Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä ruokavalio ei päätä huimaa - vai huimaako?

Vierailija
17.06.2021 |

Ruokavalioni koostuu lähes yksinomaan maustamattomasta jogurtista ja mehuunsa säilötystä ananaksesta, joskus on banaanejakin ruokalistalla. Ehkä kerran viikossa syön ruisleipää, jossa on emmentaljuustoa päällä, tai uunikanaa, jossa on yrttejä. Maitokahvia kuluu paljon.

Minua on huimannut aika pitkään. Nyt tuli mieleeni epäillä sitä, että suolan puute olisi huimauksen aiheena. Yritin lukea netistä, onko noissa ruoka-aineissa suolaa minkäkin verran tai ollenkaan, mutta en näemmä osaa lukea tuoteselosteita.

Ajattelin kokeilla huimauksen parantamiseksi suolaa. Jos nautin vaikka puoli teelusikallista tavallista pöytäsuolaa, miten nopeasti olossa pitäisi tuntua eroa?

Kommentit (110)

Vierailija
101/110 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koeta toki syödä suolaa jos siltä tuntuu, mutta eihän tuossa mitään järkeä ole.

Kahvi on myös diureetti ja kofeiini kuluttaa elimistöstä nekin vähät suolot ja hivennäisaineet joita saat tuosta aneemisesta ruokavaliostasi.

Olen joskus ollut itsekin kutakuinkin yhtä järjettömällä dieetillä ja litkinyt kahvia nälän tunteeseen, muistan että olin heikko ja jatkuvasti pyörrytti.

Ja arvaa mitä? Nykyään syön monipuolisesti ja isoja annoksia kutakuinkin mitä haluan, hoikka olen edelleen, vain pari kiloa enemmän kun silloin.

Mikä onni ja autuus toi on, että syö isoja annoksia? 

Niinno. Itse ainakin syön kunnolla, jonka takia pysyn kunnossa ja hoikkana ja jaksan urheilla. Sillon kun söin minimaalisesti jaksoin hädintuskin tehdä muutaman vatsalihaksen päivässä ja lenkit oli lyhyempiä ja hitaampia. Olen nykyään paljon vahvempi, nopeampi ja hyväkuntoisempi eikä se painokaan tosiaan ole juurikaan korkeampi.

Vierailija
102/110 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla todella yksipuolisella ruokavaliolla et todellakaan saa kaikkia tarpeellisia hivenaineita ja vitamiineja. Rautaa tuosta ei tule juuri nimeksikään ja kalsium sekä kahvi vielä haittaa sen vähänkin imeytymistä, joten ei ihme jos huimaa. Liittyy tuskin millään tavalla suolan saantiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/110 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittävä tekijä on varmaan tuo säilytystila, joka viittaa esimerkiksi joihinkin asuntoloihin tai laitoksiin. Näiden asukkailla voi olla joku minijääkaappi huoneessa, mutta ei siinä ole pakastinta. Laitoksilla on sitten keittiöissä omat jääkaappinsa, mutta niissä on usein työntekijöiden eväät tai yhteiset lämpimät ruoat.

Säilyvyys pitää olla kai siksi, jos asukkaat eivät pääse käymään kaupassa kuin harvoin tai tuetusti.

T: asuntoloissa työskennellyt

Vierailija
104/110 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koeta toki syödä suolaa jos siltä tuntuu, mutta eihän tuossa mitään järkeä ole.

Kahvi on myös diureetti ja kofeiini kuluttaa elimistöstä nekin vähät suolot ja hivennäisaineet joita saat tuosta aneemisesta ruokavaliostasi.

Olen joskus ollut itsekin kutakuinkin yhtä järjettömällä dieetillä ja litkinyt kahvia nälän tunteeseen, muistan että olin heikko ja jatkuvasti pyörrytti.

Ja arvaa mitä? Nykyään syön monipuolisesti ja isoja annoksia kutakuinkin mitä haluan, hoikka olen edelleen, vain pari kiloa enemmän kun silloin.

Ja sinäkään et ymmärtänyt kysymystä. Se on ihan yksinkertainen: miten nopeasti suolatasapainon muutoksen voi odottaa tuntuvan?

Kyllä minä tunnen ravintoympyrät ja muut. Enkä ole dieetillä tai muutenkaan ohjelmoinut ravintoani. Se, miksi olen syönyt kuvailemallani tavalla, ei nyt ole puheenaiheena. Sen voin sanoa, että maustamaton jogurtti ja ananas ovat suurherkkuani ja tämänhetkisessä tilanteessa pitkään säilyvää ja helppoa syötävää.

Nyt minua kiinnostaa suolan mahdollinen vaikutus, ei muu.

Ap

Kvg.

Kyllähän minä kerroin jo katsoneeni, mutta en löydä. Mikä ihmeen v*ttuilupalsta tästä oikein on tullut?

Ap

No kokeile itse! Ei täällä sitä ruveta puolestasi kokeilemaan. 

Vierailija
105/110 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittävä tekijä on varmaan tuo säilytystila, joka viittaa esimerkiksi joihinkin asuntoloihin tai laitoksiin. Näiden asukkailla voi olla joku minijääkaappi huoneessa, mutta ei siinä ole pakastinta. Laitoksilla on sitten keittiöissä omat jääkaappinsa, mutta niissä on usein työntekijöiden eväät tai yhteiset lämpimät ruoat.

Säilyvyys pitää olla kai siksi, jos asukkaat eivät pääse käymään kaupassa kuin harvoin tai tuetusti.

Ja lisään vielä: kyllä lämminkin ruoka tarjotaan, mutta on asukkaita jotka eivät syö sitä.

Onko ap tämmöinen tilanne?

Vierailija
106/110 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toverit, älkää ruokkiko trollia, vaikka tämä yksilö kovasti tuntuisi ruokaa tarvitsevan.

Vierailija
107/110 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toisaalta asuntola tai se suljettu on varmaan järkevä selitys. Viikonloppuna saa luurin käyttöön ja trollaa aamusta iltaan. Ruokailu on hukassa koska ei pääse tekemään ruokaa. Luultavasti koska tarvittais mm. veitsiä leikkaamiseen ja ap ei saa käyttää.

Mysteeri ratkaistu olkaa hyvät!

Vierailija
108/110 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään vielä: kyllä lämminkin ruoka tarjotaan, mutta on asukkaita jotka eivät syö sitä.

Onko ap tämmöinen tilanne?

Tepä teette täällä johtopäätöksiä oikein innolla. :)

Jääkaapin pakastelokero ei ole niin tehokas, että sitä uskaltaisi käyttää, ja pakastin sai kyydin sorttiasemalle pari vuotta sitten. Säilyvyys on olennaista sen vuoksi, että näillä kuljetushinnoilla en raaski tilata ruokaa kaupasta kovin usein, kolmisen kertaa kuukaudessa. Marketin keräilijät eivät katsele päiväyksiä samalla tavalla kuin minä, ja kokkaamisen suunnitteleminen menee usein uusiksi sen mukaan, onko  minun laatikkooni valikoidulla kanalla vaikka kaksi vai kuusi käyttöpäivää jäljellä. Itse voi kaupassa kävellessään valita tavarat ja muutella ostoslistaa tarjonnan mukaan, mutta etäostaja on keräilijän armoilla. Eniten harmittaa perunavalikoima.

Olen jo kertonut, että jogurtti ja ananas ovat suurta herkkuani. Ne ovat myös tuotteita, joiden laatua ei tarvitse tarkkailla tai aikataulua suunnitella. Tykkään tuoreesta ja yksinkertaisesta, eivätkä einekset tai muuten prosessoitu ruoka maistu. Eikä oikein tiskaaminenkaan. Tottahan tuo jogurtti-ananas-linja on vähän päässyt käsistä yksinkertaisuutensa ja herkullisuutensa vuoksi, mutta voisi sitä huonomminkin valita, vai mitä?

Ap

Vierailija
109/110 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei eli et pääse käymään kaupassa. Ootko pyörätuolissa?

Vierailija
110/110 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei eli et pääse käymään kaupassa. Ootko pyörätuolissa?

Kyllä minulle sellaista ehdoteltiin, mutta sinnittelin ilman monta kuukautta, kun kerran pysyin auttavasti kahdella jalalla. Olen jo toipunut aika hyvin. Varon kuitenkin edelleen kaikenlaisia äkkinäisiä liikkeitä ja jätän ostosten tekemisen ja kantamisen muille vielä pitkään.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi