Onko sinua kourittu?
Kommentit (229)
Tämä. Pahimmat kokemukset itselläkin on nimenomaan lapsena. Ala-asteen ensimmäisillä luokilla.
Todella pelottavaa ja ahdistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kourimiset on väärin, mutta huomaatteko tästäkin ketjusta kuinka paljon nimenomaan lapsia kouritaan?
Mietin asiaa omallakin kohdalla ja on järkyttävää havaita kuinka paljon kouriminen on aikuistuttua vähentynyt. Siis luojan kiitos on, mutta ymmärsitte varmaan pointin.
Vierailija kirjoitti:
Häkellyin, kun miehen känninen kaveri läpsäisi persauksille ensitapaamisellamme.
Suhtauduin ihan huumorilla, kyseessä oli kuitenkin varattu ihminen, eikä mitään vakavaa sillä tarkoittanut.
Miksei niihin muihinkin juttuihin voi suhtautua sillä huumorilla? Ei me miehetkään mitään tosikkoja olla...
Nuorena parikymppisenä työpaikalla työskentelin varastohommissa ja pääluottamusmies oli ällöttävä rasvainen keski-ikäinen mies joka viljeli alapäähuumoria ja ahdisteli meitä muutamaa naista sen kuin kerkesi.
Kerran hän tuli taas soittamaan suutaan minulle kun tein työtäni ja käskin hänen häipyä jos ei ole mitään työasiaa. Hän tuli lähemmäs ja sanoi jotain että "on mulla tällaista asiaa" ja ojensi kätensä kohti haaruksiani ja yritti kouraista, mutta ehdin hypähtää taaksepäin ennen kuin hän osui kohteeseensa.
Kylmiä väreitä tulee tyypistä vieläkin. Tämä tapahtui 90-luvun alussa jolloin tuollainen käytös oli melko yleistä, ainakin miesvaltaisilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi vastaan trolleille...
Mutta sillä ei ole mitään väliä mitä uhrilla on päällä, peittävää tai paljastavaa tai asiallista. Sillä ei ole mitään väliä kuinka kännissä uhri on, vai onko ruokakaupassa, uimahallissa. Sillä ei ole mitään väliä mitä sukupuolta uhri on tai kuinka vanha hän on tai mitä tekemässä.
Kourituksi tuleminen ei ole uhrin vika eikä yllämainituilla asioilla ole mitään tekemistä asian kanssa.
Kourija on tilanteessa ainoa väärintekijä. Opettakaamme kourijaa olemaan kourimatta ja lopettakaamme uhrin syyttely.
Tietenkin kouriminen on aina väärin ja tekijän syy, jostain raiskaamisesta nyt puhumattakaan, MUTTA kyllä ihmisillä on joku omakin vastuu asiassa, täysin edesvastuuttomaksi ja tietämättömäksi ei kannata heittäytyä.
Kun menet baarissa vessaan, jätätkö kukkarosi vartioimatta pöydälle? Etkö? Miksi ? Koska mahdollistat silloin, että joku varastaa sen. Joo, varkaus on aina varkaan rikos, mutta olisi hölmöä jättää kukkaro pöydälle, vai mitä? Sama pätee näihin ahdisteluihin. Ihmisen täytyy olla tietoinen siitä, että joissain tilanteissa ja olosuhteissa on oikeasti riski, esim. vieraan miehen asuntoon meneminen, tuntemattoman kyytiin liftaaminen tai vaikkapa yksin aamuyöllä toikkarointi, on riskin ottamista.
Ahdistelu on aina ahdistelijan syy, mutta itse on hyvä olla tietoinen, että näitä ahdistelijoita on todellakin olemassa ja suojata itseään.
Lapsi ei osaa suojata itseään. Lapsi voi jättää sen kukkaron, vaikka kaupan käytävän penkille ja luottaa ihmisiin, että kukaan ei sitä vie sillä aikaa kun hän käy vessassa.
Lapsi ei myöskään osaa varoa yksin tiellä kävellessään, että joku pervo voi tulla hänelle tekemään jotain pahaa.
Ahdistelijat pois tästä maailmasta. Kunnon rangaistuksella. Syy ei ole ikinä uhrin.
Voi myös käydä niin että aikuinen ihminen on tiettyyn asti mukana, mutta yhtäkkiä haluaakin lopettaa ja sanoa ei. Silloin täytyy homma laittaa välittömästi seis. Mitä jos toinen osa puoli ei laitakkaan? Onko sekin uhrin vika? EI!
Lapsista en nyt tässä puhunutkaan, vaan aikuisista, jotka heittäytyvät vaille mitään omaa ymmärrystä.
Tiedän myös erään AIKUISEN naisen joka on niin pahasti traumatisoitunut, ettei hän ymmärrä pitää omia puoliaan. Hänet on raiskattu sen takia monta kertaa ja joutunut ahdisteltavaksi.
Hän on kyllä hakenut itselleen apua mielenterveysongelmiinsa.
On vain olemassa niin häikäilemättömiä ihmisiä että osaa manipuloida tekemään mitä vain, että tämä nainen ei siis kertakaikkiaan ole tunnistanut, että häntä hyväksikäytetään. Hän on joissain tilanteissa myös pyytänyt lopettamaan, mutta se ei paljon ole auttanut.
Ulkopuolisena ihmisenä olen ymmärtänyt tilanteet täysin hyväksikäyttönä ja olisin ymmärtänyt pysyä kaukana vaarasta. Mutta tämä nainen ei ihan oikeasti tajunnut vaaraa ennen kuin oli liian myöhäistä.
Uhria ei voi edelleenkään syyttää!
Kun olin alaikäinen ja pyörin kaupungilla moni keksi-ikäinen täti-ihminen kouri ja jopa ehdotteli kaikenlaista ravintoloiden sulkeuduttua.
Joo, pari kertaa satunnainen ohikulkija käynyt kiinni ja ruvennut kourimaan (myöhään illalla). Toinen tyytyi vain arvostelemaan tyyliin rintojen kokoa, toinen yritti sen jälkeen raahata puskaan. Pääsin onneksi irti otteesta ja karkuun.
On. Jähmetyin järkytyksestä. Sitten samat tyypit kähmivät kaveriani, jotka potkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Lukemattomia kertoja.
Niin monesti varsinkin nuorena, että olen tajunnut sen olevan sukupolvikokemus, lähes aikuistumisriitti. Niin normaalina pidettävä asia että tuskin tulee edes mainittua.En usko että on yhtäkään tyttöä, joka ei tiedä mistä puhun. Joka olisi selvinnyt aikuisuuteen ilman yhtäkään pelottavaa kokemusta, huutelua, kourimista, sek_siin pakottamista, kadulla seuraamista, huo_rittelua.
Järkyttävää.
No miksi täysin normaalista asiasta pitää nykyään sitten nostaa hirveä meteli?
Eka kerta oli ala- ja yläasteen rajalla 12-13 vuotiaana 80-luvun lopulla. Tuntematon aikuinen mies tarttui R-kioskilla puberteetti-rinnoista kiinni ja höpötti jotain pienistä tisuista. Hämmennyin totaalisesti ja menin ihan lukkoon. Sen jälkeen on pääasiassa kourittu takamuksesta, myös työelämässäm ja aikuisena olen jo siihen osannut puuttua ja sanoa, ettei minuun saa koskea. Häirintää oli minunkin nuoruudessani, mutta tuntuu, että netti ja some ovat omalta osaltaan "normalisoineet" tyttölasten ja naisten esineellistämisen ja tehneet häirinnästä paljon yleisempää ja rankempaa. Tavallaan ollan menty ajassa jopa taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, päihtyneet keski-ikäiset suomalaiset miehet vaikka kuinka monesti! Ulkomaalaistenkin kanssa on huonoja kokemuksia, kun jotkut eivät ole uskoneet sanaa "Ei" kun olisin halunnut lopettaa, mutta eivät ole sentään käyneet kertaakaan ihan yhtäkkiä ilman lupaa kiinni.
Eipä! Tuota nyt et usko itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka tulevat näihin ketjuihin aina kertomaan että heitä ei ole kourittu koska ovat niin asiallisia.
Please lopettakaa.
Anteeksi nyt, mutta kyllä ihmisen olemuksella ja käytöksellä saattaa olla vaikutusta tähän asiaan, ainakin joissain tilanteissa. Minua ei ole ikinä kourittu baarissa tai vieraan ihmisen toimesta, mutta olenkin vieraiden seurassa pidättyväinen, resting bitch face- nainen, joka pukeutuu peittävästi mustiin vaatteisiin. Sen sijaan jotkut tuttavamiehet ovat, koska tuntevat minut ja tietävät, että olen oikeasti kiltti ja rento tyyppi. Varmasti jossain baarissa tmv humalaisten miesten kynnys kourimiseen laskee, jos nainen on antavasti pukeutunut ja vaikuttaa helposti lähestyttävälle ja iloiselle. Ikävä kyllä näin.
Sinun kokemuksesi ei muuta tosiasiaa eli sitä, että kaikkia naisia ahdistellaan. Minä olen "pidättyväinen, mustiin pukeutuva, peittävästi pukeutuva" ja minulla on armoton resting bitch face - varsinkin nuorena olin todella äkeän ja ylpeän näköinen. Niin vain minuakin kourivat täysin tuntemattomat miehet, jotka kulkivat ihmisjoukossa ja puristelivat randomisti naisten tissejä ja kahmivat haarovälejä. Kukaan ei olisi sanonut minua "helposti lähestyttävän ja iloisen näköiseksi" tuossa tilanteessa saati "antavasti pukeutuneeksi".
Mies56432 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, päihtyneet keski-ikäiset suomalaiset miehet vaikka kuinka monesti! Ulkomaalaistenkin kanssa on huonoja kokemuksia, kun jotkut eivät ole uskoneet sanaa "Ei" kun olisin halunnut lopettaa, mutta eivät ole sentään käyneet kertaakaan ihan yhtäkkiä ilman lupaa kiinni.
Tää on hyvä, ovat kourineet vaikka kuinka monesti mutta aina luvan kans 😆
Taitaa olla melkoinen m a t u p a t j a kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Mies5438 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, baaritiskillä. Käsi suoraan hameen alle. Drinkki putosi kädestä ja häpesin.
Taisit tykätä?
Voisinpa iskeä sua haarukalla naamaan.
#suominainen #miesvihanäkyväksi
On useampi nainen käynyt suoraan kiinni jalkoväliin, osa sanonut, että olen kuullut että sulla on tosi iso, miehet on vaan laitanut käden reidelle, olen vasta jälkikäteen tajunnut mitä se tarkoitti, lol.
Treffien päätteeksi: keski-ikäinen talousjohtaja tarrasi rintoihini kun olin poistumassa autosta. No, aikeet tulivat selväksi. Paljastui myös, että mies oli naimisissa, vaikka oli esitellyt itsensä jo pari vuotta sitten eronneena. Ja tämä oli sitten vielä pökerryttävä oivallus: sama mies oli harrastanut seksiä naistuttuni kanssa risteilyllä joitakin vuosia aikaisemmin. Olisi halunnut jatkaa tapailua, mutta tuttuni oli kieltäytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänäkin iltana karvaisten pakaroiden hydraulipumppu laskee ja nousee rytmikkäästi leppoisassa kesäillassa ja tämän ketjun miespuoliset kirjoittajat saa tasan mitä ansaitsevat eli ei yhtikäs mitään. KARMA.
Ai, eikö miehet saa kirjoittaa näille sivustoille, vai eivätkö muuten vaan "ansaitse yhtikäs mitään"?
Tiedoksi, että (nuoria) miehiä kourivat sekä silloin tällöin vanhemmat naiset että miehiin kallellaan olevat miehet. Karmaa vissiin sitten.
Lue ketju läpi ja mieti kelle tuo on suunnattu. Jos niitä oksennuksia ei ole jo poistettu.
No ei tarvitse miettiä, siinä viestissähän se selkeästi sanotaan kelle se on suunnattu: Tämän ketjun miespuoliset kirjoittajat. Ei siinä eroteltu, tarkoitetaanko kourimisen kohteita vai sen puolustelijoita. Minustakin se oli mauton viesti.
Yksikään mies ei ketjussa sanonut törkeälle häirikölle lopeta.
Miksi olisi kun naiset valutteli tykkäyksiä kuin lemmenmahlaa rakkauden vaostaan? Näkihän sen heti että jännempi on taas parempi.
Vierailija kirjoitti:
Matti, Juhani ja Eero malttoivat mielensä, mutta Pentti Kouri.
Eikös naiseus olekin vähän niin ja näin jos ei kukaan ole koskaan kopeloinut?
Toisaalta, kunnon tyttöjä ei ikinä raiskatakaan. Hmm.
Vierailija kirjoitti:
22-vuotiaana nuori mies otti käteni ja laittoi k*rvälleen, käski kokeilla miten kova on. Tuli siihen viereen, täysin tuntematon kaveri minulle, ihan vain tehdäkseen tuon.
Kai helpotit nuoren miehen oloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi vastaan trolleille...
Mutta sillä ei ole mitään väliä mitä uhrilla on päällä, peittävää tai paljastavaa tai asiallista. Sillä ei ole mitään väliä kuinka kännissä uhri on, vai onko ruokakaupassa, uimahallissa. Sillä ei ole mitään väliä mitä sukupuolta uhri on tai kuinka vanha hän on tai mitä tekemässä.
Kourituksi tuleminen ei ole uhrin vika eikä yllämainituilla asioilla ole mitään tekemistä asian kanssa.
Kourija on tilanteessa ainoa väärintekijä. Opettakaamme kourijaa olemaan kourimatta ja lopettakaamme uhrin syyttely.
Tietenkin kouriminen on aina väärin ja tekijän syy, jostain raiskaamisesta nyt puhumattakaan, MUTTA kyllä ihmisillä on joku omakin vastuu asiassa, täysin edesvastuuttomaksi ja tietämättömäksi ei kannata heittäytyä.
Kun menet baarissa vessaan, jätätkö kukkarosi vartioimatta pöydälle? Etkö? Miksi ? Koska mahdollistat silloin, että joku varastaa sen. Joo, varkaus on aina varkaan rikos, mutta olisi hölmöä jättää kukkaro pöydälle, vai mitä? Sama pätee näihin ahdisteluihin. Ihmisen täytyy olla tietoinen siitä, että joissain tilanteissa ja olosuhteissa on oikeasti riski, esim. vieraan miehen asuntoon meneminen, tuntemattoman kyytiin liftaaminen tai vaikkapa yksin aamuyöllä toikkarointi, on riskin ottamista.
Ahdistelu on aina ahdistelijan syy, mutta itse on hyvä olla tietoinen, että näitä ahdistelijoita on todellakin olemassa ja suojata itseään.
Lapsi ei osaa suojata itseään. Lapsi voi jättää sen kukkaron, vaikka kaupan käytävän penkille ja luottaa ihmisiin, että kukaan ei sitä vie sillä aikaa kun hän käy vessassa.
Lapsi ei myöskään osaa varoa yksin tiellä kävellessään, että joku pervo voi tulla hänelle tekemään jotain pahaa.
Ahdistelijat pois tästä maailmasta. Kunnon rangaistuksella. Syy ei ole ikinä uhrin.
Voi myös käydä niin että aikuinen ihminen on tiettyyn asti mukana, mutta yhtäkkiä haluaakin lopettaa ja sanoa ei. Silloin täytyy homma laittaa välittömästi seis. Mitä jos toinen osa puoli ei laitakkaan? Onko sekin uhrin vika? EI!
Höpö höpö. Jos on antanut ymmärtää, täytyy ymmärtää antaa.
On. Nuorempana kun kuljin baareissa ym. Kyllä naisetkin kourivat.
m48