Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on lapsella, joka on Jykell ja Hyde? Mitä persoonallisuushäiriötä ennakoi?

Vierailija
18.06.2021 |

Kyse on aikuisesta miehestä, jolla on monenlaista ongelmaa. Moni ongelma on tullut matkan varrella, joten palaan ytimeen: lapsuuteen. Hän ei koskaan ollut tavallinen tallaaja.

Hän oli jo alle kouluikäisenä joko itse enkeli - empaattinen, huomioiva, hyväntahtoinen - tai itse saatana. Lähinnä täysin välinpitämätön sääntöjä ja muita ihmisiä kohtaan. Mitkään lasten motivointikeinot eivät tehonneet häneen. Arvaamaton. Ei nyt repinyt kärpäsiltä siipiä tai potkinut mummoja.

Teini-ikään tullessa alkoivat varsinaiset ongelmat. Alkoi valehtelemaan ja kaikki oli sallittua, mistä ei jäänyt kiinni. Hän ei välittänyt kenestäkään. Edelleen täysin arvaamaton.

Hän on ns hyvästä perheestä. Normaalit perhekeskeiset ja työssäkäyvät vanhemmat. Kotihoidettu, isovanhemmat mukana elämässä, oli kavereita, koulussa meni ok. Vanhemmilla ei alkoholi- tai mt-ongelmia.

Jokin häiriö on ollut näkyvillä alusta alkaen. Mistä Jekyll ja Hyde efekti kertoo nuorella lapsella?

Kommentit (192)

Vierailija
1/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa kasvuympäristö. Ei muuta.

Vierailija
2/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsytausta, veikkaan. Nepsylapset valehtelevat. Nepsyilla on monenlaisia ongelmia aikuisuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se. Kasvuympäristö ei ollut epävakaa. Pari muuttoa oli, mutta 4:n ikävuoden jälkeen. Neljään asti kotihoidettu, neljä isovanhempaa säännöllisesti mukana elämässä. Silloin ei edes ollut nettiä.

Vierailija
4/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepsytausta, veikkaan. Nepsylapset valehtelevat. Nepsyilla on monenlaisia ongelmia aikuisuudessa.

Mahdollisesti, mutta mikä nepsy?

Ei ainakaan asperger.

Vierailija
5/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se. Kasvuympäristö ei ollut epävakaa. Pari muuttoa oli, mutta 4:n ikävuoden jälkeen. Neljään asti kotihoidettu, neljä isovanhempaa säännöllisesti mukana elämässä. Silloin ei edes ollut nettiä.

Tunnerasolla epävakaa.

Vierailija
6/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sössötä mistään nepsystä, kun kyse on ihan selvästä persoonallisuushäiriöstä.

Vierailija
7/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnerasolla epävakaa.

No sitään ei ollut. Ei kukaan ole täydellinen, mutta tunnetaso oli riittävän vakaa, jotta muista lapsista kasvoi tasapainoisia ja pärjääviä.

Vierailija
8/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistista ennakoi. Vaikka diagnooseja ei alaikäisille voi tehdä, joistakin kyllä pystyy ennakoimaan helpostikin mitä on tulossa. 

Vierailija
9/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain olen lukenut, että psykopaattisuus on havaittavissa jo alle kouluikäisillä lapsella, ja että se ei olisi niin riippuvainen kasvuympäristöstä kuin on luultu. Ap:n kuvaulema tapaus voi olla myös ihan kasvatuksellinen. Kulissien takana on voinut olla hyväksikäyttöä tms., mikä on aiheuttanut kipuilua. Miksi ei menty kasvatus- ja perheneuvolaan heti saamaan ohjeita? Eikö ole menty vieläkään?

Vierailija
10/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistista ennakoi. Vaikka diagnooseja ei alaikäisille voi tehdä, joistakin kyllä pystyy ennakoimaan helpostikin mitä on tulossa. 

Ei tunnu näin aikuisena narsistilta. Ei harrasta henkistä väkivaltaa, ei reagoi häpeään, on pikemminkin välinpitämätön kaikkia kohtaan. Katsoo kyllä narskun tavoin olevansa oikeutettu toimimaan haluamallaan tavalla.

Mutta ei puhuta siitä, millainen tänään, vaan millainen oli lapsena.

Vierailija
11/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain olen lukenut, että psykopaattisuus on havaittavissa jo alle kouluikäisillä lapsella, ja että se ei olisi niin riippuvainen kasvuympäristöstä kuin on luultu. Ap:n kuvaulema tapaus voi olla myös ihan kasvatuksellinen. Kulissien takana on voinut olla hyväksikäyttöä tms., mikä on aiheuttanut kipuilua. Miksi ei menty kasvatus- ja perheneuvolaan heti saamaan ohjeita? Eikö ole menty vieläkään?

Ei ollut hyväksikäyttöä. Olen tämä äiti, tiedän kyllä.

Kävimme perheneuvolassa kymmenisen kertaa, mutta poika oli siellä aina se enkeli, ettei perheneuvola nähnyt tarvetta mihinkään, varsinkaan sen jälkeen, kun lapsi itse ei halunnut mennä sinne.

Olem ymmärtänyt, että psykopaattilapsi repii kärpäsiltä siipiä. Tämä ei kiduttanut koskaan eläimiä.

Vierailija
12/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnerasolla epävakaa.

No sitään ei ollut. Ei kukaan ole täydellinen, mutta tunnetaso oli riittävän vakaa, jotta muista lapsista kasvoi tasapainoisia ja pärjääviä.

Se ei sano mitään. Yhtä voidaan kohdella väärin.

Persoonallisuushäiriö kehittyy kohtelun myötä. Ei itsestään.

Häntä ei kohdeltu väärin. Toki, väärin on voitu kohdella siten, ettei ole tunnistettu niitä tarpeita, joita hänellä oli. Mutta ei ole kaltoinkohtelua.

Vierailija
13/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnerasolla epävakaa.

Mistä sitä kukaan ulkopuolinen tietää? Jos muilta kysytään niin äitini on ihana ihminen ja kaverinikin kadehtivat äitiäni. Joo, on ihana ihminen. Ainoa ongelma on vaan se, että hänen rakkautensa on täysin ehdollista siihen, että minun on käyttäydyttävä toivotulla tavalla tai minut "myydään mustalaisille".

Vierailija
14/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnerasolla epävakaa.

Mistä sitä kukaan ulkopuolinen tietää? Jos muilta kysytään niin äitini on ihana ihminen ja kaverinikin kadehtivat äitiäni. Joo, on ihana ihminen. Ainoa ongelma on vaan se, että hänen rakkautensa on täysin ehdollista siihen, että minun on käyttäydyttävä toivotulla tavalla tai minut "myydään mustalaisille".

Olen hänen äitinsä, en ulkopuolinen. En ole ehdollistanut rakkauttani enkä koskaan uhkaillut millään.

Vierailija
15/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ei voi päätellä onko lapsuus ollut epävakaa vai ei. Ottamatta sen enempää kantaa kyseiseen tapaukseen, sanon, että epävakaus voi olla kiintymyssuhteessa ja perheen vuorovaikutuksessa. Nämä ei ulkopuolisille niin helposti näy. Esim. perheväkivallasta et voi sanoa yhtään mitään, ellet ole samojen seinien sisällä itse elänyt.

Vierailija
16/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini ei taatusti nähnyt tekevänsä mitään väärin ja uskon hänen tehneen parhaansa niillä olemattomilla eväillä, jotka hänellä oli. Et sinäkään voi varmaksi tietää miten lapsesi kokee sinut.

Vierailija
17/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ei voi päätellä onko lapsuus ollut epävakaa vai ei. Ottamatta sen enempää kantaa kyseiseen tapaukseen, sanon, että epävakaus voi olla kiintymyssuhteessa ja perheen vuorovaikutuksessa. Nämä ei ulkopuolisille niin helposti näy. Esim. perheväkivallasta et voi sanoa yhtään mitään, ellet ole samojen seinien sisällä itse elänyt.

Jos luet ketjua, niin olen hänen äitinsä. Vaikka oma kiintymyssuhteeni olisi viallinen, niin ei se niin pielessä ole, etten kykenisi normaaleihin pitkiin ihmissuhteisiin. Ja siinä tapauksessa 95 % ihmisistä kasvaisivat kieroon, koska suurimmalla osalla on kiintymyssuhteissa häikkää.

Vierailija
18/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini ei taatusti nähnyt tekevänsä mitään väärin ja uskon hänen tehneen parhaansa niillä olemattomilla eväillä, jotka hänellä oli. Et sinäkään voi varmaksi tietää miten lapsesi kokee sinut.

Lapseni kokee minut ihan hyvänä. Meillä on puheyhteys, eikä hän kaunistele asioita. Analyyttisenä tajuaa ongelmansa, mutta sanoo, ettei hänen elämässään ole tapahtunut mitään ”pahaa” tai vääryyttä. Siksi aloitin tämän ketjun pohtiakseni synnynnäistä osuutta.

Vierailija
19/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävimme perheneuvolassa kymmenisen kertaa, mutta poika oli siellä aina se enkeli, ettei perheneuvola nähnyt tarvetta mihinkään, varsinkaan sen jälkeen, kun lapsi itse ei halunnut mennä sinne.

Olem ymmärtänyt, että psykopaattilapsi repii kärpäsiltä siipiä. Tämä ei kiduttanut koskaan eläimiä.

Sinä äitinä vierität syyn lapselle.

Varmaan teit aina niin. Muut hyviä ja lapsi paha.

Mieti mielummin mitä sinä teit, että lapsi vaurioitui.

Vierailija
20/192 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä äitinä vierität syyn lapselle.

Varmaan teit aina niin. Muut hyviä ja lapsi paha.

Mieti mielummin mitä sinä teit, että lapsi vaurioitui.

Olen miettinyt ja olemme puhuneet. Lapseni sanoo, etten ole tehnyt mitään väärin. Ja tämä lapsi kyllä sanoo ihan suoraan, ettei kyse ole siitä, että hän sanoisi, mitä haluan kuulla.

Lapsi itse siis pitää itseään persoonallisuushäiriöisenä. En itse ole ennen asiaa pohtinut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi