Sinä nuori nainen, tässä se, miksi vanhempana naisena katson sinua kun olet pienissä bikineissä (liittyy ylen juttuun aiheesta)
Ylellä on juttu bikineistä, jotka peittävät pyllyn vain osittain. Tekstissä kuvataan sitä, miten nuorten naisten hartioilla on menneisyydessä ollut koko yhteisön maine ja naisten pukeutumista on arvioitu ja arvostelu milloin mistäkin syystä.
Jutussa lukee mm. näin: "Joskus vanhemmat naiset ovat katsoneet, että mitä tuolla on päällä, mutta suoraan ei ole arvosteltu, Tervamaa kertoo."
Jos minä, keski-ikäinen nainen katson nuorempaa naista, pohdin yleensä ihan muuta kuin tuomitsevia ajatuksia, kuten jutussa oli vihjattu. Saatan pohtia, ovatko uikkarit millään mittarilla miellyttävät päällä (inhoan stringejä). Ehkä mietin sitä, että toivottavasti nuori nainen ei kohtaa ällöttävää käytöstä miehiltä, kuten valitettavasti usein käy. Saatan miettiä, että onpa kiva kuosi. Tai vaikka ihailla nuoren naisen upeita hiuksia. Ja mietin myös sitä, miten nuoria naisia aina syytetään jostain. Sama toki jatkuu vanhempana. Liian vähän/paljon vaatteita. Väärä tyyli. Oletpa rupsahtanut. Kyllä nyt on meikattu ihan överisti ja varmaan naamaakin leikelty. Jne. Ei se lopu koskaan, valitettavasti.
Jne. Tuntemani keski-ikäiset eivät ole nuoria naisia vastaan, vaan myötätuntoisia. On suuri huijaus, että naiset olisivat toistensa vihollisia ja kadehtisivat 24/7 365. Osa varmasti tekee niin, mutta se on todella vain pieni osa.
Kommentit (338)
Todellakaan kaikki eivät halua mitään "miesten katseita". Voi oksennus. Inhosin toljottavia setämiehiä parikymppisenä. Enkä muista koskaan saaneeni mitään arvostelevia katseita vanhemmilta naisilta vaikka nuorempana kyllä käytin narubikineitä tms.
tuo Ylen juttu nyt olikin joku hassu parodia. Vai että "nuorten naisten hartioilla on koko yhteisön maine...." no DAAAA!! MISTÄHÄN se johtunneepi?? Et sit miettiny?
Pukeutuunko MIEHET pers-alushousuihin yleisillä rannoilla? Pukeutuuko nuoret miehet joihinkin STRINGI housu viritelmiin uimahalleissa? niin että SE heiluu ulkona jos vähääkään vaate siirtyy paikoiltaan? Tai ootko nähny vanhoja ukkoja ilman vaatteita makoilevan yleisillä uimarannoilla? MÄ EN.
Pukeutuuko 80-v naiset stringeihin, liian paljastaviin toppeihin, ja heiluuko ne kokonaan ilman yläosia jossain pikkulasten uimapaikoissa? EHHEEII! Vaan ne on just ne 2-kymppiset nuoret akat! EIKÄ KUKAAN MUU KOKO IHMISKUNNASTA!
TOLLO!
ja jatkan. JOS KAIKKI MUUTKIN ihmisryhmät alkaisi käyttätyä niin kuin nuoret naiset, se olisi nuorille naisille JÄRKYTYS, ja aiheuttaisi sodan! Joku nuori mies tulisi heiluttamaan kassejaan naisten eteen uimarannoilla stringipylly housuissan, ja vanha naisnen yläosattomissa läskeissään kulkisi ohitse, nuoreet naiset soittaisi poliisit paikalla välittömästi!! ja kirkuisi pahoitnpitelyä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaista. Jos et (oikeasti) halua härskiä tuijottelua, pue vähän peittävämmät bikinit ja jätä paljastelu niille jotka siitä pitävät. Tiedän, huutoa tulee, mutta näin se vain on. Jokainen voi valita täällä vapaassa maassa.
Samaa mieltä!!! Naisten tulisi tajuta, että miehet ei ahdistelisi, jos naiset osaisi pukeutua. Se yksi vantaalainen voisi mennä vaateostoksille.
Mä olin toppatakissani kuin michelinukko ja SILTI oli minun/pukeutumiseni vika että ukko kävi rintoihin kiinni? 🙄 mitä jos ahdistelevat miehet ottaisivat otse vastuun käytöksestään, eikä käyttäytyisi kuin elukat. Tosin, korjataan sen verran, että koskee kyllä kumpaakin sukupuolta, ahdistelu on yhtä tuomittavaa vaikka olisi nainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Todellakaan kaikki eivät halua mitään "miesten katseita". Voi oksennus. Inhosin toljottavia setämiehiä parikymppisenä. Enkä muista koskaan saaneeni mitään arvostelevia katseita vanhemmilta naisilta vaikka nuorempana kyllä käytin narubikineitä tms.
Jep, itse lähestyn jo keski-ikää, mutta olen jo parikymmentä vuotta pukeutunut peittävästi. Ällötti jo nuorena kaikki setämiesten kommentointi. Nyt tosiaan kun ikää on jo melkein 40, voi välillä taas pukeutua vähän avarampaan kaula-aukkoon jos/kun olen mieheni kanssa liikenteessä.
Eräs muka sivistynyt miespuolinen tuttavani on olevinaan niiiiiiin tasa-arvoinen ja naisia kunnioittava. Samalla kyselee että miksi et hymyile, hymyile mulle, ja miksi et näytä itseäsi enempää.. yök. Ei kukkokaan käskien laula, ei irtoa hymy käskystä. Ja minä pukeudun siten kuin itse parhaaksi katson, ja paljastelu ei siihen kuulu. Minä en ole mikään viihdekeskus miehille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuoret miehet eivät julkaise alusvaatekuvia instassa jatkuvalla syötöllä?
Kyllä julkaisee...
Vierailija kirjoitti:
Kummasti vain se kateus nousee pinnalle vanhoilla naisilla, jos mies katselee niitä nuoria naisia… AP elää valheessa.
Mutta siis kyllä nainenkin katsoo nuoria miehiä! Miksi siis pitäisi kadehtia vanhan miehen tuijotusta. Yo kommentit ovat vain ilkeyttä vastakkaista sukupuolta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljastelisin itsekin, jos olisi kroppaa. Sitä ei ollut edes teininä, silloin painoin kaikkea 58-84kg väliltä.
Kyllä harmittaa, että en ole koskaan ollut hyvä kroppainen nuoriN36 ja BMI 38
Älä viitsi, sinä olet vielä hyvin monien ihmisten mielestä nuori ja mitään ei ole menetetty.
No on menetetty, olen 5v yrittänyt laihduttaa ei onnistu. Nyt olen jo vanha, jos jollain ihmeellä laihtuisin, niin olisin jo 40v ja ilmaa miehille
50 v on jo menetetty. Olen kestävyysurheilua harrastava nainen, 52 v, tavallisen näköinen, normaalipainoinen ja normaalimittainen, keskivertoa kaikin tavoin. Kaikenikäisille miehille olen joko täysin näkymätön, v-n mummo tai v-n sellu. Olen sinut sen kanssa koska en parisuhteeseen ole noin ajattelevien kanssa aikomassakaan. Mutta se häiritsee, että möhömahaiset, rapakuntoiset ukkelit, jotka eivät pysyisi perässäni juoksulenkillä kilometriäkään katsovat asiakseen arvostella milloin mitäkin ruumiinosaani ja ikääni, jolle en mitään voi. Ei kukaan voi iälleen mitään. "Etsin kylläkin nuorempaa seuraa" on usein kohdattu vastaus ja sekin on ok, minä en pysty siihen vaikuttamaan. Yli 50-vuotiaana työantajakin luokittelee minut jätteeksi, josta täytyy yrittää hankkiutua eroon. Ei sitä kiinnosta, että olen maratonkuntoinen, työhöni sitoutunut, pidän työstäni ja olen hankkinut siihen lisäkoulutustakin. Ehei, ongelma on kun olen "ikääntyvä" ja siitä jaksetaan toitottaa joka käänteessä. En ennen uskonut sitä, mutta 50 rajapyykin ylitettyään nainen muuttuu jonkinlaiseksi roskaksi. Sen sijaan miehillä tuntuu alkavan jonkinlainen elämä nro 2 ja suhtautumisessa miehen ja naisen ikääntymiseen on valtava ero.
Ehkä sinua lohduttaa se tieto, että normaalin miehen elämä on koko pituudeltaan aikalailla samanlaista näkymättömyyttä, kuin sinulla on nyt viisikymppisenä.
Nuoret naiset saavat niin paljon huomiota osakseen, että ymmärrän kyllä, jos sen menettäminen tuntuu vanhetessa ikävältä. Ja vanhetessa miehet hieman paradoksaalisesti saavat kyllä enemmän huomiota ja muuttuvat halutummiksi, mutta tämä johtuu vain ja ainoastaan siitä, että ikäisesi naiset joutuvat tekemään enenevissä määrin aloitteita myös itse, koska teille ei enää niitä aloitteita juurikaan tehdä.
Olet täysin pihalla siitä, mitä naisen elämä on nuorena. Hoikat, nuoret naiset eivät ole kaikki kauniita. Nuoruus ei ole mikään huomion tae. Olen itse esimerkiksi kuullut todella paljon rumia kommentteja rimppakintuistani, siitä että olen lauta ja "pullanaama", ts. piirteet eivät ole kauniit.
Näkymättömyys olisi ihan hyvä vaihtoehto verrattuna siihen, että miehillä on kuvitelma, että heillä on oikeus arvostella tuntemattoman, ohikävelevän naisen ulkonäköä.
Ja tiedoksesi, että esimerkiksi minä en ole koskaan pukeutunut paljastavasti. Se ei todellakaan suojele ei-toivotulta ja ilkeältä huomiolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljastelisin itsekin, jos olisi kroppaa. Sitä ei ollut edes teininä, silloin painoin kaikkea 58-84kg väliltä.
Älä viitsi, sinä olet vielä hyvin monien ihmisten mielestä nuori ja mitään ei ole menetetty.
No on menetetty, olen 5v yrittänyt laihduttaa ei onnistu. Nyt olen jo vanha, jos jollain ihmeellä laihtuisin, niin olisin jo 40v ja ilmaa miehille
50 v on jo menetetty. Olen kestävyysurheilua harrastava nainen, 52 v, tavallisen näköinen, normaalipainoinen ja normaalimittainen, keskivertoa kaikin tavoin. Kaikenikäisille miehille olen joko täysin näkymätön, v-n mummo tai v-n sellu. Olen sinut sen kanssa koska en parisuhteeseen ole noin ajattelevien kanssa aikomassakaan. Mutta se häiritsee, että möhömahaiset, rapakuntoiset ukkelit, jotka eivät pysyisi perässäni juoksulenkillä kilometriäkään katsovat asiakseen arvostella milloin mitäkin ruumiinosaani ja ikääni, jolle en mitään voi. Ei kukaan voi iälleen mitään. "Etsin kylläkin nuorempaa seuraa" on usein kohdattu vastaus ja sekin on ok, minä en pysty siihen vaikuttamaan. Yli 50-vuotiaana työantajakin luokittelee minut jätteeksi, josta täytyy yrittää hankkiutua eroon. Ei sitä kiinnosta, että olen maratonkuntoinen, työhöni sitoutunut, pidän työstäni ja olen hankkinut siihen lisäkoulutustakin. Ehei, ongelma on kun olen "ikääntyvä" ja siitä jaksetaan toitottaa joka käänteessä. En ennen uskonut sitä, mutta 50 rajapyykin ylitettyään nainen muuttuu jonkinlaiseksi roskaksi. Sen sijaan miehillä tuntuu alkavan jonkinlainen elämä nro 2 ja suhtautumisessa miehen ja naisen ikääntymiseen on valtava ero.
Ehkä sinua lohduttaa se tieto, että normaalin miehen elämä on koko pituudeltaan aikalailla samanlaista näkymättömyyttä, kuin sinulla on nyt viisikymppisenä.
Nuoret naiset saavat niin paljon huomiota osakseen, että ymmärrän kyllä, jos sen menettäminen tuntuu vanhetessa ikävältä. Ja vanhetessa miehet hieman paradoksaalisesti saavat kyllä enemmän huomiota ja muuttuvat halutummiksi, mutta tämä johtuu vain ja ainoastaan siitä, että ikäisesi naiset joutuvat tekemään enenevissä määrin aloitteita myös itse, koska teille ei enää niitä aloitteita juurikaan tehdä.
Olet täysin pihalla siitä, mitä naisen elämä on nuorena. Hoikat, nuoret naiset eivät ole kaikki kauniita. Nuoruus ei ole mikään huomion tae. Olen itse esimerkiksi kuullut todella paljon rumia kommentteja rimppakintuistani, siitä että olen lauta ja "pullanaama", ts. piirteet eivät ole kauniit.
Näkymättömyys olisi ihan hyvä vaihtoehto verrattuna siihen, että miehillä on kuvitelma, että heillä on oikeus arvostella tuntemattoman, ohikävelevän naisen ulkonäköä.
Ja tiedoksesi, että esimerkiksi minä en ole koskaan pukeutunut paljastavasti. Se ei todellakaan suojele ei-toivotulta ja ilkeältä huomiolta.
Korjaus: nuoruus ei ole positiivisen huomion tae. Harva varmaan ihan erikseen haluaa tulla haukutuksi. En ainakaan minä.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on painavaa asiaa, mutta 'silmiini särähti' pahasti tuo 'kukaan ei voi iälleen mitään'. 50 vuotta on 'menetetty'. Kun suunnilleen ikäiseni ihminen toteaa näin, ei voi kuin kummastella.
Miksi haetaan edelleen hyväksyntää tuntemattomilta poskensoittajamiehiltä, joita samassa yhteydessä kuitenkin suuresti halveksitaan? Mikä elämässä pärjäämisen ja hyväksynnän & kelpaamisen mittari se on naiselle joka on saanut elää 50 vuotta?
Olen itse 56, ja kukaan ei enää katsele perään. Olen silti se sama ihminen kuin ennenkin ja kelpaan itselleni ja läheisilleni tällaisena. Herätys naiset! Perään huutelu ei ole kivaa mutta mänttejä maailmassa piisaa. Älkää laittako omanarvontuntoanne sellaisten varaan. Vuodet ovat lahjoja, annettu elämä.
Ihana kirjoitus ja niin totta! Mihin se nuori kauniskaan ihminen mitään toljottelua tarvitsee. Minkä hemmetin takia kenenkään elämän tarkoitus olisi saada katseita ja huomiota. Nautitaan kesästä ja kaikesta ihanasta elämässä kaiken ikäisenä, katseista viis.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti vain se kateus nousee pinnalle vanhoilla naisilla, jos mies katselee niitä nuoria naisia… AP elää valheessa.
Miksi ihmeessä olisin kateellinen siitä, minkä olen jo saanut ja kokenut? Olin itse nuorena tosi nätti ja hyvä kroppainen, mistä johtuen sain miehiltä huomiota koko ajan. Työhaastattelussa tuijottettiin tissejä (ei ollut herutuspaitaa) ja tiesin saavani paikan, sain alennusta ostamistani tavaroista, aina oli kyyti kotiin ja maksuttomia drinkkejä. Naiset olivat ilkeitä kunnes tutustuivat minuun ja huomasivat, että olen ihan kiva ihminen. Siihen kuulkaas oikeasti väsyy. Ei ole kivaa olla arvioitavana koko ajan.
Tulin keski-ikään, lihoin ja rupesin käyttämään silmälaseja. Nyt saan huomioita nuorilta pojilta siihen tyyliin, miten huomioivat äitejään. Kauppakassit nostetaan ja ovet avataan. On ihanaa, kun ei tarvitse enää välittää siitä, miltä näyttää, kun tietää, ettei kukaan katsoa minua enää naisena. No okei, papat kyllä katsoo, mutta sillä ei ole väliä, kun en ole koskaan ollut kiinnostunut itseäni vanhemmista miehistä. Mulla oli ihana nuoruus nättinä naisena, en kaipaa mitään siitä. Ymmärrät tämän, kun tulet vanhemmaksi, toivottavasti. Jos taas ei elämässä ole muuta sisältöä kuin ulkoinen kauneus, vanheneminen on oletettavasti kamalaa. Kannattaa siis alkaa kehittämään sisäistä sisäistä elämää ja kauneutta hyvissä ajoin.
Jos nainen paljastelee ja mies katsoo niin miestä syytetään kyyläksi.
Jos mies paljastelee ja nainen katsoo niin miestä syytetään paljastelijaksi.
Täysin kieroutunut asenne että mies on aina syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olisin kateellinen siitä, minkä olen jo saanut ja kokenut? Olin itse nuorena tosi nätti ja hyvä kroppainen, mistä johtuen sain miehiltä huomiota koko ajan. Työhaastattelussa tuijottettiin tissejä (ei ollut herutuspaitaa) ja tiesin saavani paikan, sain alennusta ostamistani tavaroista, aina oli kyyti kotiin ja maksuttomia drinkkejä. Naiset olivat ilkeitä kunnes tutustuivat minuun ja huomasivat, että olen ihan kiva ihminen. Siihen kuulkaas oikeasti väsyy. Ei ole kivaa olla arvioitavana koko ajan.
Tulin keski-ikään, lihoin ja rupesin käyttämään silmälaseja. Nyt saan huomioita nuorilta pojilta siihen tyyliin, miten huomioivat äitejään. Kauppakassit nostetaan ja ovet avataan. On ihanaa, kun ei tarvitse enää välittää siitä, miltä näyttää, kun tietää, ettei kukaan katsoa minua enää naisena. No okei, papat kyllä katsoo, mutta sillä ei ole väliä, kun en ole koskaan ollut kiinnostunut itseäni vanhemmista miehistä. Mulla oli ihana nuoruus nättinä naisena, en kaipaa mitään siitä. Ymmärrät tämän, kun tulet vanhemmaksi, toivottavasti. Jos taas ei elämässä ole muuta sisältöä kuin ulkoinen kauneus, vanheneminen on oletettavasti kamalaa. Kannattaa siis alkaa kehittämään sisäistä sisäistä elämää ja kauneutta hyvissä ajoin.
On aika väsyttävää lukea noin etuoikeutetun ihmisen valitusta siitä, kuinka on saanut liikaa huomiota osakseen.
On myös selvää ettet osaa lainkaan kuvitella minkälaista elämä on, kun on muille ihmisille näkymätön, ja kerta toisensa jälkeen sinulle osoitetaan tavalla tai toisella, että et ole tarpeeksi kiinnostava ihminen vastakkaiselle sukupuolelle (tai samalle, jos se sattuu olemaan suuntautumisesi).
Ehkä kuitenkin voit ymmärtää mitä näkymättömyys voi tehdä itsetunnolle vuosien ja vuosikymmenien kuluessa, vaikka itse siitä nyt nautitkin vanhemmalla iällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen miksi vanhojen kurppien 50+ on ihan pakko pukeutua paljastavasti. Löysä ryppyinen iho on todella yök ja yhtä rumaa kuin lihavuus. Ette ole enää teini-ikäisiä joten pitäkää vaatteet päällä.
Turhaa höpistä että henkinen ikänne on 20 v, kun sokeakin näkee että mummeleita olette eikä tilanne siitä muutu. Eikä ne miehet teidän peräänne kuolaa, vaikka niin luulette. Ne NAURAVAT teille.
Ei lyhyt hamekaan tai shortsit ole oikein fiksu valinta silloin kun jalkanne ovat suonikohjuiset kuin pakanamaan kartta. Olkaa kotonanne vaikka alasti mutta julkiselle paikalle ei puolinakuna ikääntyneenä tulla.
Onko vinkkejä, oi Luomakunnan Kruunu, että mitkä ovat kaltaiselleni ydinjätteelle sopivia vaatekappaleita? Nyt kun on aika kuuma, niin mielelläni käyttäisin lyhythihaisia puseroita ja esimerkiksi vajaamittaisia housuja, mutta näistähän saattaa näkyä roikkuvaa ihoa. Olisiko burkha kuitenkin hyvä, semmoinen josta näkyy vain vähän silmiä, siinähän on sekin hyöty, että vastaantuleva mies ei edes tiedä, olenko kaksikymppinen vai kurppa. Tosin en kyllä haluaisi, että minua luullaan muslimiksi.
Paljastavasti en ole pukeutunut itse asiassa nuorenakaan, enkä minä ole pitkään aikaan kuvitellut, että yksikään mies voisi minusta kiinnostua enkä ole pukeutumisellani yrittänyt miesten huomiota herättää, siisti ja huoliteltu olen kyllä pyrkinyt olemaan. Ehkä esimerkiksi meikkaaminenkin olisi syytä lopettaa kun voihan siitäkin joku mies luulla, että haen sillä miesten huomiota. Ja sehän olisi kamalaa. Olisikohan hyvä ottaa ihan reilusti sellainen roskiksesta nousseen pultsarin look, siitä nyt ainakaan kukaan ei luule että miehiä ollaan iskemässä.
Vai olisiko parempi vain kuolla?
Itseäni huolestuttaa nuoret naisten auringonotto. Poltetaan iho ja unohdetaan aurinkosuojat.
Mitä enemmän paljastetaan ihoa sitä todennäköisesti saa ihon syövän.
Minä taas ajattelen että miksi se erotiikkaa pitää sotkea ihan kaikkeen. Uimarannalle ja salille ja aina on nuoret naiset kuin playboysta revitty.
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin näitä vähäpukeisia katsoessani, että miksi haluavat kulkea prse paljaana. En halua nähdä kenenkään prsettä julkisella paikalla. En miehen enkä naisen enkä musun. Vaikka miten heillä olisikin "oikeus" pukeutua miten haluaa.
T. Vanhempi nainen
Voit aina sulkea silmäsi. Paitsi jos olet kiristyttänyt naamasi huonolla, halvalla kirurgilla virolaisen puoskarin pajalla.
Mielisairautta tuo indikoi, että katselet juttuja, joista et tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ajattelen että miksi se erotiikkaa pitää sotkea ihan kaikkeen. Uimarannalle ja salille ja aina on nuoret naiset kuin playboysta revitty.
Luultavasti tarvitsisit tasaavaa psyykenlääkitystä.