Mies valitsee päihteet parisuhteemme sijaan. :-(
Poikaystäväni siis polttaa marijuanaa ja mielellään varmaan polttaisi päivittäin, jos saisi. Suhteen alussa tein selväksi, että hän vähentää polttamista viikonloppuihin tai sitten minä lähden. Sama keskustelu ollaan käyty monta kertaa ja viimeisen keskustelun aikana hän vannoi täydestä sydämestään kyyneleet silmissä, että vähentää, eikä aio enää pettää mun luottamusta asian suhteen. Sanoin hänelle, että otan asian esille hänen perheensä kanssa, jos asia ei selviyty meidän kesken.
No, pari viikkoa, jos sitäkääbn, taisi mennä ja alkoi taas sauhuamaan keskellä viikkoa. Olen ollut yhteydessä hänen perheeseensä ja he ovat tietysti aivan järkyttyneitä, sillä eivät ole tienneet asiasta yhtään mitään. Poikaystävä raivosi ja oli heittämässä mua ulos kämpästä jo samana päivänä. Päätin kuitenkin, että mä en ole tässä tehnyt hänelle mitään pahaa, enkä pettänyt hänen luottamustakaan, sillä hän tiesi pelin säännöt ja varoitin häntä monta kertaa etukäteen, että tästä tullaan keskustelemaan koko perheen voimin.
Nyt on siis se tilanne, että poikaystävä kieltää ongelmansa. Kieltäytyy hakemaan ammattiapua, vaikka olen itse tarjoutunut hakeutumaan samaan hoitoon ollakseni hänen tukenaan. Ego on liian iso, hän ei suostu nielemään ylpeyttään ja hyväksymääb faktoja. Hän mielummin heivaa suhteemme, kuin puhuu asiasta vanhempiensa kanssa, saatika ammattilaisen kanssa. En vain ymmärrä, että mitä menetettävää hänellä on, jos hän puhuu ammattilaisen kanssa?
Suhteemme on ollut muuten meille molemmille elämämme paras parisuhde ja rakastetaan toisiamme yli kaiken. Ollaan oltu nokat vastakkain ennenkin, mutta kaikesta ollaan selvitty juttelemalla ja kohtaamalla tosiasiat molempien kantilta ja tehty ratkaisuja niiden pohjalta.
Miten addiktin saa tajuamaan, ettei hän voi tietää olevansa addikti? Miten hänet saisi ammattilaisen puheille? Huijaamalla? Auttakaa mua. Mä kuvittelin, että tässä ois mun tulevaisuuden aviomies. :-(
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:07"]
Sinä teit väärin. Yli kolmekymppisen äidille kertoessasi hänen päihderiippuvuudestaan! Haloo! Idiootti. Mietipä itseäsi hänen asemaansa. Olisit ohjannut hoitoon ennemmin. Ei terveydenhuollostakaan mennä kertomaan aikuisen potilaan asioita vanhemmille. Se että kiristit asialla häntä ei oikeuta yhtään enempää sinua toimimaan noin.
[/quote]
Hän ei minun pyynnöstäni suostu hakeutumaan hoitoon, joten käytin viimeisen oljenkorteni. Hänellä oli mahdollisuus tehdä parannus (niin kuin itse oli päättänyt ja luvannut), mutta ei tähän kyennyt. Mä en luovuta helpolla ja jos on jokin keino saada mies kuuntelemaan ja uskomaan, niin ainakin kokeilen sitä. Miehellä on hyvä rakastava perhe, ovat kovin läheisiä. Pitkällä tähtäimellä totuuden käsitteleminen on kaikille hyväksi, vaikka se nyt tuntuu ylitsepääsemättömältä. Niin kuin sanoin, haluan tällä suojella hänen tulevia puolisoitaan ja myös mahdollisesti jälkikasvua. Hän on niin kova syyllistämään, että sai jopa minut vaikenemaan, vaikka en ole ollenkaan vaikenevaa tyyppiä. Tuleva puolison hän tulee todennäköisesti hiljentämään, mutta ainakin hänen perheensä osaa puuttua asiaan itse, jos osavat lukea hälytysmerkkejä. :/
Ap
[/quote]Olisit kiristänyt ennemmin vaikka poliisilla, että hänen on haettava apua ongelmaan. Toisaalta mikä tahansa kiristäminen aiheuttaa ainoastaan sen, että hän alkaa vihaamaan sinua, mutta tuo perheelle kertominen oli todella virhe.
[/quote]
Voitko perustella, miksi perheelle kertominen oli virhe?
AP
[/quote]Siksi, että hän on aikuinen ihminen. Yli 18vuotias on jo lain mukaan aikuinen. Puhumattakaan yli 30vuotiaasta. Hän on vastuussa itse omista teoistaan ja nyt sinä sotkit hänen perheensä asiat mahdollisesti vuosiksi. Mieti itse jos sinun asioitasi levilteltäisiin pitkin sukua.
[/quote]
Entä miehen tulevat lapset? Heidänkin pitäisi vaieta asiasta, vain sen takia, ettei miehen perhesuhteet muutu? Kaikkien pitäisi siis vaieta ongelmasta, kunhan miehen suhde vanhempiin säilyy vaaleanpunaisena pilvenä? Hälläväliä oma vaimo ja lapset? Tässä ei nyt vielä ole vaimoa, eikä niitä lapsia, mutta niistä ollaan puhuttu ja mies niitä hirveästi haluaa. Minkä takia asiaa ei voida puida ennakkoon ennen kuin jotain vakavampaa tapahtuu?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:26"]
Miehes ansaitsee kyllä paremman naisen ku tollasen nillittäjän joka kehtaa pilvenpoltosta valittaa ja soittaa AIKUISEN miehen vanhemmille?! Järkyttävää! Ehkä parempi että eroatte niin voi kumpikin löytää itselleen sopivampaa seuraa. Ja vielä koitat omista kavereistakin erottaa? Huh huh.
Kerro miehelles et tääl ois ainakin yks ihana nainen jonka kanssa vois harrastaa upeeta seksiä jonka päätteeks mä kääntäisin meille ison tuutin. :) sä oot nolo!
[/quote]
Mietin kanssa, että miehelle sopis nainen, joka myös polttaa, mutta toisaalta, en haluaisi ikinä, että kaksi pilvipäätä sais lapsia, koska lapset kärsivät päihtyneestä vanhemmasta, oli se sitten alkoholin tai pilven aiheuttama.
AP
Hyvä että ilmoitit asiasta. Oletteko koskaan kuulleet ns. väliintuloista, joita käytetään muun muassa päihderiippuvaisten hoitoon saamisessa. Vaikka päihderiippuvainen olisi miten vanha, ei hän ole kovin aikuinen tai vastuullinen, kun kerran riippuvaiseksi on tullut. Pilvenpolttaja tai muu piripää, molemmat kuuluvat minun kategoriassani kohtaan luuserit.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:18"]
Miksi aloit suhteeseen päihderiippuvaisen kanssa? Olisi silloin kannattanut olla järkevä.
[/quote]
En tiennyt hänen olevan riippuvainen. Tunnen monia ihmisiä, jotka polttelevat silloin tällöin, mutta eivät pitäisi siitä kynsin hampain kiinni, jos olisi perhe ja parisuhde vaakalaudalla. Mulle ei tullut edes mieleen, että polttelu olisi oikeasti miehelle ongelma. Hän on muuten niin vastuuntuntoinen ja järkevä.
[/quote]Eka viestistä kuitenkin käsitin, että jo suhteenne alussa tästä asiasta oli ongelmaa. Kyllä minulla ainakin olisi soinut hälytyskellot ja olisin lähtenyt menemään.
[/quote]
Totta, mutta ajattelin polttamisen olevan ns. huono tapa, joka jäänyt päälle sinkkuajoista. En kuvitellut, että lopettaminen olisi haaste. Olin väärässä, mutta en halunnut tuomita hyvää suhdetta tuomitsemalla asian ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi, varsinkin, kun mies sanoi, että polttelu on vaan peruja sinkkuajoilta, ja että vähentäminen ei ole iso juttu hänelle.
AP
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:18"]
Miksi aloit suhteeseen päihderiippuvaisen kanssa? Olisi silloin kannattanut olla järkevä.
[/quote]
En tiennyt hänen olevan riippuvainen. Tunnen monia ihmisiä, jotka polttelevat silloin tällöin, mutta eivät pitäisi siitä kynsin hampain kiinni, jos olisi perhe ja parisuhde vaakalaudalla. Mulle ei tullut edes mieleen, että polttelu olisi oikeasti miehelle ongelma. Hän on muuten niin vastuuntuntoinen ja järkevä.
[/quote]Eka viestistä kuitenkin käsitin, että jo suhteenne alussa tästä asiasta oli ongelmaa. Kyllä minulla ainakin olisi soinut hälytyskellot ja olisin lähtenyt menemään.
[/quote]
Totta, mutta ajattelin polttamisen olevan ns. huono tapa, joka jäänyt päälle sinkkuajoista. En kuvitellut, että lopettaminen olisi haaste. Olin väärässä, mutta en halunnut tuomita hyvää suhdetta tuomitsemalla asian ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi, varsinkin, kun mies sanoi, että polttelu on vaan peruja sinkkuajoilta, ja että vähentäminen ei ole iso juttu hänelle.
AP
Siskoni seurusteli rikollisen narkkarin kanssa ja tuli tälle raskaaksi..kuvitteli raukka että mies muuttuisi vauvan myötä. Totuus on se että äijä käytti kaikki rahansa viinaan ja aineisiin ja oli velkaa ympäriinsä. Sossupummina elää ja jakelee aineita alaikäisille.
Kehui kuinka murtautunut jonkun mummon kotiin kun oli nähnyt tämän käyvän apteekissa. Nyt idioottisiskoni haaveilee tän luuserin perään vaikka on jo eronnu. Vauvastaan ei siskoni välitä paskan vertaa, äitimme hoitaa vauvan.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:32"]
Hyvä että ilmoitit asiasta. Oletteko koskaan kuulleet ns. väliintuloista, joita käytetään muun muassa päihderiippuvaisten hoitoon saamisessa. Vaikka päihderiippuvainen olisi miten vanha, ei hän ole kovin aikuinen tai vastuullinen, kun kerran riippuvaiseksi on tullut. Pilvenpolttaja tai muu piripää, molemmat kuuluvat minun kategoriassani kohtaan luuserit.
[/quote]
Niin. On hänellä ollut mahdollisuus ottaa asia haltuun, mutta ei ole siihen yksinkertaisesti kyennyt. Äitiään hän kuuntelee yleensä vähän liiankin vakavasti, joten miksi en antaisi hänen vanhemmilleen edes mahdollisuutta puuttua asiaan. Itse haluaisin vanhempana siihen edes mahdollisuuden. Sitä mahdollisuutta ei saa, jos asia pidetään salassa. :/
AP
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:07"]
Sinä teit väärin. Yli kolmekymppisen äidille kertoessasi hänen päihderiippuvuudestaan! Haloo! Idiootti. Mietipä itseäsi hänen asemaansa. Olisit ohjannut hoitoon ennemmin. Ei terveydenhuollostakaan mennä kertomaan aikuisen potilaan asioita vanhemmille. Se että kiristit asialla häntä ei oikeuta yhtään enempää sinua toimimaan noin.
[/quote]
Hän ei minun pyynnöstäni suostu hakeutumaan hoitoon, joten käytin viimeisen oljenkorteni. Hänellä oli mahdollisuus tehdä parannus (niin kuin itse oli päättänyt ja luvannut), mutta ei tähän kyennyt. Mä en luovuta helpolla ja jos on jokin keino saada mies kuuntelemaan ja uskomaan, niin ainakin kokeilen sitä. Miehellä on hyvä rakastava perhe, ovat kovin läheisiä. Pitkällä tähtäimellä totuuden käsitteleminen on kaikille hyväksi, vaikka se nyt tuntuu ylitsepääsemättömältä. Niin kuin sanoin, haluan tällä suojella hänen tulevia puolisoitaan ja myös mahdollisesti jälkikasvua. Hän on niin kova syyllistämään, että sai jopa minut vaikenemaan, vaikka en ole ollenkaan vaikenevaa tyyppiä. Tuleva puolison hän tulee todennäköisesti hiljentämään, mutta ainakin hänen perheensä osaa puuttua asiaan itse, jos osavat lukea hälytysmerkkejä. :/
Ap
[/quote]Olisit kiristänyt ennemmin vaikka poliisilla, että hänen on haettava apua ongelmaan. Toisaalta mikä tahansa kiristäminen aiheuttaa ainoastaan sen, että hän alkaa vihaamaan sinua, mutta tuo perheelle kertominen oli todella virhe.
[/quote]
AP
[/quote]
Minustakin on ihan sama kenelle ap kertoo. Se tietäjien lukumäärä ei asiaa voi enää pahemmaksi muuttaa.
Pitänee mainita, että mies sanoi minulle, että tarvitsisi paremman syyn motivoitua lopettamaan. Hän haluaisi lapsen. Voitte vain kuvitella miten järkyttyneenä hänen ajatuksiaan kuuntelin. En voisi ikimaailmassa edes harkita tekeväni lasta päihderiippuvaisen ihmisen kanssa vain siitä syystä, että se saattaa "motivoida" häntä lopettamaan. Sairasta, mutta osaan kuvitella, että moni nainen saattaisi tähän juoneen ratketa. :-(
AP
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:19"]
[/quote]
Ap
[/quote]
AP
[/quote]
Minustakin on ihan sama kenelle ap kertoo. Se tietäjien lukumäärä ei asiaa voi enää pahemmaksi muuttaa.
[/quote]
Niin ja mun mielestä jos on valmis tekemään tiettyjä ratkaisua elämässään, mun mielestä isoja koko elämää määritteleviä ratkaisuja, valitsemaan totuuden, jota haluaa elää, niin kyllä se totuuden pitää kestää vähän päivänvaloa ja niiden takana pitää voida seistä. Jos ne valinnat jotenkin oikeasti heijastais hänen sydämen ja sielun tahtoa, niin minkä takia hän ei niistä voi avoimesti rakkaimmilleen puhua - miksi piilottelu? Sen takia, koska hän ei pysty valintojaan mitenkään perustelemaan ja tietää sen itsekin. :(
AP
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:24"]
Onpas heikkotahtoinen kaveri, kun ei pysty olemaan viikolla erossa kannabispiikeistä. Mukavahan sitä on sillon tällöin poltella, mutta ilmankin voi olla, jos vain päättää niin, fyysistä riippuvuutta kun tuohon ei synny. Eri asia esim. tupakan, viinaksien ja kovempien aineiden kanssa.
[/quote]
Tsemppiä sinne! :/
AP
Siis menit vasikoimaan (!) sen vanhemmille? Käsittämätön typerys! Ja muuten, hiisailuhan nimenomaan poistaa kaikenlaisen egoilun tarpeen. Kukin tavallaan, mut jos mulle tehtäis tuolla lailla, niin ois vakavan välikysymyksen paikka. Vähintään. Pikkasen pistäis vihaksi. Voipi olla, et näyttäisin ovea. Onneks ei löydy tollasia urpoja lähipiiristä..
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:24"]
Onpas heikkotahtoinen kaveri, kun ei pysty olemaan viikolla erossa kannabispiikeistä. Mukavahan sitä on sillon tällöin poltella, mutta ilmankin voi olla, jos vain päättää niin, fyysistä riippuvuutta kun tuohon ei synny. Eri asia esim. tupakan, viinaksien ja kovempien aineiden kanssa.
[/quote]
Tsemppiä sinne! :/
AP
[/quote]
En ole riippuvainen itse mistään, paitsi tietysti tuosta tupakoinnista. Kovempia aineita en ole kuin joskus pari kertaa. Poltan kyllä itse silloin tällöin kukkaa tai läbyä, mutta en edes viikottain. Alkon kanssa tulee läträttyä vain viikonloppuisin. Tottakai käytän liikaa päihteitä, mutta käyn vakitöissä ja koen, että minulla ei ole sen isompia ongelmia aiheen kanssa.
Sinkkuna toki vielä vähentäisin päihteidenkäyttöäni, jos parisuhteeseen jotenkin ihmeellisesti päätyisin. (Tällä naamalla ei oikein tule tapahtumaan....
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:51"]Tottakai käytän liikaa päihteitä, mutta käyn vakitöissä ja koen, että minulla ei ole sen isompia ongelmia aiheen kanssa.[/quote]
Aika harva riippuvainen tiedostaa riippuvuutensa haitalliset seuraukset tai ylipäänsä kokee sen olevan ongelman. Ja ne jotkat tiedostavat, eivät välitä pätkääkään, koska ovat riippuvaisia.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:46"]
Siis menit vasikoimaan (!) sen vanhemmille? Käsittämätön typerys! Ja muuten, hiisailuhan nimenomaan poistaa kaikenlaisen egoilun tarpeen. Kukin tavallaan, mut jos mulle tehtäis tuolla lailla, niin ois vakavan välikysymyksen paikka. Vähintään. Pikkasen pistäis vihaksi. Voipi olla, et näyttäisin ovea. Onneks ei löydy tollasia urpoja lähipiiristä..
[/quote]
Typerys sen takia, että olet itse addikti, etkä pidä ajatuksesta siitä, että joutuisit itsekin seisomaan valintojesi takana lähipiirisi edessä. Niiden ihmisten edessä, jotka oikeasti rakastavat sinua ja toivovat sinulle pelkkää hyvää. "Hiisailu" ei todellakaan ole lääke egon poistoon, tottakai se laiskistaa ja latistaa kunnianhimoa, auttaa "tyytymään" juurikin siihen "hiisailuun" ja laiskotteluun, koska yksi pilven polton vaikutuksista on juuri se vahva yhteenkuuluvuuden tunne sen huumeen kanssa, yhteenkuuluvuus muiden polttajien kanssa, muut eivät vaan "ymmärrä".
Olen itse kokeillut monia eri huumausaineita, eli tiedän mistä puhun. Olen huumausaineiden kanssa itse asiassa paljon kokeneempi, kuin mieheni. Tiedän asiasta enemmän kuin hän, joten koen olevani pätevä muodostamaan asiasta oman mielipiteeni. Sulle "hiisaus" on coolia, koska täytät sillä jotai aukkoa elämässäsi, et tiedä muuta tietä, ehkä jonain päivänä vielä opit.
AP
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:51"]Tottakai käytän liikaa päihteitä, mutta käyn vakitöissä ja koen, että minulla ei ole sen isompia ongelmia aiheen kanssa.[/quote]
Aika harva riippuvainen tiedostaa riippuvuutensa haitalliset seuraukset tai ylipäänsä kokee sen olevan ongelman. Ja ne jotkat tiedostavat, eivät välitä pätkääkään, koska ovat riippuvaisia.
[/quote]
Tupakasta olen siis riippuvainen, en kyllä näe että mistään muusta. Koska voin ihan hyvin olla ilmankin alkoa tai budia parikin viikonloppua. Viikolla harvemmin tulee mitään päihteitä harrastettuakaan.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:39"]Pitänee mainita, että mies sanoi minulle, että tarvitsisi paremman syyn motivoitua lopettamaan. Hän haluaisi lapsen. Voitte vain kuvitella miten järkyttyneenä hänen ajatuksiaan kuuntelin. En voisi ikimaailmassa edes harkita tekeväni lasta päihderiippuvaisen ihmisen kanssa vain siitä syystä, että se saattaa "motivoida" häntä lopettamaan. Sairasta, mutta osaan kuvitella, että moni nainen saattaisi tähän juoneen ratketa. :-(
AP
[/quote]
Voin kuvitella että kun tällainen kaveri saa lapsen. Niin vanhemmuuden taakka ja vastuu saa kaverin lääkitsemään itseään polttelemalla. "Ku on niin rankkaa tää vauva-aika"..
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:51"]Tottakai käytän liikaa päihteitä, mutta käyn vakitöissä ja koen, että minulla ei ole sen isompia ongelmia aiheen kanssa.[/quote]
[/quote]
Tupakasta olen siis riippuvainen, en kyllä näe että mistään muusta. Koska voin ihan hyvin olla ilmankin alkoa tai budia parikin viikonloppua. Viikolla harvemmin tulee mitään päihteitä harrastettuakaan.
[/quote]
Ai pysty oikein olemaan ilman parikin viikonloppua? Miten olis, että lopettaisit kokonaan? Pystytko? Jos et pysty, niin olet riippuvainen.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:46"]Siis menit vasikoimaan (!) sen vanhemmille? Käsittämätön typerys! Ja muuten, hiisailuhan nimenomaan poistaa kaikenlaisen egoilun tarpeen. Kukin tavallaan, mut jos mulle tehtäis tuolla lailla, niin ois vakavan välikysymyksen paikka. Vähintään. Pikkasen pistäis vihaksi. Voipi olla, et näyttäisin ovea. Onneks ei löydy tollasia urpoja lähipiiristä..
[/quote]
Minkä takia vanhemmille "vasikoiminen" on niin paha asia, että olisi ihan "välikysymyksen" paikka? Jos pilven poltto kuuluu elämääsi etkä näe siinä mitään väärää, niin miksei läheisesi saisi tietää sitä puolta sinusta?
Juuri siksi, että itsekin tuomitset huumeet syvällä sisimmässäsi.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:26"]Miehes ansaitsee kyllä paremman naisen ku tollasen nillittäjän joka kehtaa pilvenpoltosta valittaa ja soittaa AIKUISEN miehen vanhemmille?! Järkyttävää! Ehkä parempi että eroatte niin voi kumpikin löytää itselleen sopivampaa seuraa. Ja vielä koitat omista kavereistakin erottaa? Huh huh.
Kerro miehelles et tääl ois ainakin yks ihana nainen jonka kanssa vois harrastaa upeeta seksiä jonka päätteeks mä kääntäisin meille ison tuutin. :) sä oot nolo!
[/quote]
Mistä sun kaltaisia naisia löytää!