Tämä ruokavalio ei päätä huimaa - vai huimaako?
Ruokavalioni koostuu lähes yksinomaan maustamattomasta jogurtista ja mehuunsa säilötystä ananaksesta, joskus on banaanejakin ruokalistalla. Ehkä kerran viikossa syön ruisleipää, jossa on emmentaljuustoa päällä, tai uunikanaa, jossa on yrttejä. Maitokahvia kuluu paljon.
Minua on huimannut aika pitkään. Nyt tuli mieleeni epäillä sitä, että suolan puute olisi huimauksen aiheena. Yritin lukea netistä, onko noissa ruoka-aineissa suolaa minkäkin verran tai ollenkaan, mutta en näemmä osaa lukea tuoteselosteita.
Ajattelin kokeilla huimauksen parantamiseksi suolaa. Jos nautin vaikka puoli teelusikallista tavallista pöytäsuolaa, miten nopeasti olossa pitäisi tuntua eroa?
Kommentit (110)
Mulle tuli nälkä, meen grillaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo jotain kertoo, että koet tarpeelliseksi puolustella itseäsi, etkä edes kuuntele eriäviä mielipiteitä.
Fiksu ihminen nimenomaan koettaa ymmärtää ja laajentaa näkökulmiaan, tyhmä vain jankkaa vastaan.
Ps. Lämpimillä keleillä sitä suolaa kannattaa syödä muutenkin vähän enemmän, varsinkin jos juo paljon vettä ja kahvia.No, mitä se kertoo? Mitä ne eriävät mielipiteet ovat olleet? Tuliko keskustelua siitä, miten nopeasti suola vaikuttaa tilanteessa, jossa kokeillaan, onko suolasta puutetta?
Oli yksinkertainen kysymys, johon oli yksinkertainen vastaus. Se vastaus tuli toisen sivun alussa, ja tuloksenkin olen jo saanut selville. Kaikki sen jälkeen on vain sitä, että minä huvittelen teidän tuohtumuksellanne ja halullanne solvata tuntematonta ihmistä. Kuinka pitkälle jaksatte?
Ap
Tsiisus, koita rauhoittua nainen.
Mäkin joskus ihmettelin kun tippui tukkaa päästä, olin jatkuvasti voimaton ja iho kuiva vaikka miten rasvais. Pohdin kaikkea muuta paitsi sitä, että sain ruuasta vain n 500 kcal/päivä.
Vähän surettaa tilanteesi, koska olen itsekin ollut syömishäiriöinen.
Minulla ei ole syömishäiriötä, mutta olen ollut monta kuukautta olosuhteissa, joissa ravitsevuuden yli menee muun muassa säilyvyys ja valmistettavuus. Minulle kyllä maistuu monenlainen, enkä ole koskaan kaloreita laskenut.
Mitä muuten päättelet, että olisin nainen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolanpuute on pienin sinun ongelmistasi.
Kerro lisää. Mitä ongelmia mahtaisi olla?
Ap
Taitaa olla ihan korvien välissä se ongelmasi. Pyydä vaikka Piilaaksossa asuvaa poikaasi kysymään joltakulta, pitäiskö sun syödä suolaa.
Nyt sekoitat minut johonkuhun toiseen. En tunne palstan vakiokirjoittajia, joihin taidat viitata.
Mitä muuten ajattelet itse siitä, että uskot minun olevan joku, jonka sinä ehkä tunnistat? Vaikuttavatko kokemukset tuon henkilön kirjoituksista siihen, mitä sinä ajattelet minusta ja mitä päästelet näppäimistöltäsi?
Ap
Kyllähän sinut tunnistaa kirjoitustyylistäsi. Turhaan yrität.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo jotain kertoo, että koet tarpeelliseksi puolustella itseäsi, etkä edes kuuntele eriäviä mielipiteitä.
Fiksu ihminen nimenomaan koettaa ymmärtää ja laajentaa näkökulmiaan, tyhmä vain jankkaa vastaan.
Ps. Lämpimillä keleillä sitä suolaa kannattaa syödä muutenkin vähän enemmän, varsinkin jos juo paljon vettä ja kahvia.No, mitä se kertoo? Mitä ne eriävät mielipiteet ovat olleet? Tuliko keskustelua siitä, miten nopeasti suola vaikuttaa tilanteessa, jossa kokeillaan, onko suolasta puutetta?
Oli yksinkertainen kysymys, johon oli yksinkertainen vastaus. Se vastaus tuli toisen sivun alussa, ja tuloksenkin olen jo saanut selville. Kaikki sen jälkeen on vain sitä, että minä huvittelen teidän tuohtumuksellanne ja halullanne solvata tuntematonta ihmistä. Kuinka pitkälle jaksatte?
Ap
Tsiisus, koita rauhoittua nainen.
Mäkin joskus ihmettelin kun tippui tukkaa päästä, olin jatkuvasti voimaton ja iho kuiva vaikka miten rasvais. Pohdin kaikkea muuta paitsi sitä, että sain ruuasta vain n 500 kcal/päivä.
Vähän surettaa tilanteesi, koska olen itsekin ollut syömishäiriöinen.Minulla ei ole syömishäiriötä, mutta olen ollut monta kuukautta olosuhteissa, joissa ravitsevuuden yli menee muun muassa säilyvyys ja valmistettavuus. Minulle kyllä maistuu monenlainen, enkä ole koskaan kaloreita laskenut.
Mitä muuten päättelet, että olisin nainen?
Ap
Oho! Nyt se sai tarpeekseen mamman esittämisestä 🤣
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole syömishäiriötä, mutta olen ollut monta kuukautta olosuhteissa, joissa ravitsevuuden yli menee muun muassa säilyvyys ja valmistettavuus. Minulle kyllä maistuu monenlainen, enkä ole koskaan kaloreita laskenut.
Ap
Nielaistaan nyt viihteen vuoksi hieman tätä syöttiä. Olet ollut hankalissa olosuhteissa ja monenlainen maistuu, mutta ananas ja jogurtti ovat ainoat asiat, jotka olet keksinyt hyvin säilyviksi syömisvaihtoehdoiksi?
Vierailija kirjoitti:
Paljastuit jo alussa. Jännä että oot siirtynyt niistä perhealoituksista ruokavalioihin. Kerro, meinaatko ihan koko viikonlopun jaksaa trollata kaljan ja jogurtin voimin?
Laitatko linkin johonkin kirjoitukseen, josta käy selville keneen sinä minut nyt sekoitat.
Ap
Tuota.. jos sulla on jääkaappi, jossa säilytät sitä jogurttia, juustoa ja maitoa niin miksi et osta ihan ruokaa?
Sanot syöväsi myös kanaa, eli lienee hella käytössä, käytä sitä useammin.
"Säilyvyys ja valmistettavuus", my ass.
Osta hernaria, tonnikalaa, makrillia, pussikeittoja, pata-aineksia.
Tai itseasiassa ei kiinnosta, vedä banaania ja jogua, itse menen syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolanpuute on pienin sinun ongelmistasi.
Kerro lisää. Mitä ongelmia mahtaisi olla?
Ap
Taitaa olla ihan korvien välissä se ongelmasi. Pyydä vaikka Piilaaksossa asuvaa poikaasi kysymään joltakulta, pitäiskö sun syödä suolaa.
Nyt sekoitat minut johonkuhun toiseen. En tunne palstan vakiokirjoittajia, joihin taidat viitata.
Mitä muuten ajattelet itse siitä, että uskot minun olevan joku, jonka sinä ehkä tunnistat? Vaikuttavatko kokemukset tuon henkilön kirjoituksista siihen, mitä sinä ajattelet minusta ja mitä päästelet näppäimistöltäsi?
Ap
Kyllähän sinut tunnistaa kirjoitustyylistäsi. Turhaan yrität.
No, linkki tänne sitten. Veikkaan, että pystyn osoittamaan sinulle muutaman peruseron minun ja tuon tuntemattoman kirjoituksessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljastuit jo alussa. Jännä että oot siirtynyt niistä perhealoituksista ruokavalioihin. Kerro, meinaatko ihan koko viikonlopun jaksaa trollata kaljan ja jogurtin voimin?
Laitatko linkin johonkin kirjoitukseen, josta käy selville keneen sinä minut nyt sekoitat.
Ap
Ei tartte, kaikki vähänkin vakkarit tietävät että perjantaina alkaa tämä sun sekoilusi ja jatkuu viikonlopun yli. Onko sulla silloin lupa käyttää puhelinta siellä laitoksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nielaistaan nyt viihteen vuoksi hieman tätä syöttiä. Olet ollut hankalissa olosuhteissa ja monenlainen maistuu, mutta ananas ja jogurtti ovat ainoat asiat, jotka olet keksinyt hyvin säilyviksi syömisvaihtoehdoiksi?
Tykkään hirveästi ananaksesta ja jogurtista. Prosessoidusta ruoasta ja lisäaineista en oikein välitä, ja ruoan on säilyttävä pari viikkoa kerrallaan. Pakastinta ei ole. En ole tullut ajatelleeksi asiaa, kun hyvää ja terveellistä syötävää on ollut tällä tavalla riittävästi. Onhan minulla kuivattua leipää ja kaikenlaisia viljatuotteita, mutta en ole tullut syöneeksi niitä. Eikä tämä ollut aloituksessani edes olennaista; en ole elellyt ennen tällaisella ruokavaliolla enkä aio loppuikääni elelläkään. Kysymykseni pohjautuu juuri tämänhetkiseen tilanteeseen ja havaintooni siitä, että ruokavalioni on ollut lähes suolaton.
En muuten kaipaa ruokavinkkejä. Minua kiinnosti vain tuo suolajuttu.
Ap
Tuleeko muuten paska ollenkaan tuollaisella syömisellä? Ja asutko ihan itsenäisesti jos ei ole pakastinlokeroakaan, vai jossain valvotussa paikassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei tartte, kaikki vähänkin vakkarit tietävät että perjantaina alkaa tämä sun sekoilusi ja jatkuu viikonlopun yli. Onko sulla silloin lupa käyttää puhelinta siellä laitoksessa?
Vai niin. Sinä siis haluat torpata keskustelun väittämällä, että olen joku muu kuin olen. Ei ole nokkelaa eikä tehokasta, mutta ymmärrettävää.
Ap
Hei, sori ohis, mutta kiitos sille joka vinkkasi Finelistä. Olikin mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea mun päivän aterioista saakaan tiedoksi.
Täällä oli kerran samantapainen aloitus, että ap kyseli ruoista, mutta silloin palstalaisten piti keksiä mitkä ruoat säilyvät oliko nyt huoneenlämmössä tai saattoi olla pieni jääkaappi käytössä.
Henkilöstä alettiin epäilemään, että oli vangittu tai muuten tukalassa tilanteessa, kun ei voinut muistaakseni huoneesta liikkua mihinkään. Silloin ruokavalio oli myös hyvin ykstoikkoinen ja mitkään neuvot eivät meinanneet kelpaa ja henkilö ei halunnut avata tilannettaan sen enempää, ainakaan sinä aikana kuin minä luin ketjua.
Voi olla että muistikuvani ovat hieman hataria, mutta tämän ketjun ap kuulostaa samalta henkilöltä kuin tämä mistä mainitsin. Samaa vihjailua tilanteesta miksi nyt ei pysty tehdä sitä ja tätä ja miksi tällä hetkellä ruokavalio on sellainen kuin on.
Näitä on, trolleja siellä sun täällä. Ihan kivaa viihdettä... aluksi, mutta sitten sitä kyllästyy jankkaamiseen. :)
Surullisia nämä syömishäiriöt 😔 sairastin nuorena itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä suolan pitäisi auttaa lähestulkoon samantien. Kalium-arvotkin vaihtelee niin että jos käyt testissä niin muutaman päivän päästä voi olla parempi. Ainakin mulla oli ja näin myös sanottiin että muutama päivä oli ok kontrolliajan ja ekan testin välissä.
Osta apteekista suolatasapainovalmisteita jos heikottaa?
Välillä ois hyvä napata helteellä vaikka kinkkua, leipää ja vaikkapa vähän suolakeksejä. Vettä ja muita laimeita juomia vaihtelevasti. Ite nappailin myös magnesiumia ja sinkkiä..
OK. Viime kesänä minut todettiin terveeksi kuin pukki, joten en sikäli ole huolestunut mistään. Tänä aamuna vain huomasin (jostain lehtiotsikosta), että oikeastaan missään minun ruoassani ei ole suolaa muuten kuin nimeksi. Siitä lähti se ajatus kokeilla, olisiko suolalla roolinsa ja miten sitä voisi kokeilla.
Ap
Siitä vain kokeilemaan, kylläpä sen huomaat jos olo paranee tai ei parane.
Viime kesästä on jo vuosi aikaa eli aika paljon siis. Ihmisen terveys voi vaihdella aika lyhyelläkin aikavälillä.
Esim. Mulle sanoi lääkäri kerran 2kk flunssan jälkeen että on "voinut jo vitamiininpuutteita syntyä", samoin yks hoitaja totes n. kuukaudem ripuloinnin jälkeen että ois kuulunu vitamiinitestit ottaa kun olin niin heikossa kunnossa.
Muista ainakin tuo kalium-lisä. Siitä ois sulle todennäköisesti hyötyä.. sanoisin myös että sulla on todennäköisesti ainakin raudanpuute, koska juot paljon maitokahvia etkä syö lihaa tarpeeksi. Sen korjautumiseen menee paljon kauemmin kuin suolatasapainon. Yleensä kuukausia (4-6) tai jopa vuosia. Mulla itsellä on raudanpuute. Raudanpuute tekee olon väsyneeksi ja heikoksi, mikä lisää entisestään kahvinhimoa.... ja helposti sokerin myös. Olen myös huomannut että c-vitamiini on todellakin tärkeä.
-Se jolle vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä suolan pitäisi auttaa lähestulkoon samantien. Kalium-arvotkin vaihtelee niin että jos käyt testissä niin muutaman päivän päästä voi olla parempi. Ainakin mulla oli ja näin myös sanottiin että muutama päivä oli ok kontrolliajan ja ekan testin välissä.
