Normaali vai epäilyttävä käytäntö ulkomailta asuntoa vuokrattaessa?
Hei,
Olemme vuokranneet asunnon eräästä Etelä-eurooppalaisesta maasta nyt kesälle. Olemme lapsiperhe. Vuokrasimme huoneiston yksityiseltä ihmiseltä, jolla on ilmoitus virallisilla sivuilla ja paljon myönteisiä kommentteja. Nyt aloin kuitenkin tyypilliseen tapaani panikoimaan ja keksimään erilaisia kauhuskenaarioita :)
Kauhuskenaarioni liittyy siihen, että meidän pitää antaa koko perheen passeista valokopiot vuokraisännälle kun saavumme kohteeseen. Nyt olen täysin varma, että vuokraisäntä on epärehellinen tyyppi, joka todennäköisesti tekee lapsillemme väärennetyt passit ja kaappaa lapsemme loman aikana!
Tiedän, että tämä on typerää lietsontaa, mutta tämä on aina ennen ulkomaan matkaa minulle tyypillistä...yleensä hätäilen, että lapset häviää tai joku vie heidät, mutta pelko hälvenee päästessämme lomakohteeseen :)
Emme ole aikaisemmin vuokranneet huoneistoa vaan olemme yöpyneet aina hotellissa. Siksipä nyt ekstrapaniikki :)
Mutta sanokaas mulle, että onko tämä passikopioiden antaminen vuokraisännälle yleinen käytäntö vai kuulostaako kummalta. Jos yleinen käytäntö, niin voisin ajatella rauhoittuvani :)
Kommentit (21)
Olemme vuokranneet asuntoja vuosikausia loma-ajoiksi ulkomailta mm. Ranskasta ja Espanjasta emmekä KOSKAAN ole joutuneet antamaan passeistamme kopioita enkä itseasiassa muista ikinä edes todistaneeni henkilöllisyyttäni mitenkään. En nyt sitä sano, että asiassa olisi jotain outoa, ehkä se on vain vuokraajan tapa varmistua, että saa oikeat ihmiset vastuuseen jos laitatte kämpän palasiksi. Miltä sivustolta vuokrasit? Olette kuitenkin jo tehneet ja allekirjoittaneet vuokrasoipmuksen? Hyvältä kuulostaa sekin, että muut ovat antaneet positiivista palautetta.
Taytyyhan teidan hotellissakin nayttaa passi.
Samalla tavallahan sä jätät aina yhden passin hotellin respaan. Ja sinne jää ihan alkuperänen :)
Älä hätäile, ettet tartuta sitä lapsiin. Koita nauttia loman odotuksesta, se on iso osa kokoo huvia :)
Minusta kuulostaa oudolta, mutta ehkä tosiaan kyse on omaisuuden suojelemisesta. Hotelleissa usein näytetään passi, mutta harvemmin niitä valokopioidaan. Ja usein vanhempien passit riittää, lasten tietoja ei tarvita. Itse asiassa en muista, että lasten passeja olisi ikinä kyselty, mutta saatan muistaa väärin.
Sama homma, olemme vuokranneet kymmenisen kertaa talon etelä-Euroopasta eikä olla ikinä edes näytetty passeja saati annettu kopioita.
Saako kysyä mikä maa? Ja minkä sivuston kautta. Me olemme pääasiassa käyttäneet Homelidaysia ja muutaman kerran Interhomea. Ihan oudolle kuulostaa, hotellissa näin tehdään mutta ei ikinä ole tehty asuntoa vuokrattaessa.
Pari huomiota:
-Miksi koko perheen pitää antaa passit, luulisi että vanhempien passien pitäisi riittää...?
-Kuka jättää passinsa koko loman ajaksi hotellin respaan? Minä ainakin otan heti/haen saman päivänä aikana passini respasta säilöön oman huoneen kassakaappiin...
Ihan yleistä, että hotellin respaan joutuu joko jättämään alkuperäisen passin tai vähintäänkin antamaan passin kopioitavaksi. Sama käytäntö on monesti yksityisillä vuokraisännilläkin. Tällä vuokraisäntä varmistuu, ettei vuokralaiset lähde hotellista ja jätä vaikka laskuaan maksamatta tai korvaamatta kaikkea hajottamaansa.
Olemme maksaneet huoneiston vuokran etukäteen.
Ap.
Olemme maksaneet huoneiston vuokran etukäteen.
Ap.
On ihan normaali käytäntö. Ja totta kai pidät lapsia silmällä koko loman ajan, muualla Euroopassa ei eletä sillä tavalla kuin pellossa lasten turvallisuuden osalta kuten Suomessa, eli yksin liikkuva lapsi todella pistää silmään pahalla tavalla... Jos Maddieta mietit (kun maakin on kerran tuo) niin jos ne aikuiset eivät olisi saaneet neronleimausta jättää lapsia yksin nukkumaan kun lähtivät itse ulos, mitään ei olisi tapahtunut.
Koska majoitumme yksityiseltä vuokrattavassa huoneistossa, mietityttää se että vuokraisännällä on avain millä hän voisi tulla asuntoon vaikka yöllä va viedä lapset :(
Tiedän, että tämä on älytöntä lietsomisesta, mutta tällainen kammottava ajatus on käynyt mielessä :( Hotellissa yövyttäessä olisi se turva, että joku todennäköisesti näkisi...olisi respa yms.
Joo, mutta näiden pelkojen ja ajatusten kanssa nyt täytyy tulla toimeen. Olen ajatellut sijoittaa öiden ajaksi parvekkeen oven eteen sohvapöytää ja etuovelle tuoleja tms. Että me vanhemmat kuulemme jos ovi kävisi.
Tiedän, että tämä kuulostaa jonkun mielestä hätävarjelun liioittelulta, mutta tämä rauhoittaa minua :)
Ap.
Koska majoitumme yksityiseltä vuokrattavassa huoneistossa, mietityttää se että vuokraisännällä on avain millä hän voisi tulla asuntoon vaikka yöllä va viedä lapset :(
Tiedän, että tämä on älytöntä lietsomisesta, mutta tällainen kammottava ajatus on käynyt mielessä :( Hotellissa yövyttäessä olisi se turva, että joku todennäköisesti näkisi...olisi respa yms.
Joo, mutta näiden pelkojen ja ajatusten kanssa nyt täytyy tulla toimeen. Olen ajatellut sijoittaa öiden ajaksi parvekkeen oven eteen sohvapöytää ja etuovelle tuoleja tms. Että me vanhemmat kuulemme jos ovi kävisi.
Tiedän, että tämä kuulostaa jonkun mielestä hätävarjelun liioittelulta, mutta tämä rauhoittaa minua :)
Ap.
Ap.
Hups, tulipas monta kertaa tuo viesti!
Useita kertoja olen vuokrannut huvilan ja kyllä meiltä on myös aina otettu passeista kopiot.
Ok, kiitos asiallisesti vastanneille! Koetan rauhoittaa mieleni ja koettaa nauttia myös matkan valmisteluista (murehtimisen sijaan)
Ap.
Maa on Portugali. Sopimuspaperissa lukee, että jokaisen huoneistossa majoittuvan on annettava passikopio, muutoin ei majoittuminen onnistu. Sivusto oli HomeAway.com
En panikoi lasten nähden vaan nämä ovat vain omassa päässäni olevia ajatuksia :)
Ap.
On todellakin ihan normaali käytäntö. Eikä ne passien valokopioillla niitä lapsianne mihinkään pysty viemään todellakaan... Mutta siinä tapauksessa että TE olette epärehellisiä tai esim. rikotte paikkoja ja häivytte korvaamatta niitä, passien tiedoilla teidät löytää todennäköisesti.
Lisäksi ainakin joissain maissa on "ammattimaisille" majoituksen tarjoajille vaatimus, että täytyy olla majoitusvieraista tietyt tiedot olemassa, ja ne saa aika kätevästi arkistoihinsa passin valokopioista.