Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies valitsee päihteet parisuhteemme sijaan. :-(

Vierailija
09.06.2014 |

Poikaystäväni siis polttaa marijuanaa ja mielellään varmaan polttaisi päivittäin, jos saisi. Suhteen alussa tein selväksi, että hän vähentää polttamista viikonloppuihin tai sitten minä lähden. Sama keskustelu ollaan käyty monta kertaa ja viimeisen keskustelun aikana hän vannoi täydestä sydämestään kyyneleet silmissä, että vähentää, eikä aio enää pettää mun luottamusta asian suhteen. Sanoin hänelle, että otan asian esille hänen perheensä kanssa, jos asia ei selviyty meidän kesken.

No, pari viikkoa, jos sitäkääbn, taisi mennä ja alkoi taas sauhuamaan keskellä viikkoa. Olen ollut yhteydessä hänen perheeseensä ja he ovat tietysti aivan järkyttyneitä, sillä eivät ole tienneet asiasta yhtään mitään. Poikaystävä raivosi ja oli heittämässä mua ulos kämpästä jo samana päivänä. Päätin kuitenkin, että mä en ole tässä tehnyt hänelle mitään pahaa, enkä pettänyt hänen luottamustakaan, sillä hän tiesi pelin säännöt ja varoitin häntä monta kertaa etukäteen, että tästä tullaan keskustelemaan koko perheen voimin. 

Nyt on siis se tilanne, että poikaystävä kieltää ongelmansa. Kieltäytyy hakemaan ammattiapua, vaikka olen itse tarjoutunut hakeutumaan samaan hoitoon ollakseni hänen tukenaan. Ego on liian iso, hän ei suostu nielemään ylpeyttään ja hyväksymääb faktoja. Hän mielummin heivaa suhteemme, kuin puhuu asiasta vanhempiensa kanssa, saatika ammattilaisen kanssa. En vain ymmärrä, että mitä menetettävää hänellä on, jos hän puhuu ammattilaisen kanssa?

Suhteemme on ollut muuten meille molemmille elämämme paras parisuhde ja rakastetaan toisiamme yli kaiken. Ollaan oltu nokat vastakkain ennenkin, mutta kaikesta ollaan selvitty juttelemalla ja kohtaamalla tosiasiat molempien kantilta ja tehty ratkaisuja niiden pohjalta. 

Miten addiktin saa tajuamaan, ettei hän voi tietää olevansa addikti? Miten hänet saisi ammattilaisen puheille? Huijaamalla? Auttakaa mua. Mä kuvittelin, että tässä ois mun tulevaisuuden aviomies. :-(

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:19"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:07"]

Sinä teit väärin. Yli kolmekymppisen äidille kertoessasi hänen päihderiippuvuudestaan! Haloo! Idiootti. Mietipä itseäsi hänen asemaansa. Olisit ohjannut hoitoon ennemmin. Ei terveydenhuollostakaan mennä kertomaan aikuisen potilaan asioita vanhemmille. Se että kiristit asialla häntä ei oikeuta yhtään enempää sinua toimimaan noin.

[/quote]

Hän ei minun pyynnöstäni suostu hakeutumaan hoitoon, joten käytin viimeisen oljenkorteni. Hänellä oli mahdollisuus tehdä parannus (niin kuin itse oli päättänyt ja luvannut), mutta ei tähän kyennyt. Mä en luovuta helpolla ja jos on jokin keino saada mies kuuntelemaan ja uskomaan, niin ainakin kokeilen sitä. Miehellä on hyvä rakastava perhe, ovat kovin läheisiä. Pitkällä tähtäimellä totuuden käsitteleminen on kaikille hyväksi, vaikka se nyt tuntuu ylitsepääsemättömältä. Niin kuin sanoin, haluan tällä suojella hänen tulevia puolisoitaan ja myös mahdollisesti jälkikasvua. Hän on niin kova syyllistämään, että sai jopa minut vaikenemaan, vaikka en ole ollenkaan vaikenevaa tyyppiä. Tuleva puolison hän tulee todennäköisesti hiljentämään, mutta ainakin hänen perheensä osaa puuttua asiaan itse, jos osavat lukea hälytysmerkkejä. :/

Ap

[/quote]Olisit kiristänyt ennemmin vaikka poliisilla, että hänen on haettava apua ongelmaan. Toisaalta mikä tahansa kiristäminen aiheuttaa ainoastaan sen, että hän alkaa vihaamaan sinua, mutta tuo perheelle kertominen oli todella virhe.

[/quote]

Voitko perustella, miksi perheelle kertominen oli virhe?

AP

[/quote]Siksi, että hän on aikuinen ihminen. Yli 18vuotias on jo lain mukaan aikuinen. Puhumattakaan yli 30vuotiaasta. Hän on vastuussa itse omista teoistaan ja nyt sinä sotkit hänen perheensä asiat mahdollisesti vuosiksi. Mieti itse jos sinun asioitasi levilteltäisiin pitkin sukua.

[/quote]

Tyhjää löpinää. Mitä sellainen vastuu omista teoista on, jota ei tarvitse kantaa, koska kukaan ei saisi kertoa niistä teoista eteenpäin, ettei vain ahdista tai elämä vaikeudu niiden takia? No ei mitään, pelkkää sumutusta.

Se vastuu on tässä ja nyt. AP ei sotkenut mitään vaan setvi, pössömies se oli joka otti ja sotki asiansa ja myös muiden asiat, ja halusi vielä ensin sotkea toisen niihin asioihin ja sitten vaati, että toisen pitäisi kiistää tosiasiat hänen seurakseen ja käytännössä valehdella. On asioita, joiden kertomatta jättäminen on epärehellistä ja niiden pettämistä, joille asia kuuluu, ja tämä on yksi niistä. Mitä jos pössypäissä ottaa vanhemmat kyytiin ja ajaa kolarin? 

Vierailija
82/113 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:33"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 01:31"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 20:50"]

Kommentoin tuolla aiemmin, että jätän mieheni jos hän ei lopeta pössyttelyä. Tässä muutama mun havaitsema pössyttelyn haittapuoli:

- mies usein ihan eri sfäärissä kuin minä, siis eri "tilassa"

- unohtelee asioita

- passiivisuus

- ei kestä stressiä yhtään ilman ainetta

- elimistön toiminta täysin riippuvaista aineen saannista (uni, ruokahalu)

- rahanmeno

- valehtelu

- ei voida koskaan matkustaa esim. ulkomaille (koska ei saa ainetta)

Onko viatonta touhua enää, häh?

[/quote]

Tässä tulikin ihan oikeita haittoja kannabiksen suhteen, eikä niitä iänikuisia porttiteoria-höpötyksiä sun muita ap:n punasilmä-lässytyksiä. Kaikilla päihteillä on omat haittansa, ja jokaisesta päihteestä voi olla riippuvainen. Mutta jokaista päihdettä voi käyttää hallitusti, myös niitä kovia huumeita, heroiiniakin. Ap:n mies ei vain ilmeisesti kokenut kannabiksen käyttöään ongelmaksi, eikä ap:kaan osannut kertoa mitä haittaa hänen miehensä polttelusta miehelle itselleen oli. Hyvä että ap jätti miehensä, jos hän kerran koki miehensä päihteidenkäytön ongelmalliseksi, vaikka mies ei kokenutkaan. Nyt molemmat osapuolet voivat hankkia itselleen sopivamman kumppanin.

[/quote]

Ihanko tosissasi esität, että heroiinia ja muita kovia huumeita voi käyttää "hallitusti". No ehkä hetken, mutta taitavat olla aika valtavat kovien huumeiden käyttäjien kuolleisuuslukemat sekä heidän lastensa huostaanotot. "Hallittu käyttö" olisi kyllä viimeinen sana mikä itselleni tulee kovista huumeista mieleen. Ja huumeista yleensäkin.

[/quote]

Todella moni käyttää heroiinin korvaushoitoon tarkoitettuja samankaltaisia aineita aina työpäivän jälkeen vieroitusoireiden poistamiseen.

Heroiini olisi sinällään parempaa ja puhtaampaa, mutta laittomuuden takia käytetään korvaustuotteita.

Eli tosiaankin hyvässä virassa voi olla narkomaani, joka käyttää heroiini, morfiini oireisiinsa ainetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, minkä takia tässä keskustelussa puhutaan nyt heroiinista, mutta keskustelkaa keskenänne. :-)

Kiva kuulla, että siellä on muitakin, jotka ovat päässeet samanlaisesta tilanteesta irti. Olen todella ylpeä itsestäni, että tajusin lähteä jo tässä vaiheessa. Ystäväni sanoi minulle, että yllättyi täysin siitä, että "noin vain" jätin miehen, jota rakastan. Siis hyvässä mielessä sanoi, ja totesi vaan, että itse ei pystyisi olemaan yhtä vahva samanlaisessa tilanteessa, missä ongelma ei ole vielä edes kehittynyt pahimmaksi mahdolliseksi...

Mies syyllisti mua aivan hirveästi ja aloin jo melkein uskomaan siihen, että mä olen kuvitellut kaiken ja pilannut hänen maineensa ilman syytä. Oon nyt tyytyväinen päätökseeni ja kaikki läheiset olleet sitä mieltä, että mä tein oikein kaikessa ja oli hyvä, että lähdin, vaikka mies onkin muuten "kunnollinen" ja ihana. :/

AP

Vierailija
84/113 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 04:34"]

Ap! Teit hyvän päätöksen. Jouduin itse tekemään samanlaisen päätöksen vuosi sitten. Olen kasvanut itse henkisesti paljon ja huomaan että sulla on samoja ajatuksia. Toivotaan että löydetään miehet jotka eivät elä valheessa itselleen ja läheisilleen. Muutokset löytyvät itsestään ei toisista. Saat elämäsi sellaisena kun haluat!

[/quote]

Ihana positiivinen kommentti! Kiitos tästä! Todellakin, meillä kaikilla on oikeus valita terve parisuhde tai olla vaikka ilman. Elämä on valintoja täynnä. Tää on ehkä mun kypsin valinta ikinä. :-)

Vierailija
85/113 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

104 AP

Vierailija
86/113 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä teit ihan oikein.

Itsekin polttelen silloin tällöin ja huomaan kaveripiirissäni samankaltaista käyttöä: mitää ei voi tehdä ilman ja kauhee stressi jos ei ole. Ja kaikki ikävät puolet kannabiksesta kielletään.

Polttelu on joskus ihan kivaa, mutta jos mieheni pyytäisi mua lopettamaan kokonaan, ei se olisi kummempi juttu. Sama jos pyytäisi lopettamaan huulipunan tai ripsarin käytön, ei se mua haittaa.

Varsinki jos itelläs on ollu päihdetaustaa, niin teit ainoan oikean mahdollisen ratkaisun. Miehen ja hänen kaveripiirinsä olis voinut lisätä sunkin päihteidenkäyttöä.

Ei ole kyllä varmasti helppoa ja nyt vaan aika parantaa sekä etäisyys tästä exästä.

Itse yritän auttaa pariakin kaveria, joilla alkoholin kanssa ongelmia, mutta joutuu pitää itsensä realistina: ilman heidän omaa haluaan, tilanne ei muutu. Haluan kuitenkin muistuttaa muista vaihtoehdoista ja selvinpäin olon mukavia puolia. Pikkuhiljaa heillä on ajatusmaailma muuttunutkin, mutta loppujen lopuksi heidän itsensä on tehtävä nämä päätökset.

Vierailija
87/113 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aivan oikein kertoa hänen vanhemmilleen. Jos kerran asia ei miehen mielestä edes ole mikään ongelma, toki siitä voi puhua hänen perheelleen kuten muistakin normaaleista asioita. Mikä tässä on juuri sellaista, että siitä pitää vaieta. Johan perhekin ihmettelisi eron syytä, jos ei totuutta tietäisi.

Vierailija
88/113 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse äiti, ja jos mun kolmekymppinen lapseni pössyttelisi, olisi riippuvainen ja parisuhde menisi sen vuoksi, totta helvetissä haluaisin tietää mikä poikani /tyttäreni elämässä on vialla, ja toivoisin että joku sen mulle rehellisesti kertoisi.  Ihan sama asia alkoholin tai rajumpien huumeiden vuoksi. Mun mielestäni AP teit täysin oikein ja oikean päätöksen!

Vierailija
89/113 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä poltin pilveä päivittäin melkeen 4 vuotta ja sitten lopetin sen seinään, lopetus päätöa pitää tulla itseltäni siihen ei auttanut naisen ei äidin painostus

Vierailija
90/113 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, mielestäni teit aivan oikein. Elin itse useita vuosia päivittäin pössyttelevän miehen kanssa, jonka kaikki energia ja mielenkiinto meni hiisaamiseen tai pilven etsimiseen. Siinä oli hänen ainoa, oikea rakkautensa.

Suhteessamme koin olevani äidin roolissa eli hoitavani oman työni ja opiskeluni lisäksi kaikki arjen askareet, tein liikaa asioita hänen puolestaan (tyhmä ja liian kiltti), tuin omassa sokeudessani hänen toimiaan. Hän kyllä kävi töissä, mikä oli arvostettavaa. Pilvessä ollessaan hän oli mukava, mutta kun pilveä ei ollut, hän ärtyi ja räjähteli kohtuuttomassa mittakaavassa. Passiivisuuden määrä oli myös silmiinpistävää. Toisaalta vaikka kunnianhimoa puuttui, hän oli älykäs, hurmaava ja hauska. Eli tietenkin hän oli ihmisenä muutakin kuin pelkkä pössyttelijä.

Kerroin myös eri vaiheiden jälkeen hänen vanhemmilleen. Vaikka jatkoimme kertomisen jälkeen, suhteemme loppui silti, koska hän ei ollut kiinnostunut tekemään todellista muutosta. Sain yhtä lailla kuulla syyllistämistä. En osaa sanoa oliko ratkaisu hänen ja perheensä kannalta hyvä, piirit vaihtuivat täysin.

Ero oli äärimmäisen järkevä ratkaisu, koska niin minulla kuin hänellä on oikeus onneen ja yhdessä se ei ollut mahdollista. Alun vuodet toki ajattelin hänen olevan elämäni mies, mutta naivismi kariutui kun tajusin arvojemme olevan pahasti ristiriidassa. Toki koin huonoutta kyvyttömyydestäni auttaa, mutta kuten tässäkin keskustelussa on monesti todettu, riippuvaisen täytyy haluta muutosta.

Olemme eronneet vuosia sitten, nyt seurustelen raittiin ihmisen kanssa.

Vierailija
91/113 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos upeista kommenteista.

AP

Vierailija
92/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin tuolla aiemmin, että jätän mieheni jos hän ei lopeta pössyttelyä. Tässä muutama mun havaitsema pössyttelyn haittapuoli:

- mies usein ihan eri sfäärissä kuin minä, siis eri "tilassa"

- unohtelee asioita

- passiivisuus

- ei kestä stressiä yhtään ilman ainetta

- elimistön toiminta täysin riippuvaista aineen saannista (uni, ruokahalu)

- rahanmeno

- valehtelu

- ei voida koskaan matkustaa esim. ulkomaille (koska ei saa ainetta)

Onko viatonta touhua enää, häh?

Vierailija
93/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse.

Vierailija
94/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:07"]

Sinä teit väärin. Yli kolmekymppisen äidille kertoessasi hänen päihderiippuvuudestaan! Haloo! Idiootti. Mietipä itseäsi hänen asemaansa. Olisit ohjannut hoitoon ennemmin. Ei terveydenhuollostakaan mennä kertomaan aikuisen potilaan asioita vanhemmille. Se että kiristit asialla häntä ei oikeuta yhtään enempää sinua toimimaan noin.

[/quote]

Juuri näin. Törkeää sotkea puolison perhe mukaan asiaan, joka ei heille mitenkään kuuluu. Tuskin alaikäisen kanssa kuitenkaan seurustelet? Ihme, että ukkosi jaksaa vielä katsella sinua.

Löysäisit sitä vannetta pääsi ympärillä - tuo on pinnallinen syy jättää toinen. Eri asia olisi, jos ukkosi laiminlöisi kasvatustehtäviään olemalla koko ajan jöötissä, mutta ongelma tässä olet pikemminkin sinä - vaadit toista taipumaan omaan elämäntyyliisi. Onnea vaan täysraittiin ukon etsimiseen tästä maasta.

Vierailija
95/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 15:08"]

Minkä takia vanhemmille "vasikoiminen" on niin paha asia, että olisi ihan "välikysymyksen" paikka? Jos pilven poltto kuuluu elämääsi etkä näe siinä mitään väärää, niin miksei läheisesi saisi tietää sitä puolta sinusta?

Juuri siksi, että itsekin tuomitset huumeet syvällä sisimmässäsi.

[/quote]

Onneksi et alkanut psykologiksi. Näin ulkopuolisena voin sanoa, että kyse on aineen laittomasta statuksesta. Ihan turha kertoa ylipäänsä kellekään jos on mahdollisuus, että joku tiukkapipo nostaa asiasta metakan.

Vierailija
96/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tee ihmeessä se, minkä koet hyväksi. Se, että kerroit miehen vanhemmille, ei ole tässä se pointti. Pointti on se, että mies käyttää päihteitä ja on riippuvainen.

Olen itse raitistunut alkoholisti-sekakäyttäjä. Päihdeongelmaisen elämässä ei ole mitään niin tärkeää kuin päihteet. Kaikki muu jää päihteiden taakse. Parisuhde, lapset, kaikki. Jos mies ei lähde hakemaan apua raitistumiseen, sinun on itsesi takia lähdettävä. 

Miehelle jää vielä hänen ensirakkautensa: kannabis. Sinä et ole hänelle yhtä tärkeä kuin kannabis, ellei hän lähde vilpittömästi hakemaan apua. 

Kannabis on samalla tavalla päihde kuin alkoholikin. Osa porukasta tulee siitä riippuvaiseksi. Osa ihmisistä voi viihteillä kannabiksen kanssa, mutta mitä ilmeisimmin sun miehes ei ole viihdekäyttäjä vaan koukussa. 

Kun itse elin vielä päihde-elämää, minun puolisoni teki kaikenlaista. Hänkin ilmoitti vanhemmilleni, mikä oli kauheaa. Mutta ketä voin syyttää? Itseäni. 

Päihdeihminen ei voi tarjota rakkautta kenellekään niin kauan kuin hän käyttää päihteitä. Vaikka tuntuu pahalta, sinun lienee parasta jättää tuo mies. 

Voimia! Pidä itsestäsi huolta.

Alkkismami

Vierailija
97/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh narkkipiireihin joutuu.

Vierailija
98/113 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Addiktia ei saa lopettamaan!!! PAKKAA KAMASI JA LÄHDE!!!!!! Voin kokemuksella sanoa, että tuhlaat vain aikaasi. Jätin eksäni, sillä hänellä oli päihdeongelma ja juuri mm. tätä pössyttelyä. En ole katunut lähtöäni hetkeäkään, sillä samalla katosi harteiltani miljoonan kilon taakka. Kiitän jokaista jumalaa etten ikinä mennyt naimisiin sen narkin kanssa tai tehnyt lapsia. Mieti siis tarkkaa mitä teet ja miten se tulee vaikuttamaan tulevaisuuteesi!

Vierailija
99/113 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista ihanista ja maailmaa avartavista kommenteista. Jätin mieheni tänään. Olen nyt siis jo eri kaupungissa oman perheeni luona turvassa. Taakka on tippunut pois harteilta ja on kevyt olo. En tiedä miten asia tulee kehittymään tästä eteenpäin. Koitan välttää yhteydenpitoa, joka on hankalaa, koska hän on ollut minulle myös paras ystävä ja tuki ihan kaikessa. Pitää yrittää kestää. :/ Hänen luokseen en enää palaa, se on varmaa. Hänen perheeseen olen ollut yhteydessä koko ajan ja toivottavasti he pitävät minut ajantasalla siitä, miten asia kehittyy ajan myötä. 

Tietyllä tavalla teidän jakamanne kokemukset auttoivat näkemään asian vielä selkeämmin ja myös erään ihmisen kommentti, jossa hän sanoi näkevänsä minussa itsensä, ja että en pystyisi miestäni jättämään, antoi lähdölle lisämotivaatiota. En todellakaan halua olla samassa tilanteessa kuukauden parin päästä ja kirota sitä, että olen taas hukannut aikaa kallisarvoisessa elämässäni toisen sotkujen selvittämiseen. Ansaitsen parempaa. 

AP

Vierailija
100/113 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele että miehes oo suuttunu ku vasikoit. Pilven polttelu on yleensä vaa vaihe, tai rentoutumismuoto. Ja osa polttaa sitä just ku haluu paeta joten älä jämähä siihe poltteluu, vaa ratko mielummin syitä miks miehes polttaa / haluu polttaa lähes päivittäin? Siinä on takana jotain muuta ku SE itse yrtti. Ja kieltäminen ja rajojen laittaminen vaan pahentaa asiaa, koita selvittää mikä on oikea syy tähän kierteeseen. Tapahtuko jotain ennen sitä?