Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua en löydä luettavaa!

Vierailija
18.06.2021 |

Moi!
Olen yläasteikäinen tyttö jolta on kirjat lopussa ja tarvitsisin kipeästi kirjasuosituksia!
Tykkään jännityksestä, kauhusta, romantiikasta, scifistä, dystopioista ja fantasiasta. Olen jo lukenut jonkun verran noihin kategorioihin liittyviä kirjoja, mutta nyt en meinaa millään löytää uusia. Tosin en ole kyllä yrittänyt ihan täysillä etsiäkkään... xd

Olen lukenut jo tälläisiä kirjoja kuin:
- Stephen king: Se eli It (oma lempparini <3)
- Sookie Stackhouse-kirjasarja
- Nälkäpelit
- Maze Runner-trilogia
- Tarkoitettu-triologia
- Viallinen-sarja
Tuossa nyt oli ne lempparini näin nopeasti mietittynä :)
Olisiko kellään joitain suosituksia kirjoista jotka voisin lukea? Mieluiten noihin kategorioihin sisältyviä ja jos löytyy vaikka saman tyyppisiä kirjoja kuin nuo yllämainitut niin ihmeessä kertokaa! :)
Ja toki jos nyt itse saatoit kiinnostua noista kirjoista jotka mainitsin tai jos vaikka olet lukenut jonkun noista (tai katsonut leffat) niin olisi kiva kuulla! :D

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäät samantyyppisestä kirjallisuudesta kuin itse yläkoulussa luin, joten suosittelen Susan Cooperin Pimeä nousee -sarjaa. Oli mulle tosi iso juttu silloin.

Lukiossa sitten Asimovia ym :)

Vierailija
42/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ante Aikio

Jänkäjärven syöverit   Aigi-saaga: 1

Lovi,   Aigi-saaga: 2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäät samantyyppisestä kirjallisuudesta kuin itse yläkoulussa luin, joten suosittelen Susan Cooperin Pimeä nousee -sarjaa. Oli mulle tosi iso juttu silloin.

Lukiossa sitten Asimovia ym :)

Susan Cooperin sarjaa löytyy lähinnä kirjastojen varastoista, jos sieltäkään. Kirjoitettu 70-luvulla. Ennemminkin lasten fantasiaa kuin nuorten.

Vierailija
44/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

King ei osaa kirjoittaa.

Vierailija
45/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisenä alkaisin lukemaan proosaa. Marquezin "Sadan vuoden yksinäisyys", Kafkan "Sivullinen" ja "Oikeusjuttu", Steinbeckin "Eedenistä itään" ja mitä näitä nyt on. Dystopiaa, mutta arkea.

Minä en ole ikinä ymmärtänyt näitä kirjallisuuden laatupoliiseja. Jos aloittajaa kiinnostaa nimenomaan YA-kirjallisuus, niin en itse lähtisi suosittelemaan klassikoita.

Itse taas en lähtisi rajoittamaan sitä kirjallista makua, vaan ennakkoluulottomasti lukisin kaikkea mahdollista. Muistan sen päivän kun 11-vuotiaana kirjastoautossa tein sen rohkean askeleen ja lainasin jotain aikuisten hyllystä. Tuntui kovin kielletyltä. Sen jälkeen ei ollut paluuta tuttuun ja turvalliseen "nuortenkirjallisuuteen".

Jos joku kysyisi sinulta suosituksia hyvään sotakirjallisuuteen, niin lähtisitkö suosittelemaan hänelle Hemingwayn Vanhus ja meri -kirjaa ihan vain siksi, että on hyvä haastaa itseään ja olla ennakkoluuloton? Aloittaja antoi selkeän näytteen kirjoista, joista hän on nauttinut aiemmin. Sinun suosittelemasi kirjat eivät ole genreltään tai tyyliltään lähelläkään niitä.

Ai? Onko siinä jotain väärää, että suosittelee parempaa vai pitääkö jumittua samaan paskaan?

Ja tässä vaiheessa palaammme jälleen aiemman kommenttini kohtaan "Minä en ole ikinä ymmärtänyt näitä kirjallisuuden laatupoliiseja".

Ja kyllä, jos kysytään suosituksia joillakin tietyillä rajauksilla, niin on aika hitsin idioottimaista suositella jotain täysin erilaista. Oli se sitten kuinka laadukasta kirjallisuutta tahansa.

Laatupoliisi-kommentti on täysin asiaton, jos toinen yrittää vinkata mielestään sopivaa laatukirjallisuutta, mitä ap. pyysi. "Samantyyppinen" tarkoittaa näköjään ihmisille eri asioita.

Vierailija
46/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

King ei osaa kirjoittaa.

Osaa hän. Hän on kirjallisuuden kandi, entinen toimittaja, enkunope ja minun suosikkini. Lukaise vaikka hänen kirjansa "On Writing", niin ymmärrät, mistä on kyse.

t. Enkunope 56 v.

Vierailija
47/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ikäisenä taisi mennä

Anna-Liisa Härkönen - Häräntappoase

Christiane F - Huumeasema Zoo

Kingin kirjoista - Cujo + muita tuli sitten perässä

Anne Frankin päiväkirja

Kummityttö tykkäsi Auswitchin tatuoijasta

Torey Haydenin kirjasarjat oli myös usein listalla

Vierailija
48/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisenä alkaisin lukemaan proosaa. Marquezin "Sadan vuoden yksinäisyys", Kafkan "Sivullinen" ja "Oikeusjuttu", Steinbeckin "Eedenistä itään" ja mitä näitä nyt on. Dystopiaa, mutta arkea.

Minä en ole ikinä ymmärtänyt näitä kirjallisuuden laatupoliiseja. Jos aloittajaa kiinnostaa nimenomaan YA-kirjallisuus, niin en itse lähtisi suosittelemaan klassikoita.

Itse taas en lähtisi rajoittamaan sitä kirjallista makua, vaan ennakkoluulottomasti lukisin kaikkea mahdollista. Muistan sen päivän kun 11-vuotiaana kirjastoautossa tein sen rohkean askeleen ja lainasin jotain aikuisten hyllystä. Tuntui kovin kielletyltä. Sen jälkeen ei ollut paluuta tuttuun ja turvalliseen "nuortenkirjallisuuteen".

Jos joku kysyisi sinulta suosituksia hyvään sotakirjallisuuteen, niin lähtisitkö suosittelemaan hänelle Hemingwayn Vanhus ja meri -kirjaa ihan vain siksi, että on hyvä haastaa itseään ja olla ennakkoluuloton? Aloittaja antoi selkeän näytteen kirjoista, joista hän on nauttinut aiemmin. Sinun suosittelemasi kirjat eivät ole genreltään tai tyyliltään lähelläkään niitä.

Ai? Onko siinä jotain väärää, että suosittelee parempaa vai pitääkö jumittua samaan paskaan?

Ja tässä vaiheessa palaammme jälleen aiemman kommenttini kohtaan "Minä en ole ikinä ymmärtänyt näitä kirjallisuuden laatupoliiseja".

Ja kyllä, jos kysytään suosituksia joillakin tietyillä rajauksilla, niin on aika hitsin idioottimaista suositella jotain täysin erilaista. Oli se sitten kuinka laadukasta kirjallisuutta tahansa.

älä kyttää muita, tuo vain oma panoksesi ja ehdotuksesi ketjuun, aloittaja varmaankin itse googlaa ehdotettuja kirjoja ja sieltä valitsee sitten sen tai ne, jotka häntä sillä hetkellä kiinnostavat

Vierailija
49/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemännen pojan seitsemäs poika, Orson Scott Card

Vierailija
50/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna Sinisalo, Auringon ydin. "Olemme 2010-luvun Tampereella, mutta historiassa on 1800-luvulta lähtien tapahtunut muutoksia, jotka ovat tehneet Suomesta Euroopan Pohjois-Korean.  Ihmissuvusta on jalostettu uusi alalaji: altis, nöyrä ja itseään tyrkyttävä. Ennen heitä kutsuttiin naisiksi.Yksi vaarallinen huume on kuitenkin jäänyt vielä osittain kitkemättä yhteiskunnasta: chili."

Vierailija
51/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kingin Christine, Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuva ja Percy Jackson -sarja.

Vierailija
52/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnen Päiviä -kirjasarja (ei se Fonzie).

Vierailija
53/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio

Terry Pratchett

Vierailija
54/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alistair MacLean ja Jack London, Googleta!

Vierailija
55/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatupoliisi-kommentti on täysin asiaton, jos toinen yrittää vinkata mielestään sopivaa laatukirjallisuutta, mitä ap. pyysi. "Samantyyppinen" tarkoittaa näköjään ihmisille eri asioita.

Pahoittelut jos loukkasin. Katsotaanpa aloittajan mainitsemia esimerkkejä:

- Stephen king: Se eli It - Palkittua kauhua suositulta kirjailijalta

- Sookie Stackhouse-kirjasarja - Nuorille aikuisille / aikuisille suunnattu viihteellinen vampyyrisarja väkivallalla ja seksillä

- Nälkäpelit - Nuorille aikuisille suunnattu väkivaltainen dystopia romanttisella twistillä

- Maze Runner-trilogia - En ole lukenut, ymmärtääkseni kyseessä on nuorille / nuorille aikuisille suunnattu kirjasarja

- Tarkoitettu-triologia - Nuorille aikuisille suunnattu romanttinen dystopia

- Viallinen-sarja - Nuorille aikuisille suunnattu romanttinen dystopia

Ovatko omat suosituksesi muka omasta mielestäsi mitenkään samantyyppisiä aloittajan esimerkkien kanssa? Ja mielestäni on turha suuttua laatupoliisi-kommentista, kun itse kommentoi lauseella: "Onko siinä jotain väärää, että suosittelee parempaa vai pitääkö jumittua samaan paskaan?".

P. S. Sivullinen on Camusin teos, ei Kafkan.

Vierailija
56/61 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko ensimmäisen lukemanne kirjan?

Minulla se oli 60-luvulla kansakoulun pienestä kirjastosta lainattu Huppuhännän seikkailut. Se oli kokonainen sarja ja rakastin sitä. 🤗

https://www.lukuhetki.fi/tuotekuvat/product67295.jpg

Vierailija
57/61 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkka Remeksen kirjat, niitä on myös nuortenkirjoja.

Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla.

Alexandre Dumas, Monte Criston kreivi.

Vierailija
58/61 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dean Koontzin kirjat.

Vierailija
59/61 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margaret Atwoodin Orjattaresi ja Testamentti. Kirjana paljon parempi kuin tv-sarjana.

Piia Leino Taivas. Suomeen sijoittuva dystopia, jossa on mukana myös ripaus romantiikkaa.

Johanna Sinisalolla on myös hyviä teoksia. Esimerkiksi palkittu Ennen päivänlaskua ei voi.

Jos jossain vaiheessa haluaa siirtyä dystopioista avaruuteen sijoittuvaan scifiin, niin Andy Weierin Yksin Marsissa on hyvä. On kyllä hyvä myös leffana.

Vierailija
60/61 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemännen portaan enkeli ja Amerikan ihmemaa - Frank McCourt

"Seitsemännen portaan enkeli on tavallaan kirjailija Frank McCourtin elämäntarina. Se kertoo pojan lapsuudesta, joka vie Brooklynista Irlannin Limerickiin ja lopulta takaisin Amerikkaan. Frank ei saa mitään ilmaiseksi tai helpolla, mutta on sinnikäs selviytyjä. Isän ryypätessä talousrahat hän hoitaa perheelle ruokaa omilla keinoillaan.

Tarina on kerrottu värikkäästi ja McCourtin perheen kivikova arki on helppo nähdä kuvina edessään. Se kuvaa myös erinomaisesti Irlannin oloja sekä ihmisten suhtautumista muuhun maailmaan, etenkin Englantiin ja Amerikkaan".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi