Tämä ruokavalio ei päätä huimaa - vai huimaako?
Ruokavalioni koostuu lähes yksinomaan maustamattomasta jogurtista ja mehuunsa säilötystä ananaksesta, joskus on banaanejakin ruokalistalla. Ehkä kerran viikossa syön ruisleipää, jossa on emmentaljuustoa päällä, tai uunikanaa, jossa on yrttejä. Maitokahvia kuluu paljon.
Minua on huimannut aika pitkään. Nyt tuli mieleeni epäillä sitä, että suolan puute olisi huimauksen aiheena. Yritin lukea netistä, onko noissa ruoka-aineissa suolaa minkäkin verran tai ollenkaan, mutta en näemmä osaa lukea tuoteselosteita.
Ajattelin kokeilla huimauksen parantamiseksi suolaa. Jos nautin vaikka puoli teelusikallista tavallista pöytäsuolaa, miten nopeasti olossa pitäisi tuntua eroa?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Pitäskö käydä ihan ravintoterapeutilla?
Pitäisiköhän osata vastata siihen kysymykseen, jota kysytään?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän osata vastata siihen kysymykseen, jota kysytään?
Ap
Kai itsekin tiedostat, ettei tuo ole järkevin mahdollinen ruokavalio. Tuskin 1/2 tl suolaa sitä paremmaksi muuttaa.
Kysyn tätä siis sen vuoksi, että juuri nyt, kun huimailee, olisi hyvä hetki katsoa, johtuuko huimaus suolan puutteesta vai ei. En kaipaile mitään vinoilua tai muita ravitsemusanalyyseja.
Miten nopeasti suolatasapainon parantumisen voi odottaa näkyvän?
Ap
No koeta toki syödä suolaa jos siltä tuntuu, mutta eihän tuossa mitään järkeä ole.
Kahvi on myös diureetti ja kofeiini kuluttaa elimistöstä nekin vähät suolot ja hivennäisaineet joita saat tuosta aneemisesta ruokavaliostasi.
Olen joskus ollut itsekin kutakuinkin yhtä järjettömällä dieetillä ja litkinyt kahvia nälän tunteeseen, muistan että olin heikko ja jatkuvasti pyörrytti.
Ja arvaa mitä? Nykyään syön monipuolisesti ja isoja annoksia kutakuinkin mitä haluan, hoikka olen edelleen, vain pari kiloa enemmän kun silloin.
Vierailija kirjoitti:
No koeta toki syödä suolaa jos siltä tuntuu, mutta eihän tuossa mitään järkeä ole.
Kahvi on myös diureetti ja kofeiini kuluttaa elimistöstä nekin vähät suolot ja hivennäisaineet joita saat tuosta aneemisesta ruokavaliostasi.Olen joskus ollut itsekin kutakuinkin yhtä järjettömällä dieetillä ja litkinyt kahvia nälän tunteeseen, muistan että olin heikko ja jatkuvasti pyörrytti.
Ja arvaa mitä? Nykyään syön monipuolisesti ja isoja annoksia kutakuinkin mitä haluan, hoikka olen edelleen, vain pari kiloa enemmän kun silloin.
Ja sinäkään et ymmärtänyt kysymystä. Se on ihan yksinkertainen: miten nopeasti suolatasapainon muutoksen voi odottaa tuntuvan?
Kyllä minä tunnen ravintoympyrät ja muut. Enkä ole dieetillä tai muutenkaan ohjelmoinut ravintoani. Se, miksi olen syönyt kuvailemallani tavalla, ei nyt ole puheenaiheena. Sen voin sanoa, että maustamaton jogurtti ja ananas ovat suurherkkuani ja tämänhetkisessä tilanteessa pitkään säilyvää ja helppoa syötävää.
Nyt minua kiinnostaa suolan mahdollinen vaikutus, ei muu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi on myös diureetti ja kofeiini kuluttaa elimistöstä nekin vähät suolot ja hivennäisaineet joita saat tuosta aneemisesta ruokavaliostasi.Olen joskus ollut itsekin kutakuinkin yhtä järjettömällä dieetillä ja litkinyt kahvia nälän tunteeseen, muistan että olin heikko ja jatkuvasti pyörrytti.
Ja arvaa mitä? Nykyään syön monipuolisesti ja isoja annoksia kutakuinkin mitä haluan, hoikka olen edelleen, vain pari kiloa enemmän kun silloin.Ja sinäkään et ymmärtänyt kysymystä. Se on ihan yksinkertainen: miten nopeasti suolatasapainon muutoksen voi odottaa tuntuvan?
Kyllä minä tunnen ravintoympyrät ja muut. Enkä ole dieetillä tai muutenkaan ohjelmoinut ravintoani. Se, miksi olen syönyt kuvailemallani tavalla, ei nyt ole puheenaiheena. Sen voin sanoa, että maustamaton jogurtti ja ananas ovat suurherkkuani ja tämänhetkisessä tilanteessa pitkään säilyvää ja helppoa syötävää.
Ap
Kvg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja arvaa mitä? Nykyään syön monipuolisesti ja isoja annoksia kutakuinkin mitä haluan, hoikka olen edelleen, vain pari kiloa enemmän kun silloin.Ja sinäkään et ymmärtänyt kysymystä. Se on ihan yksinkertainen: miten nopeasti suolatasapainon muutoksen voi odottaa tuntuvan?
Ap
Kvg.
Kyllähän minä kerroin jo katsoneeni, mutta en löydä. Mikä ihmeen v*ttuilupalsta tästä oikein on tullut?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kvg.
Kyllähän minä kerroin jo katsoneeni, mutta en löydä. Mikä ihmeen v*ttuilupalsta tästä oikein on tullut?
Ap
Ravinnon puute usein tekee mielen ärtyneeksi.
Tuskinpa pelkkä suola auttaa vaikka mukillisen otat. Tarvitsee elimistö muutakin. Juo vettä ainakin pari litraa vrk
Tuolla ruokavaliolla ei ole ihme, jos huimaa.
Tuolla ruokavaliolla sinulla on laaja kivennäisaineitten puutostila. Ei suola yksin riitä..
Ruisleivässä on riittävästi suolaa. Anemia todennäköisempi. Osta rautakuuri.
Tuskin kukaan täällä osaa vastata. Tod.näk. ihmisissä on yksilöllisiä eroja, lähtötilanteessa on eroja.
Mutuilemalla kyllä heitän, että kannattaa lähteä liikkeelle pienellä lisäyksellä ja tunnustella oloa.
Ruokavalion rajallisuus aiheuttanee myös raudanpuutetta, mikä voi myös aiheuttaa huimausta. Lisää mukaan rautavalmiste tai vielä mielummin rautapitoista ruokaa
punainen liha ja riista
maksa
verituotteet, esim. veriletut
merilevä
soijatuotteet
linssit
pavut
siemenet
täysjyväviljatuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Etkö sä jo otsikossa kysynyt, että huimaako ruokavalio sua?
Varmasti huimaa ja heikottaa.
Eikä se suolatasapaino yhdellä kertalusikallisella korjaannu. Ja tosiaan kahvin litkiminen varmasti pahentaa oireita kun pissit kaikki vitamiinit pois.
Suosittelen kuitenkin syömään, et tuolla ruokavaliolla voi olla kovin terve.
Kyllähän sinä voit kokeilla suolan lisäämistä, mutta älä nyt herranen aika kerralla ota puoli teelusikallista. Turpoat palloksi, varsinkin kun et ole tottunut suolaa käyttämään. Pilko tuo puoli teelusikallista pitkin päivää otettavaksi. Hyppysellinen kielelle imeytymään ja muista katsoa että on jodioiua suolaa. Juo päivän aikana pari litraa vettä, jotta nestetasapaino pysyy kohdilla. Kun juo kahvikupillisen, niin olisi suositeltavaa samalla juoda myös vettä, koska kahvi kuivattaa elimistöä.
"Aikuisella suolan eli natriumkloridin saantisuositus on enintään 5 grammaa (vajaa 1 tl) päivässä. Lapsilla suositus on alle 3 grammaa päivässä"
Toisaalta uskon, että huimaus johtuu muusta kuin suolan saannista, mm. heikosta ravinnosta ja siitä että et saa tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita ruokavaliostasi. Tietenkin näin kuumalla ilmalla myös suolan saanti on tarpeellista, koska tulee juotua paljon ja vesi laimentaa suolatasapainoa kehossa.
Väitän että sulla on kehossa muidenkin ravintoaineiden puute. Pelkkä suolan lisäys ei riitä huimauksen poistoon. Kokeile edes syödä sitä ruisleipää ja kanaa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ruisleivässä on riittävästi suolaa. Anemia todennäköisempi. Osta rautakuuri.
Se syö KERRAN viikossa leipää. Eihän se riitä viikon suolan saantiin.
On ihan täysin mahdollista ja jopa todennäköistä, että sinulla on suolan puutostila, mutta aivan varmasti sinulla on läjä muitakin puutostiloja tuolla ruokavaliolla.
Sen tiedän, että jos esim kestävyysjuoksijalla tulee hikoilun aiheuttaman suolanpuutoksen oireita, syöty suola autaa lähes välittömästi. Kroonisista puutostiloista ei sitten mitään havaintoa.
Joka tapauksessa tuota ruokavaliota on pakko muokata radikaalisti tai oireita alkaa varmisti tulemaan lisääkin.