Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies valitsee päihteet parisuhteemme sijaan. :-(

Vierailija
09.06.2014 |

Poikaystäväni siis polttaa marijuanaa ja mielellään varmaan polttaisi päivittäin, jos saisi. Suhteen alussa tein selväksi, että hän vähentää polttamista viikonloppuihin tai sitten minä lähden. Sama keskustelu ollaan käyty monta kertaa ja viimeisen keskustelun aikana hän vannoi täydestä sydämestään kyyneleet silmissä, että vähentää, eikä aio enää pettää mun luottamusta asian suhteen. Sanoin hänelle, että otan asian esille hänen perheensä kanssa, jos asia ei selviyty meidän kesken.

No, pari viikkoa, jos sitäkääbn, taisi mennä ja alkoi taas sauhuamaan keskellä viikkoa. Olen ollut yhteydessä hänen perheeseensä ja he ovat tietysti aivan järkyttyneitä, sillä eivät ole tienneet asiasta yhtään mitään. Poikaystävä raivosi ja oli heittämässä mua ulos kämpästä jo samana päivänä. Päätin kuitenkin, että mä en ole tässä tehnyt hänelle mitään pahaa, enkä pettänyt hänen luottamustakaan, sillä hän tiesi pelin säännöt ja varoitin häntä monta kertaa etukäteen, että tästä tullaan keskustelemaan koko perheen voimin. 

Nyt on siis se tilanne, että poikaystävä kieltää ongelmansa. Kieltäytyy hakemaan ammattiapua, vaikka olen itse tarjoutunut hakeutumaan samaan hoitoon ollakseni hänen tukenaan. Ego on liian iso, hän ei suostu nielemään ylpeyttään ja hyväksymääb faktoja. Hän mielummin heivaa suhteemme, kuin puhuu asiasta vanhempiensa kanssa, saatika ammattilaisen kanssa. En vain ymmärrä, että mitä menetettävää hänellä on, jos hän puhuu ammattilaisen kanssa?

Suhteemme on ollut muuten meille molemmille elämämme paras parisuhde ja rakastetaan toisiamme yli kaiken. Ollaan oltu nokat vastakkain ennenkin, mutta kaikesta ollaan selvitty juttelemalla ja kohtaamalla tosiasiat molempien kantilta ja tehty ratkaisuja niiden pohjalta. 

Miten addiktin saa tajuamaan, ettei hän voi tietää olevansa addikti? Miten hänet saisi ammattilaisen puheille? Huijaamalla? Auttakaa mua. Mä kuvittelin, että tässä ois mun tulevaisuuden aviomies. :-(

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Tuli kirjotettua aikamoisen tunneryöpyn vallassa. Tokaan kappaleeseen piti kirjoittaa vielä, että päätin siis jäädä kotiimme, enkä lähteä pakoon, sillä tajusin, että mä en ole tässä toiminut väärin, eikä mun siinä tapauksessa kuuluisi lähteä pakoon, vaan asia on toisinpäin. Kämppä on periaatteessa miehen, mutta kyllä tämä on minunkin kotini. Olen lähdössä kämpästä tällä viikolla, kun saan asiani järjestettyä.

Vierailija
2/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mikään auta jos toinen ei halua lopettaa tai on jo niin koukussa ettei pysty siihen. Samanlainen kokemus oli entisen mieheni kanssa, aina lupaili lopettaa ja vähentää ja aina petti lupauksen. Meille oli juuri syntymässä vauva enkä halunnut huumeriippuvaisen kanssa leikkiä kotia, joten laitoin miehen valitsemaan joko huumeet tai mut ja vauvan. Mies lähti eikä ole sen jälkeen näkynyt, tästä on jo vuosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mikään auta, jos ei se itse halua lopettaa. Sä olet jo tehnyt parhaasi. Nyt voit vain itse päättää haluatko jatkaa tuollaista elämää. Miehelläsi on oikeus valita päihteet, sulla oikeus valita päihteetön elämä. Valitettavasti ne halut ei kohtaa eikä niistä voi tehdä kompromissia, joten ero on oikeastaan ainoa vaihtoehto jos et kerran voi hyväksyä polttelua. Addiktin kanssa ei kannata alkaa sopia mitään sääntöjä. Niin kauan kuin addikti käyttää, mennään hänen riippuvuutensa ehdoilla. Sä et voi sille mitään.

Vierailija
4/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene jos ei itse halua. Ei varmaan pidä pilvenpolttoa niin vakavana asiana.

Vierailija
5/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sinä et voi tehdä mitään. Parasta on, että lähdet litomaan etkä omalla toiminnallasi mahdollista riippuvuutta.

Vierailija
6/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja ajatuksia ollut itselläni. Kokemusta addikteista on oman perhetaustan takia ja sen takia olenkin ehkä liiankin herkkä tunnusmerkeille. Toivotaan, että hänen perheensä saa häneen taottuajärkeä. Hän tosiaan on sitä mieltä, ettei polttelu ole vakava asia, muttei tajua miltä minulta tuntuu silloin, kun hän on "päissään" enkä saa häneen kontaktia normaaliin tapaan. Mulle se tuntuu samalta, kuin henkilö olisi todella humalassa. Sellainen passiivinen tila, missä mistään ei voi keskustella normaalisti, silmät on punaiset ja surullisen näköiset. :/

Vierailija
7/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesti 6 oli siis AP 

Vierailija
8/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on menoa, kerran nisti, aina nisti. Hyvin harva pääse 100% eroon, kummittelee taustalla hautaan asti. Valitan.

Vierailija
9/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossei mies ole sitä vertaa valmis uhrautumaan että hankkisi apua ja tekisi sinut onnelliseksi, jätä tuollainen mies. Mullakin oli sutinaa tuollaisen miehen kanssa joskus ja kun herra meni toistuvasti sekaisin vaatekomeron ja vessan välillä (sijaitsivat toisilla puolilla asuntoa!!) ja huomasi virheensä kun oli laittanut oven lukkoon ja valot huoneessa päälle, ajattelin ettei tästä kyllä mitään tule...

Vierailija
10/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihderiippuvuus on sairaus, mutta siitä erikoinen, että parantumista on haluttava itse ja sitouduttava siihen. Puheena oleva mies ei ole selvästi siihen halukas, joten jätä se sika.

Vierailija
11/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä selittää miehelle että valitsee nyt pilven sinun sijaasi ja jos rakastaa sinua mutta silti valitsee toisin voisi tsekkin päätellä olevansa koukussa. Sopikaa polttelulle tietyt päivät, joissa ei jousteta. Kirjoittakaa päivät ylös tai merkatkaa kalenteriin, sano miehelle että jollei pysy päivissä on addikti ja tarvitsee apua, jospa se ison egonsa kanssa tekisi parhaansa. Kirjoittakaa ylös jääkapin oveen sopimukset joita mies lupailee, sekä miksi näin sovittiin ja mitä seuraamuksi yhdessä sovittiin. Vanhempien vetäminen kuvaan oli virhe ja petit miehesi luottamuksen vaikka asiasta oli sovittukkin. Pyydä häntä olemaan kuukausi polttamatta jonka jälkeen voisi esim. La iltaisin polttaa.. tsempiä!

Vierailija
12/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihderiippuvaiset hoitoon, toivottavasti ei ole vastuullisessa työssä.

Vierailija
13/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni sama tilanne, mies ollut suhteen alusta asti alkoholiin menevä, mutta nyt monen vuoden jälkeen siitä on tullut täys alkoholisti, eli ryyppää kaiken vapaa-ajan mitä vain on: lomat, viikonloput, sairauslomat ym. Töissä pystyy olemaan selvinpäin, mutta kotona ei hetkeäkään, aina pitää juoda. Onneksi ystäväni on vihdoin myöntänyt asian itselleen: mies on juoppo, eikä siitä parane jos ei itse halua (eikä halua). Joten eikun talo myyntiin ja eroon ukosta, heillä ei ooneksi ole lapsia.

Eli pointtini on, päihderiippuvainen EI KOSKAAN jätä päihteitään kenenkään käskystä tai ketään muuta miellyttääkseen, vaikka lupaisi mitä. Ainoa vaihtoehto on, että puhtaasti omasta tahdostaan hakee apua ja taistelee riippuvuuttaan vastaan, ja tämä lähtee aina vain henkilöstä itsestään, ei vaimosta tai lapsista, äidistä eikä ystävistä.

Vierailija
14/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 13:30"]

Yritä selittää miehelle että valitsee nyt pilven sinun sijaasi ja jos rakastaa sinua mutta silti valitsee toisin voisi tsekkin päätellä olevansa koukussa. Sopikaa polttelulle tietyt päivät, joissa ei jousteta. Kirjoittakaa päivät ylös tai merkatkaa kalenteriin, sano miehelle että jollei pysy päivissä on addikti ja tarvitsee apua, jospa se ison egonsa kanssa tekisi parhaansa. Kirjoittakaa ylös jääkapin oveen sopimukset joita mies lupailee, sekä miksi näin sovittiin ja mitä seuraamuksi yhdessä sovittiin. Vanhempien vetäminen kuvaan oli virhe ja petit miehesi luottamuksen vaikka asiasta oli sovittukkin. Pyydä häntä olemaan kuukausi polttamatta jonka jälkeen voisi esim. La iltaisin polttaa.. tsempiä!

[/quote]

Olen toiminut juurikin kuvaamallasi tavalla. En todellakaan halunnut kieltää häneltä mitään ja sovimme, että hän polttaa viikonloppuisin, jos siltä tuntuu. Kolmen ison keskustelun jälkeen ja jatkuvien pettymysten jälkeen tulin vain siihen tulokseen, että hän ei pysty poltteluaan kontrolloimaan omin avuin, tai edes minun avullani. En ole hänen äitinsä, enkä halua siksi muuttua. Päätin vierittää pallon heidän puolelleen ja he ovat siitä minulle kiitollisia, sillä heillä ei ollut mitään hajua poikansa ongelmasta. Itse haluaisin äitinä tai isänä tietää, jos lapseni pilaisi merkittävän parisuhteensa huumeen takia. Se tulee kuitenkin vaikuttamaan kaikissa parisuhteissa  koko loppuelämän ajan, oli se puoliso sitten minä tai joku muu. Mies haluaa ehdottomasti lapsia (on jo yli 30v) ja mun mielestä olisi jo vääryys tulevaa lasta ja vaimoa kohtaa, ettei tää asia olis hänen perheellään selvillä, jotta osaavat keskustella ja varoittaa asiasta tulevia kumppaneita ennen kuin on liian myöhäistä. Mieheni olisi halunnut minun vaikeavan asiasta ja pitämään asian sisälläni. Minun olisi pitänyt vain jättää hänet sen sijaan, että yritän korjata asian pyytämällä lisää tukea ympäriltä. Tiedän, ette perheen mukaanottaminen oli hänelle epämieluisaa, mutta annoin hänelle vaihtoehdon olla kertomatta - se olisi vaatinut sitä, että hän polttaisi vain viikonloppuisin. Tämä ei ollut tarpeeksi iso motivaattori siihen, että hän olisi pystynyt asiaa kontrolloimaan. 

Ap

Vierailija
15/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos asiallisista vastauksista. tunnen olevani vähemmän hullu. mies osaa kyllä syyllistää.

ap

Vierailija
16/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juopon lupaus on juopon lupaus

Vierailija
17/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 13:30"]

[/quote]

vittu mitä paskaa. 

Vierailija
18/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miehesi oikeastaan valitse päihteitä parisuhteen sijaan, vaan sinä valitset eron päihteitä käyttävän miehen sijaan. Miehellesihän pilven polttaminen ei ilmeisesti ole ongelma vaan sinulle. Ja koska mies ei noudattanut sanelemiasi rajoituksia päihteiden suhteen (mieshän ei mitään rajoituksia varmaan olisi halunnut), sinä ilmoitit asiasta hänen vanhemmilleen. Vaikea tuota tilannetta on muuttaa, jos mies ei koe pilven käyttöään ongelmaksi, mutta sinä koet.

Vierailija
19/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tarttee ap ymmärtää, että teidän parisuhde on kuin vene. Jos veneen pohjasta puuttuu tappi, se uppoaa. Koska perämies on pakkomielteinen eikä myönnä, että tapin pakonomaisessa vetämisessä pois olisi mitään väärää, sinun pitää nyt miettiä, haluatko olla koko ajan äyskäröimässä, vai kannattaisiko vaihtaa venettä ja perämiestä?

Voit vetää veneestä vain itsesi kuiville, et toista. Et voi pakottaa toiselle pelastusliivejä päälle, jos hän ei halua eikä tunne niitä tarvitsevansa. Väkisin ei voi pelastaa miestä eikä loputtomiin jaksa äyskäröidä. Silloin on viisainta jättää perämies pärjäämään omillaan.

Vierailija
20/113 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen mielestä hänen perheellensä kertominen oli virhe ja olen tuhonnut hänen elämänsä. Hän itki eilen tyynyyn ja tuskasteli sitä, että miten voi puhua asiasta hänen vanhemmilleen. Hän ei itkenyt sitä, että hänellä on ongelma (koska ei näe itsellään ongelmaa), vaan sitä, että hänen perheeseensä sattuu ja se on vain ja ainoastaan minun syytä, hänen mielestään. 

En yksinkertaisesti tiennyt miten muuten voisin häntä auttaa. Kaikki hänen ystävänsä polttavat, hänen paras ystävänsä auttoi häntä asian ratkomisen suhteen sillä, että kääri hänelle ison jointin ja hän saapui kotiin pilvessä ja sen lisäksi vielä kännissä. Vanhemmat ovat pitäneet tätä bestistä jonain pyhimyksenä, mutta kerroin miten asian oikea laita on. Minun mielestäni hänen tulisi tehdä kokonaan ero ystävistään jos hän oikeasti haluaisi lopettaa. Ei alkoholistikaan voi olla kaveri muiden alkoholistien kanssa, jos hän haluaa päästä viinasta eroon. Ymmärrän, että tää ei tuu todennäköisesti koskaan toteutumaan, koska kaverit on tuttuja jo lapsesta saakka ja se side on aika vaikea murtaa. Tietysti kaikkein parhain olisi, jos he kaikki yhteistuumin lopettaisivat. Hänen bestikselläänkin on jo vaimo ja lapsi, ja toinen lapsi tuloillaan. :(