Kaverini maksaa asunnosta vuokraa reilu 900e. En tajua!
En ymmärrä, miksi ei voi ottaa miehensä kanssa asuntolainaa (kaverillani vakityö), ostaa asunnon ja lyhentää tuolla 900e lainaa pois.
Minusta on totaalisen idioottia maksaa vuokraa tuollaisia summia. Aivan älytöntä touhua!!!
Kommentit (55)
Me maksetaan tonni vuokraa. Ollaan nyt ostettu asunto, jossa on yhtiövastike 560 e ja kohta tulee julkisivuremontti, summa 260 e lisää tulee vastikkeeseen.
pelkästään korkojen osuus on paljon suurempi kuin erotus.
nyt vaan piti tehdä valinta, koska lapsi menee kohta kouluun ja meidän nykyisen kodin lähikouluun emme lasta halua.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:35"]
Me asutaan vuokralla Helsingin keskustassa, perheasunnossa ja vuokra on vähän yli 900 e. Jos haluaisimme ostaa tämän kokoisen asunnon näiltä nurkilta, olisi ostohinta noin 270 000 e. Lainaa maksaisimme noin 50 vuotta, eli silkka mahdottomuus. Jos taas laina-aika olisi about järkevät 20 vuotta, olisi varaa 150 000 e asuntoon, mikä käytännössä tarkoittaisi sitä, että neljä henkeä survoutuisi noin 55 neliön asuntoon.
Ei olla ihan niin hulluja. Maksetaan mieluummin vuokraa.
[/quote]Minkäkokoisen perheasunnon saa keskustasta tuolla hinnalla, kun yksiöt maksavat jo lähes saman.?
Minä maksan kaksiosta Kalliossa 830€. Toki se pienituloisena harmittaa, mutta tämän halvempiakaan ei ole helppo löytää hyvien yhteyksien päästä. Lisäksi nyt kun vuokra kallis, en saa säästettyä niin paljoa rahaa että saisin kasaan asunnon käsirahan kovin nopeasti. Näillä mennään, siis. Mutta hyvä toisaalta huomata että pystyn ongelmitta laittamaan tuon summan asumiseen kuukausittain, antaa sitten jotain perspektiiviä kun on aika hakea lainaa.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:16"]
En ymmärrä, miksi ei voi ottaa miehensä kanssa asuntolainaa (kaverillani vakityö), ostaa asunnon ja lyhentää tuolla 900e lainaa pois.
Minusta on totaalisen idioottia maksaa vuokraa tuollaisia summia. Aivan älytöntä touhua!!!
[/quote]
Riippuu missä se asunto sijaitsee onko älytöntä vai ei.
Mulla on asuntoja, joista pyydän korkeampaa vuokraa. Aina löytyy ihan viisaita, työssäkäyviä ihmisiä, jotka haluavat maksaa sen. Kuka mistäkin syystä.
Aika väsynyt ja wanha provo, kokeilistko välillä jotain uutta?
Odottaa vissiin että asuntojen hinnat laskisivat ihan pohjalle.
No tämä ei ole provo. Asunto sijaitsee Itä-helsingin suunnalla. Pahimpia mamughettoja.
-ap-
Tuliko mieleen ettei ne saa niin isoa lainaa kuin sen asunnon arvo olisi!
Mä maksan 1100e/kk siitä ilosta että saadaan asua huoletta, ilman pelkoa työn menettämisestä tai remontista, kun ei tarvitse tiukan paikan tullen ite maksaa mitään. Asutaan kalliilla asuinalueella kaupungin vuokra-asunnossa :)
Tulot 6000e/kk.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:20"]No tämä ei ole provo. Asunto sijaitsee Itä-helsingin suunnalla. Pahimpia mamughettoja.
-ap-
[/quote] ja sieltähän kannattaa asunto ostaa..noooot.
Me asumme yli miljoonan euron arvoisessa asunnossa loistavalla sijainnilla. Tästä tuo 2900e/kk on edullinen hinta.
Minä maksan asunnostani vuokraa 560 euroa/kk, asun ison kaupungin keskustassa. Vastaavien asuntojen hinnat tällä alueella näkyy olevan tällä hetkellä 220 000 euroa ja siitä ylöspäin (kallein lähes 300 000). Nykyisillä tuloilla en saisi tuollaista lainaa. Joten mielihyvin maksan tätä vuokraa, en halua ostaa (enkä vuokrata) asuntoa mistään ghetosta jossa en viihdy.
Kaikki eivät halua sitoutua asuntolainan takaisin maksamiseen. Toisekseen, tällaisena taloudellisesti epävakaana aikana ei kaikille edes myönnetä lainaa.
Minä asun mieheni kanssa vuokralla kolmiossa, jossa vuokra reilu 900 euroa. Asunto on mahtavalla paikalla, eikä meillä ikinä olisi varaa ostaa omaa täältä. Vuokralla asumme täällä siis siksi, että molemmat olemme työuramme alussa, jotka pääsivät lopputyöpaikkoihinsa töihin ja tällä hetkellä työpaikkamme ovat siis täällä. Emme kuitenkaan halua asettua tänne lopullisesti, vaan muutaman vuoden työkokemuksen jälkeen suuntaamme mahdollisuuksien mukaan joko ulkomaille tai sitten pienemmälle paikkakunnalle omakotitaloon.Tämän vuoksi emme halua naimisiin asunnon kanssa täällä, koska muutaman vuoden päästä aiomme ostaa oman jostain muualta.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:24"]
Minä maksan asunnostani vuokraa 560 euroa/kk, asun ison kaupungin keskustassa. Vastaavien asuntojen hinnat tällä alueella näkyy olevan tällä hetkellä 220 000 euroa ja siitä ylöspäin (kallein lähes 300 000). Nykyisillä tuloilla en saisi tuollaista lainaa. Joten mielihyvin maksan tätä vuokraa, en halua ostaa (enkä vuokrata) asuntoa mistään ghetosta jossa en viihdy.
[/quote]
Lisään: ja vaikka saisinkin tuollaisen lainan niin lainanlyhennyksen maksuun + korkoon + vastikkeeseen ei tuo 560 eur/kk todellakaan riittäisi, ei edes lähelle sitä.
Mun vuokralainen maksaa yli 800€ minimini yksiöstä Kalliossa. En mäkään tajua... Mutta on ihan huippuhyvä vuokralainen, ollut nyt kolmisen vuotta ja nyt juuri uusitaan vuokrasoppari toistaiseksi voimassa olevaksi hänen toiveestaan. Ikinä ei ole ollut vuokra myöhässä, eikä yhtäkään yhteydenottoa häiriöistä tms. Eka vuokralaiseni, nuori mies. Hyvä tuuri, enkä viitsi edes vuokraa nostaa, vaikka voisin. Mielummin pidän hyvän vuokralaisen. Hän ei pysty maksamaan juurikaan enempää.
Ap:lle ei myöskään tainnut tulla mieleen, että harva pankki myöntää ihan 100 prosenttisen lainan asunnolle, eikä kaikilta löydy takataskusta säästettynä 10 prosenttia Helsingin asuntojen arvosta.