhemmalle auottu päätä.
Asian tekee vielä erityisen rasittavaksi se, että nuoruuteen kuuluva uho pääsee nyt framille, toisin kuin ennen. Se kun on nyt on niin, että suurin osa teistä nuorista ei oikeasti osaa vielä yhtään mitään, vaikka niin kovasti itse luulette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin näitä vähäpukeisia katsoessani, että miksi haluavat kulkea prse paljaana. En halua nähdä kenenkään prsettä julkisella paikalla. En miehen enkä naisen enkä musun. Vaikka miten heillä olisikin "oikeus" pukeutua miten haluaa.
T. Vanhempi nainen
Eikös sinun nuoruudessa uitu useimmiten alasti ?
Minä olen nuoruudessani lähinnä uinut uimahalleissa ja maauimaloissa ja ei, ei minun nuoruudessani niissä uitu alasti.
Joten minä olen aina uinut uimapuku päällä. Enkä näe syytä miksi muuttaa tapaani. Päinvastoin olen alkanut laittamaan jopa peittävämpiä uimavaatteita etten pala auringossa, jos uin ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse katson pyllybikinejä surullisena. Feminismiään toitottavat nuoret naiset kokevat enemmän kuin koskaan tarvetta mukautua patriarkaaliseen normiin, jossa naisen kehon on oltava näytillä miehen ja ylipäänsä muiden ihmisten katseelle. Tärkeintä on miellyttää ja saada ihailua, näyttää hyvältä. Miksi nuoret miehet eivät julkaise alusvaatekuvia instassa jatkuvalla syötöllä? Peittävä pukeutuminen on nykyään mummomaista, osoitus hiekkapilluisuudesta. Bikinit ovat normi nuorille naisille, siitä on vaikeaa poiketa koska ryhmäpaine. En näe tuossa huomionhakuisuudessa mitään kateutta herättävää, vain surullista alistumista.
Samanlaisia ajatuksia itselläkin herää. Tuolla kesäkaduilla pojat ja miehet näyttävät pärjäävän vallan mainiosti rennoissa, polviin asti ulottuvissa shorteissa ja t-paidassa. Tyypillisesti (ei tietenkään aina) pariskunnasta naiselle on puolet vähemmän päällä. On narutoppia ja mikroshortsia. Mikroshortseja näkyy myös pikkutytöillä ja vanhemmilla naisilla, ne ovat naisen normaali asu, eivät tarkoita mitään.
Miehen kohdalla saattaisi yllättyä, että onpa lyhyet lahkeet.
Normi on että naisen iho on esillä, ja jotenkin se edustaa vapautta. Miehet eivät sitä samaa vapautta näytä tarvitsevan.
Oon tarkoituksella seurannut samaa. Viime viikolla oli se Facebookin Kansallispuistot tutuksi-ryhmän mekko-poru ja joku "sisko" päätti puolustaa siskoa julkaisemalla itsestään myös mekko-kuvan. Mutta! Hänellä oli mekko vedetty vyötärölle ja oli siis pitkospuilla tissit paljaana. Selkä kuvaajaan päin, mutta silti. Siihen ketjuun muutkin naiset laittoi mekko-kuvia ja osa TIETENKIN naiset tuntien myös alastonkuvia. No, meni kai pari päivää niin eräs mieskin puolusti oikeutta pukeutua metsään tavallaan; hänelläkin oli hame, miesten malli, ja kappas! Hänellä oli myös asiallisesti yläosa t-paidalla peitettynä. Kyllä jäin miettimään mikä tää on tää naisten tarve paljastella itseään heti, kun on pienikin mahdollisuus?
No kun se on niin kovin VOIMAANNUTTAVAA.
Itse en tätä ymmärrä lainkaan, mutta näin minulle on kerrottu.
Kohta varmaan joku porukka keksii leiriytyä alastomana Mannerheimintiellä ja vaatia LiSÄä OiKeUKsiA vOimAAntuNeiLLe nAisiLLe.
Minäkin ihmettelen mikä se voima on mitä saa kävelemällä puolialasti? Miehet eivät koe tarvetta voimaantua riisuutummalla. He jos haluavat voimaa menevät punttisalille ja, jos haluavat valtaa, niin etsivät sellaisen työn, jossa sitä on. Naiset taas laittavat puolipyllyä esittelevät narubikiinit ja ovat olevansa voittamattomia.
Piti ihan googlettaa pyllybikinit. Siis mitä uutta auringon alla? Vastaavia käytettiin joskus 80-90-luvulla. Nimenä oli tai-leikkaus, mutta idea ja ulkonäkö sama. Ei silloin kyllä kukaan noista mieltään pahoittanut?
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan googlettaa pyllybikinit. Siis mitä uutta auringon alla? Vastaavia käytettiin joskus 80-90-luvulla. Nimenä oli tai-leikkaus, mutta idea ja ulkonäkö sama. Ei silloin kyllä kukaan noista mieltään pahoittanut?
https://www.iltalehti.fi/muoti/a/2013062717199233
Tsekkaa Tanja Vienonen ja 1990-luvun bikinimuoti. 😮
Mitäs jos setämiehet alkavat vaatia oikeutta tuijottaa ja huudella, koska se voimaannuttaa heitä? Meinaatko, että ei yhtä lailla muu yhteisö laittaisi vastaan?
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Ei vanhempia miehiä kiinnosta tippaakaan jonkun nuoren kollin menestys naisten suhteen.
Se mikä oikeasti aiheuttaa kränää on nykyisen z-sukupolven ylimielisyys ja kykenemättömyys tajuta oma asemansa tilanteessa kuin tilanteessa.
Kun minä olin nuori, ei siellä kyllä työpaikalla kenelläkään vanhemmalle auottu päätä.
Asian tekee vielä erityisen rasittavaksi se, että nuoruuteen kuuluva uho pääsee nyt framille, toisin kuin ennen. Se kun on nyt on niin, että suurin osa teistä nuorista ei oikeasti osaa vielä yhtään mitään, vaikka niin kovasti itse luulette.
Eipäs yleistetä!! Itse en ole huomannut vuosia seuranneena minkäännäköistä uhoa nuorukaisilta, ja koulutetumpia kuin vanhat sedät, jotka eivät tahdo enää pysyä perässä, vaan vaan ovat jämähtäneet tähän "aina on tehty näin.." Varsinkin ne papat, jotka ovat olleet aikanaan työpaikan komistuksia, ovat katkeria. Nuoret naiset kiusaantuneita heidän typeristä muka- hauskoista- vanhoista- vitseistään. Se on katkeraa kun muna ei enää seiso eikä nuorilta naisilta enää saa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse katson pyllybikinejä surullisena. Feminismiään toitottavat nuoret naiset kokevat enemmän kuin koskaan tarvetta mukautua patriarkaaliseen normiin, jossa naisen kehon on oltava näytillä miehen ja ylipäänsä muiden ihmisten katseelle. Tärkeintä on miellyttää ja saada ihailua, näyttää hyvältä. Miksi nuoret miehet eivät julkaise alusvaatekuvia instassa jatkuvalla syötöllä? Peittävä pukeutuminen on nykyään mummomaista, osoitus hiekkapilluisuudesta. Bikinit ovat normi nuorille naisille, siitä on vaikeaa poiketa koska ryhmäpaine. En näe tuossa huomionhakuisuudessa mitään kateutta herättävää, vain surullista alistumista.
Samanlaisia ajatuksia itselläkin herää. Tuolla kesäkaduilla pojat ja miehet näyttävät pärjäävän vallan mainiosti rennoissa, polviin asti ulottuvissa shorteissa ja t-paidassa. Tyypillisesti (ei tietenkään aina) pariskunnasta naiselle on puolet vähemmän päällä. On narutoppia ja mikroshortsia. Mikroshortseja näkyy myös pikkutytöillä ja vanhemmilla naisilla, ne ovat naisen normaali asu, eivät tarkoita mitään.
Miehen kohdalla saattaisi yllättyä, että onpa lyhyet lahkeet.
Normi on että naisen iho on esillä, ja jotenkin se edustaa vapautta. Miehet eivät sitä samaa vapautta näytä tarvitsevan.
Oon tarkoituksella seurannut samaa. Viime viikolla oli se Facebookin Kansallispuistot tutuksi-ryhmän mekko-poru ja joku "sisko" päätti puolustaa siskoa julkaisemalla itsestään myös mekko-kuvan. Mutta! Hänellä oli mekko vedetty vyötärölle ja oli siis pitkospuilla tissit paljaana. Selkä kuvaajaan päin, mutta silti. Siihen ketjuun muutkin naiset laittoi mekko-kuvia ja osa TIETENKIN naiset tuntien myös alastonkuvia. No, meni kai pari päivää niin eräs mieskin puolusti oikeutta pukeutua metsään tavallaan; hänelläkin oli hame, miesten malli, ja kappas! Hänellä oli myös asiallisesti yläosa t-paidalla peitettynä. Kyllä jäin miettimään mikä tää on tää naisten tarve paljastella itseään heti, kun on pienikin mahdollisuus?
No kun se on niin kovin VOIMAANNUTTAVAA.
Itse en tätä ymmärrä lainkaan, mutta näin minulle on kerrottu.
Kohta varmaan joku porukka keksii leiriytyä alastomana Mannerheimintiellä ja vaatia LiSÄä OiKeUKsiA vOimAAntuNeiLLe nAisiLLe.
Minäkin ihmettelen mikä se voima on mitä saa kävelemällä puolialasti? Miehet eivät koe tarvetta voimaantua riisuutummalla. He jos haluavat voimaa menevät punttisalille ja, jos haluavat valtaa, niin etsivät sellaisen työn, jossa sitä on. Naiset taas laittavat puolipyllyä esittelevät narubikiinit ja ovat olevansa voittamattomia.
Ai ei? Mä kun olen nähnyt monia miehiä nuoria ja vanhoja ilman paitaa ronskisti keskustassa pyörimässä. Hyi kauhea, miten kehtaa, kyllä saa tuijottaa ja ihmetellä niitä kaljamahoja ja karvarintoja!! Vaan eipä ookkaan sama asia, koska vaan naisten kehoja ja ihoa saa arvostella.
Vierailija kirjoitti:
Sitä uutta, että kyseenomaista mallia ei kukaan käyttänyt Suomessa rannoilla lähes 30 vuoteen, venäläisiä naisia lukuunottamatta. Hauskaa olikin miten tyrmistyneinä ja halveksuen suomalaiset siskot näitä venäläisiä asian johdosta katsoivat. Nyt sitten on takki käännetty täysin.
Minä taas nuorena naisena ihailen muiden rohkeutta kulkea pikkubikineissä. Samalla kyllä pohdin miten kaikki näyttävät niissä niin hyviltä. Itse en voisi ikinä pistää niitä päälle. Siinä soitettaisiin apuun kaikkea greenpeacesta poliisin karhuryhmään jos moisissa esiintyisin julkisesti.
Sama koskee kukkamekkoja. Muut ovat todella söpöjä niissä, itse näytän 50v tädiltä, joka on pukeutunut oman tätinsä verhoihin.
Se joka kulkee julkisilla paikoilla persebikineissä, tissivako esillä, manboobsit ja kaljamaha paljaana, ylävartalo ilman paitaa… on tyylitön, huomionhakuinen, tahallaan provosoiva. Turha sitten valittaa esim. pyllybikineissä, että miehet katsoo ja huutelee, sitähän perseen esittelyllä juuri halutaan!
Juuri tämä. Ajatukset nyt tulevat ja menevät. En ajattele muita naisia vihattavina. Päinvastoin. Tuota mukavuutta saatan minäkin toisinaan miettiä, kun itse olen aistiherkkä.
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin näitä vähäpukeisia katsoessani, että miksi haluavat kulkea prse paljaana. En halua nähdä kenenkään prsettä julkisella paikalla. En miehen enkä naisen enkä musun. Vaikka miten heillä olisikin "oikeus" pukeutua miten haluaa.
T. Vanhempi nainen
Kun on vietetty satoja ellei tuhansia tunteja salilla sen prseen eteen niin sitä haluaa näyttää työnsä tuloksia.