Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua en löydä luettavaa!

Vierailija
18.06.2021 |

Moi!
Olen yläasteikäinen tyttö jolta on kirjat lopussa ja tarvitsisin kipeästi kirjasuosituksia!
Tykkään jännityksestä, kauhusta, romantiikasta, scifistä, dystopioista ja fantasiasta. Olen jo lukenut jonkun verran noihin kategorioihin liittyviä kirjoja, mutta nyt en meinaa millään löytää uusia. Tosin en ole kyllä yrittänyt ihan täysillä etsiäkkään... xd

Olen lukenut jo tälläisiä kirjoja kuin:
- Stephen king: Se eli It (oma lempparini <3)
- Sookie Stackhouse-kirjasarja
- Nälkäpelit
- Maze Runner-trilogia
- Tarkoitettu-triologia
- Viallinen-sarja
Tuossa nyt oli ne lempparini näin nopeasti mietittynä :)
Olisiko kellään joitain suosituksia kirjoista jotka voisin lukea? Mieluiten noihin kategorioihin sisältyviä ja jos löytyy vaikka saman tyyppisiä kirjoja kuin nuo yllämainitut niin ihmeessä kertokaa! :)
Ja toki jos nyt itse saatoit kiinnostua noista kirjoista jotka mainitsin tai jos vaikka olet lukenut jonkun noista (tai katsonut leffat) niin olisi kiva kuulla! :D

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman erilainen, mutta voisit pitää: Iain Banks - Ampiaistehdas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leena Lehtolainen, Henkivartija -sarja

Vierailija
24/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu.

Vierailija
25/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisenä alkaisin lukemaan proosaa. Marquezin "Sadan vuoden yksinäisyys", Kafkan "Sivullinen" ja "Oikeusjuttu", Steinbeckin "Eedenistä itään" ja mitä näitä nyt on. Dystopiaa, mutta arkea.

Minä en ole ikinä ymmärtänyt näitä kirjallisuuden laatupoliiseja. Jos aloittajaa kiinnostaa nimenomaan YA-kirjallisuus, niin en itse lähtisi suosittelemaan klassikoita.

Itse taas en lähtisi rajoittamaan sitä kirjallista makua, vaan ennakkoluulottomasti lukisin kaikkea mahdollista. Muistan sen päivän kun 11-vuotiaana kirjastoautossa tein sen rohkean askeleen ja lainasin jotain aikuisten hyllystä. Tuntui kovin kielletyltä. Sen jälkeen ei ollut paluuta tuttuun ja turvalliseen "nuortenkirjallisuuteen".

Jos joku kysyisi sinulta suosituksia hyvään sotakirjallisuuteen, niin lähtisitkö suosittelemaan hänelle Hemingwayn Vanhus ja meri -kirjaa ihan vain siksi, että on hyvä haastaa itseään ja olla ennakkoluuloton? Aloittaja antoi selkeän näytteen kirjoista, joista hän on nauttinut aiemmin. Sinun suosittelemasi kirjat eivät ole genreltään tai tyyliltään lähelläkään niitä.

Vierailija
26/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisi mieli suositella Tove Janssonin muumikirjoja,  siis niitä, jotka ovat aikuisten osastolla, ei näitä lasten lyhyitä kirjoja. Jos olet lapsena tutustunut muumeihin, niin voi olla mielenkiintoista lukea tarinat kokonaisuudessaan, tulee paljon syvempi käsitys muumeista.

Vierailija
27/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
28/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala lukemaan englanniksi netistä menemällä osoitteeseen https://www.novelupdates.com/

Sisältää paljon käännettyä aasialaista (japani, kiina, korea) kirjallisuutta. Lukeminen ei lopu sieltä kesken kovinkaan helposti. Laatu tosin vaihtelee. (Myös laillisuus on joillakin hieman kyseenalaista, mutta no jaa...)

Vierailija
29/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka maan keskipisteeseen - Jules Verne

Vierailija
30/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisenä alkaisin lukemaan proosaa. Marquezin "Sadan vuoden yksinäisyys", Kafkan "Sivullinen" ja "Oikeusjuttu", Steinbeckin "Eedenistä itään" ja mitä näitä nyt on. Dystopiaa, mutta arkea.

Minä en ole ikinä ymmärtänyt näitä kirjallisuuden laatupoliiseja. Jos aloittajaa kiinnostaa nimenomaan YA-kirjallisuus, niin en itse lähtisi suosittelemaan klassikoita.

Itse taas en lähtisi rajoittamaan sitä kirjallista makua, vaan ennakkoluulottomasti lukisin kaikkea mahdollista. Muistan sen päivän kun 11-vuotiaana kirjastoautossa tein sen rohkean askeleen ja lainasin jotain aikuisten hyllystä. Tuntui kovin kielletyltä. Sen jälkeen ei ollut paluuta tuttuun ja turvalliseen "nuortenkirjallisuuteen".

Jos joku kysyisi sinulta suosituksia hyvään sotakirjallisuuteen, niin lähtisitkö suosittelemaan hänelle Hemingwayn Vanhus ja meri -kirjaa ihan vain siksi, että on hyvä haastaa itseään ja olla ennakkoluuloton? Aloittaja antoi selkeän näytteen kirjoista, joista hän on nauttinut aiemmin. Sinun suosittelemasi kirjat eivät ole genreltään tai tyyliltään lähelläkään niitä.

Ai? Onko siinä jotain väärää, että suosittelee parempaa vai pitääkö jumittua samaan paskaan?

Vierailija
31/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YA-kirjallisuutta

https://www.kirjavinkit.fi/avainsanat/nuoret-aikuiset/

hyvää perseilyä, ap on selvästi vähän kehittyneempi lukija.

Vierailija
32/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paula Havaste Kymmenen onnen Anna, Kotasavun Marja, Lapinmaan Nilla

Vierailija
33/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvaa nykynuorta jaksaa kiinnostaa jotkut klassikot ( lukisitko kaikkea itsekään?) tai ehdottajan oman nuoruuden suosikit, mitä täälläkin tarjotaan. Joku sarja/kirjailija saattaa olla muutaman vuoden pinnalla ja sitten se on out. Niin se vaan menee lasten- ja nuortenkirjallisuudessa.

Monessa kirjastossa on erikseen nuorten aikuisten hyllyt, sinne vain katsomaan. Ja verkkokirjastossa voi antaa hakusanaksi nuoret aikuiset, niin eiköhän ala löytyä sopivaa.

Vierailija
34/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magdalena Hai: Kuolleiden kirja: Paluu Uhriniituntakaiseen

Vierailija
35/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai? Onko siinä jotain väärää, että suosittelee parempaa vai pitääkö jumittua samaan paskaan?

Jos ap on lukenut na-kirjallisuutta ja niistä pitää, niin sitä tarjotaan mitä pyydetään. Kyllä ikä tekee tehtävänsä ja myöhemmin saattaa syvällisemmätkin kirjat kiinnostaa.

Vierailija
36/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piia Leino: Taivas

Vierailija
37/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Stephen Kingin It miellytti, voit viettää seuraavat viisi vuotta lukemalla putkeen hänen koko tuotantonsa. Minä aloitin Kolkuttajista ja koukutuin. On hän joitakin vähemmänkin hyviä kirjoja kirjoittanut, mutta ei yhtään huonoa.

Vierailija
38/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stephen King Kuvun alla

Vierailija
39/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä vaiheessa palaammme jälleen aiemman kommenttini kohtaan "Minä en ole ikinä ymmärtänyt näitä kirjallisuuden laatupoliiseja".

Ja kyllä, jos kysytään suosituksia joillakin tietyillä rajauksilla, niin on aika hitsin idioottimaista suositella jotain täysin erilaista. Oli se sitten kuinka laadukasta kirjallisuutta tahansa.

Vierailija
40/61 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uinu Uinu lemmikkini oli minun 1. kosketus Kingin tuotantoon. Siitä lähdin sitten lukemaan kaikki hänen kirjansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi