Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies valitsee päihteet parisuhteemme sijaan. :-(

Vierailija
09.06.2014 |

Poikaystäväni siis polttaa marijuanaa ja mielellään varmaan polttaisi päivittäin, jos saisi. Suhteen alussa tein selväksi, että hän vähentää polttamista viikonloppuihin tai sitten minä lähden. Sama keskustelu ollaan käyty monta kertaa ja viimeisen keskustelun aikana hän vannoi täydestä sydämestään kyyneleet silmissä, että vähentää, eikä aio enää pettää mun luottamusta asian suhteen. Sanoin hänelle, että otan asian esille hänen perheensä kanssa, jos asia ei selviyty meidän kesken.

No, pari viikkoa, jos sitäkääbn, taisi mennä ja alkoi taas sauhuamaan keskellä viikkoa. Olen ollut yhteydessä hänen perheeseensä ja he ovat tietysti aivan järkyttyneitä, sillä eivät ole tienneet asiasta yhtään mitään. Poikaystävä raivosi ja oli heittämässä mua ulos kämpästä jo samana päivänä. Päätin kuitenkin, että mä en ole tässä tehnyt hänelle mitään pahaa, enkä pettänyt hänen luottamustakaan, sillä hän tiesi pelin säännöt ja varoitin häntä monta kertaa etukäteen, että tästä tullaan keskustelemaan koko perheen voimin. 

Nyt on siis se tilanne, että poikaystävä kieltää ongelmansa. Kieltäytyy hakemaan ammattiapua, vaikka olen itse tarjoutunut hakeutumaan samaan hoitoon ollakseni hänen tukenaan. Ego on liian iso, hän ei suostu nielemään ylpeyttään ja hyväksymääb faktoja. Hän mielummin heivaa suhteemme, kuin puhuu asiasta vanhempiensa kanssa, saatika ammattilaisen kanssa. En vain ymmärrä, että mitä menetettävää hänellä on, jos hän puhuu ammattilaisen kanssa?

Suhteemme on ollut muuten meille molemmille elämämme paras parisuhde ja rakastetaan toisiamme yli kaiken. Ollaan oltu nokat vastakkain ennenkin, mutta kaikesta ollaan selvitty juttelemalla ja kohtaamalla tosiasiat molempien kantilta ja tehty ratkaisuja niiden pohjalta. 

Miten addiktin saa tajuamaan, ettei hän voi tietää olevansa addikti? Miten hänet saisi ammattilaisen puheille? Huijaamalla? Auttakaa mua. Mä kuvittelin, että tässä ois mun tulevaisuuden aviomies. :-(

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 01:23"]

En ihmettele että miehes oo suuttunu ku vasikoit. Pilven polttelu on yleensä vaa vaihe, tai rentoutumismuoto. Ja osa polttaa sitä just ku haluu paeta joten älä jämähä siihe poltteluu, vaa ratko mielummin syitä miks miehes polttaa / haluu polttaa lähes päivittäin? Siinä on takana jotain muuta ku SE itse yrtti. Ja kieltäminen ja rajojen laittaminen vaan pahentaa asiaa, koita selvittää mikä on oikea syy tähän kierteeseen. Tapahtuko jotain ennen sitä?

[/quote]

En koe, että olisi minun tehtäväni selvittää, mikä miehen on johtanut kyseiseen addiktioon. Sen takia pyysinkin häntä hakeutumaan ammattiauttajalle, joka olisi todennäköisesti minua kykeneväisempi arvioimaan addition syntyperää ja antamaan sen korjaamiseen tarvittavat työkalut. En minäkään ihmettele sitä, että hän suuttui "vasikoinnista". Tässä on nyt kuitenkin kyseessä miehen tulevaisuus ja koin, että hänen perheensä on niin rakastava ja vahva, että pystyvät häntä kannustamaan terveellisimpiin elämäntapoihin, jos niikseen on.

Vierailija
102/113 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus se, että hänellä ei ole yhtään kaveria, joka ei polttaisi säännöllisesti marihuanaa, joten heiltä en voinut lähteä tukea miehelleni hakemaan, vaikka näin olisinkin tehnyt, jos tilanne kavereiden suhteen ei olisi se mikä se on. 

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:38"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:24"]

Seurustelukumppani ei ole korjausprojekti. Jos hänessä on alusta asti joku perusteellisesti viallinen piirre niin ensin selvitetään se asia ja vasta sitten edes harkitaan seurustelua. Miestä/Naista on turha kuvitella muuttavansa, ellei hän itse sitä muutosta halua.

[/quote]

Alussa hän ilmaisi vahvasti haluavansa tehdä muutoksen asiaan. Myöhemmin, kun selvisi, että tässä on oikeesti tosi kyseessä, että ihan oikeasti pitää vähentää, niin ääni muuttui kellossa.

AP

[/quote]

Siinä tapauksessa asia on selvä. Ei mies muutu ellei hän itse sitä halua ja tässä tapauksessa hän ilmeisesti toi tuon tiedon esille vasta vetkuttelun jälkeen. Varsin ikävää ja surullistakin, mutta sille sinä et voi mitään. Mies on tehnyt asioiden tärkeysjärjestyksen elämässään selväksi. Kannaltasi olisi ollut paljon reilumpaa, että hän olisi tehnyt tuon selväksi ennenkuin panostit suhteeseen paljon energiaasi.

Ei ole sinun velvoitteesi luopua omista periaatteistasi marihuanan käytön suhteen varsinkaan, kun asian olet jo suhteen alussa selväksi tehnyt. Jokaisen kannattaa olla uudessa suhteessa varuillaan sellaisten heti ilmenevien vakavien "korjattavien vikojen" suhteen, joiden selvittämisen tai korjaaminen yritetään siirtää tulevaisuuteen. Ensin korjaus, sitten vasta vakavampi suhde. Näin ainakin siinä tapauksessa, että tiedät olemassaolevan vian korjaamattomana pilaavan suhteenne.

Vierailija
104/113 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 20:50"]

Kommentoin tuolla aiemmin, että jätän mieheni jos hän ei lopeta pössyttelyä. Tässä muutama mun havaitsema pössyttelyn haittapuoli:

- mies usein ihan eri sfäärissä kuin minä, siis eri "tilassa"

- unohtelee asioita

- passiivisuus

- ei kestä stressiä yhtään ilman ainetta

- elimistön toiminta täysin riippuvaista aineen saannista (uni, ruokahalu)

- rahanmeno

- valehtelu

- ei voida koskaan matkustaa esim. ulkomaille (koska ei saa ainetta)

Onko viatonta touhua enää, häh?

[/quote]

Tässä tulikin ihan oikeita haittoja kannabiksen suhteen, eikä niitä iänikuisia porttiteoria-höpötyksiä sun muita ap:n punasilmä-lässytyksiä. Kaikilla päihteillä on omat haittansa, ja jokaisesta päihteestä voi olla riippuvainen. Mutta jokaista päihdettä voi käyttää hallitusti, myös niitä kovia huumeita, heroiiniakin. Ap:n mies ei vain ilmeisesti kokenut kannabiksen käyttöään ongelmaksi, eikä ap:kaan osannut kertoa mitä haittaa hänen miehensä polttelusta miehelle itselleen oli. Hyvä että ap jätti miehensä, jos hän kerran koki miehensä päihteidenkäytön ongelmalliseksi, vaikka mies ei kokenutkaan. Nyt molemmat osapuolet voivat hankkia itselleen sopivamman kumppanin.

Vierailija
105/113 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:26"]

Miehes ansaitsee kyllä paremman naisen ku tollasen nillittäjän joka kehtaa pilvenpoltosta valittaa ja soittaa AIKUISEN miehen vanhemmille?! Järkyttävää! Ehkä parempi että eroatte niin voi kumpikin löytää itselleen sopivampaa seuraa. Ja vielä koitat omista kavereistakin erottaa? Huh huh.

Kerro miehelles et tääl ois ainakin yks ihana nainen jonka kanssa vois harrastaa upeeta seksiä jonka päätteeks mä kääntäisin meille ison tuutin. :) sä oot nolo!

[/quote]  katso alapeukkuja ja mieti kumpi teistä loppujen lopuksi se nolo on ap vai sinä . jos et tajunnut tuutti hörhöissäsi voin vastata sinä olet nolo !

Vierailija
106/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:46"]

Siis menit vasikoimaan (!) sen vanhemmille? Käsittämätön typerys!  Ja muuten, hiisailuhan nimenomaan poistaa kaikenlaisen egoilun tarpeen. Kukin tavallaan, mut jos mulle tehtäis tuolla lailla, niin ois vakavan välikysymyksen paikka. Vähintään. Pikkasen pistäis vihaksi. Voipi olla, et näyttäisin ovea. Onneks ei löydy tollasia urpoja lähipiiristä..

[/quote]

Typerys sen takia, että olet itse addikti, etkä pidä ajatuksesta siitä, että joutuisit itsekin seisomaan valintojesi takana lähipiirisi edessä. Niiden ihmisten edessä, jotka oikeasti rakastavat sinua ja toivovat sinulle pelkkää hyvää. "Hiisailu" ei todellakaan ole lääke egon poistoon, tottakai se laiskistaa ja latistaa kunnianhimoa, auttaa "tyytymään" juurikin siihen "hiisailuun" ja laiskotteluun, koska yksi pilven polton vaikutuksista on juuri se vahva yhteenkuuluvuuden tunne sen huumeen kanssa, yhteenkuuluvuus muiden polttajien kanssa, muut eivät vaan "ymmärrä".

Olen itse kokeillut monia eri huumausaineita, eli tiedän mistä puhun. Olen huumausaineiden kanssa itse asiassa paljon kokeneempi, kuin mieheni. Tiedän asiasta enemmän kuin hän, joten koen olevani pätevä muodostamaan asiasta oman mielipiteeni. Sulle "hiisaus" on coolia, koska täytät sillä jotai aukkoa elämässäsi, et tiedä muuta tietä, ehkä jonain päivänä vielä opit.

AP

[/quote]

Okei, anteeksi tuo solvaaminen, ei ehkä ihan oikeutettua, itsekin kenties tunnekuohun vallassa. Mistäs aloittaisi? Ymmärrän kyllä, että sinulla (sic!) on ongelma polttelun suhteen, kenties juuri käyttöhistoriasi vuoksi. Selvää polttelun suhteen lienee, ettei se kaikille yksinkertaisesti sovi. Omalta kohdaltani katson, että minua savu pukee. Addiktiot sinänsä eivät ole luettavissa hyvään tai pahaan, vaan ne ongelmat joita addiktiosta aiheutuu. Addiktioitani ovat mainitun polttamisen lisäksi aineenvaihdunta, uni, liikunta, musiikki, seksuaalisuus, jonkin asteinen itseilmaisu, ympäröivän todellisuuden havainnointi ja kasitteellistäminen ja valintojen tekeminen tästä saadun informaation pohjalta ynnä paljon muuta yleisinhimillistä tarvetta, jotka voidaan hyvinkin laskea addiktioksi millä tahansa mittapuulla. Suorastaan pelottavaa, eikö? Ensisijaisesti katson olevani informaatioaddikti (luen kaiken käsiini saadun maitotölkeistä tieteellisiin julkaisuihin). Tästä pääsemmekin takaisin hamppuun. Se nimittäin muuttaa tapaani ajatella ja jäsentää tietoa ja siitä on ollut elämäni aikana käsittämättömän paljon hyötyä ties missä esim. vaikka naissukupuolen syvällisemmässä ymmärtämisessä (vinkvink:). Kyseessä on vähintäänkin subjektiivinen näkemys, sillä väittäisin kannabiksen vaikuttavan eri ihmisiin eri tavoin. Tästä pääsenkin toiseen väittämään, ettet tiedä, tai edes voi tietää asiasta enempää kuin hän, sillä suorat vaikutuksethan kohdistuvat mieheesi, ei sinuun. Sinä näet vain punaiset silmät. Surulliset ne ovat ehkä, koska hän tietää, ettet hänen poltteluaan hyväksy. Voitkin muodostaa vain ja ainoastaan oman mielipiteesi kannabiksesta, jos haitat (mitkä ne sitten ovatkaan?) eivät kohdistu sinuun tai lähipiiriisi.

Mistä päättelet, etten seiso omien valintojeni takana? Äitini on herkkä, eikä ymmärrä paihteiden käyttöä, vaan niputtaa kaikki "huumeet" samaan paha-lokeroon. Alkoholi vei häneltä isän, oman veljen ja kovaa vauhtia on menossa toinen poikansakin (veljeni on alkoholisti terminaalivaiheessa). En halua ehdoin tahdoin satuttaa äitiäni. Miksi minun tulisi väkisin raahata omat kukkaseni hänen pääkalloikseen? Miten tämä toimintani ei ole vastuunkantoa? Haluaisin kuitenkin olla avoin äidillenikin, se vain on vaikeaa, historia huomioonottaen.

Itseäni ei muuten aina laiskistuta polttelu, vaan olen opetellut toimimaan sen vaikutuksen alaisena. Usein teen vieläpä tarkempaa ja parempaa jälkeä esim siivouksessa, onko se sitten ihme, jos onkin vähän hitaampaa? Kunnianhimoa minulla ei ole ollut koskaan, enkä ajatellut hankkiakaan. Näkisin siitä olevan enimmäkseen haittaa. Ei vähä toki mitään.

En tiedä miehesi käyttömääriä, ehkä se on ongelma, ehkä ei. Voitko kertoa jotain konkreettista haittaa aiheutuvan hänen polttelusta. Punaiset silmät eivät ole ongelma ja niistä pääsee eroon, laiskuus voikin olla, mutta siitäkin pääsee eroon. Toimeliaisuuskin voi yhtähyvin olla tyhmyyden peittelyä tai keskittymiskyvyn puutetta. Jos kokee ja näkee jonkun asian ongelmana, silloin se tosiaan on ongelma, monesti vain sille, joka näkee sen ongelmana.

Minulle polttelu ei ole "coolia" vaan hyvin arkipäiväistä, johtuen yli kymmenen vuoden käyttöhistoriasta. Egon "poistoon" se on mitä parhain lääke. Näkee ja ottaa huomioon ympärillään muutkin ihmiset (ja elävän), eikä pelkästään oman egon ja itsensä, joka muuten on puhdas aivojen luoma illuusio, jos asiaan jaksaa kunnolla perehtyä. Tästä viimeisestä voi olla montaa mieltä, ihan ymmärrettävistä syistä. Ei tosin vain ole minkäänlaista näyttöä siitä, että sinä, tai kukaan olisi yksilö missään biologisessa mielessä. Se vain tuntuu siltä.

Olen todella kiitollinen siitä, mitä tämä yksi mitätön kasvi on saanut minussa aikaan. En todennäköisesti lopeta vielä pitkään aikaan. Ehkä sitten, jos vain kyllästyn siihen. Sitäkin kuulee tapahtuvan. Toivon teille kaikille mieluisaa lopputulosta, vaikka jonkunlaista vahinkoa on näemmä jo ehditty aiheuttamaan. Ehkä se siitä!

-Burn 'em bold!

[/quote]

Kiva, että sulla on niin positiivinen kokemus asiasta. Poikaystäväni silmät olivat punaiset ja surulliset polttelun jäljiltä jo ennen kuin nostin kissan pöydälle. 

En yksinkertaisesti viihdy parisuhteessa ihmisen kanssa, joka haluaa olla jossain "muualla". Samoin, kuin en viihdy alkoholisoituneiden ihmisten kanssa, en viihdy pilvessä olevien ihmisten kanssa. Miksi? Koska heidän kanssaan ei voi keskustella mistään normaalisti. Kaikki on hidastettua, tylppää ja "tyhjää". Se ihminen millaiseksi hän muuttuu huumeen alaisena ei ole se ihminen, jonka valitsin kumppanikseni. En yksinkertaisesti pidä hänestä minkään muunlaisena, kuin millaiseksi hän on tähän maailmaan syntynyt, ilman jointteja huulessa. 

Kuten sanoin sinulle, ja olen hänellekin tämän sanonut, jatka elämääni juuri valitsemallasi tavalla, mutta älä sekoita kuvioihin viattomia lapsia tai puolisoa, joiden pitäisi pystyä tukeutumaan sinuun ja näkemään sinut roolimallina, sillä sitä sinä et ole. Olen pahoillani, ettet ole löytänyt vaihtoehtoisia keinoja kehittämään ajatusmaailmaasi avarakatseisemmaksi. Ja vaikka oman käsityksesi mukaan osaat naisia ymmärtää paremmin polttelun takia, en kuitenkaan tätä usko, sillä teet valintoja elämässäsi, jotka sotivat tätä vastaan. Tai ehkä ymmärrät, mutta et silti pysty muuttamaan itseäsi, sillä olet addikti?

Mutta kiitos pitkästä viestistäsi ja paneutumisesta aiheeseen. Ymmärrän kaikki pointtisi, mutta ne eivät millään tavoin muuta tuntemustani siitä, että minun pitäisi hyväksyä elämään parisuhteessa ihmisen kanssa, joka on puolet ajasta joku muu, kuin jona minä häneen rakastuin, omana luonnollisena itsenään.

AP

Vierailija
107/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanta on tullut selväksi. Mä en kuulemma ole tarpeeksi hyvä hänelle, kun en osaa tukea häntä "oikealla" tavalla. Jaahas. No kohta pääsen muuttamaan pois. Onneksi ei olla naimisissa, eikä meillä ole lapsia. :(

AP

Vierailija
108/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelukumppani ei ole korjausprojekti. Jos hänessä on alusta asti joku perusteellisesti viallinen piirre niin ensin selvitetään se asia ja vasta sitten edes harkitaan seurustelua. Miestä/Naista on turha kuvitella muuttavansa, ellei hän itse sitä muutosta halua.

Vierailija
109/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi ap neuvottelee vähentämään kerran kuukauteen, sitten kerran viikkoon ja lopulta miehen pitää jättää rakas pilvensä. Ap toki vetää viinaa aina viikonloppuisin, kuten kunnon perussuomalaisen tuleekin.

Vierailija
110/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:24"]

[/quote]

Alussa hän ilmaisi vahvasti haluavansa tehdä muutoksen asiaan. Myöhemmin, kun selvisi, että tässä on oikeesti tosi kyseessä, että ihan oikeasti pitää vähentää, niin ääni muuttui kellossa.

AP

Vierailija
111/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te saatte kys. ainetta, eikö se ole vielä laitonta Suomessa? Meinaan, että itse en arvaisi mennä keneltään kyselemään ostaa :)

Vierailija
112/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:30"]

Aluksi ap neuvottelee vähentämään kerran kuukauteen, sitten kerran viikkoon ja lopulta miehen pitää jättää rakas pilvensä. Ap toki vetää viinaa aina viikonloppuisin, kuten kunnon perussuomalaisen tuleekin.

[/quote]

En luokittelisi itseäni perussuomalaiseksi, enkä myöskään vedä kännejä tai muutenkaan kuluta alkoholia tai muita päihteitä, kuin vain hyvin satunnaisesti ja sekin tapahtuu aina juhlissa, ei yksin himassa. Voisin jättää alkoholin täysin, mutta en koe ongelmaksi sitä, että juhlin seurassa pari kertaa vuodessa. Tai vaikka ihan kuukausittain. Mieheni polttelua en pitänyt minään, kun kuvittelin sen aluksi olevan ns. viihdekäyttöä. Nyt on tullut ilmi, että kyse on riippuvuudesta, jossa kyse on lähinnä perustarpeesta, kuin "extrasta".

Vierailija
113/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:42"]

Mistä te saatte kys. ainetta, eikö se ole vielä laitonta Suomessa? Meinaan, että itse en arvaisi mennä keneltään kyselemään ostaa :)

[/quote]

Niinpä. En tiedä. Kyllä sitä tuntuu aina jostain löytyvän sitä tarvitsevalle. Sana kiertää. 

AP