Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabetes ja insuliinihoito

Vierailija
29.05.2014 |

Onko kokemuksia; kuinka helposti insuliinihoito aloitetaan? Pitkä- vai lyhytvaikutteista? Pistospaikat? Minkä kokoisen lapsen synnytit? Palautuiko omat verensokerisi synnytyksen jälkeen?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt vaikutteinen insuliini. Reisiin pistin pääsääntöisesti. Synnytys käynnistettiin rv38+1. 3,5kg painoi. Lapsivesi punktion tekivät ennen käynnistystä keuhkojen kypsyyden varmistamiseksi. :)

Vierailija
2/18 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja normaalina on sokerit pysyneet. :) insuliinin lopetin synnytyspäivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja normaalina on sokerit pysyneet. :) insuliinin lopetin synnytyspäivänä.

Vierailija
4/18 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti aloitetaan. Rasituksessa paastoarvo 6,1, muut arvot olivat erittäin hyviä. Minulla oli pitkävaikutteinen insuliini. Kahdeksalla yksiköllä aloitettiin ja ruokavalion kanssa ehti nousta vaan 12yksikköön. Vauva syntyi vko:lla 34 painoi hieman yli kaksi kiloa. Jos raskaus olisi mennyt loppuun ei painoa olisi ehtinyt tulemaan kuin noin kolme ja puol kiloa.

Insuliiniin pistin mahaan. Verensokerit synnytyksen jälkeen ok. Rasituksessa en ole vielä käynyt.

Insuliinin aloituksen jälkeen minulla loppui makean himo.

Onnea odotukseen!

Vierailija
5/18 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Lisää?

Mulla siis nyt kolmas raskausdiabetes, kaksi aiempaa on nippanappa hoituneet ruokavaliolla. Nyt olen niin stressaantunut näistä vs-arvoista (paasto-arvot 3-4:n luokkaa ja aterian jälkeiset 8-11). Herkkuja tai ns."hötö-hiilareita" en syö, normaalipainoinen/hoikka olen ja paino noussut raskauksien aikana max.10 kg.

Ensi vkolla olisi aika äitipolille diabeteshoitajalle. Ehkei se insuliinihoito niin kamalaa olisikaan..?

Vierailija
6/18 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Lisää?

Mulla siis nyt kolmas raskausdiabetes, kaksi aiempaa on nippanappa hoituneet ruokavaliolla. Nyt olen niin stressaantunut näistä vs-arvoista (paasto-arvot 3-4:n luokkaa ja aterian jälkeiset 8-11). Herkkuja tai ns."hötö-hiilareita" en syö, normaalipainoinen/hoikka olen ja paino noussut raskauksien aikana max.10 kg.

Ensi vkolla olisi aika äitipolille diabeteshoitajalle. Ehkei se insuliinihoito niin kamalaa olisikaan..?

Vierailija
7/18 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 22:18"]Kiitos vastauksista! Lisää?

[/quote]

ap siis, tuli näköjään tuplana

Vierailija
8/18 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli lyhytvaikutteinen insuliini käytössä. Sektio 2 vkoa ennen laskettu aikaa. Lapsi 4900 g. Sokeriarvot normalisoitui sektion jälkeen.

Vierailija
9/18 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää teidän painoindeksit. Itselläni oli raskausdiabetes ja olen ylipainoinen (bmi 31). Ruokavaliota muuttamalla sain pidettyä arvot kurissa.

Vierailija
10/18 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkävaikutteinen insuliini tuli ensin, joskus puolessavälissä ja nyt on pari viikkoa ollut myös lyhytvaikutteimen. Lapsi ok kasvuinen. Insuliinia ei kannata pelätä, helpottaa sokerienhallintaa. Mä pistän reisiin, helppo homma!

Vierailija
11/18 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos edelleen vastauksista! Mun bmi on ollut viime vuodet jotakuinkin 22-23.

Tosiaan helpottavaa tietää, että pitkä- sekä lyhytvaikutteiset on molemmat käytössä ja ilmeisesti harkitaan yksilöllisesti, kumpi valitaan. Kun noilla mun paastoarvoilla en oikein uskaltaisi pistää pitkävaikutteista.

ap

Vierailija
12/18 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkävaikutteinen insuliini käytössä, vaikka paastoarvot olivat ihan kunnossa. Lääkäri sekoili ja tällä mentiin pari kuukautta ja ateriasokerit huiteli kympissä ja olin niin väsynyt, että nukahdin aina ruokailun jälkeen. Lääkäri vaihtui kuukausi ennen laskettua aikaa ja viimein sain ne ateriainskat, jotka helpotti oloa tosi paljon. Lapsi syntyi 40+2 ihan luonnon käynnistämänä ja painoa oli 3,5 kg. Inskat lopetettiin synnytykseen.

Kolmen kuukauden päästä kävin sokerirasituksessa ja 2 tunnin arvo oli matalampi kuin paastoarvo, jotain 3 pilkku jotain. Meinasi todellakin taju lähteä.

Vierailija
13/18 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, pistospaikoista. Ensin pistin reiteen ateriainskat, mutta siinä kävi niin että se lähti sieltä verenkiertoon niin hitaasti, että ruoan jälkeen meni sokerit kymppiin, jolloin nukahdin ja sit ne tippui kolmoseen ja heräsin hikisenä --> vaarallista. Rupesin piikittämään mahaan tai oikeammin vähän kylkeen päin. Hirvitti, kun olin niin laihtunut, että tuntui ettei olisi ollut paljon mitään mahanahan ja kohdun välissä, mutta kyllä se kuitenkin onnistui. PIkkaisen kylkeen päin oli vähän enemmän kudosta mihin pistää. t: 13

Vierailija
14/18 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi painoindeksistä. Pituutta 166 cm, paino synnyttämään mennessä 74 kg, kotiin palatessa 65 kg. Ja olin muuten aika riutuneen näköinen, lääkärikin huomautti. Siis mun ruumiinrakenteelle liian vähän. t: 13

Vierailija
15/18 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja tuota pistopaikkaa pohdin, kun ei oikein houkuttelisi pistää pinkeänä olevaan vatsaan ja sitten taas reiteen pistettäessä imeytyy tosiaan hitaammin. Mutta kaipa sieltä kylkinahasta jonkinlainen makkara löytyy.

ap

Vierailija
16/18 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä raskaudessa inskat aloitettiin rv 30. Pitkävaikutteista reiteen pistettynä. Aloitin 8 yksiköllä, mutta aamun paastoarvo saatiin kuriin vasta kun annostus oli 24 yksikköä. Olisi auttanut, jos olisin herännyt yölläkin pari kertaa syömään, mutta siihen en ryhtynyt. Olin raskauden alussa lievästi ylipainoinen, paino nousi 14kg. Vauva syntyi käynnistettynä 40+0 ja painoi 3965g. Molempien sokeriarvot pysyivät synnytyksen jälkeen kunnossa.

Toisella kerraööa insuliinihoito aloitettiin pyynnöstäni rv 33. Minulla ei ollut paastoarvoja lukuunottamatta ainuttakaan ylitystä, mutta paastoarvot olivat ruokavaliosta huolimatta koholla lähes joka aamu. Pistin taas pitkävaikutteista reiteen, mutta tällä kertaa 8 yksikköä riitti pitämään arvot aisoissa eikä määrää nostettu. Lapsi synty rv 40+3 ja painoi 3895g. Molemmilla tälläkin kertaa sokeriarvot kunnossa synnytyksen jälkeen. Olin raskauden alussa lievän ylipainon puolella ja painoa kertyi jälleen 14kg.

Tästä painosta turvotusta oli varmaan ainakin viisi kiloa. Mieheni joutui kiskomaan häneltä lainaamani Crocksit jaloistani synnyttämään mennessämme ja kengistä jääneet painaumat näkyvät vielä jaloissani kuvissa, joissa vauva on jo sylissä.  ;)

Pistämistä ei kannata pelätä. Insuliinineula on ohut kuin hyttysen imutorvi eikä tunnu missään.

Vierailija
17/18 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä sitä pistämistä pelkää. Pelkään ehkä eniten sitä pitkävaikutteista insuliinia. Kun välillä ateriavälit venyy turhan pitkiksi ja olen aika paljon yksin pienten lasten kanssa kotona. Että jos saan hypoglykemian ja ne säikähtää, eikä saa apua..

ap

Vierailija
18/18 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän