Vastaamon uhreilla alle kaksi viikkoa aikaa vaatia korvauksia
Onko joku muukin hakemassa?
Kommentit (1944)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan vaivan arvoinen....? En edes osais tehdä tota hakemusta eli tarvitsisin lakimiehen tai jonkun tahon apua, joka luonnollisesti maksaisi. Sitten pitäisi ruotia taas uusien tuntemattomien ihmisten kanssa niitä omia asioita (ehkä just niitä kirjauksia, jotta voidaan arvioida haitan suuruus?)
Lopputuloksena sais ehkä hikisesti 1000e, uupumuksen ja stressin taistelusta ja taas uusille silmäpareille ruodittavaksi omat yksityiset kivuliaat asiat.Ei musta taida olla tuohon.
Osaat kyllä tehdä hakemuksen ilman apuja! : ) Kysyin neuvoa Rikosuhripäivystyksestä ja jos oikein ymmärsin, vähimmillään riittää tässä vaiheessa, että lähettää konkurssipesälle osoitteeseen henkiloasiakkaat.vastaamo@fi.dlapiper.com sähköpostia, jossa kertoo itsellään olevan vahingonkorvausvaatimuksia ja yhteystietonsa, perusteluita voi tarkentaa sitten myöhemmin konkurssipesän niin vaatiessa. Jos jaksaa, viestissä voi kertoa, mitä tapahtui ja mitä kuluja siitä on seurannut ja vahingonkorvauksen määrä kannattaa asettaa yläkanttiin. Tsemppiä!
Rikun sivuilla oleva tieto on väärä (peräisin Vastaamon sivuilta, kuinkas muutenkaan...), sähköpostitse tehtävät valvonnat tulee toimittaa osoitteeseen vastaamo.konkurssi@fi.dlapiper.com, sanotaan konkurssipesästä tulleessa viestissä ja ohjeistuksessa!!!!!!!!!
Kommentoin tuossa yllä siis aiempaan omaan kommenttiini, en ollut siinä vaiheessa vielä saanut ohjeistusta konkurssipesältä ja luotin Rikun sivuilla olevan tietoon.
ap
Ok. Onnea korvausten hakuun ja kiitos ketjusta joka on kai tehnyt tehtävänsä. Ihmeen vähän kyllä on ollut keskustelua.
Toivottavasti uhrit rohkaistuvat hakemaan nyt kun sen voi vielä tehdä ilman taloudellista riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä on se saatava summa jota haetaan ja miten se todistetaan? Yksityisyys on viety.
Selvä hyötyjä on firma joille maksettiin luottokielloista lähes kaksi miljoonaa euroa. Joka kielto vanhenee pian eli jos mitään mieltä on tuomarilla, hän määrää että luottokiellot on pysyvästi voimassa tai että uusinnat on maksuttomia.
Olen muuten epäillyt niitäkin.
Tämä on kaikin puolin törkeää muutenkin, ja sitten asiakkaiden pitäisi päättää jatkosta, voimatta siihen kuitenkaan vaikuttaa. Niin huonosti hoidettu ettei mitään.Täältä voi katsoa lisäneuvoja mm. sen suhteen, mistä asioista korvausta voi hakea:
Korvauksia voi saada joissain tapauksissa esimerkiksi
* toimenpiteiden aiheuttamista kuluista, joilla suojaudut suuremmilta vahingoilta, esimerkiksi luottokiellosta
* henkisestä kärsimyksestä
* henkilötietojesi väärinkäytön aiheuttamista taloudellisista vahingoista, kuten pikavippien ottamisesta nimissäsi.
https://www.riku.fi/oppaat-ja-ohjeet/vahingonkorvaukset-rikosvahingoiss…
Ja esim. täältä, miten paljon korvausta voisi mahdollisesti vaatia:
Mielestämme oikeus- ja ratkaisukäytäntöön perustuva määrällisesti perusteltu vaatimus loukkauksen aiheuttamasta kärsimyksestä on 1.000-2.000 euroa niiden henkilöiden kohdalla, joiden tietoja ei ole julkaistu tor-verkossa. Niiden kohdalla, joiden tietoja on todisteellisesti julkaistu, voi vaatimus olla 5.000-10.000 euroa luokkaa, tapauksesta riippuen.
https://potilasvahinkoapu.fi/ajankohtaista/vahingonkorvausvaateet-vasta…
Mistä ihmeestä voi tietää onko omat tiedot tai terapiakeskustelut päätyneet tor-verkkoon? En ole jaksanut tai edes halunnut lähteä katsomaan. Enkä edes tiedä miten…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä on se saatava summa jota haetaan ja miten se todistetaan? Yksityisyys on viety.
Selvä hyötyjä on firma joille maksettiin luottokielloista lähes kaksi miljoonaa euroa. Joka kielto vanhenee pian eli jos mitään mieltä on tuomarilla, hän määrää että luottokiellot on pysyvästi voimassa tai että uusinnat on maksuttomia.
Tämä on kaikin puolin törkeää muutenkin, ja sitten asiakkaiden pitäisi päättää jatkosta, voimatta siihen kuitenkaan vaikuttaa. Niin huonosti hoidettu ettei mitään.Täältä voi katsoa lisäneuvoja mm. sen suhteen, mistä asioista korvausta voi hakea:
* toimenpiteiden aiheuttamista kuluista, joilla suojaudut suuremmilta vahingoilta, esimerkiksi luottokiellosta
* henkilötietojesi väärinkäytön aiheuttamista taloudellisista vahingoista, kuten pikavippien ottamisesta nimissäsi.
Mielestämme oikeus- ja ratkaisukäytäntöön perustuva määrällisesti perusteltu vaatimus loukkauksen aiheuttamasta kärsimyksestä on 1.000-2.000 euroa niiden henkilöiden kohdalla, joiden tietoja ei ole julkaistu tor-verkossa. Niiden kohdalla, joiden tietoja on todisteellisesti julkaistu, voi vaatimus olla 5.000-10.000 euroa luokkaa, tapauksesta riippuen.
Mistä ihmeestä voi tietää onko omat tiedot tai terapiakeskustelut päätyneet tor-verkkoon? En ole jaksanut tai edes halunnut lähteä katsomaan. Enkä edes tiedä miten…
Ei kai sitä voikaan tietää jos ei saanut syksyllä tietovuoto-sivustolta selvitettyä että nimenomaan on vuotanut. En tiedä tällaisten laatimisesta mitään mutta voisikohan siihen merkitä yhden määrän sitä tilannetta koskien että ei ole päätynyt ja toisen sitä varten että on päätynyt? Ehkä asia jossain vaiheessa selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä voikaan tietää jos ei saanut syksyllä tietovuoto-sivustolta selvitettyä että nimenomaan on vuotanut. En tiedä tällaisten laatimisesta mitään mutta voisikohan siihen merkitä yhden määrän sitä tilannetta koskien että ei ole päätynyt ja toisen sitä varten että on päätynyt? Ehkä asia jossain vaiheessa selviää.
No siis kaikki mun tiedot henkilötunnusta myöten oli vuodettu vastaamon tietomurron yhteydessä. Ja sain sieltä sellaisen uhkaussähköpostinkin, missä mun henkilötunnus oli esillä… mutta laitettiinko / vuodettiinko kaikki tiedot tor-verkkoon myös?!
Eiköhän sen saanut jokainen uhri jolla on edelleen käytössä sama sähköpostiosoite. Epäilys kai on että kaikki tiedot olisivat olleet vähän aikaa Tor-verkossa, myös merkinnät käynneistä, mutta kukaan ei kai ehtinyt ladata sieltä kaikkea niistä jotka sen tekivät.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sen saanut jokainen uhri jolla on edelleen käytössä sama sähköpostiosoite. Epäilys kai on että kaikki tiedot olisivat olleet vähän aikaa Tor-verkossa, myös merkinnät käynneistä, mutta kukaan ei kai ehtinyt ladata sieltä kaikkea niistä jotka sen tekivät.
Tiedot olivat uusiksi verkossa tammikuussa, sen jälkeen ovat varmasti viimeistään levinneet ties minne:
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000007767895.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis kaikki mun tiedot henkilötunnusta myöten oli vuodettu vastaamon tietomurron yhteydessä. Ja sain sieltä sellaisen uhkaussähköpostinkin, missä mun henkilötunnus oli esillä… mutta laitettiinko / vuodettiinko kaikki tiedot tor-verkkoon myös?!
Tosi hyvä ja aiheellinen kysymys, mihin ei varmaan kukaan osaa antaa täysin varmaa vastausta...
Kun tor-verkkoon vuodettiin 320000 ihmisen tiedot, luulisi, että siellä oli kaikkien ne tiedot, mitkä Vastaamolta varastettiin, mutta itse en voi olla varma, kuin henkilötietojen vuotamisesta verkkoon, se selvisi F-Securen Identity Theft Checker -palvelusta, oletko itse selvittänyt asiaa sen avulla? :)
Vierailija kirjoitti:
Ok. Onnea korvausten hakuun ja kiitos ketjusta joka on kai tehnyt tehtävänsä. Ihmeen vähän kyllä on ollut keskustelua.
Toivottavasti uhrit rohkaistuvat hakemaan nyt kun sen voi vielä tehdä ilman taloudellista riskiä.
Kiitos samoin! :) Ei kai ketju vielä ole tehtäväänsä tehnyt, itselläni on ainakin vielä paljon selvitettävää valvontaan liittyen ja valvontakirjelmä aivan vaiheessa, toivon, että keskustelu jatkuu edelleen, eikä tyrehdy.
Eikös tämä muutenkin vasta ole alku korvauksien haussa, mielellään keskustelisin vielä siitäkin, miten prosessi on sujunut itse kullakin ja onko joku jopa saanut korvauksia, toivotaan parasta!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos samoin! :) Ei kai ketju vielä ole tehtäväänsä tehnyt, itselläni on ainakin vielä paljon selvitettävää valvontaan liittyen ja valvontakirjelmä aivan vaiheessa, toivon, että keskustelu jatkuu edelleen, eikä tyrehdy.
Eikös tämä muutenkin vasta ole alku korvauksien haussa, mielellään keskustelisin vielä siitäkin, miten prosessi on sujunut itse kullakin ja onko joku jopa saanut korvauksia, toivotaan parasta!
ap
Totta, tarkoitin tätä vaihetta, eikä aikakaan ihan vielä loppunut.
Hei, rohkaistuin hakemaan korvauksia Vastaamon konkurssipesästä, koska minulla on siihen (toisin kuin muutamalla muulla uhriksi joutuneilla kavereillani) voimia. Mielestäni kaikki kynnelle kykenevät saisivat hakea korvauksia oman jaksamisen puitteissa toki. :) Tämä tietomäärä ja repaleisuus on laittaa tosin pään pyörälle. Tähän asti olen siis tehnyt rikosilmoituksen (tein sen heti kun tieto tuli ilmi) sekä otin Tietosuojan käyttöön.
En nyt tiedä kuinka tarkka tämän huomiseksi lähetettävän konkurssisaatavien kirjelmän pitää olla ja esimerkiksi miten määrittelen esimerkiksi korot summalle. Olisi lievästi sanottuna ärsyttävää jos huonosti täytetty hakemus olisi syynä korvauksien eväämiseen..
Tiedän, olen Matti Myöhäisenä liikenteessä mutta käsitin että voin myöhemmin tarkentaa hakemusta?
Kaikki vinkit siis tuon hakemuksen lähetykseen otetaan vastaan, kiitos.
Sain apua Rikun Chatista. Loistavaa palvelua, on maanantaisin vielä 19 asti auki, muina arkipäivinä lyhyempään-
Vierailija kirjoitti:
Hei, rohkaistuin hakemaan korvauksia Vastaamon konkurssipesästä, koska minulla on siihen (toisin kuin muutamalla muulla uhriksi joutuneilla kavereillani) voimia. Mielestäni kaikki kynnelle kykenevät saisivat hakea korvauksia oman jaksamisen puitteissa toki. :) Tämä tietomäärä ja repaleisuus on laittaa tosin pään pyörälle. Tähän asti olen siis tehnyt rikosilmoituksen (tein sen heti kun tieto tuli ilmi) sekä otin Tietosuojan käyttöön.
En nyt tiedä kuinka tarkka tämän huomiseksi lähetettävän konkurssisaatavien kirjelmän pitää olla ja esimerkiksi miten määrittelen esimerkiksi korot summalle. Olisi lievästi sanottuna ärsyttävää jos huonosti täytetty hakemus olisi syynä korvauksien eväämiseen..
Tiedän, olen Matti Myöhäisenä liikenteessä mutta käsitin että voin myöhemmin tarkentaa hakemusta?
Kaikki vinkit siis tuon hakemuksen lähetykseen otetaan vastaan, kiitos.
Hienoa, että rohkaistuit! :)
Olethan pyytänyt konkurssipesästä ohjeistuksen, siinä sanotaan, että "Olennaisinta on, että ilmoitatte saatavan määrän ja perusteen viimeistään 29.6.2021" ja juristineuvonnasta sain neuvon, että perustelujakin voi täydentää myöhemmin, jos pesänhoitaja niitä kyselee. Rikun juristilta taas sain tällaisen ohjeen koroista, *-merkkien sisällä olevat kohdat ovat otteita konkurssipesästä saadusta valvontakirjelmäpohjasta:
*Mikäli korkoa tai viivästyskorkoa vaaditaan, ajankohta, josta lähtien korkoa vaaditaan (päivämäärä):* tähän laitetaan tietovuodon ilmenemispäivä - konkurssin alkamispäivä. Virallinen tieto Vastaamolta tietovuodosta tuli ainakin minulle 22.10.2020 ja konkurssi alkoi 15.2.2021 eli itse laitan "22.10.2020-15.2.2021"
*Mikäli korkoa tai viivästyskorkoa vaaditaan, koron peruste (korkokanta tai relevantti korkolain säännös, jonka mukaisesti korkoa vaaditaan):* tähän voi laittaa tekstin "laillinen viivästyskorko", mitä kuulemma ei voi vielä laskea, koska ei ole tiedossa, saako korvauksia ja jos saa, miten paljon.
Parhaat kirjalliset ohjeet (konkurssipesän oman ohjeistuksen lisäksi) on mielestäni ollut Rikosuhripäivystyksen sivuilla ja korvausten määrästä taas Lakiasiaintoimisto Suomen Potilasvahinkoapu Oy:n sivuilla, laitan alle linkit, vaikka ovatkin ehkä jo sulle tutut jutut:
https://www.riku.fi/miten-vastaamo-tapaus-etenee-uhrin-nakokulmasta-2/
https://www.riku.fi/vahingonkorvausten-hakeminen-vastaamon-konkurssipes…
Antamani vinkit sillä varauksella, että en ole itse mikään asiantuntija, mutta näin olen asiat ymmärtänyt selvittäessani niitä mm. Rikusta! :)
ap
Kysymykseni koskee Vastaamon konkurssipesästä haettavien vahingonkorvauksien määrää ja Henkilövahinkoasiain neuvottelukunnan suosituksia, jotka löytyvät täältä: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162631/HEVA_…
Luulin, että Vastaamon konkurssipesästä haettava kärsimyskorvaus perustuisi kohtaan 4.5 Tietosuojarikos, mutta Rikun juristi sanoi, että se pohjaa kohtiin 4.1 Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen ja 4.2 Salassapitorikos. Kaikki kyseiset kohdat löytyvät niin, että laittaa sivuhakuun sivun 60, vaikka dokumentissa lukeekin sivun alalaidassa 38.
Kohtien tarkemmat selitykset taas löytyvät niin, että laittaa sivuhakuun sivun 170 (-175), vaikka dokumentissa lukeekin sivun alalaidassa 148 (-153).
Eivätkö yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen ja salassapitorikos ole hakkerin rikoksia ja Vastaamon rikos on tietosuojarikos?
4.1 Yksityiselämää loukkaava tiedon levittä-
minen
RL 24:8
4.1.1 Toimitettu yksityiselämää koskeva
tieto lukuisten ihmisten saataville.
500–2 000 €
4.1.2 Levitetty yksityiselämää koskeva
tieto hyvin laajan henkilöpiirin saataville.
1 500–5 000 €
4.2 Salassapitorikos
RL 38:1
Paljastettu yksityiselämää koskevia arkaluon-
teisia tietoja.
500–1 500 €
4.5 Tietosuojarikos*
RL 38:9
Käsitelty arkaluonteisia henkilötietoja oi-
keudettomasti.
300–800 €
En tiedä mutta eikös tuo "oikeudettomasti" tarkoita sellaista jolla ei ole oikeutta katsoa tai käsitellä näitä henkilötietoja? Siten Vastaamo ei olisi syyllistynyt tietosuojarikokseen.
Hei apua, viime hetken paniikki. Haetteko saatavan ehdollisena tai täysimääräisenä?
Olenko ymmärtänyt oikein, että saatava kannattaisi valvoa täysimääräisenä?
Konkurssiasiamiehen sivuilta lainattua, en ymmärrä tästä hölkäsen pöläystä.
"Valvonta on ehdollinen, kun valvotun saamisen syntymisen perusteena olevaa seikkaa ei ole valvontaan mennessä tapahtunut. Valvonta on enimmäismääräinen, kun saatavan peruste on syntynyt, mutta sen määrä ei ole valvontaan mennessä käynyt selväksi."
Vierailija kirjoitti:
Hei apua, viime hetken paniikki. Haetteko saatavan ehdollisena tai täysimääräisenä?
Olenko ymmärtänyt oikein, että saatava kannattaisi valvoa täysimääräisenä?
Konkurssiasiamiehen sivuilta lainattua, en ymmärrä tästä hölkäsen pöläystä.
"Valvonta on ehdollinen, kun valvotun saamisen syntymisen perusteena olevaa seikkaa ei ole valvontaan mennessä tapahtunut. Valvonta on enimmäismääräinen, kun saatavan peruste on syntynyt, mutta sen määrä ei ole valvontaan mennessä käynyt selväksi."
Onko tuo täysimääräinen sama kuin enimmäismääräinen? Ajattelin että voisi hakea enimmäismääräisenä koska yhdessä tai parissa kohdassa määrä voi nousta suunnitellusta. Nimitetäänkö silloin koko hakemusta enimmäismääräiseksi vai vain kyseistä vaatimuskohtaa?
Siitä että ”perusteena olevaa seikkaa ei ole tapahtunut”: jos yksityisyyttä on loukattu mutta tiedossa ei ole kuinka pahasti, voisikohan esittää niin että vaadin (esim.) 2000 euroa, mutta jos ilmenee että tietoni ovat levinneet Internetissä tai torverkossa, vaadin enimmäismääräisenä? Vai onko merkittävä: ”ehdollisena ja enimmäismääräisenä”?
Kiitos vastauksesta korkoihin liittyen. Mä olin sitten myös Rikun Chatissa yhteyksissä työntekijään ja käsitin että korkovaateen voi siinä lomakkeessa jättää tyhjäksi.
Mua ennenkaikkea kiinnostaa tässä keississä oikeusvaltion toimiminen sekä asian käsittely omalta osalta loppuun, periaatepäätös siis oman mielenrauhan eteen ennemmin kuin korot, joten siksi keskityn vain hakemaan korvausta. En rehellisesti usko että konkurssipesästä niitä heruu mutta mielenkiinnolla jään seuraamaan miten asiakkaille, eli uhreille (jotka tässä ovat eniten kärsineet) jakautuu oikeus kun Vastaamon konkurssipesästä jaetaan saatavia eri tahoille.
ja mä en ymmärrä mitään tosta "enimmäismääräisenä" vai "täysmääräisenä"? Huoh. tämä on HANKALAA.
Rikun sivuilla oleva tieto on väärä (peräisin Vastaamon sivuilta, kuinkas muutenkaan...), sähköpostitse tehtävät valvonnat tulee toimittaa osoitteeseen vastaamo.konkurssi@fi.dlapiper.com, sanotaan konkurssipesästä tulleessa viestissä ja ohjeistuksessa!!!!!!!!!