Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä nuori nainen, tässä se, miksi vanhempana naisena katson sinua kun olet pienissä bikineissä (liittyy ylen juttuun aiheesta)

Vierailija
20.06.2021 |

Ylellä on juttu bikineistä, jotka peittävät pyllyn vain osittain. Tekstissä kuvataan sitä, miten nuorten naisten hartioilla on menneisyydessä ollut koko yhteisön maine ja naisten pukeutumista on arvioitu ja arvostelu milloin mistäkin syystä.

Jutussa lukee mm. näin: "Joskus vanhemmat naiset ovat katsoneet, että mitä tuolla on päällä, mutta suoraan ei ole arvosteltu, Tervamaa kertoo."

Jos minä, keski-ikäinen nainen katson nuorempaa naista, pohdin yleensä ihan muuta kuin tuomitsevia ajatuksia, kuten jutussa oli vihjattu. Saatan pohtia, ovatko uikkarit millään mittarilla miellyttävät päällä (inhoan stringejä). Ehkä mietin sitä, että toivottavasti nuori nainen ei kohtaa ällöttävää käytöstä miehiltä, kuten valitettavasti usein käy. Saatan miettiä, että onpa kiva kuosi. Tai vaikka ihailla nuoren naisen upeita hiuksia. Ja mietin myös sitä, miten nuoria naisia aina syytetään jostain. Sama toki jatkuu vanhempana. Liian vähän/paljon vaatteita. Väärä tyyli. Oletpa rupsahtanut. Kyllä nyt on meikattu ihan överisti ja varmaan naamaakin leikelty. Jne. Ei se lopu koskaan, valitettavasti.

Jne. Tuntemani keski-ikäiset eivät ole nuoria naisia vastaan, vaan myötätuntoisia. On suuri huijaus, että naiset olisivat toistensa vihollisia ja kadehtisivat 24/7 365. Osa varmasti tekee niin, mutta se on todella vain pieni osa.

https://yle.fi/uutiset/3-11989497

Kommentit (338)

Vierailija
201/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iästä viis, jätetään ne tuijottelut vähemmälle please.

Vierailija
202/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin tulkitset muiden katseita, mieti miksi teet niin? Olisikohan vain kyse omasta epävarmuudestasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 60-vuotias nainen. Osittain seuraan tätä pyllybikiniasiaa huvittuneena osittain turhautuneena. Tavallaan tämä keskustelu on käyty jo 50-luvulla, toki itse en vielä silloin ollut olemassa, mutta olen tutkinut asiaa esim. vanhoista julkaisusta. Kun kaksiosaiset bikinit lanseerattiin, kävi hirmuinen möykkä ja niissä oli sentään oikein puntit. Mutta kun maha näkyi, ai kamala. Kylläpä oli sivettömyyden huippu. Mutta siihenkin totuttiin.

En nyt kelaa jokaista vuosikymmentä erikseen, mutta kaikenlaisilla alusasuilla ja uima-asusteilla on aina saatu huomiota osaksi. Nykyinen media ja sos.media tekee tämän ujeltamisen ja kaikenlaisen pauhaamisen niin mahdottoman helpoksi.

80-luvulla kuljettiin paljon pienemmissä uima-asuissa ainakin housujen suhteen. Nykyisissä pyllybikineissä on paljon enemmän kangasta, kuin silloin. Silloin oli oikeasti vain naru vaossa. Olisiko niin, että nykyinen leikkaus korostaa sitä pakaran mallia. Kellä se nyt on luonnostaan minkäkinlainen. Samoin se provosoi, että ne biksut hilataan ylös. Kun 80-luvulla jopa kokouikkareihin tuli sivuille leikkaus, joka paljasti lantioluut, melkein oli kainaloihin asti avoin malli, niin kyllä siitä jaksettiin mekastaa. Vaan ohi meni sekin skandaali.

Eiköhän me näistä nykyisistä bikineistäkin selvitä.

Oikeastaan on hyvä, että tulee siinä sivussa käsiteltyä kaikkia muita asioita. Naiseutta, mieheyttä, seksuaalisuutta ja sen sellaista.

Jatkakaa, olkaa hyvä.

Vierailija
204/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi sitten talvella eräällä naistensalilla yksi keski-ikäinen nainen seurasi haukan katseella kun joku nuori nainen tuli treenirintsikoiden ja leggingsien kanssa urheilemaan? Kateutta varmaan, koska naisten sali.

Entäs jos se on biseksuaali eikä hyväksy itsessään tätä? Yllättävän yleistä. Usko tai älä, vielä muitakin syitä on! Se vihaisuus katseessa voi olla ihan muuta kuin kateutta. Avarra nyt tota ajatusmaailmaasi jo!

Vierailija
205/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole itse tällaista kyllä miettinyt :D en pahemmin pane merkille muiden katseita. Ja vaikka joku minua tuijottaisi niin mitä sitten? Tavallaan mietin että kuinka epävarma pitäää olla, jos alkaa tulkitsemaan toisten katseita ja varsinkin valittamaan niistä lehteen.

Vierailija
206/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanon suoraan, etten tykkää olla keski-ikäinen. Se on asia, johon on pakko sopeutua, mutta mieluummin sitä olisi nuori vielä. Nuoreksi lasken kaikki alle 40-vuotiaat.

Kyllä minökin mieluummin ottaisin sen terveen buiren vartaloni alle, kuin tämän keski-ikäisen monisairaan lievästi invalidisoituneen. Mutta nuorta mieltä en ottaisi, se oli niin ahdistavaa aikaa ja nietti vain miltä nöyttää ja mitä muut ajattelevat, olisi pitänyt myös tietää mitä valintoja tekee jne.

Nuoruus menee nuorilla hukkaan, sanotaan. Tavallaan niin se on, ei sitä silloin osaa arvostaa esim sitä että pystyy juoksemaan ja suussa on kaikki hampaat. Kun ei sitä vielä tiedä mitä se on kun terveys ja hampaat häviää, koko keho romahtaa vauhdilla kun 40 tulee mittariin.

Tietysti terveitä hyväkuntoisia keski-ikäisiäkin on, mutta aika harvinaisia se on. Vaivoja vain tulee lisää ja lisää, mutta mieli on rennompi kuin nuorena.

Ei tulisi mieleenkään kadehtia tämän ajan nuoria, onneksi sain oman nuoruuden elää 80-luvun lopussa ja 90-luvulla. Jos katson nuoria naisia, ihailen heidän pirskahtelevaa nuoruuden riemuaan (kyllä nuoret joskus iloisiakin ovat) ja unelmiaan. Tai sitten katson äidillisin silmin ja olen vähän huolissani. Koskaan en ole nuirta naista ilkeästi katsonut, päinvastoin lempeydellä. Joskus tulee oma nuoruuskin mieleen kun nuorten touhuja näkee. Kaikkea hyvää vain toivon nuorille.

Vierailija
207/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa väitetään, että nuoria naisia aina syytetään jostain, mutta kun ketjua lukee, niin miehiähän täällä vain syytetään.

Vierailija
208/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luku oli yläosattomien kulta-aikaa. Olisittepa olleet kuulemassa sitä kauhistelua kun koko nännipiha oli näkyvissä ihan Suomessa pikkukaupungin uimarannoilla. Matkailin tuolloin Saksan Kievissä ja oli rannalla yläosallisissa bikineissä. Kyllä katsoivat pitkään, olin niin outo ilmestys.

Nyt se naurattaa, kun kotikaupungissani, savolaisessa pikkukaupungissa oli ravintola, jossa oli yläosattomia tarjoilijoita. Sinne miehet riensivät katsomaa maitorauhasia. Siitä oli paikallisessa sanomalehdessä juttu. Tädit siellä oliva paljaine tisseineen ihan juuri siksi, että heitä saattoi toljottaa. Jos ihan tarkkaan miettii, niin ehkä siinä vähän oli huvituksen lisäksi kummastuttavaa iljetystä sittenkin.

Vierailija
209/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret naiset on kauniita, bikineillä tai ilman. Niissä silmä lepää. 

N.50

Vierailija
210/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin.

Vierailija
211/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa väitetään, että nuoria naisia aina syytetään jostain, mutta kun ketjua lukee, niin miehiähän täällä vain syytetään.

Ehkä miesten kannattaisi miettiä mitä tähänkin ketjuun kirjoittelevat. Ei minun ainakaan tee mieli vastata erityisen ystävällisesti tyypeille jotka pilkkaavat "vanhoja kurppia joille miehet nauravat" ja ilkkuvat kuinka inhottavat vanhat kateelliset vaihdevuotiset akat vaihdetaan nuorempiin.

Vierailija
212/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti vain se kateus nousee pinnalle vanhoilla naisilla, jos mies katselee niitä nuoria naisia… AP elää valheessa.

Varmaan tuntuu miehenä kauhean ikävältä, että jossain kohtaa naisia lakkaa kiinnostamasta, mitä miehet heistä ajattelevat. Sitä moni on kuvannut menopaussin parhaaksi puoleksi. 

Se vapaus!

Enkä väitä, että kaikki miehet ajattelisivat näin, mutta tämä kyseinen ilmeisesti kyllä. 

Joillekin miehille on tärkeää, että naiset ovat riippuvaisia miesten huomiosta. 

Vanhenevat naiset ovat kateellisia nuorille aina ja ikuisesti. Aika monen kohdalla tilannetta pahentaa se, että mies on löytänyt nuoren naisen ja ottaa eron vanhasta naisesta. Tosin se ei taida olle ihme jos katsoo tätä palstaa ja miten vanhemmat naiset ovat koko ajan jonkun kimpussa kiusaamassa. Jos kohtelevat kaikkia läheisiään samoin niin eipä ihme, jos mieskin kyllästyy. Pitäiskö teidän vaihdevuosihuuruisten pikkuisen mennä itseenne ja miettiä käytöstänne....

Huomatkaahan naiset, että näitä sanoja ei ole tarkoitettu meille vanhemmille naisille, vaan _nuorille_. Tällä tavalla miehet pyrkivät

-pelottelemaan nuoret naiset nöyriksi ("varo vain ettei sinusta tule tuollaista inhottavaa akkaa jonka miehesi jättää")

-vieraannuttamaan nuoret naiset vanhemmista naisista ja saamaan nämä epäilemään vanhempien naisten neuvoja ja varoituksia miehistä ("ne ovat vain kateellisia teille miesten huomiosta ja vihaavat teitä"), koska tämä palvelee miesten etuja (olen itse puuttunut tilanteeseen, jossa aikuinen mies yritti saada vastahakoista alaikäistä tyttöä antamaan yhteystietonsa ja tapaamaan, mies selitti tytölle kuinka tämän pitää muistaa olla uskomatta äidin ja muiden naisten varoituksia miehistä).

Tämä huomio näköjään kalahti miehenpuoliin niin kovaa, että se piti poistattaa.

Vierailija
213/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että naisilla on vain se oletus että jos mies katsoo sinua, hänellä on aina vain seksi mielessä. Jos taas nainen katsoo, hän on kateellinen. Tämä on oletus ja ei tietenkään ole aina näin. Ihminen tulkitsee katseita oman oletuksensa mukaan.

Kyllä heteromiehillä yleensä seksi on mielessä jos ne nuorten naisten vartaloja kyyläävät, mutta se on tosiaan miesten mielikuvittelua yleensä että keski-ikäiset ja vanhat naiset vihaisi ja kadehtisi nuoria naisia. Vanhemmat naiset ovat itsekin olleet nuoria, mielessä on yleensä lempeys, ilo, huoli tai myötätunto. Vanhemmat naiset tietävät mitä vaaroja nuoret naiset kohtaavat, joten toimivat näiden suojelijoina, vaikka salaakin esim jossain rannalla.

Vanhempi nainen on "näkymätön", joten voi hyvin pitää tilannetta silmällä ja rekisteröidä ympäristöstä vaarallisen aineksen.

Moni nuori nainen on vaaranpaikoista pelastunut jonkun keski-ikäisen naisen toimilla.

Vierailija
214/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis vahvistan myös tuon aloituksen. Usein mietin ajatuksia kuten "voi onpa ihanaa kun on vielä nuoruus edessä ja toivottavasti tulee kova kesä ja voi noita nuoria" Kaikki täysin hyvätahtoisesti. Ja usein mietin että toivottavasti elämä kohtelee hyvin ja olisinpa osannut itse tuon ikäisenä olla murehtimatta liikaa ulkonäköä tai vaikka ihmissuhteita.

N37

Vierailija
215/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä miesten kannattaisi miettiä mitä tähänkin ketjuun kirjoittelevat. Ei minun ainakaan tee mieli vastata erityisen ystävällisesti tyypeille jotka pilkkaavat "vanhoja kurppia joille miehet nauravat" ja ilkkuvat kuinka inhottavat vanhat kateelliset vaihdevuotiset akat vaihdetaan nuorempiin.

Älä vastaa provoille ollenkaan, vaan ilmianna ne viestit. Mutta se, että aletaan yleistää sukupuolen perusteella, on yhtä väärin molempiin suuntin. Eikö vain?

Vierailija
216/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että naisilla on vain se oletus että jos mies katsoo sinua, hänellä on aina vain seksi mielessä. Jos taas nainen katsoo, hän on kateellinen. Tämä on oletus ja ei tietenkään ole aina näin. Ihminen tulkitsee katseita oman oletuksensa mukaan.

Kyllä heteromiehillä yleensä seksi on mielessä jos ne nuorten naisten vartaloja kyyläävät, mutta se on tosiaan miesten mielikuvittelua yleensä että keski-ikäiset ja vanhat naiset vihaisi ja kadehtisi nuoria naisia. Vanhemmat naiset ovat itsekin olleet nuoria, mielessä on yleensä lempeys, ilo, huoli tai myötätunto. Vanhemmat naiset tietävät mitä vaaroja nuoret naiset kohtaavat, joten toimivat näiden suojelijoina, vaikka salaakin esim jossain rannalla.

Vanhempi nainen on "näkymätön", joten voi hyvin pitää tilannetta silmällä ja rekisteröidä ympäristöstä vaarallisen aineksen.

Moni nuori nainen on vaaranpaikoista pelastunut jonkun keski-ikäisen naisen toimilla.

Tääkin on harhaluulo. Just Ylen kommenttiosiossa joku mies kirjoitti kokevansa loukkaavana sen, että kaikilla miehillä olisi aina seksi mielessä vähäpukeisia/alastomia naisia nähdessään. Kannattais kitkeä näitä turhia yliyleistyksiä pois.

Vierailija
217/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä asiaa tästä näkökulmasta: mikä saa aikaan sen, että nämä nuoret naiset ajattelevat heitä katsottavan kateellisina?

Miten ja miksi he huomaavat katseet? Miksi he tulkitsevat ne kateellisiksi?

Itselläni on aina ollut ulkonäköä, mutta koska en edes katsonut "katsotaanko mua", ei minulla ollut myöskään hajua siitä. En koskaan ajatellut, kauneudestani huolimatta, että mulle oltaisiin kateellisia. Itselläni ei ole myöskään ollut minkäänlaista kilpailuviettiä - ja myönnän jo nyt voivani olla ihan väärässä - mietin silti, että ovatko ne ne kilpailunhaluiset nuoret naiset, jotka katsovat katsotaanko mua ja jos vanhempi nainen katsoo, ajatellaan, että toi on kateellinen? Onko se heidän oma hauras toiveensa, että olisi niin kaunis, että muut kadehtii?

Sitten taas tämä "näkymättömyys". Olen vähän päälle nelikymppinen enkä koe itseäni näkymättömäksi. Edelleenkään en seuraa katsotaanko minua. Olemassaoloni ei määrity kadulla olevien katseista. Mielestäni on surullista edes, että puhutaan, että vanhemmat naiset olisi näkymättömiä vain, koska joku mies kadulla ei huomaa. Tässäkin naisen oleminen määrittyy vain miehen katseista tai katsomattomuudesta käsin.

Vierailija
218/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin kerrot, kuinka katsot vanhempia naisia arvostellen (onpa rupsahtanut, onpa väärän näköinen) ja sitten, kuinka on suuri valhe, että naiset ovat toistensa vihollisia? Ehkä et ole nuoren naisen vihollinen, mutta ikäisesi ilmeisesti.

Koko puhe "vihollisista" kuvaa nykyihmisten aivan sairasta mieltä.  Näyttävät olevan vihaa täynnä ja syytävän sitä ulos ja kuvittelevat kaikkien olevan itsensä kaltaisia vihaajia.

Aloituksen tekijä ei vihannut ketään.  Kertoi vain ajatuksistaan koskien estetiikkaa.  Se, että ajattelee jonkun panneen överiksi meikkipurkkiensa kanssa ei tarkoita, että vihaisi yhtään ketään.  Ajatus on sinänsä neutraali aikuisen sukupolven kohdalla.  Eri asia ovat sitten nämä nuoret, jotka jostain syystä saavat aivan käsittämättömiä vihakohtauksia, jos jokin ei vastaa prikulleen sitä, mitä he pitävät oikeana.

Olen huolestunut näiden nuorempien ihmisten vihasta ja siitä, miten sitä pyrkivät vielä keskenään oikein pumppaamaan syvemmäksi ja yhä enemmän sieltä näkyviin.

Vierailija
219/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne paljaat persposket ole sen kauniimmat nuortenkaan(yli 5v.) päällä. Jääkää tekin kotiin js ottakaa pyllyraosta pois nekin. On varmaan mukavampi olla ja laittakaa ne haisevat narut heti pesuun.

Vierailija
220/338 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mut mul käy niin, et kun näen julkisella paikalla paljaan takapuolen ,oli si sit kenen tai minkä ikäisen tahansa, ni ihan automaattisesti jään toljaan" tuol menee paljas perse"- tyyliin. Eikä ole mitään arvottavaa vaan en oo tottunut siihen,se ei oo mul arkipäivää vaan nähtävyys. Ja sit nolaannum kun tajuun et oon haavi auki tuijottanut pitkään toisen pyllyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän