Vastaamon uhreilla alle kaksi viikkoa aikaa vaatia korvauksia
Onko joku muukin hakemassa?
Kommentit (1943)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisointi siitä vahingonkorvauksenpyyntö mahdollisuudesta konkurssipesältä tuli itsellenikin aika sattumalta eteen ja sitten tulikin hirveä kiire saada jotain aikaiseksi. En tiennyt, että tuliko edes sinnepäinkään oikeaoppisesti tehtyä mutta laitoin sen menemään. Kunnes sitten aivan yhtä sattumalta luin taas jostain nettiuutisoinnista, että sitä korvausvaatimustakarajaa oli pidennytty tähän päivään asti. No, laitoin sitten suostumuksen sovintoesitykseen ja se sitten tulikin takaisin sen takia kun ei voi olla hyväksytty ehdollisena.
Olisi niin hyvä kun joku taho olisi ottanut kunnon kopin ja auttanut meitä jo muutenkin sen verran paljon tämän jutun takia kärsineitä. Ja tehnyt selkeät ohjeet ja ennekaikkea yhtenäiset ja paikkansa pitävät. Kun tuntuu, että katsoo apua mistä tahansa, niin ohjeita tulee erilaisia.
Oletteko jostain saaneet nyt varmaa tietoa siitä, että sitä poliisin kuulemislomakkeen täyttämisen aikaa on jatkettu? Ettei vaan käy siten, että jää osalta sen takia se täyttämättä, että olemme uskoneet väärään tietoon.
Ja tuhannesti kiitoksia Ap:lle ja tietysti muillekin avuliaille. Ja voimia tämän tuskan keskellä
Kiitos itsellesi ja voimia sinullekin! <3
Ohjeistus on järkyttävän sirpaleista, mutta tämä nyt vielä puuttui, että RIKUn ohjeistuksesta huolimatta sovintoesitystä ei voikaan hyväksyä ehdollisena, voi ei...
Sen nyt kuitenkin pitäisi olla varmaa, että kuulemislomakkeen täyttämisen aikaa on jatkettu, sain tällaisen sähköpostivastauksen RIKUn toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åbergilta:
"Olemme hyvin tiiviissä yhteydessä kokoajan Keskusrikospoliisiin ja he ovat meille hyvin selvästi ilmoittaneet, että lausumalomakkeen määräaika ei pääty vielä tammikuun lopussa vaan se pidetään auki toistaiseksi kunnes uudesta määräajasta ilmoitetaan." Myös RIKUn sivuilla sanotaan, että "Lomake on auki toistaiseksi", Ilta-Sanomissa (joka vaikuttaa kaiketi luotettavimmalta lähteeltä tähän mennessä, jos sallinette pienen sarkasmin...) taas itse tutkinnanjohtajaa on haastateltu ja hän toteaa, että "että lausumia voi kuitenkin antaa niin pitkään, kuin tutkinta kestää."
Ap
Kiitos :)
Mä olin myös äsken RIKU:n chatissa ja kysyin itsekin kyllä vielä sitä poliisin lomakkeen takarajaa, niin mulle vastasi virkailija, että on heillä on tieto sen aukiolosta toistaiseksi mutta suosittelen täyttämään lähipäivinä...
Musta alkaa tuntua, että kohta unohdan (siis yritän) koko saamarin Vastaamo jutun ja jätän sen poliisin lomakkeen täyttämättä. Sekin, että toisaalla neuvotaan suostumaan kirjalliseen käsittelyyn ja tuolla äsken sanottiin ettei kannata suostua. Voi apua sentään!
Hyvä tietää, että lähipäivinä kannattaa viimeistään toimia. Kunpa sanottaisiin, mikä se takaraja on, yritin äsken soittaa itse tutkinnanjohtajalle, mutta meni vastaajaan se puhelu, jos asiaan tulee selvyyttä, ilmoitan sitten tänne!
Kuulostaa houkuttelevalta vaihtoehdolta yrittää unohtaa koko Vastaamo-juttu, mutta kun ollaan näin pitkälle jaksettu, ei luovuteta nytkään, vaan koetaan vielä tsempata! : ) Sain pitkän ja perusteellisen lakimiehen vastauksen kirjallisesta menettelystä RIKUn toiminnanjohtajalta, mutta odotan vielä toiminnanjohtajalta vastausta, voinko julkaista koko vastauksen, mutta lyhyesti sanottuna RIKU pysyy yhä ohjeessaan, että kirjalliseen menettelyyn ei kannata suostua, mikäli haluaa esittää vahingonkorvausvaatimuksia, ohje perustuu siihen, että asiaa ei RIKUn tietojen mukaan voisi edes käsitellä kirjallisessa menettelyssä. Vähän epäilyttää, mutta tuohon on nyt kai luottaminen, onneksi viestissä todetaan myös, että "Eli vaikka poliisi tuon kysymyksen esittää ja vaikka uhri siihen vastaa suostuvansa, laissa asetetut edellytykset kirjallisen menettelyn käyttämiselle eivät täyty ja jos asia etenee oikeudenkäyntiin, järjestetään suullinen pääkäsittely.", varmaan on siis loppujen lopuksi ihan sama, mitä vastaa! :D
Ap
Juu, ei nyt hemmetissä kyllä periksi anneta, menköön syteen tai saveen tuo lomake. Onneksi ei tämä suo enää siitä syvene vaikka siinä olisi joku kohta "väärin".
Mä tuossa etsiessäni tietoa näistä takarajoista ja muusta törmäsin Katleena Kortesuon eioototta -sivustolle ja siellä puhuttiin myös tuosta kirjalliseen käsittelyyn suostumisesta/ei suostumisesta. RIKU:sta ja poliisista tulee vähän ristiriitaisia tietoja kuten täälläkin on todettu.
Sitten joku siellä kommentoineista oli soittanut Keskusrikospoliisiin ja kysellyt kuulemislomakkeen täyttämisen aikarajan jatkosta eikä siellä oltu kuulemma tiedetty siitä mitään perjantaina. Eli miten me voimme mistään mitään tietää kun ei viranomaisetkaan tiedä!
Itse olen jättänyt koko vastaamoasian pois mielestäni. Ajattelin jo heti alussa, että mitään oikeutta tuosta ei tule saamaan, ei varsinkaan rahallista korvausta. Ja mikä korvaus edes riittäisi? Minusta kaiken sen häpeän, harmituksen, yksityisyyden menetyksen ja henkilökohtaisten tietojen julkisuuteen leviämisen kohtuullinen korvaus olisi minimissään 100 000e. Ja kaikki muu on vain suolaa haavoille.
Mutta ihailen teitä, kun te sitkeästi jaksatte ajaa asiaanne. Toivottavasti saatte joitain korvauksia ja ennen kaikkea rauhan mielelle.
Silloin kun tuo tapahtui, niin monessa paikassa kovasti tohotettiin, että uhreille tukea jne. Mutta aikamoista sokkoilua tuntunut olevan ja asia on enimmäkseen haudattu. Tietoa murusina siellä täällä ja uhrit ovat joutuneet itse etsimään niitä. Miksei perustettu jotain instanssia, joka etsii selkeät tiedot ja jonne uhri olisi vain voinut mennä ja ilmoittaa, että haluan jonkun vastuuseen?
"Pääministeri Marin kertoi lauantai-iltana, että ministeriöissä selvitetään mahdollisuuksia uhrien auttamiseksi. Sisäministeri Ohisalo kertoi Ylelle, että avainministerit kokoontuvat pikaisesti. Viranomaisten kriisiapua järjestetään."
https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/art-2000007011457.html
Tämmöistä lokakuussa 2020. Saiko joku kriisiapua?
Kyllä tosiaan mieli tekisi heittää vain koko touhu kesken, mutta kun nyt olen niin paljon tähän laittanut aikaa, vaivaa ja ketutusta, niin vien osaltani tämän loppuun. Tottahan se on, että ei tätä rahalla korvata, mutta jos antaisimme vain tässä periksi, niin liian helpolla ne rikolliset pääsisivät. Ymmärrän sen täysin, ettei kaikilla riitä voimavarat eikä halutkaan jatkaa taistelua tämän kanssa ja itsekin olen joutunut kovasti tekemään töitä edistyäkseni edes vähän ja sen takia tämä onkin jäänyt viime tippaan kaikki nämä lomakkeet ym.
Kriisiapua sain sen yhden puhelun verran kun soitin mielenterveyspäivystykseen. Sitten loput olen purkanut terapeutillani, joka on sama kuin tietomurron aikaan. Suututtaa vain se, että niin monta terapiaistuntoa on mennyt tuon takia vaikka olisi ollut muutakin käsiteltävää.
Saanko kysyä Ap:lta sen verran noista korvauksien hakemisesta, että erittelitkö itse nuo korvausperusteet vai laitatko/laitoitko vain kokonaissumman?
Se lohduttaisi mieltä jos Ville ja äitinsä saisivat jonkun kunnollisen tuomion. Rahallista korvausta tästä jutusta ei tule saamaan kuin korkeintaan Vastaamon ostajat. Pelkään, että ketään ei tuomita kun ihmiset vain syyttelevät toisiaan, eikä voida todistaa tiesikö Ville tietovuodosta vai ei ja kuka siitä oli lopulta vastuussa.
Yhtäkkiä siis suositellaan täyttämään lähipäivinä jotta ehtisi ajoissa?!! Aikaa annetaan tiputellen päivä tai pari kerrallaan, sekin ilman varmuutta ja sen mukaan kuka kulloinkin vastaa, arveltu myös että vähintään helmikuu olisi annettu. JEPJEP.
Tämä on kuin Suomen säät talvella, yhtämittaista edestakaisin sahausta. Tosin Riku on tehnyt parhaansa, samoin täällä erityisesti Ap, vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä Ap:lta sen verran noista korvauksien hakemisesta, että erittelitkö itse nuo korvausperusteet vai laitatko/laitoitko vain kokonaissumman?
Toki! Laitan kokonaissumman kohtaan "Korvauksen kokonaissumma (€)" ja sitten kirjoitan kohtaan "Selvitys korvausvaatimusten perusteista" seuraavasti:
Ks. liite "LIITE 1_Selvitys korvausvaatimusten perusteista"
HUOM! KORVAUSVAATIMUKSET OVAT TÄSSÄ VAIHEESSA ALUSTAVIA JA NE TARKENNETAAN LÄHEMPÄNÄ OIKEUDENKÄYNTIÄ.
Liitteen, jossa olen eritellyt korvausperusteet, laitan kohtaan "Kuitit ja/tai tositteet korvausvaatimuksista (valinnainen)". Tarkoitukseni oli ensin laittaa selvitys korvausvaatimusten perusteista itse tekstikenttään, mutta koska siinä ei voi käyttää mitään tekstimuotoilua (alleviivauksia, boldauksia, sisennyksiä jne.), tekstistä ei saanut mitään selvää, siksi päädyin erilliseen liitteeseen.
En jätä lausumaa vielä tänään, tässä on nyt tullut niin sekavia ohjeistuksia, että odotan tovin, josko vielä ilmenee jotain uutta ja jätän lausuman vasta myöhemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki! Laitan kokonaissumman kohtaan "Korvauksen kokonaissumma (€)" ja sitten kirjoitan kohtaan "Selvitys korvausvaatimusten perusteista" seuraavasti:
HUOM! KORVAUSVAATIMUKSET OVAT TÄSSÄ VAIHEESSA ALUSTAVIA JA NE TARKENNETAAN LÄHEMPÄNÄ OIKEUDENKÄYNTIÄ.
Liitteen, jossa olen eritellyt korvausperusteet, laitan kohtaan "Kuitit ja/tai tositteet korvausvaatimuksista (valinnainen)". Tarkoitukseni oli ensin laittaa selvitys korvausvaatimusten perusteista itse tekstikenttään, mutta koska siinä ei voi käyttää mitään tekstimuotoilua (alleviivauksia, boldauksia, sisennyksiä jne.), tekstistä ei saanut mitään selvää, siksi päädyin erilliseen liitteeseen.
En jätä lausumaa vielä tänään, tässä on nyt tullut niin sekavia ohjeistuksia, että odotan tovin, josko vielä ilmenee jotain uutta ja jätän lausuman vasta myöhemmin.
Ap
Kiitos, tuo onkin varmaan selvin tapa eritellä kaikki kustannukset. Laitatko kuitit niistä luottokielloista yms? Mä olen nyt kahden vaiheilla, että uskallanko jättää sen myöhäisemmäksi vai yritänkö sen painaa vielä tänään loppuun saakka. Koko päivä taas tänään mennyt ja tuntuu ettei asia oikein etene kun on niin sekavaa. Mutta sinulta on todellakin tullut hyvin apua, kiitos vielä uudelleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ja rikun sivuilla on kerrottu noita lauseita (mm. vaatimukset ovat alustavia ja niitä tarkennetaan lähempänä oikeudenkäyntiä) joita pitäisi kirjata lausumalomakkeeseen. Mutta MINNE ne siellä kirjoitetaan? Siellähän on pääasiassa vaan rukseja yms kohtia.
Ja täällä on monia jotka hakevat tuota rahallista korvausta. Ilm. siis henkisestä kärsimyksestä? (Löysin muuten jostain termin "aineeton haitta", joka kuulostaa juristilta. Lähdettä en valitettavasti enää löytänyt). Jos siis kirjaan tuohon lausumalomakkeeseen, että haen korvausta kärsimyksestä ja aineettomasta haitasta, josta ei ole esittää mitään kuitteja yms. Niin kuinka tarkasti olette kuvailleet haittoja joita tämä vastaamo-keissi on aiheuttanut teille? Tuntuu turvattomalta, että tuohon lomakkeseen nyt rupeisi selventämään omia pelkotiloja ja niiden vaikutusta nykyelämään....
Kohtaan "Selvitys korvausvaatimusten perusteista" voi laittaa tekstiä.
Henkisestä kärsimyksestä maksettavia kärsimyskorvauksia ei ymmärtääkseni tarvitse perustella, niiden määrää voit arvioida henkilövahinkoasian neuvottelukunnan (HEVA) ohjeisiin perustuen (https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162631/HEVA_…).
Itse aion hakea maksimit loukkauksen aiheuttamasta kärsimyksestä eli
*Tietosuojarikos / Käsitelty arkaluonteisia henkilötietoja oikeudettomasti 800,00 €
* Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen / Levitetty yksityiselämää koskeva tieto hyvin laajan henkilöpiirin saataville 5000,00 €
*Kiristys/kiristyksen yritys / Loukattua on uhattu väkivallalla tai muulla oikeudettomalla teolla 2000,00 €
Yhteensä 7800,00 €
sekä lisäksi tilapäisestä haitasta
* Vaikea masennus 9000,00 € (tästä tulee olla todisteena lääkärinlausunto, mutta en vielä liitä sitä lausumaan)
ja vielä luottokielloista ja tietovahdista (jo syntyneistä kuluista sekä tulevista), lääkärikuluista jne.
Ap
Kysyisin näistä:
*Tietosuojarikos / Käsitelty arkaluonteisia henkilötietoja oikeudettomasti 800,00 €
* Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen / Levitetty yksityiselämää koskeva tieto hyvin laajan henkilöpiirin saataville 5000,00 €
*Kiristys/kiristyksen yritys / Loukattua on uhattu väkivallalla tai muulla oikeudettomalla teolla 2000,00 €
Perustuvatko nämä määrät siihen suositukseen, ovatko ne siinä mainittuja enimmäismääriä? Itsekin olin ajatellut ainakin yhden kohdan samalla tavalla mutta en muista millä perusteella kun kesällä kiireessä täyttelin sitä toista esitystä.
Äh, pahoittelut, luin taas huonosti, siinähän se oli kerrottu. Olin kopioinut tuon pätkän mutta en kokonaan.
Tätä se tekee kun yrittää muiden hommien välissä täytellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiitos, tuo onkin varmaan selvin tapa eritellä kaikki kustannukset. Laitatko kuitit niistä luottokielloista yms? Mä olen nyt kahden vaiheilla, että uskallanko jättää sen myöhäisemmäksi vai yritänkö sen painaa vielä tänään loppuun saakka. Koko päivä taas tänään mennyt ja tuntuu ettei asia oikein etene kun on niin sekavaa. Mutta sinulta on todellakin tullut hyvin apua, kiitos vielä uudelleen
Kiva, jos olen voinut olla avuksi! Kyllä, laitan kuitit luottokielloista, tietovahdista ja lääkärikuluista, puhelinkulujakin on tullut, mutta niitä en jaksa lähteä listaamaan.
Sain äsken suoraan tutkinnanjohtajalta tiedon, että lomake on vielä auki tutkinnan ajan (tarkkaa päivämäärää ei ole, mutta ainakin vielä helmikuun, mahdollisesti maaliskuunkin) ja kun aika loppuu, siitä ilmoitetaan selkeästi julkisuudessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiva, jos olen voinut olla avuksi! Kyllä, laitan kuitit luottokielloista, tietovahdista ja lääkärikuluista, puhelinkulujakin on tullut, mutta niitä en jaksa lähteä listaamaan.
Sain äsken suoraan tutkinnanjohtajalta tiedon, että lomake on vielä auki tutkinnan ajan (tarkkaa päivämäärää ei ole, mutta ainakin vielä helmikuun, mahdollisesti maaliskuunkin) ja kun aika loppuu, siitä ilmoitetaan selkeästi julkisuudessa.
Ap
Tarkoittaako tuo kommentti "on auki vielä tutkinnan ajan, mahdollisesti helmi-maaliskuulle", että koko vastaamo tutkinta (muukin kuin tietosuojarikos) ollaan saamassa valmiiksi nyt keväällä? Tätä olisi jotenkin vaikea uskoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Voi kiitos paljon sulle, halaisin jos voisin :) Ehkä voisi sitten olla panikoimatta enää tänä päivänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Tarkoittaako tuo kommentti "on auki vielä tutkinnan ajan, mahdollisesti helmi-maaliskuulle", että koko vastaamo tutkinta (muukin kuin tietosuojarikos) ollaan saamassa valmiiksi nyt keväällä? Tätä olisi jotenkin vaikea uskoa...
Veikkaisin, että se tarkoittaa, että tietosuojarikosta koskeva tutkinta ollaan saamassa valmiiksi, IS:n jutussa sanotaan, että "Olisi hienoa, jos saisimme tietosuojarikosta koskevan tutkinnan kesän alkuun mennessä syyteharkintaan. Pitää katsoa, että kaikilla on mahdollisuus lausunto antaa. Toki pyrimme saamaan sen syyttäjälle kohtuullisessa ajassa." https://www.is.fi/digitoday/art-2000008567205.html
Tarkentaisin vielä, että tutkinnanjohtaja ei sanonut mitään aikarajaa, sanoin itse hänelle, että "lomake on auki varmaan vielä helmikuun ja ehkä maaliskuunkin?", johon hän totesi, että kyllä on. Eivät ehkä siksikään halua sanoa mitään tarkkoja aikamääreitä, kun varmasti haluaisivat saada kuulemiset mahdollisimman nopeasti valmiiksi, näin nyt ainakin päättelin puhelusta.
Ap
Voiko korvauksia vaatia anonyymisti siten ettei leimaudu Vastaamon (Lataamon) asiakkaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Veikkaisin, että se tarkoittaa, että tietosuojarikosta koskeva tutkinta ollaan saamassa valmiiksi, IS:n jutussa sanotaan, että "Olisi hienoa, jos saisimme tietosuojarikosta koskevan tutkinnan kesän alkuun mennessä syyteharkintaan. Pitää katsoa, että kaikilla on mahdollisuus lausunto antaa. Toki pyrimme saamaan sen syyttäjälle kohtuullisessa ajassa." https://www.is.fi/digitoday/art-2000008567205.html
Tarkentaisin vielä, että tutkinnanjohtaja ei sanonut mitään aikarajaa, sanoin itse hänelle, että "lomake on auki varmaan vielä helmikuun ja ehkä maaliskuunkin?", johon hän totesi, että kyllä on. Eivät ehkä siksikään halua sanoa mitään tarkkoja aikamääreitä, kun varmasti haluaisivat saada kuulemiset mahdollisimman nopeasti valmiiksi, näin nyt ainakin päättelin puhelusta.
Ap
Kiitos tarkennuksesta! Kysyistkö tutkinnanjohtajalta mitään tuosta kirjallisesta kuulemisasiasta?
RIKUn sivuille on päivitetty teksti "Vastaamon konkurssipesän tekemä sovintoesitys tammikuussa 2022" lisäämällä siihen asianajaja Max Tuomisen kommentit.
https://www.riku.fi/vastaamon-konkurssipesan-tekema-sovintoesitys-tammi…
Ap
Kiitos :)
Mä olin myös äsken RIKU:n chatissa ja kysyin itsekin kyllä vielä sitä poliisin lomakkeen takarajaa, niin mulle vastasi virkailija, että on heillä on tieto sen aukiolosta toistaiseksi mutta suosittelen täyttämään lähipäivinä...
Musta alkaa tuntua, että kohta unohdan (siis yritän) koko saamarin Vastaamo jutun ja jätän sen poliisin lomakkeen täyttämättä. Sekin, että toisaalla neuvotaan suostumaan kirjalliseen käsittelyyn ja tuolla äsken sanottiin ettei kannata suostua. Voi apua sentään!