Osta apteekista suolatasapainovalmisteita jos heikottaa?
Välillä ois hyvä napata helteellä vaikka kinkkua, leipää ja vaikkapa vähän suolakeksejä. Vettä ja muita laimeita juomia vaihtelevasti. Ite nappailin myös magnesiumia ja sinkkiä..
OK. Viime kesänä minut todettiin terveeksi kuin pukki, joten en sikäli ole huolestunut mistään. Tänä aamuna vain huomasin (jostain lehtiotsikosta), että oikeastaan missään minun ruoassani ei ole suolaa muuten kuin nimeksi. Siitä lähti se ajatus kokeilla, olisiko suolalla roolinsa ja miten sitä voisi kokeilla.
Ap
Siitä vain kokeilemaan, kylläpä sen huomaat jos olo paranee tai ei parane.
Viime kesästä on jo vuosi aikaa eli aika paljon siis. Ihmisen terveys voi vaihdella aika lyhyelläkin aikavälillä.
Esim. Mulle sanoi lääkäri kerran 2kk flunssan jälkeen että on "voinut jo vitamiininpuutteita syntyä", samoin yks hoitaja totes n. kuukaudem ripuloinnin jälkeen että ois kuulunu vitamiinitestit ottaa kun olin niin heikossa kunnossa.
Muista ainakin tuo kalium-lisä. Siitä ois sulle todennäköisesti hyötyä.. sanoisin myös että sulla on todennäköisesti ainakin raudanpuute, koska juot paljon maitokahvia etkä syö lihaa tarpeeksi. Sen korjautumiseen menee paljon kauemmin kuin suolatasapainon. Yleensä kuukausia (4-6) tai jopa vuosia. Mulla itsellä on raudanpuute. Raudanpuute tekee olon väsyneeksi ja heikoksi, mikä lisää entisestään kahvinhimoa.... ja helposti sokerin myös. Olen myös huomannut että c-vitamiini on todellakin tärkeä.
-Se jolle vastasit.
Tottahan minä osaan ruokavaliota muuttaa tarvittaessa. En vain ole tullut huomanneeksi, että terveelliset ruoka-aineet voivat olla epäterveellisiäkin. Ja kahvinhimo minulla on aina terveydentilaan katsomatta. :D
Tuota rautajuttua en muuten ymmärrä. Turhasta ja liiallisesta rautatablettien napsimisesta on näkynyt paljon otsikoita, joten ei ole käynyt edes mielessä, että niitä pitäisi ottaa. Voiko raudasta olla puutetta, vaikka hemoglobiinin puolesta ei pääsisi edes hiihtokilpailujen lähtöviivalle?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli kerran samantapainen aloitus, että ap kyseli ruoista, mutta silloin palstalaisten piti keksiä mitkä ruoat säilyvät oliko nyt huoneenlämmössä tai saattoi olla pieni jääkaappi käytössä.
Henkilöstä alettiin epäilemään, että oli vangittu tai muuten tukalassa tilanteessa, kun ei voinut muistaakseni huoneesta liikkua mihinkään. Silloin ruokavalio oli myös hyvin ykstoikkoinen ja mitkään neuvot eivät meinanneet kelpaa ja henkilö ei halunnut avata tilannettaan sen enempää, ainakaan sinä aikana kuin minä luin ketjua.
Voi olla että muistikuvani ovat hieman hataria, mutta tämän ketjun ap kuulostaa samalta henkilöltä kuin tämä mistä mainitsin. Samaa vihjailua tilanteesta miksi nyt ei pysty tehdä sitä ja tätä ja miksi tällä hetkellä ruokavalio on sellainen kuin on.
Näitä on, trolleja siellä sun täällä. Ihan kivaa viihdettä... aluksi, mutta sitten sitä kyllästyy jankkaamiseen. :)
Montako sivupersoonaa olette nyt porukassa minulle löytäneet? Sitä linkkiä muuten ei ole tullut; olisiko tekstianalyysin pelko säikäyttänyt olkiukkojen rakentelijat muihin hommiin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
No koeta toki syödä suolaa jos siltä tuntuu, mutta eihän tuossa mitään järkeä ole.
Kahvi on myös diureetti ja kofeiini kuluttaa elimistöstä nekin vähät suolot ja hivennäisaineet joita saat tuosta aneemisesta ruokavaliostasi.Olen joskus ollut itsekin kutakuinkin yhtä järjettömällä dieetillä ja litkinyt kahvia nälän tunteeseen, muistan että olin heikko ja jatkuvasti pyörrytti.
Ja arvaa mitä? Nykyään syön monipuolisesti ja isoja annoksia kutakuinkin mitä haluan, hoikka olen edelleen, vain pari kiloa enemmän kun silloin.
Mikä onni ja autuus toi on, että syö isoja annoksia?